Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jugendminiatyr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

OK. Dags att "paddla baklänges".

Har nu den lilla vasen i handen igen. Tänk vad man kan intala sig själv och minnet/sinnet svika. Tydligen kan jag inte se skillnad på glas och porslin i alla fall.

Nu när jag fått så mycket mothugg och dessutom fått lära mig om "mjukt porslin" så ser jag ju faktiskt att det nog inte är glas.
    Puntelmärket då? Ehhhhh...det var visst inte som jag mindes.
    Det var en blank fläck. Ooooops!

Kaffekoppen i den andra tråden har jag inte lyckats hitta i gömmorna än så den frågan kvarstår.

Vad har jag lärt mig?
    1. Det finns något som kallas "mjukt porslin"
    2. Porslin kan se ut som glas...tydligen
    3. Minnet kan man inte lita på
    4. Uttala dig aldrig tvärsäkert
    5. Beskriv inte föremål du inte har framför dig
    6. Lyssna på de som bevisligen har mer på fötterna om tekniker
    7. Man lär av sina misstag när det svider

Sådär. Nu ska jag krypa in under en filt och inte visa mig på mycket, mycket länge. *dryper iväg med svansen mellan benen*

"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Jag kan känna igen mig i detta!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Det här är inget att hänga läpp över.
        Istället skall du, greven, ha ett stort tack.
        Jag blev inspirerad att läsa mer om porslin och glas så jag har lärt mej massor nu som jag inte hade en aning om tidigare.

Comment

Skönt, då kan jag fortfarande lita på mina ögon och behöver inte uppsöka någon arabisk/indisk optiker här nere....jag var lite orolig att kontaktlinserna spelade mig spratt eller att solen hade tagit för hårt.

Comment

En väldigt intressant o underhållande tråd måste jag säga...greven..av med struten o opp med huvet....

Comment

Även solen har ju som bekant fläckar. Så kryp inte under någon filt och göm Dig. Spotta i nävarna och ta nya tag. Vi lärde oss en hel del.
              Hälsn Lasse

Comment

Tyvärr är det nog så att någon måste bära hundhuvudet vid alla typer av utveckling. Men se det som en ära, Ballo! Du har verkligen tillfört forumet något.

Comment

Tack för era uppmuntrande ord. Känns lite bättre nu.

Men om jag ska spotta i nävarna och få upp hakan så är frågan;
                  Är det som emde säger?

Ursprungligen postat av emde Visa inlägg
                  S.k. "mjukt porslin" som bränns i lite lägre temperatur. Jag skulle tro att den är av tysk tillverkning.
                  Eller var kommer den ifrån?
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

Comment

Fortfarande inga bilder på undersidan? De brukar vara rätt talande även när det saknas stämpel. Jag tycker den verkar hålla högre kvalité än tyska vanligen gör. Tänk om det är en Rörstrand ändå?

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                      Fortfarande inga bilder på undersidan? De brukar vara rätt talande även när det saknas stämpel. Jag tycker den verkar hålla högre kvalité än tyska vanligen gör. Tänk om det är en Rörstrand ändå?
                      Lyckades inte få till det med bild i hastigheten. Gör ett försök till idag om jag hinner.
                      Konfucius

Comment

Botten på den lille rackarn var inte lätt att fota.
                        Värst av allt är att på bilderna ser den så "porslinig" på undersidan. Det får jag bjuda på.
                        Bifogade filer
                        Konfucius

Comment

om du vinklar kameran och tar med blixt så du inte får blixten riktad direkt mot vasen kanske det syns bättre
                          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Visst är det en gjutskarv i mitten?
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jepp, gjutskarv = tysk. Nu drog jag ihop flera led här, men det är iallafall inte Rörstrand. Jag lät lura mig på den tjusiga målningen, men borde ha tittat på den relativt enkla formen (utan modellerade partier).

Comment

OK.
                                Gjuten. Tysk. Jugend.

Är det "mjukt porslin" som tidigare nämnts?
                                Är sådana här miniatyrer ovanliga?
                                Konfucius

Comment

Working...
                                X