Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite gammalt Gustavsberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Att åka till Borås och hitta två safirer för en femma är ju bra...........
    Men det behövs bättre konstvetare än jag för att analysera övergången från jugend till mer modernt av Kåges alster från 1922. Safir modell från 1921.
    Bifogade filer

Comment

• Något bedagad är denna tillbringare men den duger kanske till att sätta blommor i - till exempel gustavsbergsblommor.
      Stig Lindberg lär vara upphovsman från början av 1940-talet.
      Bifogade filer

Comment

• En sådan mindre bedagad kanna används dagligen till måltidsdryck om det inte
        serveras något starkare till maten. Vi har även många andra delar i köksskåpet.

Comment

• Tallrik Östersund med stadsvapnet - en älg med krona på kronan. Möjligen kan man utläsa 35, som skulle kunna vara årtalet.
          Namnam har varit med på en annan tråd och det är lite tveksamt om den platsar på just den här tråden eftersom det står 1940........
          Bifogade filer

Comment

• Caprice i flintporslin och Swedish Produce. Stig Lindberg lär vara formgivare.
            Bifogade filer

Comment

• Vad har jag köpt för 1:-

Hittat detta fat (djup modell) från Gustavsberg. Däremot finns det ingen information på nätet vad jag kan hitta, så gärna lite hjälp! Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	43,4 KB
ID:	556516Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	71,9 KB
ID:	556517

Comment

• Hej Elinkristina!

Servisen tillverkades mellan 1928 och 1931, formgivaren är Wilhelm Kåge.

Comment

• Tack för svar prylsnubben! Finns det något värde i detta porslin eller är det helt okej att faktiskt använda det för vardagsbruk? 😀

Comment

• Så där en femtiolapp och självklart skall du använda den, blir snyggt på middagsbordet.....

Comment

• Lilium har visats i olika versioner: http://precisensan.com/antikforum/sh...avsberg/page15. Här är samma mönster som Bengt H visat men denna är en 10-kantig tallrik med pärlbård.
                      Bifogade filer

Comment

• Här kommer ERIK

Ett litet bidrag till tråden: Uppläggningsfat ERIK. Hur gammal "han" är vet jag inte men inte purung i alla fall
                        Fatet var med i en 20- kronorslåda från auktion i söndags och innan det går till förgängelsen, tyckte jag, att det kunde passa att dokumentera det här.
                        Bifogade filer

Comment

• Mycket gammalt do

Kan möjligen vara av intresse för någon.........
                          Bifogade filer

Comment

• åså fabriksområdet....

En bild från Gustafsbergs porslinfabriks område anno dazumal.
                            Bifogade filer

Comment

• Intressanta bilder du visar, prylsnubben. Tack för det!
                              Här kommer Ragnhild från början av 1930-talet.
                              Bifogade filer

Comment

• Lama från Gustafsberg - ett fat som tyvärr saknar kopp - kan jag inte hitta något om mer än att stämpeln visar 1919 och att Gustafsberg stavas med både f och v. 13 cm Ø.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X