Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Jag tänker på din vita fågel. Det vita mönstret är lite diffust/slätare/inte så markerat, så jag lutar nog åt Reijmyre här.
    Ronneby brukar vara lite mer distinkt i det vita/mönstret/strukturen om man jämför med en tidig FM.
    Sedan kan man även jämföra bottenslipning, och framför allt bilder på kanten runt. Fasad eller lite skarpare kant?
    Om vi funderar på före Ronneby eller i Ronneby så måste vi kika lite extra på alla detaljer.

Hur är förresten kanterna runt på den andra fågeln (den med lite bubblor/svarta prickar/flagor)?

Hej, tack för tankar och svar!

Jag fick se en till vit fågel som hade etiketten kvar och den var även lite större, så jag kunde inte låta bli att köpa den med!
    Så de 2 vita är nog ganska tidiga FM iaf.

Tycker de är riktigt fina och det blir mkt trevligt med flera bredvid varandra.
    Men den stora frågan är ju om även den 3:e fågeln är FM..? Gällande botten och kanter, etc, så ser det absolut ut som FM, kan försöka få en bra bild på den om du vill?
    Ögon, näbb, stjärt, vingar och alla övriga teknikdetaljer ser också ut att vara väldigt lika varandra.

Jag har även fått en ny fågel i neodym som jag också tycker känns Ronneby, men även den en modell jag inte känner igen sedan tidigare. Så tar tacksamt emot tips och tankar på den med!

Nu svarade jag på Alegnis inlägg, men vill poängtera att frågorna riktas till alla här på tråden!
    Det är väldigt många läsare av tråden och ju fler som aktivt bidrar, desto mer lär vi oss allihop.
    Tillsammans sitter vi nog kanske på mer svar än vi faktiskt tror..

Med vänliga hälsningar
    Skogens
    Bifogade filer
    Last edited by Skogens; 2018-09-02, 09:23.

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
      Här kommer en annan fågel, också köpt på hemmaplan.
      [ATTACH]172517[/ATTACH]
      Den var fin!
      Hur stor är den?
      Mvh!

Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
      Här kommer en åsna eller något annat.
      Ingen signatur.
      Trevlig helg
      Mycket fin! Har den modellen varit med tidigare?
      Har sett någon liknande, men inte i samma utförande och/ eller färg tror jag.

Fortsatt trevlig helg, mvh!

Comment

• Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
        Här kommer en åsna eller något annat.
        Ingen signatur.
        Trevlig helg
        Fin åsna! Kan det kanske vara en sådan här? http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post178798
        Rejält långa öron på din, hur hög är den?

Comment

• Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
          Den var fin!
          Hur stor är den?
          Mvh!
          Guldfågeln är 15 cm hög.

Comment

• Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
            Jag har även fått en ny fågel i neodym som jag också tycker känns Ronneby, men även den en modell jag inte känner igen sedan tidigare. Så tar tacksamt emot tips och tankar på den med!

Med vänliga hälsningar
            Skogens
            Din fågel känner jag igen, vi har sett samma modell här: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post167624 och här: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post256610

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
              Din fågel känner jag igen, vi har sett samma modell här: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post167624 och här: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post256610
              Stort tack för samtliga svar och länkarna!
              Åsnan du länkade till var den jag hade i åtanke, men minnet svek och jag trodde nog det var mer än öron och färg som skiljde sig åt..

Mvh Skogens

Comment

• Hej!

Har fått hem några riktigt trevliga föremål och även kunnat återskapa en katalogbild från silverkatalogen, vilket jag tyckte var roligt! Inte helt enligt bild med bakgrunden, etc, men det var det bästa jag fick till i nuläget och hoppas ni tycker det är lite kul iaf!

Har äntligen fått en M 386 Spiral i guld, till min redan befintliga i silver och en M 385, men den i svart/vit dock (färgkod 21?). Men jag fick också en fin fågel i samma färgkod och har även 2 sälar, så den fann sin plats på flera olika platser då jag även har en modell i grön/ och en äldre mkt lik variant från Reijmyre (tyvärr nagg på stjärt), men är det troligtvis Marcolin som ligger bakom även den månntro?

Samt avslutar med en M 220 "Butterfly Fish", som har varit ett riktigt "drömföremål" sedan jag första gången jag såg den.
                Mitt exemplar är signerat "Marcolin Sweden 220 14".

Mvh Skogens
                Bifogade filer

Comment

• Jag är ju en trogen följare här på FM tråden men skriver sällan, glasdjur har jag ängnat mycket tid åt i hyttan förr,
                  jag fick se sälen i förra inlägget stå på halsen kanske lätt att tro det för den är finslipad där,
                  nej där satt punteln fast när det sista på bakdelen av sälen formades, bära så ingen undrar
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                    Jag är ju en trogen följare här på FM tråden men skriver sällan, glasdjur har jag ängnat mycket tid åt i hyttan förr,
                    jag fick se sälen i förra inlägget stå på halsen kanske lätt att tro det för den är finslipad där,
                    nej där satt punteln fast när det sista på bakdelen av sälen formades, bära så ingen undrar
                    Hirvi
                    Stort tack för info Hirvi, det var mkt intressant!
                    Brukar ha en ståendes och den andra liggandes, så man ser mer av dem och från olika vinklar.

Men det finns alltså egentligen inte ett annat "uppsåt" med den ytan annat än vid hanteringen/skapandet?
                    Det gjorde mig lite förvånad faktiskt!
                    Finns det någon teknisk, eller övrig anledning, till att man inte polerade den rund där då ist? Det verkar ju finnas "gods" kvar att jobba med, så är det då pga av tiden och det extra arbetet det innebar, som man slipade den plan där?

Jag får be om ursäkt i förhand om jag frågar dumt eller dylikt, men det intresserar mig mkt och jag är väldigt novis tyvärr!

Ha det gott, med vänliga hälsningar!
                    Skogens

Comment

• På vissa föremål när man gör djur mm så går det att dölja ett puntelmärke om man känner det är nödvändigt,
                      men ett vackert rakslipat puntelmärke bevisar handgjort, det var inget dom gömde, Marcolin kände stolthet för puntelfästet,
                      jag själv gjorde sjölejon sälar på samma vis, rak slipning skall det vara, det blir inget bra om man slipar och donar för att få det runt, fasetter mm uppstår, nej som sagt! den som kan glasblåsarkonsten visar det gärna på detta vis.
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                        På vissa föremål när man gör djur mm så går det att dölja ett puntelmärke om man känner det är nödvändigt,
                        men ett vackert rakslipat puntelmärke bevisar handgjort, det var inget dom gömde, Marcolin kände stolthet för puntelfästet,
                        jag själv gjorde sjölejon sälar på samma vis, rak slipning skall det vara, det blir inget bra om man slipar och donar för att få det runt, fasetter mm uppstår, nej som sagt! den som kan glasblåsarkonsten visar det gärna på detta vis.
                        Hirvi
                        Ett mycket stort tack för det utförliga svaret, verkligen intressant att höra och lära!
                        Ni har och hade all rätt att känna stolthet Hirvi, det var mycket spännande att höra om hur det kan ge sig uttryck!

Med vänliga hälsningar
                        Skogens
                        Last edited by Skogens; 2018-09-07, 21:05.

Comment

• Lördag igen, så skål....

Stor o tung skål fick följa med idag.
                          Bifogade filer

Comment

• .

Jag har inga nya FM att visa upp för stunden så jag njuter av alla era FM-inköp istället. Jag köpte i och för sig en brevpress nyligen men inte FM så den ska inte ligga i denna tråd. Kanske dyker upp i en annan tråd så småningom!

Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                            Har fått hem några riktigt trevliga föremål och även kunnat återskapa en katalogbild från silverkatalogen, vilket jag tyckte var roligt! Inte helt enligt bild med bakgrunden, etc, men det var det bästa jag fick till i nuläget och hoppas ni tycker det är lite kul iaf!

Har äntligen fått en M 386 Spiral i guld, till min redan befintliga i silver och en M 385, men den i svart/vit dock (färgkod 21?). Men jag fick också en fin fågel i samma färgkod och har även 2 sälar, så den fann sin plats på flera olika platser då jag även har en modell i grön/ och en äldre mkt lik variant från Reijmyre (tyvärr nagg på stjärt), men är det troligtvis Marcolin som ligger bakom även den månntro?

Att återskapa en katalogbild är kul, och Skogens, det blev ju alldeles förträffligt.

Din brevpress är inte färgkod 21 svart+vit ..... utan den är färg svart-vit. Tidig etikett, 1960-tal, då använde Marcolin inte färgkoder/nummer utan beskrev färgkombinationerna. Nummerfärgkoder togs i bruk 1973. Men man kan säga att den motsvarar den senare färgkoden 21.

Reijmyrefågel
                            Börja titta här inlägg 33-34

Är det den Reijmyreetiketten som du har på din fågel? Stjärten på din fågel är annorlunda så svårt att svara något säkert här.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              .

Jag har inga nya FM att visa upp för stunden så jag njuter av alla era FM-inköp istället. Jag köpte i och för sig en brevpress nyligen men inte FM så den ska inte ligga i denna tråd. Kanske dyker upp i en annan tråd så småningom!

Att återskapa en katalogbild är kul, och Skogens, det blev ju alldeles förträffligt.

Din brevpress är inte färgkod 21 svart+vit ..... utan den är färg svart-vit. Tidig etikett, 1960-tal, då använde Marcolin inte färgkoder/nummer utan beskrev färgkombinationerna. Nummerfärgkoder togs i bruk 1973. Men man kan säga att den motsvarar den senare färgkoden 21.

Reijmyrefågel
                              Börja titta här inlägg 33-34

Är det den Reijmyreetiketten som du har på din fågel? Stjärten på din fågel är annorlunda så svårt att svara något säkert här.

Stort tack för info, länk och kritik!
                              Många fina fåglar på sidan du länkade till och den gröna svanen från Reijmyre med grå (sfumato?) rygg, var ju helt makalöst vacker! Wow!

Nja, min ser ut att ha varit silver.. eller kan den vara så blekt? Tycker det ser lite annorlunda ut överst på etiketten med, men annars ser "utformningen" av bokstäver och siffror, etc, ut att sitta på samma platser iaf. Bifogar lite bilder, även på stjärten. Den känns skarp/ vass längs kanten, så det är nog säkert nagg, men hur mkt som isf fattas är svårt att säga.

Jag har sett en annan fågel från Reijmyre med det gula och svarta mönstret du har på din första fågel i länken. Det kändes som Marcolin men jag var ändå osäker när det var Reijmyre-etikett, men då var det nog kanske Marcolin även bakom den också, eller vad tror du? Mönster och färg var snarlikt iaf.

Ha det gott!

Mvh Skogens
                              Bifogade filer

Comment

• Här tittade det hem en örn
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X