G65 är väl "nötskålen"?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sandviks glasbruk
Collapse
X
-
Gates lockskål komponerad 1918/19 för Sandvik
Lägger in denna från en separat tråd (http://www.precisensan.com/antikforu....php?t=23850): Gates lockskål tillverkad på Sandvik.
Henrik S fann den i katalogen och skrev: "Det är Gate, modellnummer G 754, vilket innebär ursprungsår 1918/19".
Både skål och lock är optikblåsta, sprängda och kantslipade. Odekorerade.
Den bruna färgen är svagt rosatonad, men inte violett som något parti i bilden kanske kan ge sken av. Höjd 12,5 och största diamter 9,5 cm.
Jag fann den förra veckan i Matildas Bod, dvs den antikbod vid Slorudsborg i Brunskog som har fått sitt namn efter Gustaf Frödings syster Matilda. (Hon hade köpt denna herrgård för sitt farsarv, medan Gustaf förslösade sitt arv och tidvis fick bo där hos sin syster och hos sin fars kusin prästen Warodell, en mil längre norrut: i Mangskog).
Henrik besvarade dessutom min fråga från # 45 och skrev: "Frågan om hur de tidiga sandviksglasen etiketterades har varit uppe i annat sammanhang. Den tidigaste katalogen (1923) i stora tyska boken går helt under Orrefors flagg på omslaget. Sandviks glasbruk nämns endast som telegramadress. Två "fabrikationsmärken" presenteras, "Konstnär Edv. Hald, Orrefors bruks AB" och samma för SG."Last edited by Rebello; 2010-09-02, 17:30.
Comment
-
Tror att detta är Nils Landberg, Orrefors, sent 50-tal, kanske 1958.Ursprungligen postat av LasseC Visa inläggNr14
En för mig okänd skål
Comment
-
Det kan nog vara riktigt
Jag har inte sett några glas som är sägs vara tillverkade under Strömbergs tid, men jag misstänker att de saker som inte har någon formgivare angiven i kuranten är sådana glas som tillverkades när Orrefors köpte glasbruket och då kan vara designade under deras tid, men Orrefors fortsatte att producer dessa
Jag har haft lite dåligt med tid coh har därför inte varit så aktiv här på PES. Jag har börjat att renoverat mitt kombinerade sov och arbetsrum. Har hållit på i ca 2 veckor att bara tömma rummet från alla böcker glas mm. Mern det är nästan tomt nu

DG
Comment
-
De allra första glasen från Sandvik
Så skrev jag i #11 och jag har också efterlyst glas från tiden före Orrefors övertagande 1918. LasseC svarade i går i #49: "Jag har inte sett några glas som är sägs vara tillverkade under Strömbergs tid, - - -"Ursprungligen postat av Rebello Visa inläggI november 1889 stod hyttan färdig för glastillverkning. En vinterdag i början på det året hade mästaren från Kosta Janne Söderbom inlett förhandlingar med hemmansägaren Otto Andersson i Ormeshaga Norregård om köp av mark till hyttan. Den affären klarades så småningom av till ett pris på 3 000 kr.
Jag har tidigare fått mig tillsänd en bild med Sandviksglas som är ännu äldre än från Strömbergs tid. Nämligen de allra första glas som blåstes på Sandvik och som skänktes till den som sålde marken till bruket, hemmansägaren Otto Andersson i Ormeshaga: ett halvdussin supglas som alltså är från november 1889! De är drivna och har oslipat puntelmärke. Alla har olika höjd. De kom nog fram till julabrännvinet det året - efter en köpeskilling på 3 000 riksdaler så blev det nog ett ståtelit julagille!
Bilden har tyvärr dålig kvalitet och är utskuren ur en större bild över en utställd monter. Glasen sägs ha varit utsällda i ett par sammanhang. De har en helt klar och tydlig proveniens - har bevarats i Anderssons släkt. Den lilla gula hatten i centrum härrör från samma källa - och den är en gyllene klenod från 1800-talets Hofmantorps Glasbruk som låg på andra sidan av sjön Rottnen!
Eftersom Lasse igår aktualiserade frågan om gammalt Sandviksglas, så började jag tänka djupt och grävande i mitt bildarkiv och efterforskade vad som ligger bakom denna bild. Nu vore det kul att få fram en bättre närbild - vi får se om det skulle kunna vara möjligt . . .Last edited by Rebello; 2010-09-22, 22:23.
Comment
-
Henrik! Finns denna i familjen du nämner? Jag är nämligen tämligen säker på att denna är släkt med min...Ursprungligen postat av Henrik S Visa inläggJag tycker skålen ser ut som HS 1096, i så fall Hald och inte Gate från 1930/31.
Med reservation för att jag bara sett referensex på bild, men likheten är stor och antalet "valkar" ser ut att stämma, så det borde vara den. I så fall har den fyra syskon i en liten produktfamilj, två skålar och två vaser.
M.v.h.
Comment
-
Tack Henrik!
Skönt med vetskap. Den första skålen jag visade upp här har nämligen sålts på Tradera som Gates ett par gånger efter du svarat, varav den ena gången med referens till en glasutställning på Waldemarsudde (vill jag minnas). Så en smula har jag vacklat i tron. Men inte längre, förstås.
M.v.h.
Comment
-
Jag tittade igen nu och det finns inget som går att förväxla med HS1096/1097, särskilt inte av Gate som inte har några "tvärräfflade", så du kan nog sluta vackla helt!
Jag har en känsla av att det rätt ofta sätts likhetstecken mellan Sandvik och Gate i antikbodar och på Tradera. Varför det är så har jag ingen bra idé om, kanske är det Gate man känner till om man är mer allmänintresserad? (Till skillnad från helt insnöad, som på PES.)
En insnöad reflektion är förresten att fötterna på dina vaser påminner mycket om fötterna på Halds graalglas i början av tjugotalet.
Comment
-
Skålen(?) på hög fot (eller blir det långt ben?) har grå Sandvik-etikett medan vasen kanske inte faller rätt i dokumentationstråden? 29 cm respektive 21 cm. Kommer småningom att säljas (om man nu inte vill lämna information till säljare). Hittar ingen av dem i min litteratur men spekulerar åt landberg i båda fall. Nån som vet bättre?
M.v.h.
Comment
-
Varmt tack för blixtsnabbt svar Lasse!Ursprungligen postat av LasseC Visa inläggJag tror att Du har rätt Det är ganska säkert Landberg
DG
M.v.h.
Comment
Ta det bara med ro DG, vi är många här som månar om Dig ska Du veta.
Comment