På sid. 99 i "Glasboken" av Hermelin o. Welander kan man läsa deras åsikt om glassjuka på Kungsholmsföremål. Återkommer om det där med att spetsglasen från Kungsholms glasbruk saknar luft i benet. Det står att läsa nånstans i glaslitteraturen,men var ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Glassjuka
Collapse
X
-
FBQ Min stora vas är faktiskt glassjuk. Det finns inte någon beläggning efter vatten inuti vasen utan det här spindelmönstret är i själva glasmassan. Det är inget som är gjort med flit som krackelerat glas. Jag har som jag skrev belyst den ovanifrån så att mönstret skulle framträda tydligare. Håller man upp den mot ljuset (helst solljus) så framträder det också mycket tydligt.
Varifrån den här vasen kommer har jag ingen som helst aning om. Är det nån som känner igen den så kan det ju vara intressant så att den kan tidsbestämmas.
Någonstans har jag också ett likörglas från Trelleborgs glasbruk med glassjuka Skall se om jag hittar det. Det är heller inte så fasligt gammalt.
Lasse
Comment
-
Ok - då litar jag på det
Glassjuka borde ju kunna uppkomma i mordernt glas också - bara konstigt att man inte kunnat kontrollera sammasättningen bättre så pass sent...
Antar att man skulle behöva lära sig en massa om glassjuka...
Skall hålla utkik efter moderna alster med glassjuka - även om jag inte tror det blir något nytt samlarområde
Comment
-
Tillsätter man för mycket pottaska i glassatsen för att få ett lättsmält glas
då borde det bli så i dag oxå,
dom bruken som hade problem med ugnar och bränslet,
dom kickade nog i extra pottaska så arbetet gick vidare dag för dag,
problemen kom ju senare
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-

Comment