Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jugendminiatyr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
    Det är FORTFARANDE glas!!!
    En bild på undersidan är ALLTID intressant!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
      En bild på undersidan är ALLTID intressant!
      Varken kamera eller glasvas på plats tyvärr.
      Men det finns ett slipat puntelmärke i botten. Ganska ovanligt på porslinsvaser. Eller?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Tur att man så sällan läser glastrådarna. Jag hade hoppat högt av porslinsglädje både när jag såg koppen och vasen... Men det är ju Ballo som har dem hos sig, så han borde veta...

När det gäller koppen så har den en sååå tydlig glasyrmista i den svarta pricken på insidan, något som aldrig återfinns på glas, men väl på porslin. Att fatet är skevt betyder bara att den bränt i en temperatur som legat mycket nära den där porslinet kollapsar. Glas och porslin kan ge en ganska likartad slutprodukt, med den skillnaden att porslinet formas i svalt tillstånd och bränns ihop till slututseendet, medan glaset formas i varmt, flytande tillstånd, vilket gör att man inte kan få fram samma former i glas som porslin. Koppens öra lyftes fram som en typisk porslinsdetalj, vilket jag håller med om. På samma sätt har vasens överkant porslinskvaliteter som är svåra att få fram med glas (de små utböjningarna).

Många utländska porslinskvaliteter från förra sekelskiftet är förvånansvärt glasaktiga, men man ska inte vara så envis som du är Ballo. Och framför allt ska man presentera bilder när där ombedes.

Comment

Jag ger upp.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

Ska återkomma med bilder på både kopp och vas + skaffa en "second opinion" av någon som hållit dem i handen.

Är en eller båda av porslin så kommer jag aldrig mer lita på mina sinnen.
            Konfucius

Comment

Ska återkomma med bilder på både kopp och vas + skaffa en "second opinion" av någon som hållit dem i handen.

Är en eller båda av porslin så kommer jag aldrig mer lita på mina sinnen.
              Jag har bara sett den här lilla flaskan, vet inte vilken annan ni pratar om, men väntar spänt på fortsättningen. Jag känner mig nämligen hur korkad som helst.... jag tycker nämligen att det ser ut som GLAS .

Comment

Ursprungligen postat av Kökslampan Visa inlägg
                ...Jag känner mig nämligen hur korkad som helst.... jag tycker nämligen att det ser ut som GLAS .

Då är vi två.
                Konfucius

Comment

S.k. "mjukt porslin" som bränns i lite lägre temperatur. Jag skulle tro att den är av tysk tillverkning.
                  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Frittporslin eller mjukt porslin har ju högre halt av kisel, så den blir ju mer glasaktig än det hårda porslinet.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                      Frittporslin eller mjukt porslin har ju högre halt av kisel, så den blir ju mer glasaktig än det hårda porslinet.
                      OM nu vasen är porslin, varför finns ett slipat puntelmärke?

Comment

Det här var ju intressant!
                        Googlade lite snabbt på detta. Enligt Antikrundan är det mer att likna vid en glasmassa:
                        Konfucius

Comment

Skulle också förklara varför det inte känns och upplevs som porslin (om det nu inte är glas).
                          Konfucius

Comment

Glas och porslin kan ge en ganska likartad slutprodukt, med den skillnaden att porslinet formas i svalt tillstånd och bränns ihop till slututseendet, medan glaset formas i varmt, flytande tillstånd, vilket gör att man inte kan få fram samma former i glas som porslin.

Många utländska porslinskvaliteter från förra sekelskiftet är förvånansvärt glasaktiga, men man ska inte vara så envis som du är Ballo. Och framför allt ska man presentera bilder när där ombedes.
                            Det är skönt när man får citera sig själv!
                            Och liksom all masstillverkning finns det ju skillnader i kvalitet. Det tidiga frittporslinet fram till mitten av 1800-talet har en helt annan betydelse än det som gjordes senare. Runt sekelskiftet är det närmast att betrakta som en fattig klopia på det äkta porslinet. Jämför biskvifigurer från Gustavsberg och billig import på 20-30-talet...

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                              OM nu vasen är porslin, varför finns ett slipat puntelmärke?
                              Gör det? Det har vi inte sett...

Comment

Varken kamera eller glasvas på plats tyvärr.
                                Men det finns ett slipat puntelmärke i botten. Ganska ovanligt på porslinsvaser. Eller?
                                Gör det? Det har vi inte sett...
                                Neeee.....det har vi ju inte...men det kommer väl....eller.....?

Comment

Working...
                                X