Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Skogens, vad trevligt att du finner detta användbart. Det är alltid stimulerande att få feedback.

FM-tråden är nu en härligt porlande källa av information. Svar finns på de flesta frågor. Att finna svaret på en fråga blir som en egen liten skattjakt! Vi har nu det nya sällskapsspelet ”FM-tråden”. Kan spelas alla dagar i veckan! Alltid öppet!
    Mycket användbart!
    Det är ju en fundamental del för att få proveniens till samlingen och något mer anknutet till objektet, än bara föremålet självt.
    Ju mer information man får ta del av, desto rikare blir den redan befintliga samlingen.

Det är verkligen synd att inte alla föremål är signerade, för det är verkligen inte lätt att dokumentera sina föremål när man saknar signering, etikett och kataloger!
    Detsamma gäller ju hemsidor, dokumentärer och litteratur i allmänhet, det är mycket svårt att finna någonting alls om herr Marcolin och co.
    Då är FM-tråden och allt vi alla kan bidra med här, en fantastisk möjlighet och källa att ta del av!

Har en del trevligt nytt hemma, men inte orkat posta inlägg pga leveransmotgångar och lusten har därför vacklat något. Det är mkt smärtsamt med trasiga leveranser! Dock har de större objekten, samt de riktigt långväga och kanske lite ovanligare, kommit fram hela iaf.

Som i Frankrike, där kan man packa rätt och den här tog sig fram i utmärkt skick! Så det blir en gissning för er här nu, vad tror ni att det är?
    Click image for larger version

Name:	20180701_102851.jpg
Views:	1
Size:	31,5 KB
ID:	568702

(Nu hoppas vi på vinst mot England på lördag och att det här håller hela vägen fram!)

Hoppas alla har en riktigt skön sommar!
    Mvh Skogens

Comment

• Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
      Som i Frankrike, där kan man packa rätt och den här tog sig fram i utmärkt skick! Så det blir en gissning för er här nu, vad tror ni att det är?

Den var klurig. Sitter och funderar, kanske lite snacks för att hålla koncentrationen igång, det kan t.ex. vara tärnade morötter eller ännu bättre i denna stund: bambuskott. Bambuskott tror jag gör susen. Vad kan man säga om ditt föremål? Ja, tankarna far till Kina.

Ser med förväntan fram emot fler bilder.

Jättetrist med de föremål som skadas på vägen. Dom har levt ett lång liv, klarat sig i många år men faller på målsnöret, på väg hem till en dedikerad FM-samlare.

Comment

Den var klurig. Sitter och funderar, kanske lite snacks för att hålla koncentrationen igång, det kan t.ex. vara tärnade morötter eller ännu bättre i denna stund: bambuskott. Bambuskott tror jag gör susen. Vad kan man säga om ditt föremål? Ja, tankarna far till Kina.

Ser med förväntan fram emot fler bilder.

Jättetrist med de föremål som skadas på vägen. Dom har levt ett lång liv, klarat sig i många år men faller på målsnöret, på väg hem till en dedikerad FM-samlare.
        Det går inte lura dig!
        Du har helt rätt och här kommer en Panda, signerad Marcolin Sweden M.82.15

Mvh Skogens
        Bifogade filer

Comment

Det går inte lura dig!
          Du har helt rätt och här kommer en Panda, signerad Marcolin Sweden M.82.15
          Mvh Skogens
          Fin panda, och en mycket fin trio! Trevligt att få följa dina inköp. Har du hunnit fått några favoritmodeller/färger? Men jag vet själv att det ändras under åren, och det är glädjen och spänningen med samlandet. Det är lite som ett kalejdoskop, bilden skiftar hela tiden.

Comment

Fin panda, och en mycket fin trio! Trevligt att få följa dina inköp. Har du hunnit fått några favoritmodeller/färger? Men jag vet själv att det ändras under åren, och det är glädjen och spänningen med samlandet. Det är lite som ett kalejdoskop, bilden skiftar hela tiden.
            Stort tack Alegni!
            Absolut har jag det, men det vore nog mycket lättare att räkna upp de jag inte tycker om, de är betydligt färre! ..och ja, befintlig favoritfärg och favoritobjekt har bytt plats många gånger, bara under min korta aktiva tid.

Men man skulle kanske vara lite hemlighetsfull i den frågan, med tanke på tidigare funderingar och dialoger här i tråden?

Jag kan säga att jag hitills bara hittat 2-3 stycken av mina mest eftertraktade Marcolin/FM -föremål. Några objekt känns obeskrivligt avlägsna dock och kanske inte ens troligt att ens få beskåda "irl".. Men man vet ju aldrig! Jag har redan några objekt jag inte trodde jag skulle få tag i, iaf inte så "snabbt och lätt".

Det hade vart väldigt intressant att ta del av hur vanligt förekommande de olika färgerna, teknikerna och objekten är. Vilka som gjorts i minst upplagor etc, olika specialutgåvor och limiterade produkter, m.m. Jag har ju inte ens fått tag i "silverkatalogen" ännu, så jag har bara tillgång till de bilder ur katalogerna som ni lagt ut här och har därför mkt dålig koll på vad som är vanligt, eller ovanligt förekommande på andrahandsmarknaden.
            Information som hade varit av yttersta vikt vid en ev budgivning på ett sällsynt exemplar! Man vill ju varken betala för mycket, eller lägga sig för tidigt.
            Den kunskapen är värd sin vikt i guld givetvis och jag förstår varför vissa därför väljer att vara tysta, men jag tycker det måste få finnas yta för en dialog kring det ändå. Att kunna diskutera hela sortimentet, vanligt och ovanligt förekommande objekt, färger och storlekar, samt årtal, etc. Det bör väl kunna debatteras i ganska hög utsträckning utan ett potentiellt vinstintresse i främsta ledet?

Jag skulle själv aldrig avslöja vart jag har en kommande intressant budgivning osv, vill självklart vara ensam på alla budgivningar och sitta ensam på informationen var de intressanta föremålen listas. Men där någonstans stannar mitt hemlighetsmakeri och jag är mer för en öppen dialog, de tror jag vi vinner i längden på..?

Så vart bör man dra gränsen för vad man uttalar sig om här på p.e.s, etc?
            Jag hade inte mycket tankar på det alls, innan jag läste era funderingar i frågan, tidigare i tråden.
            (Det är ett mkt intressant sidoämne tycker jag! ..och jag är mycket nyfiken på vad som är "för och emot")

Avslutar med att avslöja ett favoritobjekt i samlingen, en nyligen hemkommen signerad C 763 på ca 2.3 kg.
            Tar tacksamt emot information om den! Vad står siffrorna för här tex, när kan den ha gjorts? (Saknar etikett tyvärr) hur många exempel eller variationer som gjorts, etc.

Mvh Skogens
            Bifogade filer

Comment

Stort tack Alegni!
              Absolut har jag det, men det vore nog mycket lättare att räkna upp de jag inte tycker om, de är betydligt färre! ..och ja, befintlig favoritfärg och favoritobjekt har bytt plats många gånger, bara under min korta aktiva tid.

Men man skulle kanske vara lite hemlighetsfull i den frågan, med tanke på tidigare funderingar och dialoger här i tråden?

Jag kan säga att jag hitills bara hittat 2-3 stycken av mina mest eftertraktade Marcolin/FM -föremål. Några objekt känns obeskrivligt avlägsna dock och kanske inte ens troligt att ens få beskåda "irl".. Men man vet ju aldrig! Jag har redan några objekt jag inte trodde jag skulle få tag i, iaf inte så "snabbt och lätt".

Det hade vart väldigt intressant att ta del av hur vanligt förekommande de olika färgerna, teknikerna och objekten är. Vilka som gjorts i minst upplagor etc, olika specialutgåvor och limiterade produkter, m.m. Jag har ju inte ens fått tag i "silverkatalogen" ännu, så jag har bara tillgång till de bilder ur katalogerna som ni lagt ut här och har därför mkt dålig koll på vad som är vanligt, eller ovanligt förekommande på andrahandsmarknaden.
              Information som hade varit av yttersta vikt vid en ev budgivning på ett sällsynt exemplar! Man vill ju varken betala för mycket, eller lägga sig för tidigt.
              Den kunskapen är värd sin vikt i guld givetvis och jag förstår varför vissa därför väljer att vara tysta, men jag tycker det måste få finnas yta för en dialog kring det ändå. Att kunna diskutera hela sortimentet, vanligt och ovanligt förekommande objekt, färger och storlekar, samt årtal, etc. Det bör väl kunna debatteras i ganska hög utsträckning utan ett potentiellt vinstintresse i främsta ledet?

Jag skulle själv aldrig avslöja vart jag har en kommande intressant budgivning osv, vill självklart vara ensam på alla budgivningar och sitta ensam på informationen var de intressanta föremålen listas. Men där någonstans stannar mitt hemlighetsmakeri och jag är mer för en öppen dialog, de tror jag vi vinner i längden på..?

Så vart bör man dra gränsen för vad man uttalar sig om här på p.e.s, etc?
              Jag hade inte mycket tankar på det alls, innan jag läste era funderingar i frågan, tidigare i tråden.
              (Det är ett mkt intressant sidoämne tycker jag! ..och jag är mycket nyfiken på vad som är "för och emot")

Avslutar med att avslöja ett favoritobjekt i samlingen, en nyligen hemkommen signerad C 763 på ca 2.3 kg.
              Tar tacksamt emot information om den! Vad står siffrorna för här tex, när kan den ha gjorts? (Saknar etikett tyvärr) hur många exempel eller variationer som gjorts, etc.

Mvh Skogens
              Vilka färger/föremål som är vanliga/ovanliga är inget som finns uppräknat i någon katalog/priskuranter, utan man får bilda sig en egen uppfattning genom observation av vad som finns till försäljning. Och ju längre man gör detta, desto bättre precision får uppskattningen.

Efter att ha samlat i ca 4,5 år så blir det betydligt glesare mellan inköpen, men de kommer ändå ibland. När det då dyker upp något av intresse så är det oftast ett visst föremål i en färg och/eller storlek som jag inte sett till försäljning förut. Betyder det att just det föremålet är ovanligt? Kanske, kanske inte. För bäst vad det är så kan det slumpa sig att det helt plötsligt dyker upp ett eller flera likadana till.
              Även om flera personer skulle inrikta sig på att samla på precis samma typ av föremål, så skulle deras samlingar ändå se väldigt olika ut, och det är ju i min mening en del av charmen i det hela.

Olika färger är också olika vanliga beroende på årtal. 1961 började de med vissa färger, och 1991 var det många av de gamla färgerna som för länge sedan slutat göras, samtidigt som många nya introducerats genom åren.

Hur mycket man ska betala vid en budgivning: Man betalar så mycket som man själv tycker att föremålet är värt, svårare än så är det inte. Sen kan givetvis den uppskattningen ändras med tiden. Ofta vill man köpa billigt i början, men det ändras lätt med tiden...

När det gäller att hålla inne med information, så är det som du säger, man skyltar naturligtvis inte med vilken auktion man ska delta i och var den finns. Utöver det ser jag ingen anledning till något hemlighetsmakeri.
              Vad jag personligen gillar för föremål, och vilka färger osv som jag inriktar mig på är knappast någon hemlighet, eftersom jag visat i stort sett alla mina föremål här. Och det jag inte visar är sådant vi redan sett mycket av här, och inte tvärtom.

C-763 är ett av mina många favoritföremål, väldigt vackra fåglar. Den verkar finnas i två olika varianter, en med mönstrad sittkula där fågeln tittar ner åt sidan, och en med slät sittkula där fågeln tittar rakt framåt. http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post246860

Bokstaven i artikelnumret står för vem/ vilka som står för designen av det föremålet. Bland annat så är B Benito och M Josef. Siffrorna står nog inte för något särskilt. Ett föremål måste ju ha nummer ett, medan ett annat har nummer två osv. Anledningen till at C-763 inte har några fler siffror i artikelnumret som anger storleken, är ju för att det föremålet endast finns i en storlek.
              Den här örnen tror jag tillverkades mellan 1968 och 1991, dvs riktigt länge, så det är svårt att datera din utan etikett. Med den färgen så är den förmodligen gjord under 1970-talet.

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                Vilka färger/föremål som är vanliga/ovanliga är inget som finns uppräknat i någon katalog/priskuranter, utan man får bilda sig en egen uppfattning genom observation av vad som finns till försäljning. Och ju längre man gör detta, desto bättre precision får uppskattningen.

Efter att ha samlat i ca 4,5 år så blir det betydligt glesare mellan inköpen, men de kommer ändå ibland. När det då dyker upp något av intresse så är det oftast ett visst föremål i en färg och/eller storlek som jag inte sett till försäljning förut. Betyder det att just det föremålet är ovanligt? Kanske, kanske inte. För bäst vad det är så kan det slumpa sig att det helt plötsligt dyker upp ett eller flera likadana till.
                Även om flera personer skulle inrikta sig på att samla på precis samma typ av föremål, så skulle deras samlingar ändå se väldigt olika ut, och det är ju i min mening en del av charmen i det hela.

Olika färger är också olika vanliga beroende på årtal. 1961 började de med vissa färger, och 1991 var det många av de gamla färgerna som för länge sedan slutat göras, samtidigt som många nya introducerats genom åren.

Hur mycket man ska betala vid en budgivning: Man betalar så mycket som man själv tycker att föremålet är värt, svårare än så är det inte. Sen kan givetvis den uppskattningen ändras med tiden. Ofta vill man köpa billigt i början, men det ändras lätt med tiden...

När det gäller att hålla inne med information, så är det som du säger, man skyltar naturligtvis inte med vilken auktion man ska delta i och var den finns. Utöver det ser jag ingen anledning till något hemlighetsmakeri.
                Vad jag personligen gillar för föremål, och vilka färger osv som jag inriktar mig på är knappast någon hemlighet, eftersom jag visat i stort sett alla mina föremål här. Och det jag inte visar är sådant vi redan sett mycket av här, och inte tvärtom.

C-763 är ett av mina många favoritföremål, väldigt vackra fåglar. Den verkar finnas i två olika varianter, en med mönstrad sittkula där fågeln tittar ner åt sidan, och en med slät sittkula där fågeln tittar rakt framåt. http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post246860

Bokstaven i artikelnumret står för vem/ vilka som står för designen av det föremålet. Bland annat så är B Benito och M Josef. Siffrorna står nog inte för något särskilt. Ett föremål måste ju ha nummer ett, medan ett annat har nummer två osv. Anledningen till at C-763 inte har några fler siffror i artikelnumret som anger storleken, är ju för att det föremålet endast finns i en storlek.
                Den här örnen tror jag tillverkades mellan 1968 och 1991, dvs riktigt länge, så det är svårt att datera din utan etikett. Med den färgen så är den förmodligen gjord under 1970-talet.
                Stort tack för tankar, länk och tips Zeruel, jag instämmer helt!
                Oerhört fina fåglar du har och en mycket bra smak med!

Det är verkligen fantastiska pjäser och ett sanslöst arbete bakom, finns många delar att ha med i tankarna när man pratar om vad föremålet är värt!
                Självklart får man själv avgöra och sätta sin gräns, men hitills har jag inte sett några spår av konsekventa priser, som man kan se hos många andra formgivare och produkter..
                Med tanke på kvalité, arbetet/ hantverket och åldern, är priserna mkt förmånliga, gentemot många nutida föremål, tekniker, metoder och hantverkskunskap.
                Det var nog bättre förr, i det här fallet!
                Dessa är mkt viktiga aspekter i min passion för FM/Marcolin iaf.

Mvh Skogens

Comment

• Välkommen gröna, granna, sköna, sanna...…..glasbit https://www.youtube.com/watch?v=Z4McfPMcKsE

Förmodligen visade förr men här är en fågel och två firrar där den största väger 1,33 kg och är 29 cm lång. Ingen etikett men väl signerad dock utan nr eller årtal.
                  Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                    Välkommen gröna, granna, sköna, sanna...…..glasbit https://www.youtube.com/watch?v=Z4McfPMcKsE

Förmodligen visade förr men här är en fågel och två firrar där den största väger 1,33 kg och är 29 cm lång. Ingen etikett men väl signerad dock utan nr eller årtal.
                    Mycket fina föremål och härliga färger, speciellt pippin! Mycket häftig! Stora fisken var också riktigt trevlig och verkligen rejäl pjäs.

Jag hittade ett äpple i söndags och nu ropar jag inte hej, innan jag tagit mig över ån..
                    Tycker nog det finns stora likheter med mina äpplen i guld dock, i alla avseenden bortsett från färgen!

Har jag hittat ett Ronneby-äpple, eller vad tror ni?

Mvh Skogens
                    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      ”Grönt är skönt” och det stämmer ju bra i det här fallet. Alltid lika kul att se vad andra samlare har i sina gömmor.
                      Den stora (signerade) fisken säger jag 1970-tal, och de två andra föremålen första hälften 1960-tal.

Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                      Jag hittade ett äpple i söndags och nu ropar jag inte hej, innan jag tagit mig över ån..
                      Tycker nog det finns stora likheter med mina äpplen i guld dock, i alla avseenden bortsett från färgen!
                      Äpple – vilka färger du fick fram. Jag har aldrig lyckats lika bra med mina neodymiumbilder.
                      FM? Jag tycker det ser ut som FM. Vet inte om någon annan tillverkat liknande, men jag satsar på FM här.
                      Jag hade ett päron som jag visat upp tidigare
                      Inlägg 1248 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post127547

===========================================

Ålderbestämma Skogens C-763
                      Jag håller med om Zeruels 1970-tal.
                      Färg är en hjälpfaktor men vad mer ger oss tidsinformation?
                      Du som följer och läst igenom FM-tråden. Vad säger oss Skogens fågel?

Favoriter kommer och går, en del favoriter är eviga och sitter orubbade. Man vet aldrig vad som dyker upp härnäst. Jag köper ju inte enbart det jag tycker om utan även intressanta föremål som referensmaterial. Det kan vara en signering, det kan vara en etikett. På det sättet är jag inte helt förutsägbar i mitt samlande. Och vad letar jag efter till min samling … det vet jag när jag ser det!

Vad vi alla kan vara överens om, det är att det finns inget facit. Inget som berättar om upplagor, begränsade eller inte, vanligt eller ovanligt. Egna slutsatser är svaret. Följ auktioner av olika slag, auktionsfirmor, Tradera, eBay, loppisar, marknader etc. Vissa föremål dyker upp ofta, andra mer sällan.
                      Det är nog en blandning av tur och slump, att vara på rätt plats vid rätt tillfälle.

Vi talar priser. Vad ska man betala? Alla har sitt eget svar här. Plånboken brukar bestämma. Hur mycket utrymme jag har hemma brukar också vilja ha ett ord med i laget.
                      Pris? En blå fågel som dyker upp ofta behöver man inte betala överpris på, slåss om, eller köpa från utlandet. Missar du en fågel kan du gå över och bjuda på nästa. Det som finns på hemmaplan behöver man inte gå över ån efter.
                      Men om man är ute efter något specifikt så får man fundera lite extra. Om man förlorar en budgivning, när kan nästa exemplar tänkas dyka upp? Om en månad, ett år, 10 år eller aldrig igen? Men det är en bedömning man får göra från fall till fall, och efter sina egna förutsättningar.

Samla, spara? Vilken syn har man på sina föremål?
                      Vad styr synsättet?
                      En firre kostar 20 kr, en fisk kostar 500 kr?
                      En firre gjord av Marcolin, en fisk designad/formgiven av Vicke Lindstrand?

Jag samlar på fågel, fisk och mittemellan.
                      Jag samlar INTE på pippi, firre, vovve, kisse, pellefant osv.
                      Jag ser ingen vits med att på något sätt använda barnspråk, ett slags barnperspektiv. Jag är inte 5 år och samlar på gulliga djurfigurer. Jag är en seriös samlare – av föremål och kunskap. En fågel är en fågel, en fisk är en fisk osv.
                      Men letar ni bakåt i tråden så finner ni med all säkerhet att jag tidigare använt mig av uttryck som ”fin firre”. Men vad är det vi egentligen säger?
                      Man kan säga om det senaste inköpet: det bidde en firre .
                      Medan någon annan säger: jag brukar köpa konstglas, senaste inköpet blev en fisk.
                      Numera säger jag fågel resp. fisk osv.

Bli inte sura nu för jag talar klartext. Det här är min uppfattning. För mig känns det nonchalant att säga firre, pippi osv. Jag respekterar bröderna Marcolin och deras hantverk, och låter det avspeglas i mitt språkbruk.
                      Har ni funderat på hur det avspeglar er som samlare? Vilken bild ni ger.
                      Smaka på orden: jag har köpt en firre … jag har köpt en fisk.

Men det här är egentligen inte en FM-diskussion utan en mer allmän diskussion, och kunde lika gärna ligga i Lungan. Rent allmänt så är språk och bruket av ord mycket intressant.

Är jag i onåd nu så får jag väl mina firrar varma!
                      Last edited by alegni; 2018-07-12, 16:55.

Comment

• Hej FM-vänner!

Igår fick jag hem en mycket intressant pjäs från Tyskland!

Hade verkligen uppskattat tankar och tips om signaturerna i botten!
                        Ser ut att stå "CH, 374, F-Line collection, No, Royal Crystal Sweden, Marcolin"..eller vad tror ni?

Tar ödmjukt emot all info om denna fantastiska örn, eller kanske falk? ..även alla tankar och funderingar etc!

Vem/vilka är CH?
                        ..och kallar "man" den då med modellbetäckning CH 374, eller bara nummer 374..?

Svårt att beskriva hur mkt jag saknar böcker och kataloger i ämnet i fråga!
                        Har hittat många andvändbara, bra och intressanta böcker om de andra formgivare/bruk jag intresserar mig för, och det är en ju verkligen en fantastisk detalj som man också har stor användning av!

Mvh!
                        Bifogade filer

Comment

• Föremål som såldes till vissa länder signerades och etiketterades annorlunda, bland annat Tyskland. Vad det inte så att order "konstglas" på tyska lät negativt, typ konstgjort glas eller något liknande?
                          Jämför med den gråa sköldpaddan här, också köpt från Tyskland, som också har samma typ av etikett och signering: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post263845

Var de fått det tresiffriga numret från vet jag inte, för artikelnumret på din falk är B-3.

Den finns med i silverkatalogen. Har du inte provat att höra med Norrbygdens loppis som jag rekommenderade och kollat om du får köpa ett av deras 50+ exemplar? : )

Comment

För mig känns det nonchalant att säga firre, pippi osv.
                            Jag använder oftast orden/namnen som står i katalogerna/ priskuranterna när jag refererar till föremålen.
                            Och på tal om det, så finns det ju en fågel som definitivt är en pippi:
                            Click image for larger version

Name:	M-250 pippi.jpg
Views:	1
Size:	81,8 KB
ID:	568817

Någon firre däremot finns det nog inte. ; )
                            Last edited by Zeruel; 2018-07-14, 12:38.

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                              Föremål som såldes till vissa länder signerades och etiketterades annorlunda, bland annat Tyskland. Vad det inte så att order "konstglas" på tyska lät negativt, typ konstgjort glas eller något liknande?
                              Jämför med den gråa sköldpaddan här, också köpt från Tyskland, som också har samma typ av etikett och signering: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post263845

Var de fått det tresiffriga numret från vet jag inte, för artikelnumret på din falk är B-3.

Den finns med i silverkatalogen. Har du inte provat att höra med Norrbygdens loppis som jag rekommenderade och kollat om du får köpa ett av deras 50+ exemplar? : )
                              Stort tack!
                              B 3, det var kort och gott! Men då blev man ju inte mkt klokare av vad det andra står för tyvärr..?
                              Det är väl inte en limiterad upplaga eller dylikt? Vad säger silverkatalogen och kan den ha funnits i produktion innan den?

Tack för länken och Tysklands-infon!
                              Har sköldpaddan "rätt" nr signerat eller är numret en gåta även där? Vad kan CH står för då..? Det bör väl nästan ha med designen att göra? Men heter min B 3, är det ju Benito som designat den. Många frågor i huvudet nu!

Jo absolut gjorde jag det, dessutom omgående när tipset gavs!
                              Vi har utbytt ca 15 mail och jag har väntat ivrigt på leverans sedan i slutet på maj..

Mvh Skogens
                              Last edited by Skogens; 2018-07-14, 14:35.

Comment

• Inspirerad av positiva och glada tillrop kommer här några pippifåglar och även fina fisken. Fåglarna är 80 +- 5 mm höga och fisken är 140 mm hög och 150 mm lång.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X