Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snapsglas 1700-tal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Snapsglas 1700-tal

...vill jag visa er. Inte i min ägo men inom familjen!
    Tog över 20 bilder och de mesta misslyckades, tyvärr!! Här kommer några på detta sneda supglas. Text: Sup lagom 1767. Jag önskar det vore mitt!! det hade passat så bra in mellan mina andra målade snapsar!!
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Mycket trevligt glas Äjth, jag tvekar inte på ålder,
    var det puntlat, var den blåst i ett stycke, eller var foten pålagd
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag var nog lite exalterad när jag fotade, men jag tror foten var pålagd. Inget puntelmärke som kändes åtminstone.
      Det syns kanske bättre på de här bilderna.
      Bifogade filer
      Last edited by Äjth; 2008-10-19, 18:50.

Comment

Ja det är ju sådana föremål man vill hålla i handen när man uttalar sig om dom,
        man ser småsprickorna på ytan av foten, som talar om en dålig glasmassa,
        den kyldes fort ned när dom bearbetade foten med olika verktyg,
        det går ju att gå flera vägar med glas utan puntel,
        det är ju inget måste för den tiden.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Av det du ser Hirvi, ser den ut att vara gjord i ett stycke?

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
            Av det du ser Hirvi, ser den ut att vara gjord i ett stycke?
            Det tycks vara så,foten kan vara skuren (driven)
            så fort det lämnade formen, när foten var varm,
            kan även vara friblåst.
            Hirvi
            Last edited by Hirvi; 2008-10-19, 19:58.

Comment

Ett superglas helt enkelt,och extra roligt att det finns inom familjen.

Comment

Ja, ovanligt läckert glas.
                Jag tycker du skall be familjen skänka glaset till sin favoritfamiljemedlem.

Comment

Det ser ju onekligen väldigt trevligt ut. Hur var det med emaljmåleri i Sverige vid den tiden, måste vara riktigt ovanligt, för oftast ser man ju graverad dekor.

Comment

Ägarinnan har en del skriftlig proviniens på glaset och kommer att sända över den till mig senare.
                    Gällande emaljmålning i tiden vet jag intet!

Comment

Det är omdiskuterat huruvida skånska glasbruket Henrikstorp emljmålat glas.
                      Jag har diskuterat det med en samlare av produkter från detta glasbruk. Enligt honom skall det ha funnits skärvor på platsen från bruket som hade spår av emaljmålning. Om dessa skärvor var från den egna tillverkningen eller om det var inköpt skärv, kan man nog inte riktigt veta.

Det man dock säkert vet är att glas emljmålats i Tyskland för den svenska marknaden med svenska deviser. Därav de relativt vanligt förekommande felstavningarna.

Var detta glas anses komma från spelar egentligen ingen roll. Det är ett glas som är riktigt bra. Otroligt trevligt rent ut sagt.

Comment

Minns nu inte stavningen fullt ut, men det var Sup Lagoim eller j eller u ist. för. o, jag reagerade på det som varande en gammaldags stavning enbart.
                        Det ska bli intressant att läsa uppgifterna såsmåningom. Ska förekomma henne och ringa imorgon!!!
                        Glaset är ljuvligt! har haft det som ögongodis några år nu när jag kommit på besök!!!

Comment

Har sett ett supglas själv med emaljmåleri från johannisholm och daterat, sen skall det finnas i en samlares hem i uppsala ett supglas med emaljmåleri med hjärtan och eldsflammor också detta från johannisholm enligt dom själva.

Comment

T.N var/när fanns detta glasbruk?

Comment

Johannisholm Venjan Dalarna 1811-1855
                              Hirvi

Comment

Working...
                              X