Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Med svart fot eller svarta inslag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Med svart fot eller svarta inslag

Nä nu drar jag igång den svarta tråden och hoppas att varenda kotte som har nåt glas hemma med svarta inslag fotar och lägger in i tråden.
    Jag gillar glas med svart i …..och ännu snyggare blev det häromdan när jag fyllde i röd likör i glaset (Passoá).
    Vet ju inte om alla delar verkligen ”hör ihop”, karaffen har iaf lite av etiketten kvar, nån som var med när jag köpte den läste för mig varifrån den kom men jag kommer inte ihåg längre. Ser ut att sluta på RS och nåt djur anas ju också.
    Karaffen är kulslipad under.
    Tar tacksamt emot uppgifter om delarna om någon skulle veta nåt om dem
    Bifogade filer

Det där var vackert och smakfullt!
    Jag ger en gissning på Åfors, utifrån etiketten.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Snyggt Liljerik.
      Jag tror jag har några saker som jag får ta och fota imorgon.

Comment

här är en likadan jag vet inte om din propp eller min propp är original men spelar roll dom är snygga båda. försökte ta en när bild på etiketten och kollade Mtv samtidigt det var svårt beyonce,shakira,fergie vickade på sina rövar så bilden blev inte så bra men det står ÅFORS på den
        Bifogade filer
        Last edited by harley; 2008-08-03, 08:51.
        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Jag har en exakt likadan karaff som din Liljerik, med likadan propp. Men glasen som sades höra till är annorlunda, ska försöka ta en bild senare idag.

Comment

Man kan förstå varför det är flera PESare som har likadan karaff den äär ju snygg In med bilder karin p-v!
            Det troligaste är väl att inte brickan heller hör ihop med karaffen.

Karaffen från Åfors, ok, men är det någon som har en aning om när den här modellen gjordes? Är det 30-tal som man gärna vill tro att allt med svart kom ifrån?

Undra om Nisses också är av samma modell

Comment

Ska bidra med några bilder inom kort.
              Liljerik - menar du "glasglas" (=dryckesglas) eller glas generellt, med svart i?

Comment

jag vet inte men funderar om inte glasen är från trelleborg
                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Liljerik - menar du "glasglas" (=dryckesglas) eller glas generellt, med svart i?
                  Det är väl inte sååå noga svarta inslag i glaset..... Äjth hade ju en mycket snygg svart vas i nån tråd, den t.ex skulle också lyfta tråden

Comment

Detta har ju lite svart i sig,men är ju också lite osäker på om det menas glas eller glas
                    Bifogade filer

Comment

Här kommer mina bidrag.
                      Jag vet absolut ingenting om dessa karaffer eller driksglas.

Karaff 1. har slipat puntelmärke. Ingen inslipning för propp.
                      Karaff 2. har slipat puntelmärke och inslipad propp.
                      Dricksglasen har inget puntelmärke.
                      Bifogade filer

Comment

Här kommer en bild på min karaff med glas. Jag har andra modeller av glas oxå, men de hinner jag inte fota idag, ska iväg på semester några veckor!
                        Bifogade filer

Comment

Alla dessa karaffer är förvillande lika två serier från Eda glasbruk, som heter "Neger" (ja det är sant) och en som heter "Black". Dock har Neger vridet glas och i själva karaffen och glasen är lite lägre. Men det kan ju vara kopior på dessa eller så har dom köpt formerna när Eda lades ner?
                          ---------------------
                          Mvh Andreas Sandö

Comment

Kul att ni hänger på och visar era svarta. Två av de här tre karafferna som är lika är ju iaf från Åfors, karin v-p’s har väl ingen etikett? så den skulle ju då kunna vara från Eda….eller Åfors.
                            Bäst vore det väl om nån med Edas ”Neger” och ”Black” kunde lägga in bild så vi kan jämföra.
                            Vet sandö under vilken period Eda gjorde dessa karaffer?

Man kan undra hur man fått in de svarta inslagen i Leas fat.

Kecke, gillar din karaff med propp, kul form. Jag har också en utan hänkel å den är riktigt snygg, visar den så småningom.

Comment

Ursprungligen postat av sandö Visa inlägg
                              Alla dessa karaffer är förvillande lika två serier från Eda glasbruk, som heter "Neger" (ja det är sant) och en som heter "Black". Dock har Neger vridet glas och i själva karaffen och glasen är lite lägre. Men det kan ju vara kopior på dessa eller så har dom köpt formerna när Eda lades ner?
                              så lik negern är inte åfors karaffen black hittade jag inte den kanske är tillverkad under en priod som jag inte har någon faktabok om
                              Bifogade filer
                              Last edited by harley; 2008-08-04, 08:01.

Comment

Working...
                              X