Har en fråga som jag skulle uppskatta om någon med kunskap kan besvara. Jag kom nyligen över några champagneglas från Orrefors modell Helena av Gunnar Cyrén som jag tänkt komplettera. De har grå etikett och orrefors-märket etsat under foten. Betyder den grå etiketten att glasen är blåsta på Sandviks glasbruk?
ställde frågan till Orrefors men fick inget bra svar förutom att just dessa glas numera tillverkas utomlands och att det skiljer i form och storlek mellan de som tidigare tillverkats i Sverige.
Bjuder på en bild på en liten Sandviksskål GS 935.
Grå och vit orre, sodaglas/halvkristall från 1960-talet och framåt, står det i Orrefors boken
Är det Orrefors-ett svenskt glasbruk du menar? vet att det har skrivits på forumet att grå etikett skulle betydada att det är tillverkat på Sandviks glasbruk.
Sedan är ju boken om Orrefors tryckt 1984. Den grå etiketten har väl inte använts på ett tag vad jag vet, men någon med större kunskap kanske kan svara på det.
försöker med hjälp av etiketten utröna om glaset är blåst på Orrefors eller Sandvik innan nedläggningen och flytten av produktion utomlands eller inte.
Ja, uppgiften är hämtad från den boken. Jag tror den grå/vit etiketten användes in på 1990- talet ev ännu längre? Sen kom väl dom genomskinliga etiketterna. När kom Helena glasen i produktion?
Ja, uppgiften är hämtad från den boken. Jag tror den grå/vit etiketten användes in på 1990 - ev ännu längre? Sen kom väl dom genomskinliga etiketterna. När kom Helena glasen i produktion?
1976 formgavs de eller började produceras läste jag nånstans. Har en känsla av att de i alla fall har några år på nacken då jag fick de för något år sedan och då var de inte nya. Orrefors själva verkade inte ha någon koll på gammal produktion. Blev mest irriterad när jag mejlade med dem för att de svarade på andra frågor än de jag ställt...
1976 formgavs de eller började produceras läste jag nånstans. Har en känsla av att de i alla fall har några år på nacken då jag fick de för något år sedan och då var de inte nya. Orrefors själva verkade inte ha någon koll på gammal produktion. Blev mest irriterad när jag mejlade med dem för att de svarade på andra frågor än de jag ställt...
Ja, uppgiften är hämtad från den boken. Jag tror den grå/vit etiketten användes in på 1990- talet ev ännu längre? Sen kom väl dom genomskinliga etiketterna. När kom Helena glasen i produktion?
På sida 10-11 i Orrefors- ett svenskt glasbruk finns en bild på glaset och text som anger att det är från Sandvik. Undrar fortfarande om det utifrån etiketten går att utröna om det ev. är blåst på Sandvik innan nedläggningen 2004, Orrefors innan nedläggningen 2013 eller om det tillverkats efter produktionen av dessa flyttats utomlands?
På sida 10-11 i Orrefors- ett svenskt glasbruk finns en bild på glaset och text som anger att det är från Sandvik. Undrar fortfarande om det utifrån etiketten går att utröna om det ev. är blåst på Sandvik innan nedläggningen 2004, Orrefors innan nedläggningen 2013 eller om det tillverkats efter produktionen av dessa flyttats utomlands?
Hej,
Förstår vad du menar. Har några glas där etiketten även om den är grå känns väldigt ny och inte alls som t.ex. på de gamla Nils Landberg ljusstakarna jag har.
Funderade då också på tillverkningstiden och var de är tillverkade.
Har dålig koll på svenska glasbruk.
Lägger ut en bild på en vattenkaraff av Hald, H45. Finns på omslaget till Orreforsboken i blått glas. Jag har för mig att det ska finnas tillhörande glas till i lite vågig form.
Någon som har koll på om det någorlunda går att datera glasföremålen efter etiketterna. har en hel del föremål från Sandvik i rökfärgat och mörkgrönt som jag kan lägga ut vid intresse.
Återkommer till en post av min framlidne farbror Olle Bergqvist Rebello från 2010. Han hade fått en bild på några glas som sades vara från Sandviks första tid. Kannan i bakgrunden skrevs dock inget om, men den har jag ritningen till. Det är en design från 1931 av min farfar Knut Bergqvist vid Lindefors glasbruk (från 33 Strömbergshyttan). Bifogar posten och bild på den signerade ritningen. Kanna och snaps glasen verkar ha samm färg, kan det vara så att även glasen är från Lindefors och inte Sandvik, de har samma färg som Knuts kanna på samm bild och det fanns ju bara muntliga uppgifter?
Comment