Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• nifled
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Flipper, FM Ronneby Sweden B770-290

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      nifled
      Hirvi

Hirvi, dig lurar man inte i första taget!

Här kommer min nifled, jag har döpt honom till 'Flodur' pga nosen.

inskription i botten: FM Ronneby Sweden B770-290

.
      Bifogade filer
      Last edited by alegni; 2009-09-21, 02:20.

Comment

• Mycket vackert arbete alegni, grattis till den, hur stor är delfinen,
        talade baklänges för att inte avslöja på direkten
        bra namn du fick på den
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          Mycket vackert arbete alegni, grattis till den, hur stor är delfinen
          delfin Flipper, FM Ronneby Sweden B770-290

Enligt inskriptionen i botten så ska denna modell vara 29 cm men då det är handgjort kan det ju variera.
          Min 'Flodur' är 27 cm, vikt 2693g.

Jag har en delfin sedan tidigare. Först kommer bild på min andra delfin och sedan en på dom båda tillsammans
          (bild nr 2 tagen med mobilen, jag var lite lat och använde inte min vanliga kamera).

.
          Bifogade filer

Comment

• Rejäla bitar alegni, profsigt arbete, där var det säkert höga krav på glasmassan, ja det krävdes ett bra glas som inte svalnade av så fort,
            jag vet inte om Sverige har någon konstglasblåsare i dag som klarar
            att göra en sådan delfin i den klassen, duktiga glasblåsare har vi ju kvar i landet, men att göra en sådan och få fram det där lilla extra, det går inte träna sig till, det måste ligga i blodet,
            och inte att förglömma, en duktig medhjälpare är oxå ett krav
            Hirvi

Comment

• Hej Glasvänner!

Fina delfiner Alegni....Man blir lite avis.

Jag har hittat några små fåglar i olika färgvarianter....Lååångt ifrån Delfinklassen på glastillverkning men färgerna var fina på dessa.

Mvh Pjotr
              Bifogade filer

Comment

• Någon som vet något om dessa?

Hej

Jag är ny på forumet och hade tänkt även försöka mig på att så här i första inlägget lägga ut bilder! Hoppas att det funkar!

Jag har 2 glas figurer som jag tror kan vara från FM. Hoppas på hjälp från forumet i denna fråga.Fågeln är 13,5 cm och Ja... är det en häst av något slag är 20 cm.

Båda saknar etikett och signering.

Hälsningar

Loppistjejen
                Bifogade filer

Comment

• Pjotr: Snygga fåglar!

Loppistjejen: Välkommen till PES och Fm tråden!
                  Rent spontant så tror jag inte att din fågel/uggla är en Fm.
                  din andra glasfigur är definitiv en Fm i alla fall
                  Det en Åsna med artikelnummer M-570 och finns med katalogen 1970-71.
                  Jag bifogar katalog bild.
                  Bifogade filer
                  Loppisadiktus

Comment

• Hej
                    Och tack så jättemycket för hjälpen med min åsna. Jag är väldigt förtjust i den även om jag trodde att det var en häst....

Comment

• Då denna tråd är så ofantligt omfångsrik blir det svårt, ens med sökord att eventuellt finna vad jag söker. Detta ägg följde med hem idag. Har tidigare inte sett ett liknande och då jag såg etiketten blev jag ännu mer brydd. Jag visste inte att FM gjort opakt/vitt glas. Finns det bilder på ägg här i denna tråd? Skulle vara kul att se fler varianter.
                      Bifogade filer
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        Idag åt jag fisk till middag .... dock ej denna fisk!

.
                        Både sambon och jag utbrast - Det var den snyggaste fisk vi sett i genren!!!!!!

Comment

• Är inte ugglan en Rejmyre har sett en liknande gul och grå . Mvh

Comment

• Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                            Då denna tråd är så ofantligt omfångsrik blir det svårt, ens med sökord att eventuellt finna vad jag söker. Detta ägg följde med hem idag. Har tidigare inte sett ett liknande och då jag såg etiketten blev jag ännu mer brydd. Jag visste inte att FM gjort opakt/vitt glas. Finns det bilder på ägg här i denna tråd? Skulle vara kul att se fler varianter.
                            Ingen?

Comment

• Ursprungligen postat av loppistjejen Visa inlägg
                              Jag har 2 glas figurer som jag tror kan vara från FM. Hoppas på hjälp från forumet i denna fråga.Fågeln är 13,5 cm och Ja... är det en häst av något slag är 20 cm.
                              Hej loppistjejen, välkommen i FM tråden!

Ursprungligen postat av Cobe Visa inlägg
                              Är inte ugglan en Rejmyre har sett en liknande gul och grå . Mvh

Jag tänkte också Reijmyre men för att krångla till det så kommer här en bild på en uggla med FM etikett.

Det är en 'lånad' bild från Tradera, jag tar mig friheten att lägga in den här, för denna uggla, 13,5 cm hög, har förbryllat mig.
                              .
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                                Då denna tråd är så ofantligt omfångsrik blir det svårt, ens med sökord att eventuellt finna vad jag söker. Detta ägg följde med hem idag. Har tidigare inte sett ett liknande och då jag såg etiketten blev jag ännu mer brydd. Jag visste inte att FM gjort opakt/vitt glas. Finns det bilder på ägg här i denna tråd? Skulle vara kul att se fler varianter.
                                Fina bilder, Äjth!

Jag har 3 ägg, dock inget i opakt/vitt glas. Här kommer bilder på mina ägg.

Det har även varit med ett ägg i inlägg 814:

.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X