Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FM Konstglas Ronneby / Marcolin
Collapse
X
-
Hahaha, Benito lever i allra högsta grad och bor i Ronneby, Josef däremot är avliden.Ursprungligen postat av alegni Visa inläggJag har inte tillgång till samtliga uppgifter/fakta men jag ger en översikt över årtal som jag uppfattar det/baserat på det underlag jag har tillgång till.
1961-1991 Ronneby
Tiden efter Ronneby
Vi börjar med att konstatera att produktionen lämnar Sverige men bolaget/företaget är fortsatt registrerat i Sverige.
Samtliga årtal och tidpunkter får vara ungefärliga i min uppräkning.
1992 flyttade Marcolin produktionen utomlands, till Sardinia Crystal. Samarbetet föll tyvärr inte särskilt väl ut.
Sardinia Crystal fortsatte att producera efter att Josef och Benito lämnat. Sardinia Crystal hade kvar vissa rättigheter, till namnet och en del design.
Som jag uppfattar det så pågick samarbetet mellan bröderna Marcolin och Sardinia Crystal fram till 1994.
Sardinia Crystal lades ned 2004.
Något att fundera på: Sardinia Crystal grundades 1989. När kom Marcolin in i bilden? Redan från början??? Det kan jag inte svara på så jag lämnar startpunkt för detta samarbete öppet.
1994-2001 Benito Marcolin anställd på Vas Vitreum, Vadstena.
1994 har jag uppgift om ’Marcolin The Original Art Crystal’. På etiketten står det Germany. Här har jag en referens till Glaswerk Döbern.
Josef Marcolin samarbetade i perioder med Colle Vilca (i staden Colle di Val d'Elsa i Toscana). 1995 hittar jag en första referens till Colle Vilca.
Konsult och utbildning av andra glasblåsare
- 1997-1999 Josef Marcolin var hos Dartington Crystal.
- Josef Marcolin var konsult hos Waterford Crystal. Jag har inte årtal för detta, så det är en gissning att detta kom efter Dartington Crystal.
- Josef Marcolin två år i Turkiet. Denizli Cam. Jag har en tidningsartikel daterad 13 juni 2004 vilket ger oss en tidsreferens.
Jag har en katalog (låg ute på internet) som det står Marcolin Art Crystal New Collection 2006, och då är vi tillbaka på Colle Vilca. Ett långvarigt samarbete.
Colle Vilca som fortfarande idag tillverkar Marcolins design.
Ett sista uppdrag fick Josef Marcolin våren/sommaren 2014. Han blir kontaktad av VAL Glashütte (i Österrike) för att skapa RED BULL's LOGO = red bull i glas, som Red Bull skulle ge bort som trofé till vinnarna på deras Formel I racing course i Spielberg, Österrike, som också ägs av Red Bull (headquarter i Salzburg).
Värt att nämnas är att Josef och Benito under flertalet år har inregistrerat patent för olika tekniker för glastillverkning. Jag hittar datum från 1994 och framåt.
När jag ibland läser kommentarer som "bröderna Marcolin stängde ned i Ronneby 1991, åkte hem till Italien och gick i pension" ler jag och tänker att mer fel än så kan det inte bli.
Jag återkommer med en del bilder/etiketter.
Comment
-
Vad menar du med ditt "Hahaha"Ursprungligen postat av Anita Olsson Visa inläggHahaha, Benito lever i allra högsta grad och bor i Ronneby, Josef däremot är avliden.
Ja, Benito lever i allra högsta grad och bor i Ronneby, Josef däremot är avliden.
Är det någon som sagt något annat ?????
Comment
-
Vilken fin start du har fått på din samling! Grattis!Ursprungligen postat av Skogens Visa inläggDen höga fisken jag vann nu, har jag inte sett tidigare, hur pass vanlig är den? Detsamma gäller etiketten, ser inte vad det står riktigt och känner inte igen den.
Jag tror att du har en etikett som förlorat all sin röda färg. Om du tittar på inlägg 4276 så bör det vara etikett nr 3 i det inlägget.
Se där, samlingen växer. Grattis! Svamp? Den var ny för mig. Spännande!Ursprungligen postat av Flames Visa inläggDenna besynnerliga svamp?
Vackert, mycket fint!Ursprungligen postat av Anita Olsson Visa inläggKolla vad vi fick av svärfar idag, han har själv gjord det.
Benito har tillverkat många fina föremål som fortsätter att glädja oss samlare! Stort tack, Benito!
Last edited by alegni; 2018-05-17, 19:33.
Comment
-
Tyckte bara det var lite komiskt med ryktena att han flyttar tillbaka till Italien.Ursprungligen postat av alegni Visa inläggVad menar du med ditt "Hahaha"
Ja, Benito lever i allra högsta grad och bor i Ronneby, Josef däremot är avliden.
Är det någon som sagt något annat ?????
Comment
-
God kväll!
Idag blev min loppis-premiär sedan jag börjat samla glas (kanske någonsin t.o.m) och det blev en riktigt lyckad premiär!
Eftersom solen var framme och packväskorna var tomma, tog jag hojen dagen till ära.
Blev 3 stopp på ca 1.5 mil och flertalet FM Ronneby hittades, 2st Murano och ytterligare några mycket intressanta objekt följde med hem!
Hade verkligen uppskattat era tankar om min isbjörn!
Är det en FM? Isbjörnar är inte helt enkelt att skilja, men tycker denna påminner mkt om FM iaf.
Fisken med bubblor och blått är jag också lite osäker på! Tycker inte färgen stämmer, har dock sett liknande innan och den har faktiskt blankpolerad botten..?
Undrar även om det kan vara neodym (stavning?) på ena fisken?
Köpte även en liten fågel jag trodde var FM, men hade jag tittat mer noggrant hade jag sett att det var Reijmyre. Ivern tog mig!
Tuppen är verkligen sagolik! (Made in Italy, så antar Murano, men försäkra mig gärna) Vasen är Murano men finns små nagg tyvärr.
Hittade även en skål från Orginal Walther glas som jag misstänker är Uranglas, oerhört spännande.
Vilken dag det blev!
Det var inte sista dagen på loppis kan jag lova och det bästa är att priset har varit oförskämt lågt nästan. Nu kommer det bli spännande ett tag framöver när dessa objekt skall läras kännas och tittas närmare på.
Hoppas ni har en minst lika trevlig helg!
Med vänliga hälsningar
Skogens
Många tack! Jag blev väldigt glad när jag vann den och det är som du säger, en fin juvel i/start på samlingen.Ursprungligen postat av alegni Visa inläggVilken fin start du har fått på din samling! Grattis!
Jag tror att du har en etikett som förlorat all sin röda färg. Om du tittar på inlägg 4276 så bör det vara etikett nr 3 i det inlägget.
Jag älskar den verkligen och fick den mycket billigt dessutom.
Tack för info om etiketten!
Mvh!
Comment
-
Jättefint svärd!Ursprungligen postat av Anita Olsson Visa inläggKolla vad vi fick av svärfar idag, han har själv gjord det.
Har du berättat för Benito om den här forum-tråden där så många av hans föremål (och beundrare) finns?
Comment
-
Det är alltid spännande med loppisrundor! Särskilt i början, när man hittar saker, sen när man har hållit på ett antal år så blir det lite värre...Ursprungligen postat av Skogens Visa inläggGod kväll!
Idag blev min loppis-premiär sedan jag börjat samla glas (kanske någonsin t.o.m) och det blev en riktigt lyckad premiär!
Eftersom solen var framme och packväskorna var tomma, tog jag hojen dagen till ära.
Blev 3 stopp på ca 1.5 mil och flertalet FM Ronneby hittades, 2st Murano och ytterligare några mycket intressanta objekt följde med hem!
Hade verkligen uppskattat era tankar om min isbjörn!
Är det en FM? Isbjörnar är inte helt enkelt att skilja, men tycker denna påminner mkt om FM iaf.
Fisken med bubblor och blått är jag också lite osäker på! Tycker inte färgen stämmer, har dock sett liknande innan och den har faktiskt blankpolerad botten..?
Undrar även om det kan vara neodym (stavning?) på ena fisken?
Köpte även en liten fågel jag trodde var FM, men hade jag tittat mer noggrant hade jag sett att det var Reijmyre. Ivern tog mig!
Tuppen är verkligen sagolik! (Made in Italy, så antar Murano, men försäkra mig gärna) Vasen är Murano men finns små nagg tyvärr.
Hittade även en skål från Orginal Walther glas som jag misstänker är Uranglas, oerhört spännande.
Vilken dag det blev!
Det var inte sista dagen på loppis kan jag lova och det bästa är att priset har varit oförskämt lågt nästan. Nu kommer det bli spännande ett tag framöver när dessa objekt skall läras kännas och tittas närmare på.
Hoppas ni har en minst lika trevlig helg!
Med vänliga hälsningar
Skogens
Många tack! Jag blev väldigt glad när jag vann den och det är som du säger, en fin juvel i/start på samlingen.
Jag älskar den verkligen och fick den mycket billigt dessutom.
Tack för info om etiketten!
Mvh!
Jag är också osäker på både isbjörnen och fisken, jag har sett flertalet liknande föremål som varit FM, men också som varit från andra glasbruk.
Den blå och lila fisken är delvis neodymium. Den inre, blåa färgen är vanlig blå färg, men den yttre färgen kan skifta i ett antal olika färger. Den bör bli lila på dagen och ljusblå på kvällen/natten när den inte utsätts för något ljus från solen, beroende på vilken belysning den är i.
Här är en stenbock i neodymium, det är lättare att se färgskiftningarna när hela föremålet ändrar färg: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post265400
Bröderna Marcolin jobbade ju några år på Reijmyre innan de startade glasbruk i Ronneby, därför är det ungefär samma design på en del Reijmyre-föremål som på de lite äldre FM-föremålen, som din fågel t.ex.
Tuppen ser absolut ut som en Murano, eller vad säger du, Cenedese, som har betydligt större kunskaper i ämnet?
Jag har inget uranglas, men det ska väl bara vara att ställa det i ett mörkt rum så ska det väl i så fall lysa?
Helgen här har också varit bra, jag var på loppisen i Ronneby. Jag hittade visserligen inget jag saknade, men det är väldigt fint i Brunnsparken, fint väder var det också.
Comment
-
Många tack för info!Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggDet är alltid spännande med loppisrundor! Särskilt i början, när man hittar saker, sen när man har hållit på ett antal år så blir det lite värre...
Jag är också osäker på både isbjörnen och fisken, jag har sett flertalet liknande föremål som varit FM, men också som varit från andra glasbruk.
Den blå och lila fisken är delvis neodymium. Den inre, blåa färgen är vanlig blå färg, men den yttre färgen kan skifta i ett antal olika färger. Den bör bli lila på dagen och ljusblå på kvällen/natten när den inte utsätts för något ljus från solen, beroende på vilken belysning den är i.
Här är en stenbock i neodymium, det är lättare att se färgskiftningarna när hela föremålet ändrar färg: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post265400
Bröderna Marcolin jobbade ju några år på Reijmyre innan de startade glasbruk i Ronneby, därför är det ungefär samma design på en del Reijmyre-föremål som på de lite äldre FM-föremålen, som din fågel t.ex.
Tuppen ser absolut ut som en Murano, eller vad säger du, Cenedese, som har betydligt större kunskaper i ämnet?
Jag har inget uranglas, men det ska väl bara vara att ställa det i ett mörkt rum så ska det väl i så fall lysa?
Helgen här har också varit bra, jag var på loppisen i Ronneby. Jag hittade visserligen inget jag saknade, men det är väldigt fint i Brunnsparken, fint väder var det också.
Loppis i Ronneby låter onekligen spännande!
Synd det ligger lite långt bort, för jag hade gärna gått och strosat där.
Fick en länk av en annan medlem här till en annons på en likadan fisk med samma färg, där etiketten fanns kvar, så det ska vara en FM trots allt. https://www.tradera.com/item/301944/...onneby-sweden-
(Inte min favoritfärg hos FM, måste erkännas)
Men att det skulle vara så svårt att "artbestämma" isbjörnar var jag inte helt förberedd på!
Här förälskat mig i en brun liten fisk här.. makalöst vackert med den "grå dimman" som ligger över färgen! Önskar det gick att fånga så som man upplever det bara..
Mvh!
Comment
-
Hej FM-vänner!
Får börja med att be om ursäkt för utrymmet jag börjat ta här nu, hoppas ni har förståelse för entusiasmen jag drabbats av!
Här händer det grejer, jag har haft tur även på nätet och en rad nya vänner är på väg!
Får börja med att presentera 2 fina fåglar som landade igår.
Fick även en fisk i repris, men med en märklig skada på stjärtfenan. Kanterna är mjuka och fina, kan det vara vid tillverkning, eller går det åtgärda så här i efterhand?
Mycket tacksam för tankar!
Jag går nu grundligt igenom tråden från början och är på sidan 224 nu.
Det är fantastiskt att se hur snälla och behjälpliga ni varit, och är, mot alla som tar del av tråden, jag tackar ödmjukast!
Har det någonsin varit tal på en FM-träff? För egen del, har jag svårt att tänka mig ett mer inspirerande möte just nu,
det hade varit fantastiskt kul att träffas och prata FM med andra samlare!
Jag försöker skaffa mig ett referensbibliotek och bortsett från bilderna här, känns det ganska överväldigande för tillfället.
Det fastnar lite information hela tiden givetvis, men det finns så stora luckor och det är knappt "helt mellan hålen", så bara att få en någorlunda överblick, känns oerhört avlägset.
Men förhoppningsvis är det en fråga om tid och envishet bara.
Etiketter och årtal är något jag måste lära mig och få förståelse för. Har sett att det har laddats upp bilder på etiketterna och diskuterats mycket, men finns även årtalen för respektive etikett nedskrivna i tråden? Isf tackar jag mkt ödmjukt i förväg!
Annars hade jag verkligen uppskattat tips och råd på hur jag bör gå till väga!
Jag önskar så att det fanns kataloger till salu, men de lyser starkt med sin frånvaro!
Till sist undrar jag även hur ni upplever marknaden just nu? Jag tycker jag hittar väldigt mycket FM och tidigt i tråden verkar marknaden ganska torr och objekten dyra? Sedan förstår jag givetvis att det är lätt att hitta objekt när man är ny och att "dyrt" är ett objektivt begrepp.
Med vänliga hälsningar!
Skogens
Comment
-
Hej!
Jag tror att vi alla har full förståelse för entusiasmen du känner, vi har ju alla varit där : )
Angående fisken så ser den ut att vara slipad, svårt att säga om det gjorts i samband med tillverkningen eller senare. Slipningen är ju väldigt bra gjord med rundade kanter och allt.
Man gör självklart som man vill när man visar föremål här i tråden, men jag skulle uppskatta bild också på hela föremålet när man visar något.
Någon FM-träff har jag aldrig sett det pratas om, men de flesta av oss bor ju lite väl långt ifrån varandra.
Jag ser gärna den här tråden som en ständigt pågående FM-träff ; )
Etiketter och årtal är det rätt dåligt med och inget vi har 100% koll på, man får ju försöka bilda sig en ungefärlig uppfattning helt enkelt.
Självklart så fanns den första etiketten 1961 och en liten tid framåt, och den sista fram till 1991, men att fylla i det som saknas där emellan är inte lika enkelt.
På tal om kataloger så besökte jag för ett tag sedan ett ställe som heter "Norrbygdens Loppis & Antikt", där hittade jag en hel trave med uppskattningsvis ett 50-tal FM-kataloger. Tyvärr var ju förstås alla från samma år, den vanligast förekommande katalogen, som vi har brukar kalla för silverkatalogen. 90 kr styck kostade de, och om du har långt dit kan du ju alltid fråga dem om de kan skicka en? De har en Facebook-sida.
Jag upplever att det var rätt lätt att köpa FM-föremål billigt på tradera när jag började samla för ca 4,5 år sedan. En tid senare tillkom ett antal seriösa samlare och då blev det dyrare under ett antal år, sen känns det som att det den senare tiden har lugnat ner sig lite igen.
Det gäller dock mig personligen och bara på tradera. På övriga inköpsställen har jag inte märkt någon större skillnad.
Sen är det stora prisskillnader på olika ställen. Bland det dyraste är väl loppisen i Ronneby och runtomkring, där de flesta förstås vet värdet av föremålen de säljer och tar betalt därefter.
Sen så lever vi ju i en bra tid nu, där fler och fler börjar sälja på nätet, så även om tiden i Ronneby blir mer och mer avlägsen, så känns det ändå som att fler och fler objekt blir tillgängliga online.
Comment
-
Man kan hitta allt möjligt på internet, och ibland blir det lite komiskt. T.ex. på eBay såg jag en gång en listning där dom helt klart hade haft problem med att läsa signeringen, och fick FM Ronneby Sweden till “Ronne by Swegin”. En annan rolig listning såg jag på Tradera, den gången var det Vas Vitreums signering som blev till följande “Vera V. Frenin Bro Sweden”.Ursprungligen postat av Anita Olsson Visa inläggTyckte bara det var lite komiskt med ryktena att han flyttar tillbaka till Italien.
Isbjörnen tror jag inte är FM. Flera glasbruk har tillverkat isbjörnar så det kan vara något av en utmaning att fastställa ett id. När det gäller din fisk (blå med bubblor) så var min första tanke Mantorp.Ursprungligen postat av Skogens Visa inläggHade verkligen uppskattat era tankar om min isbjörn!
Håller med, makalöst vackert! Och visst är det svårt att med kameran fånga det som ögat ser, där kan vi prata om en utmaning!Ursprungligen postat av Skogens Visa inläggHär förälskat mig i en brun liten fisk här.. makalöst vackert med den "grå dimman" som ligger över färgen! Önskar det gick att fånga så som man upplever det bara..
Jag uppfattar att detta är från tillverkningen. Om jag ser rätt utifrån dina bilder så är det samma som jag har på ett av mina FM föremål. Det var nog så att glasmassan inte var tillräckligt varm när dom knipsade av toppen.Ursprungligen postat av Skogens Visa inläggFick även en fisk i repris, men med en märklig skada på stjärtfenan. Kanterna är mjuka och fina, kan det vara vid tillverkning, eller går det åtgärda så här i efterhand?
Mycket tacksam för tankar!
Etiketter och årtal är något jag måste lära mig och få förståelse för. Har sett att det har laddats upp bilder på etiketterna och diskuterats mycket, men finns även årtalen för respektive etikett nedskrivna i tråden? Isf tackar jag mkt ödmjukt i förväg!
Appropå något slipat. Det finns just nu en stackars FM sköldpadda på Tradera som råkat riktigt illa ut! Förlorat båda frambenen, där är nu slipade platta ytor. Den stackarn kan fortfarande fungera som en brevpress men inget för en samling.
Utbudet av FM påverkas av hur man samlar, hur man nischar sig.
Fick mitt första FM föremål för ca 40 år sedan. Fick FM i present under några år, sedan uppehåll. Kände då bara till den grå effekten. Visste inget om glasbruket i Ronneby. Föremålen jag har från denna tid har etikett Handsculptured samt Flaggetikett.
Jag fick en nystart runt 2002. Nu var det möjligt att hitta info tack vare internet, och nu upptäckte jag alla möjliga färgkombinationer, utbudet vidgades. Jag köpte (känns det som nu) allt som kom i min väg. Det blev allt möjligt, jag hade ingen linje, men sedan kom ett urval.
Inköpen blir inte så många nuförtiden för jag nischar mig hårt. Det är bra för plånboken, samt när man har ont om utrymme!
Jag köper det som tilltalar mig. Men jag köper även det som ger mig kunskap. Så jag kan köpa ett föremål för en signering, för en etikett. Men jag sitter nöjd och glad i min lilla nisch!
Man kan aldrig samla fel. Hur man än nischar sig så är det rätt. Det kan vara att samla på enbart fåglar, fiskar, brevpressar, vaser, skålar eller en mix av olika föremål. Det som gör samlaren glad och nöjd kan aldrig vara fel!
Vad som gör FM-tråden unik och fantastisk är att vi FM-intresserade samlas i denna tråd, och att vi alla bär med oss olika pusselbitar. Vi kompletterar varandra.
Etiketter
Vi har pratat mycket om etiketter och jag tycker det finns en god uppfattning om tidsperioder, dvs. att vi kan tidsbestämma rätt så bra men det är utspritt i tråden och blir då svåröverskådligt. Men vi kan bestämma tidsperiod med inte alltför stor felmarginal.
Ska ta och samla ihop lite bilder och ungefärliga årtal.
90 kr/styck. Det var ett bra pris. Jag rekommenderar ett köp för den som saknar "Silverkatalogen".Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggPå tal om kataloger så besökte jag för ett tag sedan ett ställe som heter "Norrbygdens Loppis & Antikt", där hittade jag en hel trave med uppskattningsvis ett 50-tal FM-kataloger. Tyvärr var ju förstås alla från samma år, den vanligast förekommande katalogen, som vi har brukar kalla för silverkatalogen. 90 kr styck kostade de, och om du har långt dit kan du ju alltid fråga dem om de kan skicka en? De har en Facebook-sida.
Comment
-
Stort tack för tips, tankar och kritik Zeruel,Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggHej!
Jag tror att vi alla har full förståelse för entusiasmen du känner, vi har ju alla varit där : )
Angående fisken så ser den ut att vara slipad, svårt att säga om det gjorts i samband med tillverkningen eller senare. Slipningen är ju väldigt bra gjord med rundade kanter och allt.
Man gör självklart som man vill när man visar föremål här i tråden, men jag skulle uppskatta bild också på hela föremålet när man visar något.
Någon FM-träff har jag aldrig sett det pratas om, men de flesta av oss bor ju lite väl långt ifrån varandra.
Jag ser gärna den här tråden som en ständigt pågående FM-träff ; )
Etiketter och årtal är det rätt dåligt med och inget vi har 100% koll på, man får ju försöka bilda sig en ungefärlig uppfattning helt enkelt.
Självklart så fanns den första etiketten 1961 och en liten tid framåt, och den sista fram till 1991, men att fylla i det som saknas där emellan är inte lika enkelt.
På tal om kataloger så besökte jag för ett tag sedan ett ställe som heter "Norrbygdens Loppis & Antikt", där hittade jag en hel trave med uppskattningsvis ett 50-tal FM-kataloger. Tyvärr var ju förstås alla från samma år, den vanligast förekommande katalogen, som vi har brukar kalla för silverkatalogen. 90 kr styck kostade de, och om du har långt dit kan du ju alltid fråga dem om de kan skicka en? De har en Facebook-sida.
Jag upplever att det var rätt lätt att köpa FM-föremål billigt på tradera när jag började samla för ca 4,5 år sedan. En tid senare tillkom ett antal seriösa samlare och då blev det dyrare under ett antal år, sen känns det som att det den senare tiden har lugnat ner sig lite igen.
Det gäller dock mig personligen och bara på tradera. På övriga inköpsställen har jag inte märkt någon större skillnad.
Sen är det stora prisskillnader på olika ställen. Bland det dyraste är väl loppisen i Ronneby och runtomkring, där de flesta förstås vet värdet av föremålen de säljer och tar betalt därefter.
Sen så lever vi ju i en bra tid nu, där fler och fler börjar sälja på nätet, så även om tiden i Ronneby blir mer och mer avlägsen, så känns det ändå som att fler och fler objekt blir tillgängliga online.
mycket matnyttig information att få med sig!
Ska man träffas någonstans, så bör det väl ändå vara i Ronneby isf?
Men visst har du helt rätt i att detta är en ständig FM-träff. Här är ju ett fantastiskt rum för likasinnade att samtala och diskutera med givetvis.
Finns det förresten något museum eller dylikt, i Ronneby eller annorstädes, som har objekt från Marcolin? Har tänkt ta en weekend i en hommage till glaset och tar tacksamt emot tips på sevärdheter m.m!
Avslutar med några nya objekt som hittat hem.
Tacksam för tankar kring dem! Den syremättade med 2 fåglar (duvor?), hittade jag på loppis i torsdags, är den vanligt förekommande?
Har även utökat med en neodym-pelikan och några otroligt vackra fiskar!
Tyvärr saknar många av mina objekt etikett och signatur, men priserna har man iaf inte kunnat klaga på iom det. Skulle något av mina objekt inte vara FM, eller ni känner er osäkra på något, så uppskattar jag synpunkter och tips av alla slag!
De avslutande bilderna på 2 päron önskar jag också tankar kring! De annonserades som "felfritt skick" och jag blev först mkt besviken när jag såg ett flera cm lång "skada", likt snitt från vinkelslip eller dylikt! Nu vet jag inte längre vad jag skall tro, då det är mjuka kanter osv. Kan det vara en effekt de gjort med mening? Eller är det 2 sortering och ett misstag vid putsning etc? Det aktuella päronen är lite, lite större och det utmärker sig på flera punkter mot det andra päronet. Lite större "kvist", lite längre öron, osv.. Därav jag undrar om det kan vara en medveten effekt, för att få en unik prägel?
Vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till "felfritt skick" och ni får gärna komma med åsikter.
Undrar även om dessa brukar vara signerade och hur jag bäst kan få bort de pålimmade skydden utan att förstöra något?
Med vänliga hälsningar
Skogens
Comment
-
Många tack för tankar, tips och råd!Ursprungligen postat av alegni Visa inläggUtbudet av FM påverkas av hur man samlar, hur man nischar sig.
Fick mitt första FM föremål för ca 40 år sedan. Fick FM i present under några år, sedan uppehåll. Kände då bara till den grå effekten. Visste inget om glasbruket i Ronneby. Föremålen jag har från denna tid har etikett Handsculptured samt Flaggetikett.
Jag fick en nystart runt 2002. Nu var det möjligt att hitta info tack vare internet, och nu upptäckte jag alla möjliga färgkombinationer, utbudet vidgades. Jag köpte (känns det som nu) allt som kom i min väg. Det blev allt möjligt, jag hade ingen linje, men sedan kom ett urval.
Inköpen blir inte så många nuförtiden för jag nischar mig hårt. Det är bra för plånboken, samt när man har ont om utrymme!
Jag köper det som tilltalar mig. Men jag köper även det som ger mig kunskap. Så jag kan köpa ett föremål för en signering, för en etikett. Men jag sitter nöjd och glad i min lilla nisch!
Man kan aldrig samla fel. Hur man än nischar sig så är det rätt. Det kan vara att samla på enbart fåglar, fiskar, brevpressar, vaser, skålar eller en mix av olika föremål. Det som gör samlaren glad och nöjd kan aldrig vara fel!
Vad som gör FM-tråden unik och fantastisk är att vi FM-intresserade samlas i denna tråd, och att vi alla bär med oss olika pusselbitar. Vi kompletterar varandra.
Etiketter
Vi har pratat mycket om etiketter och jag tycker det finns en god uppfattning om tidsperioder, dvs. att vi kan tidsbestämma rätt så bra men det är utspritt i tråden och blir då svåröverskådligt. Men vi kan bestämma tidsperiod med inte alltför stor felmarginal.
Ska ta och samla ihop lite bilder och ungefärliga årtal.
90 kr/styck. Det var ett bra pris. Jag rekommenderar ett köp för den som saknar "Silverkatalogen".
Jag upptäckte hela glasintresset av en slump egentligen, köpte mycket blandat glas på auktioner och när jag började upptäcka signeringar och ålder, etc, på föremålen, så började jag läsa på om det jag hade hemma. Blev då först hänförd i G.Wärff, M.Backström och M.Jonassons diverse alster. Mats har jag känt till i många år, men jag har aldrig prioriterat den här sortens nöjen tidigare. Jag köpte en Ekeby-duk med design av M.J, 2003 eller 04 och ångrade mig länge, trots prislappen och milt intresse, att jag inte köpte fler artiklar då, det dröjde inte länge innan de var borta ur sortimentet. Men nu när jag börjat samla M.J, är ju duken en rolig detalj och nu fick jag faktiskt tag i ett par helt nya matchande kökshanddukar för en månad sedan. De är fina att ställa hans föremål på, så jag blev mkt nöjd. Men det är betydligt mycket svårare att få tag i något liknande till FM!
Ronneby har nu tagit över intresset fullständigt, därmed också husets bästa platser och utrymme!
Så jag har en del bekymmer här och ett ständigt ökande hot om minskande förvaringsutrymmen.
Måste banta antalet olika samlingar jag har och börja nischa mig hårdare framöver.
Men det hjälpte mig mkt att gå denna kostsamma och krångliga väg, man får ett lite bredare perspektiv och viss allmän kunskap överlag antar jag. Kommer givetvis alltid köpa och behålla det som tilltalar mig mest ändå, oavsett ursprung och formgivare. Men visst är det likväl roligast om det finns en röd tråd på något vis, som exemplet med vasen från Glimma och fåglar från Reijmyre m.m..
Isbjörnen är jag också mycket osäker på! Bara den främre kanten är planar, annars den endast bottenpolerad. Vet inte om det säger någonting? Sedan finns det små knipdetaljer på svansen och öron som kanske kan påvisa någonting. Skall försöka undersöka ändra kända isbjörnar och jämföra detaljer. Hade jag känt till hur svårt det skulle vara att särskilja isbjörnar, hade jag nog kanske avstått det inköpet!
Jag tyckte den var oerhört lik FM, men det var de ju allihop visade det sig! 
En ungefärlig lista över etiketter och årtal, hade ju varit absolut ypperligt och ett fantastiskt verktyg att ta del av! Något jag och säkert de flesta andra här hade uppskattat oerhört mycket Alegni!
Vet du eller någon annan vad "modell-nr/namn" är på min bruna (den med "rök" vi diskuterade) och den gröna fisken (likadan) jag har? Vann nu även en grå i samma modell och jag gillar dem skarpt! Tar tacksamt emot all möjlig info om dem, hur många variationer det ev finns, år de tillverkats, osv.
Har även fått en val som är riktigt fin! Kort kommer..
Även dessa kommer jag nog jaga, då den är riktigt läcker i olika variationer!
Mvh!
Comment
Comment