Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    Här kommer därför en groda. 12cm hög, transparent studio line etikett samt signerad FM Ronneby Sweden M-565. Håll till godo!

Hej Birger,

Din groda står där i all sin prakt. Tidigare har vi haft med modellen, med grått inlägg, nu får vi en i klarglas.
    M-565 tillverkades i slutet av 1970-talet/början 1980-talet.

Grattis till en fint fotograferad groda. Bra dokumenterad mot en neutral bakgrund. Det är en fröjd för ögat, Birger! Tack för det!

Här är bilder som jag lagt in tidigare, inlägg 1037 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post108736
    Min groda är ca 12 cm hög, ingen etikett men är signerad: FM Ronneby Sweden

Jag letade även fram bilder som Rainbow lagt in tidigare, inlägg 1647 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post145570
    Skulle vara intressant att veta om/hur Rainbows groda är signerad. Rainbow, var är du?

Ska försöka få till lite bilder nästa vecka på mitt senaste inköp!
    Mitt föremål är knutet till en specifik person, som efter många, många, många år har en välbevarad näsa, och detta tack vare att någon ursprungligen hade fyllt hans näsa med pepparkorn! Hoppsan, nu låter det faktiskt som en gissning! Om någon vill försöka sig på ett svar så undrar jag: vem är personen, och vad tror ni föremålet föreställer?
    Last edited by alegni; 2012-01-15, 02:49.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Hej Birger,

Din groda står där i all sin prakt. Tidigare har vi haft med modellen, med grått inlägg, nu får vi en i klarglas.
      M-565 tillverkades i slutet av 1970-talet/början 1980-talet.

Grattis till en fint fotograferad groda. Bra dokumenterad mot en neutral bakgrund. Det är en fröjd för ögat, Birger! Tack för det!
      Hej Alegni!

Tack! Svårt att ta bra bilder på klarglasföremål. Har en tendens att tappa sina konturer och även skärpa. Fick till grodan helt ok. Hade faktiskt på känn att vi inte haft klarglasgrodan med i tråden tidigare. Tycker ändå att den står sig slätt mot grodprinsen i guld och den finns ju även i silver samt grodan med fjädereffekt.

Din gissning verkar lurig, den får jag tänka på lite innan jag vågar svara.Ser dock fram emot dessa bilder med stor förväntan.

Mvh. Birger!

Comment

• Midnatt råder, tyst det är i tråden,
        tyst i tråden.
        Alla sova, släckta äro ljusen
        äro ljusen.
        Tipp, tapp, tipp, tapp,
        tippe tippe tipp, tapp, tipp, tipp, tapp

Ja, det är sannerligen tyst i tråden. Var har alla tagit vägen? Fått tomtar på loftet, griller i huvudet eller pepparkorn i näsan!

Personen jag sökte, med pepparkorn i näsan, är Ramses II.

Varför hade någon pepparkorn i näsan? Förklaringen kommer här, hämtad från Wikipedia:
        Ramses II:s mumie upptäcktes 1881 i Deir el-Bahri och finns bevarad på Egyptiska museet i Kairo.
        När Ramses II:s mumie hittades upptäckte man att näsan hade behållit sin form, något som oftast inte sker hos mumier eftersom näsan inte har några ben och därför plattas till. Anledningen till detta var att balsamerarna hade fyllt hans näsa med pepparkorn. Personen som upptäckte det framlade det som "An idea not to be sneezed at!"

Och nu är steget inte långt till det föremål som jag fick hem nyligen. En pyramid.

En pyramid, Rameses II [sic!], artikelnummer J-103-10, i begränsad upplaga, komplett med originalkartong och certifikat.
        Bifogade filer
        Last edited by alegni; 2012-01-20, 00:07.

Comment

• Gah!, den där gillade jag verkligen. Stort grattis till den.
          Pes är mitt google.

Comment

• Hej Alegni!

STORT GRATTIS! Vilken sanslöst häftig pyramid. Otroligt vackert arbete. Dessutom med present box och certifikat! Stort tack för att du visade upp den!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej alegni,

Underbar pyramid, fint slipade sidor och en perfekt apex. En modell som inte är särskilt vanlig på marknaden, trots att dom 8 versionerna enligt uppgift ska ha tillverkats i sammanlagt ca.40,000 exemplar. Själv har jag sett 7 st. Att hitta en komplett med originalschatull och certifikat hör nog till ovanligheterna.
              Last edited by nyfyr; 2012-01-20, 23:33.

Comment

• Måsen?

Någon som vet årsmodell på denna som finns på tradera nu?
                .
                Tack på förhand

!
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av RONNEBYY GLAS FM Visa inlägg
                  Någon som vet årsmodell på denna som finns på tradera nu?

Hej! Välkommen till PES och FM-tråden!

Ser ut att stå handsculptured på etiketten, och då är det andra halvan av 1970-talet.

Comment

• Pyramid

Min bror tipsade mig om denna pyramid på eBay (BIN), och jag slog genast till.
                    Avstod för 3 år sedan en pyramid på eBay.com som såldes för USD 600!!! Missade en förra året, i juli, på en svensk auktionssajt, till ett lagom pris. Nu sammanföll bitarna, jag var snabb, och här är jag nu lycklig ägare till en pyramid i perfekt skick. De två andra som jag nämnde var dock inte i begränsad upplaga, åtminstone inte den på eBay.com, och den svenska auktionssajten nämnde heller inget om det.

Hur många kan då finnas av dessa pyramider. 8 modeller, 6 med och två utan. Begränsad upplaga 5.000. Min pyramid har nr 115/5000.
                    Tillverkades verkligen 5.000 av varje modell? Ytterst få dyker upp till försäljning? Varför dyker dom upp så sällan! Ja, det kan man fråga sig, och nu är det intressant om fler som läser FM-tråden har sett eller äger några pyramider?

Det är många som läser FM-tråden.
                    När jag la in mitt inlägg nr 3183, så var siffran för visningar 322.057
                    Nu, 48 timmar (och några inlägg) senare, är visningarna uppe i 323.979
                    1.922 visningar på 48 timmar!
                    Ni som har information om FM, själva äger FM föremål, ta klivet in i tråden! Ni är varmt välkomna, vi bits inte!

Comment

Tack för jättefint nyårskort!
                      Underbara ripa som jag hoppas vi får se fler bilder av senare efter alla helger. Den är så otroligt fin, om du visste hur nära jag var att bjuda på den!!! Men jag har redan två ripor så jag tänkte att den får flytta in i ett annat FM-hem, och med facit i hand så kunde den inte flyttat in i ett bättre FM-hem!

Vi får hoppas på en livaktig FM-tråd under 2012 (och många kommande år), med många och spännande bidrag!
                      Tack Alegni!

Här kommer lite mer bilder på min fina Ripa som jag är så nöjd med!

Click image for larger version

Name:	ripa_1.JPG
Views:	1
Size:	109,7 KB
ID:	529408Click image for larger version

Name:	ripa_2.JPG
Size:	74,2 KB
ID:	529407Click image for larger version

Name:	ripa_3.jpg
Size:	82,7 KB
ID:	529406Click image for larger version

Name:	ripa_4.jpg
Size:	50,3 KB
ID:	529409
                      Loppisadiktus

Comment

Midnatt råder, tyst det är i tråden,
                        tyst i tråden.
                        Alla sova, släckta äro ljusen
                        äro ljusen.
                        Tipp, tapp, tipp, tapp,
                        tippe tippe tipp, tapp, tipp, tipp, tapp

Ja, det är sannerligen tyst i tråden. Var har alla tagit vägen? Fått tomtar på loftet, griller i huvudet eller pepparkorn i näsan!

Personen jag sökte, med pepparkorn i näsan, är Ramses II.

Varför hade någon pepparkorn i näsan? Förklaringen kommer här, hämtad från Wikipedia:
                        Ramses II:s mumie upptäcktes 1881 i Deir el-Bahri och finns bevarad på Egyptiska museet i Kairo.
                        När Ramses II:s mumie hittades upptäckte man att näsan hade behållit sin form, något som oftast inte sker hos mumier eftersom näsan inte har några ben och därför plattas till. Anledningen till detta var att balsamerarna hade fyllt hans näsa med pepparkorn. Personen som upptäckte det framlade det som "An idea not to be sneezed at!"

Och nu är steget inte långt till det föremål som jag fick hem nyligen. En pyramid.

En pyramid, Rameses II [sic!], artikelnummer J-103-10, i begränsad upplaga, komplett med originalkartong och certifikat.

Väldigt klurig ledtråd som jag gick totalt bet på,vadå pepparkorn i näsan!
                        Grattis till en helt underbar pyramid,önskar jag haft samma tur som du att hitta unika föremål.
                        Först draken och nu pyramiden.du måste ha ett riktigt bra damsugarmunstycke
                        Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                          Hej FM-Vänner!

Vill passa på att starta det nya året i en sund och sann FM-anda! Här kommer en Enhörning B-151-13 i klarglas. Signerad Marcolin Sweden B-151-13. Med en fin etikett. Den här ser vi inte så ofta, så det kan ju vara roligt att starta upp år 2012 med denna fantasifulla och mytomspunne krabat. Håll till godo!
                          Mvh. Birger!
                          [ATTACH]108464[/ATTACH][ATTACH]108459[/ATTACH][ATTACH]108461[/ATTACH][ATTACH]108463[/ATTACH][ATTACH]108465[/ATTACH]
                          Helt underbar enhörning,stort grattis till den.
                          Jag tror det är första gången jag ser en sådan förutom i katalogen!

Grattis också till ditt jättesjölejon i härlig grön färg,vilken bamsing!

Grodan är så söt,jag har en likadan men med Handiwork silvretiketten på,inte signerad.

Verkar som du och Alegni handlar i samma hemelektronikaffär
                          Loppisadiktus

Comment

• Hej Gaspadin!

Så roligt att ha dig åter på tråden! Saknat dig!

Härliga bilder på din ripa! Den är riktigt smaskig!

Mina nyförvärv glädjer mig mycket och det är alltid roligt att andra uppskattar dem också, så stort tack för det!

Allting är dock inte lika roligt. Köpte en stor svärdfisk på eBay, fullsignerad, 40 cm hög, 4,5kg. En riktig praktpjäs. Kom hem idag. Svärdspetsen var av. Skickad i en alldeles för liten kartong. Inga skador på kartongen men svärdet har naturligtvis stött emot yttrväggen och gått av pga det. Blir bara så jäkla ledsen. Det är inte första gången det här händer och jag får väl fundera på om det är värt att köpa på eBay mer.

Mvh. Birger!

Comment

• fm bilder ur min samling färgkod 47

Click image for larger version

Name:	ekorre 2.jpg
Size:	110,2 KB
ID:	529418Click image for larger version

Name:	ekorre.jpg
Size:	96,0 KB
ID:	529417Click image for larger version

Name:	pelikan.jpg
Size:	83,6 KB
ID:	529419Click image for larger version

Name:	pelikan2.jpg
Size:	94,1 KB
ID:	529420Click image for larger version

Name:	fasaner.jpg
Size:	47,1 KB
ID:	529421Click image for larger version

Name:	fasan liten.jpg
Size:	93,4 KB
ID:	529422Click image for larger version

Name:	fasan stor.jpg
Size:	100,0 KB
ID:	529423

Comment

• Hej ICEMAN30!

Grattis till alla fina FM-föremål. Alla i din favorit färg, färgkod 47. Jag säger mumsfillibabba och tackar för att du visar upp dem för oss andra. Stort tack för dina bidrag till FM-tråden.

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X