Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
    Hej,

Den väger 430 gram, är 200mm lång och 145mm hög.
    Så ingen liten krabat..

Ha det gott
    Cenedese
    Tack! Härliga skapelser som är en fröjd för ögat att titta på, jag dröjer mig alltid kvar en stund på dessa när de tittar fram!

Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
    Jag har en likadan ekorre, också utan signering, men med etikett: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post259235
    Båda mycket fina och en med härlig grön färg, instämmer i att de ser ut att gå en liten fight..!
    Vad väger den med svart ton?

Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
    Här är en Buddha.
    27 cm hög.
    Signerad "FM Ronneby Sweden M-566-275"
    [ATTACH]171697[/ATTACH]

[ATTACH]171698[/ATTACH]
    Oj, mycket fin pjäs! Även den i grön..
    Fick min första i samma färg nu i fredags, i form av en elefant med mkt stora öron.

Mvh Skogens

Comment

• Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
      Vad väger den med svart ton?
      Min ekorre väger 1287 gram.

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
        Min ekorre väger 1287 gram.
        Ok, trodde den skulle väga mer, tyckte den såg så stor ut och svansen var så härligt lång!

Min elefant får väl passa på att visa sig när det ändå går i grönt nu, så här kommer min "Dumbo".

Mvh Skogens
        Bifogade filer

Comment

• Här kommer en lite udda brevpress
          Bifogade filer
          Last edited by Cenedese; 2018-07-31, 18:30.

Comment

• Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
            Här kommer en lite udda brevpress
            Helt fantastisk, stort grattis!
            Inte sett någon liknande innan, verkligen makalös!
            Finns det signatur och är det en ametist-prick på toppen?

Mvh Skogens

Comment

Helt fantastisk, stort grattis!
              Inte sett någon liknande innan, verkligen makalös!
              Finns det signatur och är det en ametist-prick på toppen?

Mvh Skogens
              Hej,
              Tack för det, en trevlig sak.
              Det finns endast Marcolinetikett på denna.
              Pricken ser svart ut men när man håller upp den mot ljuset så ser man att det lyser igenom lila.

Mvh
              Cenedese

Comment

• .

Så många fina föremål, och jag gläds åter igen över bredden i vår härliga FM-tråd som helt enkelt beror på att vi gillar olika, vi samlar olika. Många fina föremål, olika färgkombinationer och former. Tillsammans blir det ögongodis i långa rader.

Cenedese, din senaste brevpress i inlägg 4429 är helt underbar! Mycket tilltalande! Grattis!

Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                Hade verkligen uppskattat tankar och tips om signaturerna i botten!
                Ser ut att stå "CH, 374, F-Line collection, No, Royal Crystal Sweden, Marcolin"..eller vad tror ni?
                Jag satt och bollade idéer med min bror och han gjorde en observation beträffande numreringen – att vi har två likadana sköldpaddor ….. med olika numrering.

min sköldpadda har nr 342
                inlägg 1498 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post142636

Zeruels sköldpadda har nr 386
                inlägg 3941 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post263845

Det skulle kunna tyda på ett slags löpande numrering, och det ser dessutom ut som att all signering inte är gjord vid ett och samma tillfälle.
                Vad det betyder i detalj vet jag inte men helt klart finns det ett syfte med märkningen. Inget är någonsin mystiskt eller märkligt.
                Med tanke på att en omfattande signering är tidskrävande att skriva så gör man inte det för nöjes skull, det finns helt klart ett syfte här. Syftet var glasklart för Marcolin vid denna tidpunkt, men nu 2018 kan vi samlare inte hitta tanken bakom. Vi vet helt enkelt för lite!

Idag sitter vi och försöker analysera hela Ronnebytiden i ett svep.
                Men livet ser ju inte ut på det viset? Vi lever alla en dag i taget. Det vi gör, det gör vi för stunden. Vid just det tillfället så är det fullt logiskt, och det finns alltid en tanke bakom.
                Det gäller att känna till hur marknaden såg ut vid olika tillfällen, företagsklimat, företagsekonomiskt, marknadsföringsstrategi, konkurrens, tillgång på utbildad arbetskraft, importregler, exportregler, betänka att Sverige har inte alltid varit med i EU osv. Vad som efterfrågas i färg och form. Ett företag måste kunna känna av marknaden, anpassa sig, skapa efterfrågan osv. Det finns många olika aspekter som styr en affärsverksamhet. Men grunden för ett företag/företagare det är att gå med vinst, att ”överleva”.

Här kommer ett litet klipp ur Dagens Industri (1985) där Josef Marcolin pratar om hur svårt det var att få tag i yrkeskunnigt folk.

Click image for larger version

Name:	3943 (1).jpg
Views:	2
Size:	105,2 KB
ID:	568998

======================================

Jag fick för ett tag sedan hem en fågel med cylinderformad underdel, men den hade tyvärr ”otur” på vägen så den knäcktes itu på mitten.
                Men om jag tar bilder lite finurligt, vänder bästa sidan framåt så blir det inte så tokigt ändå. Fågeln balanserar nu löst ovanpå cylindern.
                Signeringen lyder: FM Ronneby Sweden 23-79 (ja, jag har skrivit 23-79)

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	57,9 KB
ID:	568999

Name:	2.jpg
Size:	21,3 KB
ID:	569000

Name:	3.jpg
Size:	62,5 KB
ID:	569001

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  .

Så många fina föremål, och jag gläds åter igen över bredden i vår härliga FM-tråd som helt enkelt beror på att vi gillar olika, vi samlar olika. Många fina föremål, olika färgkombinationer och former. Tillsammans blir det ögongodis i långa rader.

Cenedese, din senaste brevpress i inlägg 4429 är helt underbar! Mycket tilltalande! Grattis!

Jag satt och bollade idéer med min bror och han gjorde en observation beträffande numreringen – att vi har två likadana sköldpaddor ….. med olika numrering.

min sköldpadda har nr 342
                  inlägg 1498 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post142636

Zeruels sköldpadda har nr 386
                  inlägg 3941 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post263845

Det skulle kunna tyda på ett slags löpande numrering, och det ser dessutom ut som att all signering inte är gjord vid ett och samma tillfälle.
                  Vad det betyder i detalj vet jag inte men helt klart finns det ett syfte med märkningen. Inget är någonsin mystiskt eller märkligt.
                  Med tanke på att en omfattande signering är tidskrävande att skriva så gör man inte det för nöjes skull, det finns helt klart ett syfte här. Syftet var glasklart för Marcolin vid denna tidpunkt, men nu 2018 kan vi samlare inte hitta tanken bakom. Vi vet helt enkelt för lite!

Idag sitter vi och försöker analysera hela Ronnebytiden i ett svep.
                  Men livet ser ju inte ut på det viset? Vi lever alla en dag i taget. Det vi gör, det gör vi för stunden. Vid just det tillfället så är det fullt logiskt, och det finns alltid en tanke bakom.
                  Det gäller att känna till hur marknaden såg ut vid olika tillfällen, företagsklimat, företagsekonomiskt, marknadsföringsstrategi, konkurrens, tillgång på utbildad arbetskraft, importregler, exportregler, betänka att Sverige har inte alltid varit med i EU osv. Vad som efterfrågas i färg och form. Ett företag måste kunna känna av marknaden, anpassa sig, skapa efterfrågan osv. Det finns många olika aspekter som styr en affärsverksamhet. Men grunden för ett företag/företagare det är att gå med vinst, att ”överleva”.

Här kommer ett litet klipp ur Dagens Industri (1985) där Josef Marcolin pratar om hur svårt det var att få tag i yrkeskunnigt folk.

[ATTACH]171753[/ATTACH]

======================================

Jag fick för ett tag sedan hem en fågel med cylinderformad underdel, men den hade tyvärr ”otur” på vägen så den knäcktes itu på mitten.
                  Men om jag tar bilder lite finurligt, vänder bästa sidan framåt så blir det inte så tokigt ändå. Fågeln balanserar nu löst ovanpå cylindern.

[ATTACH]171754[/ATTACH]

[ATTACH]171755[/ATTACH]

[ATTACH]171756[/ATTACH]

En mkt fin och oerhört intressant pjäs, med mkt ovanlig (eller kanske unik?) Signering!
                  Får återigen beklaga att den inte tog sig oskadd fram, men kan samtidigt med glädje se att den kan visa sig utan att behöva skämmas iaf!

Mycket intressanta tankar, observationer och frågor, etc, du har här! Det finns säkerligen en fullständigt logisk förklaring bakom och förhoppningsvis hittar vi "nyckeln" som låser upp det hela.
                  Jag funderar på "F-Line" och CH... Har någon en förklaring eller idé om det? Kan de inte tillhöra en särskild kollektion? Alla grå kanske, eller finns det kända undantag?

Mvh Skogens

Comment

Ja det var ju en märklig signering, ungefär lika obegriplig som de tre siffrorna som föremål med "Royal Sweden Crystal"-etiketter oftast verkar vara signerade med.

På tal om min sköldpadda (som är köpt från Tyskland), så kom jag på att jag också köpte ett annat föremål från samma säljare som jag nog glömt visa:
                    Den här brevpressen. Även den med "Royal Sweden Crystal"- etikett, och den "vanliga" signeringen. Den här gången med nummer 325.

Name:	fm-20180804-1.jpg
Size:	138,2 KB
ID:	569008

Name:	fm-20180804-2.jpg
Size:	138,8 KB
ID:	569009

Name:	fm-20180804-3.jpg
Size:	143,5 KB
ID:	569010

Då har vi fyra föremål med denna typ av signering i tråden (eller kanske fler som jag har missat?). Alla gråa, och alla med tresiffriga nummer som börjar på 3.

Comment

• "Stor"-fångst!

Hej alla fm-vänner!
                      Nu har jag fått hem ett par riktigt intressanta föremål att visa, diskutera och som jag tacksamt tar emot info om!

Jag börjar med en av mina absoluta favoritmodeller, en äldre B 15 med en mkt tidigt etikett.
                      26 cm lång och väger 740 gram, färg: Ambra.
                      I botten sitter en liten lapp med "92", någon som har en tanke kring det, hör den ens dit och vad kan det betyda isf..?

Nästa B 15 är också Ambra-färgad, men har även rökeffekt. Det här är en rejäl fisk på hela 32 cm och 1168 gram!

Därefter har jag nu äntligen hittat en förälder till min pingvin, 26.5 cm hög och 1345 gram tung.
                      Tyvärr ingen signering eller etikett, samt liten nagg på vingspetsen, men likväl varmt välkommen i familjen!

Avslutar med vad jag tror är den ovanligare av de 4!
                      En stenbock kanske..? Även den 26.5 cm hög, men väger 945 gram.
                      Neodym, blå och klarglas.
                      Ingen signering eller etikett tyvärr, men i mkt fint skick! Vore ytterst tacksam om någon kan och vill tipsa om modellbetäckning, samt all övrig info om den här!

Med vänliga hälsningar
                      Skogens
                      Bifogade filer

Comment

• .

Här kommer det in många fina föremål. Trevligt!

Zeruel, snygg brevpress/lejon.

Zeruel och Skogens, Jag håller fortfarande på att titta på signeringen Royal Sweden Crystal.
                        Det gick nog lite fort i inläggen. Det står t.ex. inte F-Line i signeringen.
                        Jag försöker att inte hasta vidare för fort. Jag Googlar och har hittat fler bilder på denna signering.

Skogens, många fina föremål, och det blir väldigt snyggt när du ställer upp dom på rad/bredvid varandra,
                        olika färg och storlek.
                        Den lilla lappen med ”92” kan vem som helst klistrat dit? Jag tror inte att den hör dit.

Den sista är mycket riktigt en stenbock.
                        Artikelnummer är G-7. Första halvan 1970-tal. Jag har en Stenbock i klarglas, med silveretikett Handiwork,
                        samt signerad: FM Ronneby Sweden G 7-220

Comment

"Stor"-fångst!

Hej alla fm-vänner!
                          Nu har jag fått hem ett par riktigt intressanta föremål att visa, diskutera och som jag tacksamt tar emot info om!

Jag börjar med en av mina absoluta favoritmodeller, en äldre B 15 med en mkt tidigt etikett.
                          26 cm lång och väger 740 gram, färg: Ambra.
                          I botten sitter en liten lapp med "92", någon som har en tanke kring det, hör den ens dit och vad kan det betyda isf..?

Nästa B 15 är också Ambra-färgad, men har även rökeffekt. Det här är en rejäl fisk på hela 32 cm och 1168 gram!

Därefter har jag nu äntligen hittat en förälder till min pingvin, 26.5 cm hög och 1345 gram tung.
                          Tyvärr ingen signering eller etikett, samt liten nagg på vingspetsen, men likväl varmt välkommen i familjen!

Avslutar med vad jag tror är den ovanligare av de 4!
                          En stenbock kanske..? Även den 26.5 cm hög, men väger 945 gram.
                          Neodym, blå och klarglas.
                          Ingen signering eller etikett tyvärr, men i mkt fint skick! Vore ytterst tacksam om någon kan och vill tipsa om modellbetäckning, samt all övrig info om den här!

Med vänliga hälsningar
                          Skogens

Det ser riktigt tjusigt ut på dina hyllor!

Här är en länk också till min stenbock, endast i neodymium: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post265400

Comment

.

Här kommer det in många fina föremål. Trevligt!

Zeruel, snygg brevpress/lejon.

Zeruel och Skogens, Jag håller fortfarande på att titta på signeringen Royal Sweden Crystal.
                            Det gick nog lite fort i inläggen. Det står t.ex. inte F-Line i signeringen.
                            Jag försöker att inte hasta vidare för fort. Jag Googlar och har hittat fler bilder på denna signering.

Skogens, många fina föremål, och det blir väldigt snyggt när du ställer upp dom på rad/bredvid varandra,
                            olika färg och storlek.
                            Den lilla lappen med ”92” kan vem som helst klistrat dit? Jag tror inte att den hör dit.

Den sista är mycket riktigt en stenbock.
                            Artikelnummer är G-7. Första halvan 1970-tal. Jag har en Stenbock i klarglas, med silveretikett Handiwork,
                            samt signerad: FM Ronneby Sweden G 7-220
                            Hej Alegni och stort tack för berömm, tankar och info!

Aha, G som i "Gården"! Det var faktiskt lite oväntat. Vet man vem som designat specialkollektionen, eller var de kanske flera?

Ja lappen kan ha satts dit av vem som helst, när som helst, men fisken överlag och etiketten är i mkt gott skick och på något vis känns den ganska "orörd" ändå. Men absolut är det enbart en notering i nuläget, men kanske blir intressant om det skulle dyka upp fler exemplar!

Nej jag blev också mkt osäker när jag såg Zeruels signering! Står det snarare "I-Line"?
                            Skickar med en närbild på min, så ni kanske förstår varför jag får min till "F"..

Mkt maffig brevpress förresten Zeruel, gillar dem starkt!

Funderar även (mkt grovt, djärvt och långsökt givetvis) på "CH" och om det kan stå för Christmas eller snarare "Christmas holiday" eller dylikt kanske?
                            En kollektion vid en högtid, jubileum eller särskild teknik/färg, etc.. Bollar tankar vilt nu, men kanske ger det en annan idé hos någon och som leder rätt.

Jag har några etiketter jag inte blir klok på och uppskattar era tankar om!
                            Vill först säga något ni säkerligen alla känner till, men ögat berättar mer än jag lyckas förmedla med mina kort här och jag hoppas ni har med det i beräkningarna här. Vissa saker är egentligen tydligare än jag får fram.

Första etiketten skall vara röd..?
                            Bilden blev dålig men etiketten är i ganska bra skick och ser ut att ha silverbakrund.. kan den verkligen vara så blekt, utan att ha blivit mer trasig, etc..? Det är etiketten med Ronneby Sweden och den ser ut att ha röd bakgrund om ni följer länken nedan.

Den 2e etiketten ser ut att ha guld med silver ram!?

Avslutar med den vanliga silver + silver ram som jämförelse till nr 2 av mina etiketter.

Jag har svårt att få till nr 1 och nr 2 av mina bilder.
                            Kan självklart ordna mer och bättre bilder!
                            Finns det ett frågetecken här, har jag missat något, eller är det kanske tid och omständigheter som förändrat etiketterna så?
                            Skicket varierar ju enormt och jag tycker att en etikett i bra skick, borde kunna bära nog tydliga spår av orginalfärgen. Övriga etiketter jag har i bra skick har klarat det bra iaf.

Mvh Skogens
                            Bifogade filer
                            Last edited by Skogens; 2018-08-08, 08:24. Anledning: Missade bilden på signering

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                              Det ser riktigt tjusigt ut på dina hyllor!

Här är en länk också till min stenbock, endast i neodymium: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post265400
                              Stort tack Zeruel! Jo, det artar sig väl, men har långt kvar innan jag blir nöjd.. speciellt med presentation,
                              placering, ljus och utbud. (Går det ens?)

Mycket fin G 7! De är ståtliga och har en kul form som skiljer sig lite mot de övriga djuren, med kronan som "kronan på verket"..

Mvh!

Comment

• De sälla jaktmarkerna

Hej igen!

Blev en tidsmässigt mkt kort loppisrunda idag, med 2 stopp, ca 8 mil och 2 timmar spenderade.

Ringde i förväg till första stoppet och det tilltänkta huvudmålet på ca 250 kvm butik.
                                Jag frågade ägaren om de hade glasfiguriner, djur, etc?
                                "- Ja, det finns massor!" ..fick jag till svar och åkte då direkt.
                                Väl på plats kunde jag dock konstatera att de inte hade en endaste figurin!?
                                (Dvs inte ens Bergdala eller Mantorp, vilket brukar vara mer regel än undantag).

Besviken och frustrerad åkte jag då en rejäl omväg och besökte nästliggande "loppis-lada" ca en mil bort, åt helt fel håll och denna gången är det en "butik" på hela 750 kvm.
                                Här var det en helt annan kvalitet på sortiment och jag hittade snabbt 4 föremål som efter lite förhandling fick följa med hem.

(Det är endast fågeln som bär etikett "Murano" och ingen av dem är signerad tyvärr)

Det blev då: En mkt fin fågel med bladguld från Italien, en blå liten brevpress i gott skick som jag tror är FM?, en säl som jag har sedan tidigare, men denna skiljer sig lite, lite, i färg m.m och den nya sälen väger också hela 8 gram mer än min gamla!

Till sist denna fantastiska snigel som är 17.5 cm hög och väger 1028 gram!
                                Bladsilver, klarglas och brunt glas (amber? ). Jag är dock osäker på om det är silver i det bruna partiet, eller om det övergår i guld där ist..?
                                Det vore nog snyggast kontrast med guld, men kanske räcker det fullt tillräckligt med den bruna färgen för att få silvret att se ut och glimma som guld? Hirvi är mycket välkommen med tankar kring det!

Som vanligt är jag mycket tacksam för mer info om objektet!
                                Till att börja med, har jag äntligen lyckats hitta en snigel från FM??

Mvh Skogens
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X