Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite gammalt Gustavsberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Florilla

    Hade Magnus Uggla känt till den här tallriken, så hade han haft ännu ett ord att rimma på...............
    Bifogade filer

    Comment


    • #92
      Polykrom 1914

      Känner någon till denna, förmodligen ingående i en serie där detta motiv alltså har nummer 3.
      Djupstämplad 1914, dessutom OPAK, 576, A17.
      Bifogade filer

      Comment


      • #93
        1914...?

        Hallå där,
        Fin tallrik, härlig blandning av svensk allmoge och orientaliskinspirerad dekor.
        Men säg mig, vad får dig att att tyda stämplarna som du här beskriver?
        Hade Gustafsberg ett eget system att stämpla? Vore kul med en förklaring...
        So long....

        Comment


        • #94
          Elementärt

          Min käre Watson, Kimmen.
          Tänk vad oturligt att jag inte kan framstå som en framstående expert på Gurraberg.......
          Djupstämpeln i godset säger 1914 och är exakt som den här avbildade, problemet är
          att få den på bild. Dels svårfotograferad och dels gömd bakom upphängningsanordningen
          som jag inte vill röra då den är intakt och inplastad i den delen som ligger an mot brämet.
          Bifogade filer

          Comment


          • #95
            Jag tror inte att tallriken ingår i en serie, där den uppvisade tallriken skulle vara nr 3. Jag är sannerligen ingen expert på servisgods, men jag har framme stora delar av min matservis nu. Det är Rörstrands Spetsmönster och huvuddelen av servisen är rakstämplad, dvs godset är tillverkat före 1884. Spetsdekoren på brämen är gemensam för hela servisen, men dekoren i form av olika motiv skiljer sig åt. Jag har tryckta siffror i spannet 2-21 och jag kan inte finna några gemensamma nämnare utan samma siffror kan förekomma på olika servisdelar, med olika dekorer och från olika tidsperioder dvs före och efter 1884.

            Min hypotes är att 3:an kan vara den person som har lagt på dekoren.

            Inspirationen är kinesisk med pioner och fågel, men jag misstänker att motivet har kommit till Gustavsberg via England åtminstone finns det liknande engelska serviser t ex Willis från Spode. Dekoren med trädet kallas ofta Indian Tree.
            Last edited by Kaptenen; 2013-01-02, 23:52.

            Comment


            • #96
              "Elementary, my dear...?

              Hallå Snubben,
              Jag studsade på att elementärt är godset djupstämplat vilket bara brukar berätta om modellens nr och alltså
              är av ringa intresse medan stämpeln under glasyren ger en fingervisning om dekoren. 3:an har Kaptenen
              kommenterat och jag håller med.
              So long....

              Comment


              • #97
                Min teori att den inte skulle ingå i en hel matservis-uppsättning grundar sig på att
                jag aldrig sett denna dekor (möjligen med nummer 567) tidigare, vad jag kan erinra mig.
                Vi får se om Gustavsbergarna hittar hit.............
                Tillägg: Modellen heter AC http://precisensan.com/antikforum/sh...heter-servisen
                Last edited by prylsnubben; 2013-01-03, 17:54.

                Comment


                • #98
                  Här ett fat från 1923 modell Kina. Förmodligen skall det vara en kopp till fatet.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #99
                    För dokumentation staplar jag ytterligare tre tallrikar på traven. Mozart, Gefion och en tredje som saknar benämning. Men nog ser den Stig Lindbergks ut. Florette eller Ängsblom ?
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2013-02-11, 22:10.

                    Comment


                    • 1. Kina, 1921-1925, flint, tryckt, brun?
                      2. Mozart, 1938-1939, krämfärgad, flint, EB, stämplad och målad svart och grön
                      3. Gefion, 1922-1939, flint, DG, tryckt, blå
                      4. Ängsblom, 1953, flint, KY, kromo i färger (Frösö)??

                      Comment


                      • Tack Andres för värdefull information.
                        Och här kommer ytterligare en tallrik: ARNO. Vad .K.K. står för vet jag inte. Swedish Produce istället för Made in Sweden är väl inte så vanligt. Lägg märke till de svagt grå bladen vid sidan om den blå blomman.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • ARNO, 1935-1940, gråt. opak, KK, målad, röd eller blå. Wilhem Kåge
                          KK är modellbeteckningen.

                          Comment


                          • En variant på Aristokrat. Finns även en Aristo, utan blomman i mitten... Undrar om inte kvisten varit i guldfärg, men bleknat i disken?

                            Comment


                            • Yokohama, 1887 - 1901. Fräsch dekor tycker jag.

                              Click image for larger version

Name:	Yokohama.jpg
Views:	1
Size:	121,2 KB
ID:	545872
                              Last edited by Hossbach; 2013-02-17, 17:30.

                              Comment


                              • Fin dekor, tror aldrig jag sett den tidigare.....det finns lite drag av modellen Peking...
                                Last edited by Andres; 2013-02-17, 17:27.

                                Comment

                                Working...
                                X