Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite gammalt Gustavsberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tack Andres! Och då är detta kanske lite efter sin tid? Jag trodde det var en röd fasan men det står Asiatic under.
    Bifogade filer

    Comment


    • Asiatic, 1941-1952, flint, KS,tryckt, röd eller blå. Spegelmotivet från fasan så nog har du rätt med att dom är besläkade, ja, nästan som syskon.....

      Comment


      • Gustavsberg Täppan

        Läste nyss på Signaturer.se att Gustavsberg Täppan av Kåge tillverkades 1927. Mitt nyinköpta exemplar är dock tillverkat 1928. Det verkar finnas mycket lite information om denna till synes handmålade dekor. Att den förmodligen inte blev någon storsäljare har jag dock inte svårt att förstå.
        Bifogade filer

        Comment


        • Det ser ut som om dekoren är stämplad (en särskild stämpel för det gröna bandet i mitten, som har halkat på sniskan lite). De gröna linjerna är nog målade för hand, vilket är enkelt gjort när rågodset ligger på en snurrplatta. Snurra tallriken och håll en grön pensel emot.

          Comment


          • Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
            Det ser ut som om dekoren är stämplad (en särskild stämpel för det gröna bandet i mitten, som har halkat på sniskan lite). De gröna linjerna är nog målade för hand, vilket är enkelt gjort när rågodset ligger på en snurrplatta. Snurra tallriken och håll en grön pensel emot.
            Tog för givet att dekoren var stämplad när jag köpte den. När jag kom hem och studerade den såg jag direkt att dekoren i centrum var handmålad. När jag sedan studerade blommorna runt om så ser man att de har små olikheter i form och även i färg. Är det målat så är det skickligt utfört, är det tryckt så har de medvetet gjort så att det ska se handmålat ut. Det finns inget färgkladd eller signatur på baksidan, så din teori känns mera självklar.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
              Tog för givet att dekoren var stämplad när jag köpte den. När jag kom hem och studerade den såg jag direkt att dekoren i centrum var handmålad. När jag sedan studerade blommorna runt om så ser man att de har små olikheter i form och även i färg. Är det målat så är det skickligt utfört, är det tryckt så har de medvetet gjort så att det ska se handmålat ut. Det finns inget färgkladd eller signatur på baksidan, så din teori känns mera självklar.
              Förstår inte riktigt... Är du fortfarande övertygad om att mittmotivet är handmålat? En gummistämpel kan ge ganska personliga uttryck beroende på handlaget hos den som stämplar. Om det är ansamlingar av färg brukar de däremot oftast ligga i ytterkanterna av en linje och inte i mitten av linjen som det blir när man handmålar.

              Comment


              • Missuppfattade dig där, Peter S. Det gröna bandet läste jag som gröna ringen. Det är ju det gröna bandet i centrum som framför allt ger intryck av att dekoren uppfattas som stämplat. Är nu övertygad om att det är så som du säger.
                Bifogade filer

                Comment


                • Tänkte bidra med några tallriksbilder, även om dessa dekorer inte är så väldigt gamla.
                  Kanske det även är så illa att dom har förekommit tidigare. I så fall ber jag om ursäkt.

                  Dekoren Bellman uppges iden bok som jag läst i vara "i drift" åren 1927-36.
                  Persia 1916-20.

                  Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-03-15 030.JPG
Views:	1
Size:	47,4 KB
ID:	546478 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-03-15 023.JPG
Views:	1
Size:	40,4 KB
ID:	546479 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-03-15 004.JPG
Views:	1
Size:	47,8 KB
ID:	546480 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-03-15 006.JPG
Views:	1
Size:	40,5 KB
ID:	546481

                  Comment


                  • Några till.

                    För dekoren "Lilium" har jag sett perioderna 1860-80 och 1890-1901 uppgivna . Troligtvis två olika dekorer där den som visas här fanns i kuranterna under den senare perioden.
                    Ber om ursäkt för det dåliga fotograferandet.

                    "Baby" bör väl vara en barnservis förmodar jag.

                    Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-03-15 009.JPG
Views:	1
Size:	47,0 KB
ID:	546488 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-03-15 015.JPG
Views:	1
Size:	39,7 KB
ID:	546489 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-03-15 019.JPG
Views:	1
Size:	48,6 KB
ID:	546490 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-03-15 020.JPG
Views:	1
Size:	40,0 KB
ID:	546491

                    Comment


                    • Jo, det rör sig om två helt olika versioner av Lilium. Här är den första (ca 1860 - 1880).
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Det finns en tredje LILIUM, 1953-56, ben, LB, tryckt grå med guld.......

                        Comment


                        • En gång, ingen gång - två gånger , Gonggong!
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Tack för förtydligande angående dekoren Lilium, Hossbach och Andres.

                            Visar här en tallrik som inte har fått något dekornamn stäplat på baksidan, men jag tror att den heter Palm.

                            Blåsippa är dekoren på den andra tallriken. Dock är stämpeln så otydlig att det inte blev något att visa.

                            Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-03-15 035.JPG
Views:	1
Size:	48,1 KB
ID:	546627 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-03-15 036.JPG
Views:	1
Size:	41,1 KB
ID:	546628 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-03-15 042.JPG
Views:	1
Size:	47,8 KB
ID:	546629

                            Comment


                            • PALM, 1872-1901, ironstone eller opak, tryckt ultramarin
                              BLÅSIPPA, 1901, opak o ben, kromo i färger, guldkant
                              BLÅSIPPA, 1901, ben, tryckt och målad, blå och grön, Gennar Wennberg
                              BLÅSIPPA, 1917-1924, flint, tryckt, blå, Gunnar Wennberg
                              Last edited by Andres; 2013-03-24, 15:18.

                              Comment


                              • Florilla och Ecclecial

                                Har ett runt florilla (1860-1888) fat (41cm i diameter) med djupstämpel 1839-1860. Och ett mindre på 30x35cm med samma stämplar. Som jag tycker kan visas upp här.
                                Har oxså en bålskål av större mått (19cm hög o 37cm i diameter) i ecclecial (1840-1897) dekor i svart. Med samma djupstämpel. Tycker dom är så vackra så dom står framme allihopa. Håll till godo!

                                Click image for larger version

Name:	IMG_0223.jpg
Views:	1
Size:	109,7 KB
ID:	546682Click image for larger version

Name:	IMG_0226.jpg
Views:	1
Size:	49,2 KB
ID:	546683Click image for larger version

Name:	IMG_0228.jpg
Views:	1
Size:	115,9 KB
ID:	546684Click image for larger version

Name:	IMG_0230.jpg
Views:	1
Size:	54,6 KB
ID:	546685Click image for larger version

Name:	IMG_0231.jpg
Views:	1
Size:	93,0 KB
ID:	546686Click image for larger version

Name:	IMG_0232.jpg
Views:	1
Size:	108,0 KB
ID:	546687Click image for larger version

Name:	IMG_0234.jpg
Views:	1
Size:	41,0 KB
ID:	546688

                                Comment

                                Working...
                                X