Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glassjuka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jake
    Är det ingen som vill tala om skillnaden mellan spets och snapsglas . Kanske ingen som vet !
    Snapsglas är ett glas avsett att dricka snaps ur. Det kan vara i formen av ett spetsglas dvs en konad kuppa på ben. Snapsglas kan även ha andra former t ex plana i botten med svagt konande sidor.

Comment

Mycket trevlig glas du fått tag på T.N, jag skulle själv gärna få tag i ett
      antikt glas med glassjuka, tycker det har en viss charm.
      Och nog kommer det ta några hundra år till innan det faller samman.

Comment

Jag har faktiskt ett glas från Trelleborg som har början till glassjuka. I ett systerglas till det hade glassjukan gått lite längre så att det började finnas "spindelliknande" mönster Särskilt när man höll det mot ljuset från en lampa.
        mvh LasseC

Comment

Såg att glassjuka diskuterades i en annan tråd.
          Här är några bilder på ett glas jag själv köpte som "referens".
          På detta är det ju ganska långt gånget.
          Bifogade filer

Comment

Ser ut som om man knappt skulle våga peta på det. Men det är mäktigt på något vis.

Comment

Det var vackert på sätt och vis Tror inte att jag sett glassjuka i så långt framskridet skick. Jag har en stor vas med glassjuka. Skall försöka fota den någon dag.
              DG

Comment

Detta ser ju faktiskt inte ut som ett Kungsholmsglas riktigt. Dessutom har jag läst i någon av glasböckerna att Kungsholmsglasen inte hade luft i benet. Rätt eller orätt ?

Comment

Jag tyckte också att glaset hade ett utseende och stil som inte direkt brukar förknippas med glassjuka föremål. Gravyren är lite åt empirstilen tycker jag.

Men naturligtvis kan senare glas också bli glassjuka om de utsätts för elementen jord och vatten. Är det inhandlat i Sverige?

Comment

Gillar detta glaset, men en kräftskiva håller det nog inte för.
                    Ytan invändigt och under foten är väldigt sträv av krackeleringen.

Silvervalley, jag misstänker din fråga om luft i benet gäller TN’s glas, Jag har själv inte läst att man vid Kungsholm inte skulle tillverkat med luft i benet – kommer du ihåg var du sett detta?

Lars K, köpte detta i Helsingborg för några år sedan, tror säkert det är svenskt från åren kring 1800.
                    I häftet ”Glas på Skokloster” finns några riktigt glassjuka föremål från början av 1800-talet, bl.a. saltkar som på bild nästan ser mjölkvita ut. Dessa är attribuerade "troligen svenska".
                    Tyvärr är scannern och jag inte vänner för tillfället.

Comment

Nr 70 och 73
                      Det var som hundan, de hade jag missat.
                      Men tror du inte att dessa föremål har förvarats i speciellt ansträngande miljö.

Ditt glas har ju typiskt Svensk stil och gravyr, så det är säkert som du säger Svenskt.

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                        Nr 70 och 73
                        Det var som hundan, de hade jag missat.
                        Men tror du inte att dessa föremål har förvarats i speciellt ansträngande miljö.

Ditt glas har ju typiskt Svensk stil och gravyr, så det är säkert som du säger Svenskt.
                        Är inte säker, men fuktig och kanske också kall miljö snabbar på processen.
                        Hittade en bild (från auktion) på liknande, inte fullt så dimmiga.
                        Bifogade filer

Comment

Här kommer min glassjuka vas. Jag vet tyvärr inte var den kommer ifrån. Den är förmodligen inte så värst gammal. Jag köpte den bara för att ha ett bra åskådningsexemplar av glassjuka. Den är vad jag kan se slipad.
                          För att få fram "spindelnätsmönstret" har jag belyst den med en halogenlampa uppifrån. I vissa lägen och beroende på ljuset syns inte mönstret så väl.
                          Den är ca 40 cm hög
                          DG
                          Bifogade filer

Comment

Tack för bilden Lasse, har själv inte sett glassjuka på nyare glas förrän nu.

Comment

Interessant diskusjon. Siden det litteraturen lærer er at glassyke kommer av dårlig sammenmsetning av glassmassen, og fortsetter med å henvise til kungsholmen. Underforstått at dette er et historisk problem. Jeg har selv en stor glassvase fra Hadeland, sign Hdl 56 AJJ 605 (Arne Jon Jutrem) og altså fra 1956, som er glassyk. Jeg kjenner ikke til at Hadeland har hatt problemer med glassyke, men noen dager har det tydeligvis ikke gått bra. Vasen er 24 cm høy og det kan se ut som de øverste 3-4 cm ikke har spindvevnettet. Min antagelse er at fukt må ha fremskyndet- utløst?-min glassyke.
                              mvh

Comment

Jag hade också sett glas från tidigt 1800-tal med glassjuka förrut men inget nyare...

Men sedan är jag ju inte helt klar på olika påverkansprocesser på glas och hur de uppkommer... Förutom glassjuka finns ju de kalkbeläggningar som ofta uppkommer på glas som det stått vätska i... sådana beläggningar har jag hört en del människor kalla glassjuka.
                                Sedan finns iriseringar på glas, jordfynd får ju väldigt ofta en sådan yta - verkar som bruna buteljer ofta får dem och buteljer som legat i vatten får mindre än sådana som legat i jord - men jag har sett samma bildingar på insidan av äldre glasvaser också...
                                Rolf J:s glas är ju tydligt glassjukt, men jag törs inte säga hur det är med Lasse C:s. Å andra sidan är jag riktigt dålig på glassjuka. Har faktiskt funderat på att köpa ett någon gång för att få studera lite och få ett gammalt glas till bra pris, men tyckt att priset varit lite för högt - det hade ganska långt framskriden glassjuka, nästan värre än Rolf J:s och även om det var ett 1700-talsglas vill man ju ha ett riktigt bra pris när glaset ser ut så...

Comment

Working...
                                X