Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glassjuka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glassjuka

Detta spetsglas i ganska starkt lilatonad glasmassa har glassjuka som ni ser på bilderna, men det är charmigt ändå speciellt den lilla knoppen i slutet av benet innan övergången till foten. Sen har den luft i benet, kungsholmens glasbruk är ju vida känt för glassjuka, men flera bruk måste väl också haft glassjuka?
    Bifogade filer

Jag kan inte av bilderna se att glaset har glassjuka. Är den rosatonade delen som du menar eller?????

Comment

Spindelnätssprickorna, "krackeleringen" som är tydligast i den övre delen. Hur är det? Var inte just den krackeleringen en önskvärd effekt under 20-30-talet? Som t.ex. åstadkoms på Stockholms Glasbruk på Skansen. Hur är det med detta glas? Finns sprickorna i benet och foten med?

Comment

Krackeleringarna eftersträvades säkert på skansenglasen, men jag skulle bli väldigt förvånad om man krackelerade på flit runt slutet av 17 eller början av 1800

Comment

Den rosa färgen beror på solarisering, Glassjukan yttrar sig som en mjölkig hinna. Det har varit på modet att ha glas med bubblor, ett av bruken som gjorde sådant glas var skansen.

Comment

Vad är den stora skillnaden mellan ett spetsglas och ett snappsglas då .Ge mig en förklaring tack .

Comment

Peter S har pejl på läget!
              --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Likheten är slående...rest my case.
                Bifogade filer

Comment

En gång i tiden gjorde man allt för att få en perfekt glasmassa, men man nådde inte ända fram. I dag försöker man att få en glasmassa som ser gammal ut, men utifrån den rutinerade betraktarens öga ser det för djä....t ut. Det är inte gratis att lära sig skillnaden, men förr eller senare når man dit.
                  Hur förvaltar man då kunskapen, genom att föra ett kulturarv vidare eller att tjäna pengar?
                  --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

I detta fallet råder det ingen tvekan om att glaset är äkta. Jag tror inte Ture Berglund var kapabel att snurra fram en så bra omvikt fot.

Det är inga som helst problem att skilja skansenglas från de tidiga glasen. Man känner det när man tar i dem och man ser det på tio meters håll om man har goda ögon.

Problemen infinner sig när man skall skilja nytillverkning av venetianska craquelé glas från de tidiga originalen.

Comment

Nu vet ju jag om att detta glaset är gammalt, men det var inte det jag frågade om??? är det ingen som läser vad som står längre. Jag undrade om det fanns fler kända glasbruk som hade problem med glassjukan och är det ingen som vet så är inte det hela världen, men när det hela tiden "ballar" ur tex. att detta skulle vara ett skansenglas.... då flyttar man hela tiden fokus på ursprungsfrågan. Jag själv har fått gliringar från ngn.på detta forumet och har tagit till mig kritiken, men när samma person inte uppträder "vettigt" då tycker jag inte att man överhuvud taget behöver skriva ett inlägg.

Comment

Det är nog lätt gjort att man missar kärnfrågan.
                        Glassjuka

Vad jag förstår utifrån artikeln så är det mer allmänt utbredd problematik vad gäller äldre glas.

Comment

Min fråga var om sprickorna finns över hela glaset eller bara i kuppan. Det har fortfarande inte framgått av svaren. Jag antyder inte något, utan vill bara komma med tänkbara alternativ. Som synes av de övriga inslagen kan det vara svårt att avgöra utifrån en bild.

Comment

Löd inte ordspråket: "en bild säger mer än tusen ord", jag är inte superkunnig och jag har inte 100% kunskap heller men jag tror mig kunna se skillnad på ett spetsglas från tiden och ett skansenglas även på bild men nog om detta nu, jag läste artikeln om glassjuka och säkerligen kommer det att forskas åtskilligt mer.

Comment

Är det ingen som vill tala om skillnaden mellan spets och snapsglas . Kanske ingen som vet !

Comment

Working...
                              X