Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite gammalt Gustavsberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Var och handlade en ny mugg igår - nu råkar den vara omärkt sånär som på bokstäverna AO och en 3:a; men jag misstänker likafullt att det är Gustafsberg - och gammal är den. Jag antar att jag får radera inlägget och flytta till Rörstrandstråden om den skulle råka vara tillverkad där.
    Någon som kan berätta vilken dekoren är och mellan vilka år den tillverkas?
    Denna verkar likadan (kolla hänkeln) men i en annan storlek. 3-an anger antagligen storleken då min är en 2-a och klart mindre.http://precisensan.com/antikforum/sh...med-hjulångare

Comment

Tack för omdömet och dina synpunkter Svärdsfalla

Förutom den nämnda boken har jag kollat i stora Gustavsbergsboken av Arvidsson, Gustavsberg 150 år, Svenskt porslin och Tryckta servisdekorer under empiren av Lutteman samt Gamla tallrikar av Lagercrantz. Har kommit fram till att tallriken nog började tillverkas på 1840-talet.

Ang lagningarna så är det nog som du säger, de är inte speciellt snyggt gjorda.

Nu när jag tittade på den andra tallriken ser jag att den har ett annat motiv, med segelbåtar, samma som detta: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post75474

Comment

Glöm inte bort att det finns flera upplagor av dessa två böcker. Innehållet skiljer sig en hel del.

Comment

Peter S

Tror jag har första utgåvan av Serviser från Gustavsberg, tryckt 1971. Av "Iris.." har jag 6:e utgåvan, tryckt -70.

Antar att de senaste är de bästa. Rekommenderar du några särskilda utgåvor?

Comment

Nej, ingen är bättre eller sämre. I de äldre upplagorna har man större tyngd på det gamla porslinet och i de senare upplagorna har man tagit med den nya produktionen och kortat de äldre delarna. Bildmaterialet skiljer sig också mellan de omarbetade upplagorna.

Comment

Rosa

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
              Nu när jag tittade på den andra tallriken ser jag att den har ett annat motiv, med segelbåtar, samma som detta: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post75474
              Det var några udda gamla fina tallrikar du har fått tag på. Kan nog stämma att den första är från 1840-talet. En föregångare till Royal Scenery. Förmodligen har den inget namn, men det där kan nog Peter S (?).

Tallriken med segelbåten bör som länken beskriver vara Royal Scenery. Är den stämplad 1870-1877 så handlar det om Djurgårsvuer. Gustavsbergs servisdelar med slottsmotiv från 1840- till 1870-talet är ibland lite knepiga. Själv älskar jag de här gamla engelsk-svenska motiven.

Comment

Tack för input! Men länken ledde till min tallrik....

Här är i alla fall min andra tallrik med båtarna och en bild på lagningen, tagna i all hast i morse.
                Bifogade filer

Comment

Royal Scenery

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                  Tack för input! Men länken ledde till min tallrik....

Här är i alla fall min andra tallrik med båtarna och en bild på lagningen, tagna i all hast i morse.
                  Hallå Rosa.

Anledningen till att jag länkade till din tallrik var för att det inte skulle vara oklart om vilken tallrik jag skrev om.

Den här med segelbåten har jag sett förut, beskriven som Royal Scenery. Dock med en annan brämdekor.

Royal Scenery, Gustafsberg 1800-tal, 4 st, diameter: 24 cm, grön dekor . Såldes för 150 kr på auktionen den 25 februari 2008
                  Bifogade filer

Comment

Royal Scenary

Lite bilder på R S med stämpel samma bård på alla.
                    Bifogade filer

Comment

Gustavsberg har ju hämtat en del motiv från Billmarks "Stockholms pittoreska omgifningar" från 1834. Jag vill bara tipsa om att den boken finns att se i sin helhet på http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=18864

Comment

Hallå,
                        Om den här muggen har det spekulerats en hel del och nu kan man väl med säkerhet säga att den kommer från Gustavsberg.
                        Liston Hill skymtar i bakgrunden. Kan någon säga om bilden kommer från Billmark? So long...
                        Bifogade filer

Comment

Viss är det Listonhill ur Billmarks "Stockholms pittoreska omgifningar" från 1834, men märk att man har placerat båten med halade segel framför båthuset.

Click image for larger version

Name:	Listonhill Djurgården Billmark.jpg
Views:	1
Size:	38,3 KB
ID:	539860

Comment

Å andra sidan...

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Viss är det Listonhill ur Billmarks "Stockholms pittoreska omgifningar" från 1834, men märk att man har placerat båten med halade segel framför båthuset.

[ATTACH]124598[/ATTACH]
                            Hallå Kapten,
                            Skarpögd som Lasse Kik, den där jakten med illa beslagna segel ser ut att ha ankrat på muggen för gott.
                            På motsatta sidan finns en bild som inte finns med i Billmarks verk, möjligen på servisen, och efter vad jag kan se
                            bör det vara Täcka udden före den tiden man uppförde den anskrämliga tegelhögen.http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...CyGNrSSgfeAdgA

Lite stockholmshistoria skadar inte. Vad säger ni?
                            So long...

PS. Man hissar och firar segel och halar skot.
                            Bifogade filer

Comment

Tack för länken Hossbach! Det var kul att se den skriften.

Kim, din muggs baksida borde också vara Billmark. Han gjorde väl fler bilder än de som finns i den här boken?

Comment

Working...
                              X