Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
    Stämmer bra, visst är det en snigel!
    Signerad "Marcolin Sweden B-42".
    Grattis! Vilken fint exemplar du har hittat, en alldeles underbar snigel med en vacker grå effekt.

I den här extrema värmen får man ta det lugnt, och det är nog bäst att göra allt i snigelfart. Så hade jag inte fungerat i snigelfart så skulle jag också gissat på snigel.

Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
    Idag fick jag hem en mkt häftig fisk som jag inte kan göra rättvis i mina bilder!
    Sign: Sardinia, Marcolin M 236.17.82, eller står det ..236.17-82? Är det egna nummer osv på Sardinia, eller har "systemet" hängt med?
    Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
    Systemet har hängt med, med ett extra tillskott i form av färgkoden som är de sista siffrorna.

Grattis, Skogens, en vacker fisk med fina färger, samt intressant etikett, anlände i gott skick hos dig. Själv fick jag hem glaskross igår!

Som Zeruel redan har svarat "Systemet har hängt med, med ett extra tillskott....."

Jag kan tillägga här att än idag så finns numreringen i bruk, dvs. i dagens produktion hos ColleVilca.

Såg en Marcolin ColleVilca fisk på Youtube. En sådan skulle jag gärna ha i min samling.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Grattis, Skogens, en vacker fisk med fina färger, samt intressant etikett, anlände i gott skick hos dig. Själv fick jag hem glaskross igår!

Som Zeruel redan har svarat "Systemet har hängt med, med ett extra tillskott....."

Jag kan tillägga här att än idag så finns numreringen i bruk, dvs. i dagens produktion hos ColleVilca.

Såg en Marcolin ColleVilca fisk på Youtube. En sådan skulle jag gärna ha i min samling.
      https://www.youtube.com/watch?v=vzSOh5_WGlE
      Stort tack för kritik, länk och info!

Det var mkt tråkigt att höra!
      Det är den absolut tråkigaste sidan av glas och jag känner med dig. Hoppas du snarast får hem en annan fin pjäs då ist, som lägger lite plåster på såren och hjälper att skifta fokus.

Mvh Skogens
      Last edited by Skogens; 2018-07-23, 08:27.

Comment

• Hej på er!

Vann en fågel i söndags som jag hämtade hem idag och hade uppskattat hjälp att säkerställa ursprung från Ronneby på den!
        Den är i neodym och bär i min mening många "fm-detaljer", men är annars helt okänd modell för mig.
        Känner någon igen modellen? Kanske setts i andra färger eller utföranden och/eller finns i någons kataloger? Hade tacksamt tagit emot info om den isf!

Fågeln är 20.5 cm hög och väger lite drygt 1 kilo.

Med vänliga hälsningar!
        Skogens
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
          Känner någon igen modellen?
          Javisst!
          Det är en fasan som heter M-620, och som finns i många olika färger.
          Alegni har visat en grå här:

Och här är några till:
          Click image for larger version

Name:	fm-20180724-1.jpg
Views:	1
Size:	81,2 KB
ID:	568924

Comment

Javisst!
            Det är en fasan som heter M-620, och som finns i många olika färger.
            Alegni har visat en grå här:

Och här är några till:
            [ATTACH]171561[/ATTACH]
            Oj, det var en riktigt fin parad av fasaner och Alegnis fågel var också mycket vacker!

Många tack för info Zeruel, det var ett snabbt och detaljrikt svar!

Comment

• Här går det undan i tråden, ett antal vackra fasaner visas upp. Härliga färger!

Jag håller fortfarande snigelfart så jag är kvar på inlägg 4408, Skogens fina Sardiniafisk med en etikett som vi inte sett tidigare.

Etiketter kan vi aldrig få för mycket av, och användningen av ord är intressant att begrunda. Hur ett företag presenterar sina produkter för att öka försäljningen.
              För dokumentationens skull lägger jag in bild på denna fisks etiketter.
              Bifogade filer

Comment

• Oj, vad kul! Var det första gången som etiketten dök upp och vilken/vilka isf?
                Jag har en ju fågel som är signerad med liknande text i botten, dvs "Maestri vetro Murano" och nu är kanske ett bra tillfälle att visa den här..

Jag köpte den av en antikhandlare för ett tag sedan, i tron om att den var "bara" "Murano" (dvs inte ifrån Marcolin, eller FM). Men har därefter sett många fm-märkta likadana fåglar, i många olika färger och fötter. Jag har dessutom en likadan, med annan fot och i rosa ton där min är mörk, på väg hem.

Har också skaffat en kompis till fågeln, i form av en stor tung ekorre på 1545 gram. Tyvärr osignerad och etikettlös. Har någon info att bistå med, så hade jag blivit mkt glad för det!

Är det en möjlighet att fågeln kan vara tillverkad under samma period som min fisk?
                Andra funderingar har varit "outsourcing" och liknande. Det kan ju finnas massa olika betraktningsvinklar och möjligheter på det här givetvis! Men både spännande och intressant är det iaf.

Mvh Skogens
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  När jag såg min larv på Erikshjälpen så ropade den som sagt FM.
                  Glaset har väldigt fin lyster, bakre delen har fasad kant, den är fint slipad under/främre delen vilar på tre små slipade ytor.
                  Jag tänkte också på sköldpaddan som visats upp i tråden, slät på ovansidan, mönstret på undersidan. Allt stämde med FM.
                  Och nu ser jag ditt exemplar med typiska FM-färger. Vad trevligt att vi båda har hittat denna FM-larv!

Min larv är omärkt, 26,5 cm lång och 6,5 cm hög.

Svårt att fånga klarglas men några bilder blev det i alla fall. Tog även med min larv, C-826 Caterpillar, som jag visat upp tidigare. Den är signerad Marcolin Sweden C-826.
                  Här kommer en larvig en till
                  Bifogade filer

Comment

• Då det är Lördag så säger vi även Skål
                    Bifogade filer
                    Last edited by Cenedese; 2018-07-28, 14:50.

Comment

• Hej,
                      Här var lite om en annan bror, Luigi.

Mvh
                      Cenedese

Comment

• Många tack för info!

Häftiga och mkt fina larver! Vad är det för ungefärliga dimensioner och vikt på dessa?

Med vänliga hälsningar
                        Skogens

Comment

Många tack för info!

Häftiga och mkt fina larver! Vad är det för ungefärliga dimensioner och vikt på dessa?

Med vänliga hälsningar
                          Skogens
                          Hej,

Den väger 430 gram, är 200mm lång och 145mm hög.
                          Så ingen liten krabat..

Ha det gott
                          Cenedese

Comment

Har också skaffat en kompis till fågeln, i form av en stor tung ekorre på 1545 gram. Tyvärr osignerad och etikettlös. Har någon info att bistå med, så hade jag blivit mkt glad för det!
                            Jag har en likadan ekorre, också utan signering, men med etikett: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post259235

Comment

• Här är en Buddha.
                              27 cm hög.
                              Signerad "FM Ronneby Sweden M-566-275"

Name:	fm-20180730-1.jpg
Size:	138,6 KB
ID:	568973

Name:	fm-20180730-2.jpg
Size:	145,8 KB
ID:	568974

Comment

Här är en Buddha.
                                27 cm hög.
                                Signerad "FM Ronneby Sweden M-566-275"
                                [ATTACH]171697[/ATTACH]

[ATTACH]171698[/ATTACH]
                                Vilken häftig! Trots att jag inte bidrar så mycket själv tycker det är väldigt roligt att se alla bilder ni postar här, framförallt på de verk som inte föreställer djur!

Comment

Working...
                                X