Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
    Innan tråden blir alltför larvig får vi bryta av med något annat...
    Pyramid har vi sett förut, men inte den här modellen.
    En pyramid till, mycket trevligt! ... Och åter igen ett lågt nummer, mycket intressant!

Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
    Avslutar med en gissning, svaret kommer om runt en vecka. Föremålet finns inte i tråden förut...
    Oj, det här var inte lätt, inte mycket att gå på!
    Förutsätter att föremålet är vänt åt rätt håll. I så fall är etiketten satt på tvären, ovanligt. Så brukar den inte sitta, men den kanske har flyttats. Men föremålet kanske ligger ner ... då drar jag till med en vild gissning ... en snögubbe som ligger och vilar, och det vi ser är toppen på hatten!

Men å andra sidan så har vi haft en snögubbe i FM-tråden så min gissning är nog fel, men lite rolig!

Comment

• Här är en...
      Click image for larger version

Name:	fm-20160923-0.jpg
Views:	1
Size:	75,0 KB
ID:	563553

...haj. 46 cm hög. Signerad "FM Ronneby Sweden B-783-400".

Name:	fm-20160923-1.jpg
Size:	144,4 KB
ID:	563554

Name:	fm-20160923-2.jpg
Size:	142,4 KB
ID:	563555

Name:	fm-20160923-3.jpg
Size:	140,3 KB
ID:	563556

Name:	fm-20160923-4.jpg
Size:	142,5 KB
ID:	563557

Name:	fm-20160923-6.jpg
Size:	119,4 KB
ID:	563558

Name:	fm-20160923-7.jpg
Size:	140,9 KB
ID:	563559

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

Oj, det här var inte lätt, inte mycket att gå på!
        Förutsätter att föremålet är vänt åt rätt håll. I så fall är etiketten satt på tvären, ovanligt. Så brukar den inte sitta, men den kanske har flyttats. Men föremålet kanske ligger ner ... då drar jag till med en vild gissning ... en snögubbe som ligger och vilar, och det vi ser är toppen på hatten!

Men å andra sidan så har vi haft en snögubbe i FM-tråden så min gissning är nog fel, men lite rolig!
        Det var en mycket bra gissning, det rätta är närmast omöjligt att gissa. En hatt var det, och den var liggande.
        Som ni kan se är det en clown, en av de grejer som importerades från Murano och märktes och såldes av FM. Vi har sett fåglar och fiskar med dubbla signaturer förut...
        Och innan någon börjar prata om handlare med rullar av FM-etiketter, vem skulle vilja sänka värdet på ett objekt genom att klistra på en ny etikett?

Name:	001.jpg
Size:	67,6 KB
ID:	563565Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	60,8 KB
ID:	563566Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	65,8 KB
ID:	563567Click image for larger version

Name:	004.jpg
Size:	81,1 KB
ID:	563568

Comment

• Min erfarenhet är att etiketterna alltid sattes relativt långt ner på föremålen, med vissa undantag av små och/eller låga/långa föremål, där etiketten ibland hamnade en bit längre upp, samt att de nästan alltid sattes synliga på framsidan eller sidan av objektet. Andra undantag är t.ex. skålar där etiketten behöver sitta högt upp för att synas.
          Hade detta varit ett FM-föremål tror jag således att etiketten hade suttit på nedre halvan av clownen, och på framsidan eller sidan av den.

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
            Min erfarenhet är att etiketterna alltid sattes relativt långt ner på föremålen, med vissa undantag av små och/eller låga/långa föremål, där etiketten ibland hamnade en bit längre upp, samt att de nästan alltid sattes synliga på framsidan eller sidan av objektet. Andra undantag är t.ex. skålar där etiketten behöver sitta högt upp för att synas.
            Hade detta varit ett FM-föremål tror jag således att etiketten hade suttit på nedre halvan av clownen, och på framsidan eller sidan av den.
            Bra skrivet!

Och innan någon börjar prata om handlare med rullar av FM-etiketter, vem skulle vilja sänka värdet på ett objekt genom att klistra på en ny etikett?
            Så värdet på denna clown sänktes för att en handlare klistrade på en FM-etikett?

Det är nog snarare så att handlaren höjde värdet på denna clown genom att klistra på en FM-etikett. Den här clownen ser ut att komma från något låglöneland, och har kanske inte så många år på nacken.

Comment

• Jag får RBA vibbar
              I’m a real mean bitch!

Comment

• Jag har flera FM-saker där etiketten sitter under objektet (fiskar, fåglar, hund). Ingen regel utan undantag.

RBA har inga clowner med den här typen av hår. Inte heller Aida.
                Det är de enda företagen jag vet som har gjort clowner utanför Italien. Vilka fler finns det?

Och så en fråga, idag införskaffade jag ett litet guldäpple, nummer tre från vänster på första bilden, och bild tre och fyra.
                Som ni kan se är det mörkare än de andra, och har mer fyllning än klarglas än vad de övriga har.
                Det har dessutom bara ett blad, jämfört med två hos de andra.
                FM eller något annat?

Name:	001.jpg
Size:	76,4 KB
ID:	563575Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	72,7 KB
ID:	563576Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	61,7 KB
ID:	563577Click image for larger version

Name:	004.jpg
Size:	63,9 KB
ID:	563578

Comment

• Mej veterligt så är både RBA o Aida importörer från lågprislad, dvs ej tillverkare.

I’m a real mean bitch!

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                    Här är en...

...haj. 46 cm hög. Signerad "FM Ronneby Sweden B-783-400".
                    Fin haj. Den första bilden, kul vinkel, den kunde du gjort en gissning av!

Jag har flera FM-saker där etiketten sitter under objektet (fiskar, fåglar, hund). Ingen regel utan undantag.
                    Nej, FM/Marcolin sätter inte etiketten undertill. Det är en del köpare som tycker att etiketter förfular och så flyttar dom på den, och sätter etiketten undertill.

Och så en fråga, idag införskaffade jag ett litet guldäpple, nummer tre från vänster på första bilden, och bild tre och fyra.
                    Som ni kan se är det mörkare än de andra, och har mer fyllning än klarglas än vad de övriga har.
                    Det har dessutom bara ett blad, jämfört med två hos de andra.

FM eller något annat?
                    Tittar på dina bilder, är det verkligen guld? Det ser inte ut att vara guld.
                    Hur ser botten ut? Alltid bra att ha med bilder så vi ser slipning och hur kanten ser ut undertill.
                    Bubblorna i det här äpplet är mer oordnade, raderna slingrar sig runt.
                    Jag tror inte på FM här utan något annat, men jag vet inte vilket glasbruk det skulle kunna vara i så fall.

Comment

Hur ser botten ut? Alltid bra att ha med bilder så vi ser slipning och hur kanten ser ut undertill.
                      Bubblorna i det här äpplet är mer oordnade, raderna slingrar sig runt.
                      Jag tror inte på FM här utan något annat, men jag vet inte vilket glasbruk det skulle kunna vara i så fall.
                      Botten ser exakt ut som på de två "riktiga" äpplena. Planslipad, fasad kant.
                      Färgen är ju inte som på de andra, så det är mycket möjligt att det inte är guld.

Comment

• Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
                        Botten ser exakt ut som på de två "riktiga" äpplena. Planslipad, fasad kant.
                        Färgen är ju inte som på de andra, så det är mycket möjligt att det inte är guld.
                        Kanske Ölandshyttan??? Tillverkad av någon som tidigare jobbat på FM?

Comment

Fin haj. Den första bilden, kul vinkel, den kunde du gjort en gissning av!
                          Det hade nog varit lite väl lätt? : )

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          Nej, FM/Marcolin sätter inte etiketten undertill. Det är en del köpare som tycker att etiketter förfular och så flyttar dom på den, och sätter etiketten undertill.
                          Jag har visat ett par föremål där etiketten sitter på undersidan, men de ser ut att ha blivit flyttade, den ena satt ju till och med över signeringen.

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          Rent guld (24 karat) har ju alltid samma färg, så detta är något annat. Undrar hur mycket guld som finns i ett vanligt FM-äpple? Förmodligen inte tillräckligt mycket för att påverka värdet.

Comment

• Här är ett par pelikaner. 22 och 28 cm höga.

Name:	fm-20160930-1.jpg
Size:	102,5 KB
ID:	563602

Rejäl näbb på denna : )

Name:	fm-20160930-2.jpg
Size:	105,2 KB
ID:	563601

Comment

• Ny månad, ny vecka ... då säger jag skål, mina vänner!

En skål i vackra färger. En riktig godbit! Tung och gedigen, 933 g.
                              Bifogade filer

Comment

• Mycket tjusig skål!
                                Är den blå längst ner, eller är det bara som det ser ut?

Comment

Working...
                                X