Ursprungligen postat av alegni
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FM Konstglas Ronneby / Marcolin
Collapse
X
-
Signerat eller inte signerat, det är frågan?Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inläggTre stycken B-916, en modell som jag inte har sett osignerad, annars är det väldigt ovanligt med signerade figurer i blått glas.
Har du sett en signerad blåpippi?
Jag har inte stött på FM-föremål tillverkade på 60-talet som varit signerade. Jag drar därför slutsatsen att FM:s produktion under 60-talet inte var signerad.
Är det någon som har ett FM-föremål tillverkat på 60-talet som är signerat?
I början av 70-talet började FM signera delar av sin produktion.
B-916 som du visar upp här var ny 1973.
Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggUtan att "fuska" så gissar jag på att de fyra nedre föremålen är signerade?Det stämmer, Zeruel. Det är de fyra nedre föremålen som är signerade.Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inläggKaninen, päronet och älgen är signerade.
Comment
-
Jag plockade upp den här i somras för en billig penning just på grund av signeringen.Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
Jag har inte stött på FM-föremål tillverkade på 60-talet som varit signerade. Jag drar därför slutsatsen att FM:s produktion under 60-talet inte var signerad.
Det är enda gången jag har sett något signeras F. Marcolin, och enda gången jag har sett ett årtal i signeringen.
Comment
-
Det här ser ut som en specialare, en gåvoinskription gjord på begäran.Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inläggJag plockade upp den här i somras för en billig penning just på grund av signeringen.
Det är enda gången jag har sett något signeras F. Marcolin, och enda gången jag har sett ett årtal i signeringen.
Glasbruket var på 60-talet mest känt som FM Ronneby, FM Konstglas, Ronneby glasbruk, få kunder kände nog till namnet Färe-Marcolin. Lite ovanligt att skriva F Marcolin, det har jag inte stött på tidigare.
När jag började samla på FM i slutet av 70-talet/början 80-talet så kände jag inte till namnet Marcolin. Jag gjorde sedan ett uppehåll i samlandet och det var först in på 90-talet som jag stötte på namnet Marcolin, då såg jag ett föremål med FM Marcolin Art Crystal etikett.
Comment
-
Tjusig! Jag funderar på om den kanske har samma färg som min fisk i inlägget ovanför, dvs ambra-blå?Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inläggIdag blir det en korg i en färgkombination jag tror vi inte har sett i tråden.
Lustigt att den blå färgen inte syns alls uppifrån.
Signerad "FM Ronneby Sweden" i botten.
Vi har sett en skål i samma färg för länge sedan: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post73800
Comment
-
Grattis!
Idag fyller FM-tråden 11 år, vilket firas traditionsenligt med Ping-Vin.
(Pingvinerna är 13, 18, 23 och 28 cm höga.)
Och så lite statistik:
Antal inlägg varje år:
1: 23
2: 127
3: 489
4: 447
5: 660
6: 1244
7: 275
8: 44
9: 84
10: 199
11: 257
Totalt antal visningar vid några olika tidpunkter, (avrundat till närmaste tusental):
2005-08-14: 0
2010-10-06: 152000
2012-07-19: 368000
2013-08-14: 466000
2014-05-10: 497000
2015-08-14: 628000
2016-08-14: 695000
Comment
-
Zeruel, en mycket fin Ping-Vin-kvartett firade dagen till ära i år. Fint årgångs(ping)vin!Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggIdag fyller FM-tråden 11 år, vilket firas traditionsenligt med Ping-Vin.
(Pingvinerna är 13, 18, 23 och 28 cm höga.)
Skål för ett nytt härligt FM-år!
Comment
-
Den lilla pingvinen är signerad, men endast med "FM Ronneby Sweden". Jag skulle tro att de har artikelnummer B-854, och att det är de fyra storlekarna som finns?Ursprungligen postat av alegni Visa inläggZeruel, en mycket fin Ping-Vin-kvartett firade dagen till ära i år. Fint årgångs(ping)vin!
Skål för ett nytt härligt FM-år!
Skål!
Här kommer en elefant. 17 cm hög.
Comment
-
Ej signerad.
Kolla mitt nyförvärv på sidan efter denna, en fisk, tidigt 60-tal, ej signerad. Har flera gamla pjäser som inte är signerade.
Ursprungligen postat av alegni Visa inläggSignerat eller inte signerat, det är frågan?
I början av 70-talet började FM signera delar av sin produktion.
B-916 som du visar upp här var ny 1973.
Kolla mitt nyförvärv på sidan efter denna, en fisk, tidigt 60-tal, ej signerad. Har flera gamla pjäser som inte är signerade.
Det stämmer, Zeruel. Det är de fyra nedre föremålen som är signerade.
Comment
-
Alltid trevligt med kompisar som passar bra ihop. Fåglarna verkar ha fått till frisyren rätt olika.Ursprungligen postat av Cenedese Visa inläggHej på er alla, mycket trevliga inlägg.
Har inte varit aktiv på ett tag och har inte så många objekt att tillföra i tråden.
Idag fick det följa med en val och en fågel hem.
En kompis var till de andra..
Det måste vara en härlig känsla att gå runt på loppisar och hitta saker man gjort själv på många av dem. Knappt att han skulle behöva betala för dem, eller? ; )Ursprungligen postat av Anita Olsson Visa inläggBjudna på middag hos svärfar idag, han hade vart på loppis och köpt denna. Den får ni sa han, den har jag gjort. Så himla kul.
En näckroslampa, ja det var definitivt något helt nytt. Inget jag sett i några kataloger eller priskuranter, men jag har förstås endast ett fåtal, någonstans bör den finnas med. Jag har alltid gillar den färgen på näckrosskålarna, hoppas jag hittar en sådan någon gång.Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inläggKul med gamla skribenters återkomst!
Premiär i tråden för en näckroslampa. Drygt 30 cm hög, 20 cm i diameter. Handiwork-etikett.
(Jag hade dock föredragit endast skålen, skulle nog se lite lustigt ut med en hel lampa i glasskåpet. Men, intressant att se att de finns!)
Comment
Comment