Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Håler nog med Birger, om nu FM gjorde doppingar
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      Den här är lite klurig! Jag skulle ju vilja ha det till en fågelstjärt igen men du skriver föremål. Ledtråden är ju också lite lurig! Kan det ändå inte vara så att du med julhelgen menar "dopp i grytan"? Om så är fallet, skulle jag gissa på en M-501, Dopping
      Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      Håler nog med Birger, om nu FM gjorde doppingar

När jag skriver föremål så menar jag fågel, fisk eller mittemellan. En fågel är ett föremål ur FM:s produktion. Jag vill ju på inget sätt avslöja vad bilden föreställer!

Dopp i grytan! En genial tolkning av min ledtråd men det var inte det jag tänkte på. Jag nämnde julafton.

birger, du får rätt för fågelstjärt och artikelnummer, men det är inte en dopping.
      Hirvi, du håller med birger så då blir ditt svar fel.

Gissa igen! Aktuell på julafton! För många ett måste på julafton!

Comment

• Hej Alegni!

Ja visst! Anka är det ju, jag har den ju själv! I priskuranten 1968 finns ju dopping med, där som ME-501. Slog aldrig i priskuranten på denna utan tog det så att säga ur minnet och det var inget att lita på! Kan ju inte säga annat än att jag var rätt ute ändå och "dopp i grytan" hade ju varit en härlig vinkling, eller hur?

Mvh. Birger!

Comment

• Kalle Anka
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ja visst! Anka är det ju, jag har den ju själv! I priskuranten 1968 finns ju dopping med, där som ME-501. Slog aldrig i priskuranten på denna utan tog det så att säga ur minnet och det var inget att lita på! Kan ju inte säga annat än att jag var rätt ute ändå och "dopp i grytan" hade ju varit en härlig vinkling, eller hur?
            Kalle Anka
            Där satt den! Det är en anka! Grattis till er båda för rätt svar!

Det är M-501, anka
            den har flaggetikett med den korta texten, samt signering: FM Ronneby Sweden M-501-105
            Bifogade filer
            Last edited by alegni; 2011-03-30, 13:16.

Comment

• and och anka

Här är dom båda tillsammans .... kan det vara Anders And och Kalle Anka!
              Bifogade filer
              Last edited by alegni; 2011-03-30, 13:33.

Comment

• Ja det var ju en vacker Anka, jasså FM delade på And och Anka,
                And vild, Anka tam, kan vara svårt ibland för fågelskådare
                Hirvi

Comment

• Hej Alegni!

Tack! Jättefina båda två! Är det ändå inte lite underligt att 1968 års kurant säger ME-501. Dopping och att i priskurant 1973 heter den M-501. Dopping för att sedan 1986 heta M-501. Anka. Ja, jag blir aldrig riktigt klok på dessa modellnummer?

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Här kommer en liten vårfågel! Inte en blåmes utan helt klart en (blå)fink i opalinglas. Söt som socker!
                    Mvh. Birger!
                    Click image for larger version

Name:	004.jpg
Views:	1
Size:	63,3 KB
ID:	511966Click image for larger version

Name:	001.jpg
Size:	66,8 KB
ID:	511967Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	113,7 KB
ID:	511968

Comment

• Vacker Vithövdad turkosfink.
                      Hirvi

Comment

• Hej Hirvi!

Tack! En liten fråga. Som du skrev så är huvudet vitaktigt och även stjärten. Får man den effekten genom att glaset dragits ut eller beror det på någon slags termisk påverkan?
                        Mvh. Birger!

Comment

Hej Hirvi!

Tack! En liten fråga. Som du skrev så är huvudet vitaktigt och även stjärten. Får man den effekten genom att glaset dragits ut eller beror det på någon slags termisk påverkan?
                          Mvh. Birger!
                          Det bör vara som så att denna turkosa färgen har (löpt an) kallas det,
                          vid övervärmning blir färgen vitaktig, man kan övervärma vissa delar på ett glasobjekt
                          med en gasbrännare, eller värma över hela pjäsen i ugnen, då löper hela pjäsen an.
                          Hirvi

Comment

• Hej Hirvi!

Tack för ditt svar! Som vanligt en ovärderlig kunskapskälla när det gäller glasteknikaliteter! Jag misstänkte själv att det hade med olika temperaturer att göra och nu vet jag! Bra!

Mvh. Birger!

Comment

Här kommer en liten vårfågel! Inte en blåmes utan helt klart en (blå)fink i opalinglas.
                              Fin fågel, och fint fotad! Trevlig effekt med den vita hättan på fågelns huvud!

Det bör vara som så att denna turkosa färgen har (löpt an) kallas det, vid övervärmning blir färgen vitaktig, man kan övervärma vissa delar på ett glasobjekt med en gasbrännare, eller värma över hela pjäsen i ugnen, då löper hela pjäsen an.
                              Tack för att du reder ut begreppen när vi ställer frågor! Det är mycket uppskattat!

Comment

Tack! Jättefina båda två! Är det ändå inte lite underligt att 1968 års kurant säger ME-501. Dopping och att i priskurant 1973 heter den M-501. Dopping för att sedan 1986 heta M-501. Anka. Ja, jag blir aldrig riktigt klok på dessa modellnummer?
                                Beträffande gissning M-501: Rätt svar är både dopping och anka.
                                M-501 har förekommit i priskuranterna som Dopping, sedan som Duck/Dopping, och sedan som Duck/Anka.

ME-501 är inte riktigt samma som M-501. ME-501 var med näbb upp eller näbb ner.

Varför blev dopping till anka? Kanske för den utländska marknaden. Kanske lättare för utländska kunder att förstå priskuranten. Alla vet nog vad "Duck" betyder, men om det hade stått "Grebe" så är det nog inte lika uppenbart.

När det gäller artikelnummer samt färgkoder så överblickar vi som samlare 30 års produktion samtidigt. Vi kan idag läsa priskuranter från 1968, 1973 samt 1986 på en och samma dag ...... och då kan det kännas konstigt om ett artikelnummer säger en sak 1968 men en annan 1986.

Men för Marcolin så var det ju inte 30 år på en gång, utan en dag i taget, ett år i taget. Ett artikelnummer/en färgkod upphörde, för att kanske återkomma som något annat efter ett antal år. Då blev det inga missförstånd, tidigare priskuranter hade annullerats och ersatts av nya, och kunderna beställde ur senaste priskuranten.
                                Last edited by alegni; 2011-04-01, 01:11.

Comment

Working...
                                X