Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sandviks glasbruk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Någon som kan leta fram modellnummer på denna? Drygt 29 cm. hög med propp.
    Tack på förhand!
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

det ser ut att vara G521 från 1923 finns i 2 storlekar.............har du gott om soda proppar kamrat anarkist????
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
        det ser ut att vara G521 från 1923 finns i 2 storlekar.............har du gott om soda proppar kamrat anarkist????
        Som god anarkist vägrar jag att svara.
        Men bara för att det är du så, nix! Ingar extraproppar.
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
          Nr14

En för mig okänd skål
          Detta är Nils Landberg en frihandsblåst skål tillverkade i färgerna blått,grått,klarglas

Comment

Click image for larger version

Name:	DSC_0158.jpg
Views:	1
Size:	20,4 KB
ID:	564261

Har en fråga som jag skulle uppskatta om någon med kunskap kan besvara. Jag kom nyligen över några champagneglas från Orrefors modell Helena av Gunnar Cyrén som jag tänkt komplettera. De har grå etikett och orrefors-märket etsat under foten. Betyder den grå etiketten att glasen är blåsta på Sandviks glasbruk?

ställde frågan till Orrefors men fick inget bra svar förutom att just dessa glas numera tillverkas utomlands och att det skiljer i form och storlek mellan de som tidigare tillverkats i Sverige.

Bjuder på en bild på en liten Sandviksskål GS 935.

Name:	DSC_0161.jpg
Size:	36,9 KB
ID:	564262

Comment

Grå och vit orre, sodaglas/halvkristall från 1960-talet och framåt, står det i Orrefors boken

I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                Grå och vit orre, sodaglas/halvkristall från 1960-talet och framåt, står det i Orrefors boken
                Är det Orrefors-ett svenskt glasbruk du menar? vet att det har skrivits på forumet att grå etikett skulle betydada att det är tillverkat på Sandviks glasbruk.

Sedan är ju boken om Orrefors tryckt 1984. Den grå etiketten har väl inte använts på ett tag vad jag vet, men någon med större kunskap kanske kan svara på det.

försöker med hjälp av etiketten utröna om glaset är blåst på Orrefors eller Sandvik innan nedläggningen och flytten av produktion utomlands eller inte.

Comment

Ja, uppgiften är hämtad från den boken. Jag tror den grå/vit etiketten användes in på 1990- talet ev ännu längre? Sen kom väl dom genomskinliga etiketterna. När kom Helena glasen i produktion?
                  Last edited by Maria; 2016-12-10, 12:07.
                  I’m a real mean bitch!

Comment

Ja, uppgiften är hämtad från den boken. Jag tror den grå/vit etiketten användes in på 1990 - ev ännu längre? Sen kom väl dom genomskinliga etiketterna. När kom Helena glasen i produktion?
                    1976 formgavs de eller började produceras läste jag nånstans. Har en känsla av att de i alla fall har några år på nacken då jag fick de för något år sedan och då var de inte nya. Orrefors själva verkade inte ha någon koll på gammal produktion. Blev mest irriterad när jag mejlade med dem för att de svarade på andra frågor än de jag ställt...

Comment

Ursprungligen postat av jorra Visa inlägg
                      1976 formgavs de eller började produceras läste jag nånstans. Har en känsla av att de i alla fall har några år på nacken då jag fick de för något år sedan och då var de inte nya. Orrefors själva verkade inte ha någon koll på gammal produktion. Blev mest irriterad när jag mejlade med dem för att de svarade på andra frågor än de jag ställt...

Ja, uppgiften är hämtad från den boken. Jag tror den grå/vit etiketten användes in på 1990- talet ev ännu längre? Sen kom väl dom genomskinliga etiketterna. När kom Helena glasen i produktion?
                      Hallå.
                      Inte skulle jag skåla in nya året i de där glasen... eller vad säger du Maria? Får jag lov?https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...ZY4c50GnGn2qyg
                      So long...
                      Kim
                      Last edited by Kim von Platen; 2016-12-10, 15:54.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Hallå.
                        Inte skulle jag skåla in nya året i de där glasen... eller vad säger du Maria? Får jag lov?https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...ZY4c50GnGn2qyg
                        So long...
                        Kim
                        Hej Kim,
                        Dessa hade jag helst skålat in nyåret o kastat sen..........

Förlåt. Nu flummade vi ut lite i Sandvikstråden....
                        Last edited by Cenedese; 2016-12-10, 17:39.

Comment

På sida 10-11 i Orrefors- ett svenskt glasbruk finns en bild på glaset och text som anger att det är från Sandvik. Undrar fortfarande om det utifrån etiketten går att utröna om det ev. är blåst på Sandvik innan nedläggningen 2004, Orrefors innan nedläggningen 2013 eller om det tillverkats efter produktionen av dessa flyttats utomlands?

Comment

Ursprungligen postat av jorra Visa inlägg
                            På sida 10-11 i Orrefors- ett svenskt glasbruk finns en bild på glaset och text som anger att det är från Sandvik. Undrar fortfarande om det utifrån etiketten går att utröna om det ev. är blåst på Sandvik innan nedläggningen 2004, Orrefors innan nedläggningen 2013 eller om det tillverkats efter produktionen av dessa flyttats utomlands?
                            Hej,

Förstår vad du menar. Har några glas där etiketten även om den är grå känns väldigt ny och inte alls som t.ex. på de gamla Nils Landberg ljusstakarna jag har.
                            Funderade då också på tillverkningstiden och var de är tillverkade.
                            Har dålig koll på svenska glasbruk.
                            Last edited by Cenedese; 2016-12-10, 20:07.

Comment

Lägger ut en bild på en vattenkaraff av Hald, H45. Finns på omslaget till Orreforsboken i blått glas. Jag har för mig att det ska finnas tillhörande glas till i lite vågig form.Click image for larger version

Name:	DSC_0163.jpg
Size:	150,2 KB
ID:	564277

Någon som har koll på om det någorlunda går att datera glasföremålen efter etiketterna. har en hel del föremål från Sandvik i rökfärgat och mörkgrönt som jag kan lägga ut vid intresse.
                              Last edited by jorra; 2016-12-14, 21:09.

Comment

Post från 2010

Återkommer till en post av min framlidne farbror Olle Bergqvist Rebello från 2010. Han hade fått en bild på några glas som sades vara från Sandviks första tid. Kannan i bakgrunden skrevs dock inget om, men den har jag ritningen till. Det är en design från 1931 av min farfar Knut Bergqvist vid Lindefors glasbruk (från 33 Strömbergshyttan). Bifogar posten och bild på den signerade ritningen. Kanna och snaps glasen verkar ha samm färg, kan det vara så att även glasen är från Lindefors och inte Sandvik, de har samma färg som Knuts kanna på samm bild och det fanns ju bara muntliga uppgifter?

Name:	Knut 20 kanna 1931.JPG
Size:	41,3 KB
ID:	565733Click image for larger version

Name:	Sandvik och Knut 1931..jpg
Size:	87,0 KB
ID:	565734
                                Last edited by rebessin; 2017-06-25, 21:56.

Comment

Working...
                                X