Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snapsglas 1700-tal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Bara synd att den genuina kunskapen hos det gamla museifolket och arkeologerna försvunnit,den finns inte längre tyvärr. Numera är det mest modernt konstglas som gäller där. Men vi har ju fortfarande de "gamla" böckerna,och dem kan man säkert lita på. Tills ev. ny forskning kommer med nya uppgifter och fakta,som reviderar det gamla. Och även om de gamla samlarna börjar falla ifrån en efter en,finns DÄR fortfarande mycket vetande att hämta.

Comment

Det är precis som du säger, kunskapen försvinner.
      Jag har tillsamans med min sambo idag inusupit atmosfären på konstindustrimuseumet i Oslos utställning. Man måste ju göra sitt för att komma framåt som samlare. Trevligt museum och en vacker men lite rörig stad var det i vart fall

Comment

Den skriftliga dokumentationen låter vänta på sig.( Gammal människa, svårt att hitta.) Den innehåller dock en längre radda människor som haft den i sin ägo. Ska bli intressant.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hur var det nu med traderaflaskan,som det "viskades" om ? Visst var den något alldeles särskilt,allting tyder ju på det,eller hur ? Annars hade väl inte så många verkliga kännare bjudit på den ? Ingen som har en åsikt därom nu,med facit i hand ?

Comment

Ursprungligen postat av silvervalley Visa inlägg
            Hur var det nu med traderaflaskan,som det "viskades" om ? Visst var den något alldeles särskilt,allting tyder ju på det,eller hur ? Annars hade väl inte så många verkliga kännare bjudit på den ? Ingen som har en åsikt därom nu,med facit i hand ?
            Silvervalley, den här tråden handlar om det snapsglas jag visat. Försöker hålla tråden ren!

Comment

OK,inte illa menat alls. Men utvikningen kom redan 23/10,och inte av mej.
              Ditt snapsglas är ju helt klart av svensk typ,och det finns ju inte SÅ många bruk att välja på. Men gissa vid vilket glaset är blåst är mera vanskligt,även om det lutar åt ett visst håll....

Comment

Jag har via en snabbinfo fått veta att glaset ursprungligen kommer från Västkusten här hemma, närmare bestämt Ödsmål - Lysekil. Det ska finnas detaljerade uppgifter kring ägare och även gemålerna!!! ska få detta dokument mig tillsänt under veckan förmodligen. Jättekul!!

Comment

Working...
                X