Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljusstakar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ljusstakar

Hittade ett par ljusstakar i tunnt glas..Någon som har någon infp ang dessa...
    Bifogade filer

Om den blåa här av samma modell svarade Bay Åkerblom:
    "tillverkad vid Sandviks glasbruk, formgiven av Nils Landberg och har artikelnummer NS 1612. Den kom i produktion under 1950-talet".

Där anger Hirvi också hur man har gjort ljusstakarna och man kan också hitta en länk till en visning hur man utför en sådan tillverkning.

På den länken har signaturen Gitzie fotograferat när Wilke Adolfsson och Micke Johansson gör en tulpangraal, vars gralämne har gjorts av Astrid Gate. Gitzie missade det sista momentet, när foten fästs i en klämma och glasets överdel klipps och drivs. Det momentet görs inte på dessa ljusstakar - ty deras överdel, kåpan, är avlägsnad med sprängning och sedan har ljusstakens kant slipats; allt detta när glaset har kylts till rumstemperatur.

Vilken mästarkultur man hade på Sandviks glasbruk! Och som i dag finns bevarad hos Wilke och Micke och några andra - t.ex. hos Sandviksmästaren Gustav Augustssons sonsons son Mikael Kenlind (mi.ke.) i Vadstena.
    Bifogade filer
    Last edited by Rebello; 2010-05-09, 06:35.

Comment

Den borde legat under Sandvikstråden
      DG

Comment

Rebello! Skulle även mina ljusstakar vara av Landberg? Tycker att mina ser något lägre ut och att färgen kanske har en mer grön ton, men ...!
        Söffe
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
          Rebello! Skulle även mina ljusstakar vara av Landberg? Tycker att mina ser något lägre ut och att färgen kanske har en mer grön ton, men ...!
          Söffe
          Jo - nog verkar det så.
          Men Bay Åkerblom vet nog mer om detta - eftersom det var han som bedömde min blåa ljusstake.

Comment

Tack! Får hoppas att Bay tittar in! I vilket fall kan jag nog tycka att 15 kr för paret var helt OK!
            Söffe

Comment

Working...
            X