Blå ljusstake som har visats och diskuterats på tråden http://www.precisensan.com/antikforu...l%E5+ljusstake . Höjd 135 mm och fotens diameter 108 mm. (Tyvärr komprimerades bilden på hela ljusstaken ondödig mycket - och den ursprungliga bilden sparades inte. Men Glasmannen har bild på ljusstaken i klarglas, se länk nedan!)
Bay Åkerblom svarade: "tillverkad vid Sandviks glasbruk, formgiven av Nils Landberg och har artikelnummer NS 1612. Den kom i produktion under 1950-talet."
Den är inköpt på loppis - ingen signering. Den är blåst ovanifrån och ljushållarens överdel är sprängd och kantslipad. Fotens kant är omvikt nedåt mot undersidan. Enligt Hirvi är den gjord i två delar i hyttan och sammanfogad där också, sedan pålagd ring över skarven.
Denna teknik visas i ett bildspel av Gitzie. På de sidorna kan man se hur en sådan "tulpanfot" blåses, klipps och drivs och sätts samman med en överdel. I bildspelet är det mästarna Wilke Adolfsson och Micke Johansson som gör en tulpangraal för Astrid Gate - och där är överdelen en liten graalskål som i hyttarbete motsvarar ljushållaren på den blå ljusstaken. Men ljusstakens ben är inte så långt utdraget som tulpangraalens. Bildspelet: http://web.telia.com/~u45608536/gate2.html.
På tråden Ljusstakar visar Glasmannen ett par ljusstakar i samma modell men i klarglas:
Vid Stockholms Auktionsverks auktion KONSTGLAS 2009-09-08 fanns det ett flertal glas från Sandvik.
De hade PROVENIENS: Hans Sjöblom, chef på Sandvik 1918-1926.
Jag tycker skålen ser ut som HS 1096, i så fall Hald och inte Gate från 1930/31.
Med reservation för att jag bara sett referensex på bild, men likheten är stor och antalet "valkar" ser ut att stämma, så det borde vara den. I så fall har den fyra syskon i en liten produktfamilj, två skålar och två vaser.
Lasse, har det visats glas här på forumet från Sandvik och som är från Strömbergsperioden 1905 - 1917?
Jag vill minnas att man hade en liten utställningsavdelning på Sandviks glasbruk så sent som på 2000-talet och som innehöll en del gammalt glas från före Orreforsperioden. Efter att Sandvik lades ner - finns dessa glas nu hos Glasrikets skatter i Orrefors eller finns de någonstans i Hovmantorp - någon som vet?
Började man använda Orrefors-etiketter på Sandviksglas redan 1917/18 då Orrefors först arrenderade och sedan köpte Sandvik av Edvard Strömberg?
Comment