Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FM Konstglas Ronneby / Marcolin
Collapse
X
-
-
@alegni
Visst är det neodym. Passar på att visa en till häst som knappast är FM, men för tio kronor fick den följa med hem.
@Zeruel
Nu när du har använt din avatarbild kan jag lägga in min dancing girl. Etikettmärkt, inte signerad. När Birger samlade på klarglas-ametist stod det i tråden att det fanns sex olika.
Och så ska vi ha med något nytt också. Ett päron i opalinglas tror jag inte har varit med förut.
Comment
-
Det stämmer. Här är en liten bild från 1974 års priskurant, där vi ser att det då fanns sex olika modeller, samt två olika storlekar, och tre olika färgkombinationer.Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inläggNär Birger samlade på klarglas-ametist stod det i tråden att det fanns sex olika.
1=klarglas
27=svart-klar
47=blå-grön-klar
Jag skulle tro att våra dancing girl är samma modell? De ser ut att ha armarna likadant.
Comment
-
Det syns lite dåligt på mina bilder (eller inte alls är mer rätt), men min har vänsterarmen längre bak, och den vilar på höften, så att glassmassan för armen och kroppen går ihop. Mycket möjligt att det är samma modell ändå, med en liten variation i tillverkningen.
Comment
-
Hoppas ni alla hängde med på att det är vår egen Hirvi som har tillverkat den fina hästen som jag visade upp!Ursprungligen postat av alegni Visa inläggJag har ingen FM-häst men en annan liten häst travade in på min hylla förra året, signerad på magen! Alltså detta är inte en FM-häst. Ville bara visa min fina häst! Inte så gammal, den är från 2012.
Tack Hirvi!
<3
Nej, jag tror inte vi haft med ett päron i opalin tidigare så det var trevligt att se.Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inläggOch så ska vi ha med något nytt också. Ett päron i opalinglas tror jag inte har varit med förut.
Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inläggJag tänkte dela med mig av mina tankar och teorier kring signering och etikettmärkning,Etiketter och signeringar är intressant. Igår var jag inne på Erikshjälpen och då hittade jag ett FM-föremål i silver, och eftersom jag inte har denna etikett så fick föremålet följa med hem. Här är den på bild tillsammans med en guldkompis!Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggHär är ett silverägg. Signerat "FM Ronneby Sweden M-513-100". 11 cm högt.
Vi ser ofta föremål i guld, men sällan i silver.
Last edited by alegni; 2016-07-14, 17:02.
Comment
-
Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
Hej alla "tjuriga" vänner!
Här kommer svaret. Det är inte en snigel, det är en tjur! Och det är FM Konstglas, Ronneby, som tillverkat den!
Comment
-
Zeruel, nu kommer du med ett föremål till i färgkod 47 som är signerad.Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggHär är en Pontus (som den av någon anledning heter enligt priskuranten). Signerad "FM Ronneby Sweden B-640". 16 cm hög.
När du köper väljer du i första hand de exemplar som är signerade, eller slumpar det sig att flertalet av de i färgkod 47 som du köpt varit signerade?
Man kan fundera över signeringar lite mer allmänt. Att enbart sätta dit en etikett går fort, att signera tar tid.
Vi kan kika på t.ex. Holmegaard. Det är inte konsekvent, det går upp och ner. Under vissa perioder signerades endast 30%, under vissa perioder 70%. Föremålen signerades i mån av tid. När Holmegaard hade fullt upp med produktionen så fanns få i personalen tillgängliga för signering. Hade personalen tid över så blev således fler föremål signerade.
Man kan också titta på syftet med en signering. När gagnar det ett glasbruk att föremålet är signerat.
Var det säljs? Domus i Norrköping, NK i Stockholm eller Harrods i London?
Storlek på föremål, pris på föremål, upplagor.
Köparen vill specifikt ha föremålen signerade?
Att föremålen är signerade är till hjälp för oss kunder, vi vet vad vi ska leta efter nästa gång vi handlar.
Signeringar ..... vi har fler frågor är vi har svar!
Här är ett litet kollage med färgkod 47. Jag antar att även skålen med handtag räknas som färgkod 47? Nåja, den är med vilket fall som helst för den har rätt färger i sig!
Vad tror ni om mina föremål? Vilka är signerade, inte signerade?
Last edited by alegni; 2016-08-05, 02:08.
Comment
-
Haj i konstglas helkristall
Hej! Jag har ärvt denna haj och vill gärna sälja den till någon som uppskattar den mer än jag. Vill gärna att den kommer till någon som samlar eller sätter värde på dessa glasföremål. Den finns i Båstad för avhämtning.
Hälsn Henrietta
Ursprungligen postat av Pjotr Visa inläggHej!
Denna fågel har massproducerats i stort sett under hela deras produktion
i olika färger/storlekar och är enkel att tillverka. Såldes säkert i massor som turistsouvenirer.
Pjotr
Comment
-
Haha, tänkt om det vore så bra så att man kunde välja och vraka bland föremålen ; )Ursprungligen postat av alegni Visa inläggZeruel, nu kommer du med ett föremål till i färgkod 47 som är signerad.
När du köper väljer du i första hand de exemplar som är signerade, eller slumpar det sig att flertalet av de i färgkod 47 som du köpt varit signerade?
Hittar jag något jag vill ha, så försöker jag köpa det, om föremålet är i fint skick. Om det sedan är signerat eller inte får slumpen avgöra.
Att köpa något likadant för att ersätta föremål gör jag bara om jag råkat köpa något som är skadat.
Skålen med handtag är absolut i färgkod 47. Liksom den lite mer handtagslösa skålen jag visade i inlägg 3793. (Jag minns inte var, men någonstans i tråden finns en bild på en massa näckrosskålar, samt en sida från en priskurant där färgkoderna på dessa står.)Ursprungligen postat av alegni Visa inläggHär är ett litet kollage med färgkod 47. Jag antar att även skålen med handtag räknas som färgkod 47? Nåja, den är med vilket fall som helst för den har rätt färger i sig!
Vad tror ni om mina föremål? Vilka är signerade, inte signerade?
Utan att "fuska" så gissar jag på att de fyra nedre föremålen är signerade?
Comment
-
Hej!Ursprungligen postat av Henrietta Visa inläggHej! Jag har ärvt denna haj och vill gärna sälja den till någon som uppskattar den mer än jag. Vill gärna att den kommer till någon som samlar eller sätter värde på dessa glasföremål. Den finns i Båstad för avhämtning.
Hälsn Henrietta
Jag tror att du får bäst betalt för din haj om du säljer den på tradera, om du erbjuder att skicka den.
Mvh Zeruel
Comment

Comment