Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite gammalt Gustavsberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
    Fin dekor, tror aldrig jag sett den tidigare.....det finns lite drag av modellen Peking...
    Absolut! Så här står det i "Serviser från Gustavsberg" : "När Gustavsberg på 80- och 90-talen skickade ut serviser på marknaden med rent japanska dekorelement, en fjäder, bambubitar, solfjädrar, följde man alltså tidens kanske starkaste modeströmning. Det var nu serviser som Yokohama, Peking och lite senare Nankin kom till."

Fast varför man namngav två av de japanskinspirerade dekorerna efter två kinesiska städer har jag aldrig förstått...

På tal om Peking så återkommer jag om någon vecka med något jag aldrig sett förut!

Comment

• När jag ändå är igång kan jag ju lägga in en bild på en tallrik med motiv hämtat från "Stockholms pittoreska omgifningar". Den har den stämpel som användes 1839 - 1860. Observera att Gustavsbeg har poppat upp motivet med några personer och en hund som inte finns med i originalplanschverket! (http://www.stockholmskallan.se/PostF...0018937_00.pdf ) sidan 7.

Tallriken är i stort sett i nyskick!
      Bifogade filer
      Last edited by Hossbach; 2013-02-17, 22:43.

Comment

• Trevlig tallrik, Hossbach. Har inte sett den förut.

Comment

• En till i samma Djurgårdsserie
          Bifogade filer

Comment

• Wasa 1901 - 1905
            Bifogade filer

Comment

• Ny Vallmo, omkring år 1900:
              Bifogade filer

Comment

• I India land.....

Tack Andres och Peter S för info och grattis Hossbach! Den sista med vallmo och ormbunkar var läcker!
                Här ett fat India.
                Bifogade filer

Comment

• INDIA, 1926-1927, (bara ett år!!!) blåt. flint, KB, tryckt, blå, Wilhelm Kåge.......

Comment

• Polykrom Peking

Peking 1890 - 1920.

Jag har nyss kommit över ett exemplar av något så ovanligt som en polykrom Peking. Jag hittar inga uppgifter om denna variant i litteraturen. Kan det ha rört sig om en provserie eller kanske en specialbeställning? Hur som helst så är den riktigt snygg enligt min uppfattning.
                    Bifogade filer

Comment

• Hallå Hosse,
                      Känner såväl igen dekoren med originella "flärpen", djärvt på den tiden.
                      Peking, 1890-1920, opak, tryckt, grön e brun, ibland med guld, Arvid Ekberg.
                      Citerar Serviser från Gustavsberg, Inga och Arne Berg.
                      Svårt att avgöra, men nod doftar din tallrik Peking och dekoren ligga bra i tiden.
                      So long...

Comment

• Jag slänger in en bild på en Peking i grönt tryck för jämförelsens skull. Jo, man kan tänka sig att det var rätt djärvt med ett sådant asymmetriskt placerat "band" eller "flärp" 1890!
                        Bifogade filer
                        Last edited by Hossbach; 2013-02-26, 19:43.

Comment

• Hallå igen,
                          Testade min nya skanner. Det ser ganska bra ut. So long....
                          men vad fasen tog skärpan vägen. Läsbart ändå---
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
                            Jag har nyss kommit över ett exemplar av något så ovanligt som en polykrom Peking. Jag hittar inga uppgifter om denna variant i litteraturen. Kan det ha rört sig om en provserie eller kanske en specialbeställning? Hur som helst så är den riktigt snygg enligt min uppfattning.
                            Nu rör du om allting med denna tallrik, Hossbach. Nu är det inte längre att tala om en grön eller brun. Nu är det polykrom lyxvariant eller en vanlig (grön, brun). Väldigt vacker! Gratulerar!

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                            Hallå igen,
                            Testade min nya skanner. Det ser ganska bra ut. So long....
                            men vad fasen tog skärpan vägen. Läsbart ändå---
                            Med lite tålamod går det att läsa, Kim.

Kom över några "vanliga, simpla" bruna med guld i förra veckan, märkta -93. Riktiga buffétallrikar med sina 26,5 cm. Tyvärr blir aldrig bilderna bra när jag fotar efter att solen gått ner. Gulddekoren kommer inte till sin rätt.
                            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                              Nu är det polykrom lyxvariant eller en vanlig (grön, brun). Väldigt vacker! Gratulerar!
                              Tack! Det märkliga är att jag var enda budgivare på Tradera och att jag fick den för 30 kr!

Kul att hitta en kollega inom tallrikssamlandet!

Comment

• Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
                                Tack! Det märkliga är att jag var enda budgivare på Tradera och att jag fick den för 30 kr!

Kul att hitta en kollega inom tallrikssamlandet!
                                Själv handlar jag inte på nätauktioner utan bara på loppis, Second Hand och någon enstaka Antikaffär. Hade jag sett den här hade jag bett min mamma bjuda på den. Hon är torsk på Tradera.

Comment

Working...
                                X