Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Tack för info. Den färgkombination som är i Pjotrs älg har jag (vad jag kan påminna mig) bara sett i ett enda exemplar till. Kan ju ha funnits fler till salu som jag missat. Kan någon fylla på här? Har någon annan sett FM-älg med färgkombination som i Pjotrs exemplar.
    Jag har bara sett den Pjotr visade i den färgen. I övrigt har jag bara sett älgen i två färger till: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post266323

Comment

• Många fina föremål visas i tråden, och en gissning som jag nog inte hade klarat ; )

Jag kör med en gissning jag också. Vad är det här för något?

Click image for larger version

Name:	fm-20180825-1.jpg
Views:	1
Size:	76,7 KB
ID:	569243

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
        Många fina föremål visas i tråden, och en gissning som jag nog inte hade klarat ; )

[ATTACH]172330[/ATTACH]
        Jag gissar på att det är en orm, en kobra. Alltså att det är mestadels huvudet som syns på bilden.

Eller en rocka?

Comment

Jag har bara sett den Pjotr visade i den färgen. I övrigt har jag bara sett älgen i två färger till: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post266323
          tack för ditt svar!

Jag kan tillägga att den även finns i färgkod 1/Klarglas men någon sådan har jag aldrig sett.

Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
          Många fina föremål visas i tråden, och en gissning som jag nog inte hade klarat ; )
          Vackert! Mitt svar har du fått på mejl. Så inga kommentarer här i tråden från mig men Zeruel har mitt svar.

Comment

• Det var ruggigt länge sedan jag skrev något här, men jag har läst hela tiden. Kul att så många är aktiva och visar fina bilder!

Zeruels gissning tror jag på en örn, C11 har visst Alegni skrivit är modellnumret.

Den här tror jag inte har varit med i den här färgkombinationen:

Name:	049.jpg
Size:	91,4 KB
ID:	569246

Name:	050.jpg
Size:	87,7 KB
ID:	569247

En skål med Marcolin-etikett som inte alls liknar de jag har förut. Glaset är nästan genomskinligt och har en helt annan textur än övrigt FM-glas.

Name:	051.jpg
Size:	54,4 KB
ID:	569248

Name:	052.jpg
Size:	53,0 KB
ID:	569249

Ett par brevpressar plus dagens första fråga: är den enfärgade blå FM? Bottenslipningen är likadan, men formen rundare än de andra.

Name:	053.jpg
Size:	85,3 KB
ID:	569250

Name:	054.jpg
Size:	88,8 KB
ID:	569251

Name:	055.jpg
Size:	79,3 KB
ID:	569252

Name:	056.jpg
Size:	72,8 KB
ID:	569253

Och så ett par fiskar med FM-etiketter som inte liknar något jag har sett från dem. De är inte mina, fotade hos en som inte specifikt samlar på FM. Inköpta för 20kr, så där ryker teorin om handlare som sätter på FM-etiketter för att höja priset direkt. Har ni andra teorier?

Name:	001.jpg
Size:	102,5 KB
ID:	569254

Name:	002.jpg
Size:	108,0 KB
ID:	569255

Name:	003.jpg
Size:	109,5 KB
ID:	569256

Comment

Oj, du var rätt så snabb att avslöja gissningen, att det var en snigel.
              Jag var medvetet lite kryptisk, och gav artikelnummer så att så få som möjligt skulle veta vad jag talade om, ifall någon annan ville gissa. Jag tror inte så många vet vad B-30 är.

Vid gissningar kan vi tala artikelnummer med varandra men för övrigt så ska vi nog vara artiga och säga artikelnummer, samt vad vi avser.
              I vanliga fall skulle jag skriva B-30 snigel så alla hänger med.
              Alla kanske inte hängde med på din ref till M-386 ovan, att det är en högre modell och inte en exakt likadan som Glasmasken visar upp.

Gissning

Jodå, jag har gått bet tidigare så det går att "överlista" mig men inte just denna gång.
              Har precis plockat runt i hyllorna (igen!) och min älskade snigel flyttade till en annan hylla. En favorit som jag tittat på många gånger så det bara sa klick, eller snarare det sa snigel när jag såg din bild!
              Funderade även lite på M-36 brevpress men vet inte om den finns med grå effekt så jag bestämde mig för att gissa på snigel.
              Mycket snygg gissningsbild, och vad trevligt att din snigel är slät grå med bubblor på toppen. Grattis!
              Tackar! Jag gillar verkligen den släta grå och speciellt när den övergår till ametist, som i vasen M 51! Men den var lite svårplacerad bland de övriga föremålen, så det var kanske även lite tur att snigeln kom samma dag..
              Såg sen att jag har ju ett 4:e föremål i slät grå, i form av en annan gammal favorit, nämligen en B 16. Den förtjänar nog kanske att synas en gång till nu när den här grå ändå är på tapeten..

Ursäkta, ska ha modellbetäckningar och beskrivning, samt längre betänketid och fler gissningar i åtanke framöver! Jag tänkte nog bara att du var "spot on!" med "B 30" och tyvärr inte längre än så..

Fantastisk snigel och brevpress Alegni, gillar verkligen den effekten och det är extra trevligt med flera föremål inom samma kontext!
              Hur många föremål har du i den här färgkoden och vad kallas den?

Idag flög det in 3 mkt vackra fåglar!
              En av dem kom från Gränna, men de andra 2 misstänker jag härstammar från Ronneby! ..och då tror jag den ena också kanske har en ganska intressant färg..?
              Om den är från FM, kan det vara liknande din brevpress då Alegni, med vad du trodde kunde var kvarts? (Dock finns det ju små svarta prickar i min och ev även små bubblor, men den är mkt svår att beskriva..)
              Fåglarna är lika varandra i detaljerna och den vita fågeln tror jag mig ha sett tidigare med en FM-etikett..?

Hoppas verkligen bilderna gör detaljerna någorlunda rättvist och jag är mycket tacksam för tankar och svar!

Kul med ny gissning!
              Jag gissar på R 7.
              Har nog sett dem i 2 olika färger tidigare isf, men inte i grå!

Mvh Skogens
              Bifogade filer

Comment

• Hej,
                En massa trevliga saker ni visar i tråden.
                Har inte så mycket att tillföra.
                Gisningen är jag nollställd på...

Här komner en skål.
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg

Den här tror jag inte har varit med i den här färgkombinationen:
                  [ATTACH]172347[/ATTACH]
                  [ATTACH]172348[/ATTACH]
                  Den masken gillar jag verkligen i den färgen, jättesnygg!
                  Synd att föremål i den färgkombinationen så sällan dyker upp.

Comment

• Jag har fått gissningar på R-7 från både alegni och Skogens, och jag tror att det är en sådan.
                    Den är tyvärr endast signerad med "FM Ronneby Sweden", så jag är inte helt säker.

Name:	fm-20180825-2.jpg
Size:	94,1 KB
ID:	569273

Name:	fm-20180825-3.jpg
Size:	62,5 KB
ID:	569272

Name:	fm-20180825-4.jpg
Size:	60,7 KB
ID:	569271

Jag tycker den skiljer sig en hel del från den R-7 du visade för ett tag sedan, alegni: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post267710
                    Kanske en tidigare modell?

Väldigt imponerande med två rätta gissningar på en så svår bild!

Comment

Jag har fått gissningar på R-7 från både alegni och Skogens, och jag tror att det är en sådan.

Jag tycker den skiljer sig en hel del från den R-7 du visade för ett tag sedan, alegni: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post267710
                      Kanske en tidigare modell?

Väldigt imponerande med två rätta gissningar på en så svår bild!
                      Mycket vacker R 7 Zeruel, likaså Alegnis exemplar!

Har sett den i klar, samt klar + röd rygg på eBay, huvudet har haft lite olika svaga vinklar och jag tror de andra såg lite mer ner i marken..
                      Gillar fågeln och den gör sig nog bäst i grå, grattis!

Drechbrel: Mycket fin mask och den gjorde sig verkligen i de färgerna!

Mvh Skogens

Comment

• Hej!

Jag får börja med en kalkon, det var nog ev inte en R 7 med röd rygg jag sett. Jag såg nu nämligen, vad som kan ha varit den jag tänkte på och det var nog inte en R 7 iaf. Det syntes tydligare vid kontroll av resterande bilder som fanns. Så jag ber om ursäkt för felaktigt påstående!

Sedan har jag lite bättre närbilder på fågeln jag visade sist. Här syns "pärlorna" betydligt mer, men det är ganska mkt som händer/finns i den här och jag hade tyckt det var mkt intressant att höra fler åsikter!

Mvh Skogens
                        Bifogade filer

Comment

• .

Zeruel:
                          Inlägg 4494:
                          R-7. Du har en tidigare modell. Din är signerad FM Ronneby Sweden, mitt exemplar är signerad Marcolin Sweden R-7.
                          Det är ju handgjorda föremål så med åren kan någon förändring smyga sig in. Men dom är fina. Jag brukar se R-7 i klarglas på eBay men sällan i grått.
                          Köpte du din på eBay? Jag köpte min på eBay, från USA.

Skogens:
                          Inlägg 4491+4496 Dina två fåglar. Kan vara tidiga FM? Reijmyre?
                          Vet inte vad som gjordes på Reijmyre?
                          Jag tror inte jag ger mig på några terorier utan lämnar öppet.
                          Någon annan skulle ju kunna ha teorier. Det finns ju trots allt 9 592 medlemmar på PES.

Comment

Skogens:
                            Inlägg 4491+4496 Dina två fåglar. Kan vara tidiga FM? Reijmyre?
                            Vet inte vad som gjordes på Reijmyre?
                            Jag tror inte jag ger mig på några terorier utan lämnar öppet.
                            Någon annan skulle ju kunna ha teorier. Det finns ju trots allt 9 592 medlemmar på PES.

Jag tänker på din vita fågel. Det vita mönstret är lite diffust/slätare/inte så markerat, så jag lutar nog åt Reijmyre här.
                            Ronneby brukar vara lite mer distinkt i det vita/mönstret/strukturen om man jämför med en tidig FM.
                            Sedan kan man även jämföra bottenslipning, och framför allt bilder på kanten runt. Fasad eller lite skarpare kant?
                            Om vi funderar på före Ronneby eller i Ronneby så måste vi kika lite extra på alla detaljer.

Hur är förresten kanterna runt på den andra fågeln (den med lite bubblor/svarta prickar/flagor)?

Comment

R-7.
                              Köpte du din på eBay? Jag köpte min på eBay, från USA.
                              Min R-7 är köpt i Sverige.

Här kommer en annan fågel, också köpt på hemmaplan.

Name:	fm-20180831.jpg
Size:	43,0 KB
ID:	569325

Comment

• Här kommer en åsna eller något annat.
                                Ingen signatur.
                                Trevlig helg
                                Bifogade filer

Comment

Working...