Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Det finns 1:a sortering med blankpolerad botten

Det finns 2:a sortering, matt botten i varierande grad: det kan vara föremål som inte blev som det var tänkt, övningsobjekt, sölarbete.

Det finns ingen "missad blankpolering". Det är ett val man gör.

Tack Alegni för dina tankar kring hästen och dess matta botten!
    Då fick vi lite klarhet i det.

Comment

• Ursprungligen postat av Flames Visa inlägg
      Här var det fart på tråden, precis som i min samling! Kul!

Äntligen har jag fått tag i en ståtlig älg!

Oj, att döma av alla dina bilder så har du inte legat på latsidan! Full fart i FM-tråden, och sannerligen även full fart hemma hos dig!

Blev lite nyfiken på din älg. Storlek?

Jag har en i samma färgkombination som är ca 28 cm.

Pjotr har visat upp en älg i en annan färgkombination, storlek 34 cm.
      inlägg 399

Comment

• Hej!

Nu har det tillkommit några riktigt roliga objekt till samlingen!

2 st vita "Sfumato", en med röd och en med härligt Orange näbb, dvs en långhalsad svan och en hög vacker pelikan. Båda i mkt fint skick, men osignerade och etikettlösa.
        Pelikanen är ca 25 cm hög och väger 790 gram.

Därefter har jag fått en 23 cm hög hund på 892 gram, även den i utomordentligt skick!
        Har inte alls intresserad mig av hundar och katter etc, tidigare, men den här kom ju med storken.. (eller pelikanen snarare, så nästan bokstavligt talat)
        Men jag tycker den är så obeskrivligt härlig och rejäl, så den får nog en fast plats i hyllan nu ändå!

Har även fått tag i en mkt liten B 638 i neodym, ca 13.5 × 14 cm, samt en mycket vacker brevpress, i en för mina föremål, unik färg.
        Någon som vet vad både modellen och färg kallas?
        Det sitter även en etikett i botten med texten "artium".. eller dylikt?
        Säger det någon något?

Avslutar med den riktiga "juvelen" bland de nyinkomna!

En stor vacker fågel på fot, 31.5 cm hög, med etikett och i absolut toppskick!

Verkligen så innerligt glad att komma över den här! Har sett liknande pjäser här i tråden och blivit hänförd varje gång.

Även jag gillar ju denna färgsättningen och har nu även fått kompletterat med en M 43, som syns i mitten framför fågeln. Den väger hela 1030 gram, men tyvärr 2-sortering, dvs "Bergdala botten", m.m.

Har nu också äntligen fått ett exemplar av silverkatalogen tack vare en fantastiskt snäll person här i tråden, tack än en gång!
        Jag har haft hjälp med identifikation av M 43:an och fått namn på flera andra föremål, men tyvärr fanns ingen av dessa nya föremål med där.
        Så jag hade återigen verkligen uppskattat hjälp med att identifiera mina nya objekt!

Mvh Skogens
        Bifogade filer
        Last edited by Skogens; 2018-08-18, 10:02.

Comment

• Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
          Hej!

2 st vita "Sfumato", en med röd och en med härligt Orange näbb, dvs en långhalsad svan och en hög vacker pelikan. Båda i mkt fint skick, men osignerade och etikettlösa.

Därefter har jag fått en 23 cm hög hund på 892 gram, även den i utomordentligt skick!
          Har inte alls intresserad mig av hundar och katter etc, tidigare, men den här kom ju med storken.. (eller pelikanen snarare, så nästan bokstavligt talat)
          Men jag tycker den är så obeskrivligt härlig och rejäl, så den får nog en fast plats i hyllan nu ändå!

Har även fått tag i en mkt liten B 638 i neodym, ca 13.5 × 14 cm, samt en mycket vacker brevpress, i en för mina föremål, unik färg.
          Säger det någon något?

Verkligen så innerligt glad att komma över den här! Har sett liknande pjäser här i tråden och blivit hänförd varje gång.

Även jag gillar ju denna färgsättningen och har nu även fått kompletterat med en M 43, som syns i mitten framför fågeln. Den väger hela 1030 gram, men tyvärr 2-sortering, dvs "Bergdala botten", m.m.

Har nu också äntligen fått ett exemplar av silverkatalogen tack vare en fantastiskt snäll person här i tråden, tack än en gång!
          Jag har haft hjälp med identifikation av M 43:an och fått namn på flera andra föremål, men tyvärr fanns ingen av dessa nya föremål med där.
          Så jag hade återigen verkligen uppskattat hjälp med att identifiera mina nya objekt!

Mvh Skogens

Hej!

Nu har du flyt! Grattis!

Ett litet snabbt svar.

Inget av dina föremål i detta inlägg är sfumato
          Sfumato = rökeffekt

det är en stork, ingen pelikan

hund
          läs igenom samtliga inlägg följande tråd http://precisensan.com/antikforum/sh...las&highlight=

Artium är väl en inredningsbutik eller liknande

tips rent allmänt!
          var inte snabb med att sätta id på något. Jag vet inte om din brevpress är en M-43?

men tyvärr 2-sortering, dvs "Bergdala botten"

Bergdala botten???
          Last edited by alegni; 2018-08-18, 15:33.

Comment

Oj, att döma av alla dina bilder så har du inte legat på latsidan! Full fart i FM-tråden, och sannerligen även full fart hemma hos dig!

Blev lite nyfiken på din älg. Storlek?

Jag har en i samma färgkombination som är ca 28 cm.

Pjotr har visat upp en älg i en annan färgkombination, storlek 34 cm.
            inlägg 399
            http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post58292
            Ja, här går det undan!

Min älg är också ca 28cm+. Tyvärr helt osignerad, dock.

Pjotr's älg är maffig!

Comment

Hej!

Säger det någon något?

Mvh Skogens

Mycket fina föremål du fått tag i!

Gillar framförallt den stora svart/blå fågeln och storken.

Comment

Hej!

Nu har du flyt! Grattis!

Ett litet snabbt svar.

Inget av dina föremål i detta inlägg är sfumato
                Sfumato = rökeffekt

det är en stork, ingen pelikan

hund
                läs igenom samtliga inlägg följande tråd http://precisensan.com/antikforum/sh...las&highlight=

Artium är väl en inredningsbutik eller liknande

tips rent allmänt!
                var inte snabb med att sätta id på något. Jag vet inte om din brevpress är en M-43?

men tyvärr 2-sortering, dvs "Bergdala botten"

Bergdala botten???
                Aha, ursäkta! Jag hade uppfattat det tidigare i tråden m.m, som att Sfumato var "vågmönstret", men det är alltså rökeffekten som kallas det?

Gränna igen!
                Stort tack för länken!
                Den är ju likväl, precis som snigeln och haren, ett fantastiskt objekt. Men lite besviken blir man ju på något plan ändå..
                Nu var det ju storken jag sökte dock och hunden blev en rolig bonus. (Jag vet inte varför jag plötsligt ändrade till pelikan, skrev stork först..)

Alla mina föremål från Bergdala har haft likadan oslipad botten, men det kanske inte alls är en regel!? Det har dock blivit ett personligt utryck jag använt när jag letar föremål och tittar på just botten. Tror inte jag har stött på en Bergdala-figurin någonstans som inte haft botten enligt exemplen jag bifogar.
                Det var därför mycket intressant för mig att veta att det fanns exempel från FM som ser ut så, jag har många erfarenheter att lära mig efter bara 6 månader givetvis och jag tackar därför lika självklart som ödmjukt för all hjälp!

Jag menade inte "missad bottenslipning" bokstavligen, utan hoppades att fortsättningen och min fråga: "varför man inte gör det steget?" skulle påvisa det. Men svaret är ju detsamma och jag är helt med på noterna!
                Den fick en "Made in Sweden" -etikett iaf..

Jag har letat igenom alla referensbilder jag har för att hitta någon som liknar brevpressens små detaljer. Men det var först när jag såg bilden av M 43 som det verkligen kändes "bingo!"
                Jag kan ju ha fel trots allt och det kan också vara en M 44, men i min finns vaga konturer av en blomma eller spiraler i den svarta massan och bubblan i mitten finns där, enligt M 43 och M 44.
                Men det var kanske lite förhastat av mig!
                Den ser väldigt lik ut med alla små detaljer samlade, men konturerna är mkt vaga tyvärr, bortsett från bubblan i mitten.
                Har dock sett flera andra exempel på just "svagare" motiv, som tex "lejonhuvudet" Zeruel visade nyligen. Den har jag sett i väldigt varierande grad av "tydlighet" på olika platser av nätet. Men det betyder inte per automatik något negativt, ett exempel jag sett var oerhört spännande, just pga det!

Mvh Skogens!
                Bifogade filer

Comment

Mycket fina föremål du fått tag i!

Gillar framförallt den stora svart/blå fågeln och storken.
                  Stort tack!

Ja de båda ligger mig varmt om hjärtat

Mvh!

Comment

• Hej Skogens,

2:a sortering eller som vi kanske kan mynta för föremål som t.ex. din brevpress ”3:e sortering”.
                    Hur kom dessa 2:a/3:e sortering ut till oss kunder? Jo, t.ex. genom försäljning i glasbrukets shop.
                    En utmärkt idé för ”tunna plånböcker” där ”2:a/3:e sorteringen” såldes så alla hade en chans att köpa med sig ett litet minne från besöket.

Som Hirvi en gång så klokt summerade det hela:
                    ” vet själv när skolklasser var på resa, hur viktigt var det inte att det fanns glasprylar som passade deras plånbok, hur tråkigt är det inte att se barn få åka hem och inte ha något minne från resan,
                    jag själv hängde på ledningen i denna fråga mycket,
                    dom barnen som inte kunde köpa var oftast på tippen och fick en glasskärva med sig hem, jag hade ont av det där”

Läs inlägg 9 och 10 här.

Beslut fattades för dagen, inte för samlare i framtiden.
                    Det var nog ingen som tänkte tanken då att det skulle finnas samlare som t.ex. 40-50 år senare sitter och analyserar allt i detalj, och undrar varför någon gjorde si eller så.

Artikelnummer för din brevpress
                    Jag lämnar det öppet. Man kan lägga ihop detaljer och få en teori. Inga problem för mig om våra teorier pekar åt olika håll.

När jag började samla för länge sedan, inte glas utan något annat, så fick jag goda råd som jag fortfarande lever efter.
                    - Satsa på 1:a sortering, undvik resten.
                    - Ett perfekt föremål på hyllan är bättre än tio föremål som är 2:a/3:e sortering. Det finns ingen glädje/värde i att snabbt bygga upp en samling med defekta/trasiga föremål.

Undantag? Ja, ibland kan jag göra avsteg. Kanske en etikett eller signering som lockar, eller en färgkombination, eller en modell som väldigt sällan dyker upp. Men utrymme och ekonomi gör att jag satsar på det bästa jag kan hitta. Att hitta något utan någon repa eller nagg osv. är inte alltid så lätt, men något att sträva efter. Om det sedan lyckas är en annan fråga?
                    Last edited by alegni; 2018-08-19, 17:49.

Comment

Min älg är också ca 28cm+. Tyvärr helt osignerad, dock.
                      Pjotr's älg är maffig!
                      Tack för info. Den färgkombination som är i Pjotrs älg har jag (vad jag kan påminna mig) bara sett i ett enda exemplar till. Kan ju ha funnits fler till salu som jag missat. Kan någon fylla på här? Har någon annan sett FM-älg med färgkombination som i Pjotrs exemplar.

Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                      Har nu också äntligen fått ett exemplar av silverkatalogen
                      Trevligt att det löste sig till slut. Jag kommer ihåg när första Silverkatalogen dök upp på Tradera, kommer däremot inte ihåg vem som köpte första exemplaret??? Priset drog iväg då vi var flera som ville ha!!!!
                      Jag kommer ihåg min första bläddring i katalogen, tittade andäktigt på alla bilder, läste färgkoder. Spännande! Tittade på vilka etiketter vi kunde se, och noterade t.ex. flera föremål med etikett Royal Sweden Crystal.

Comment

• Den här kanske inte är så märkvärdig för er som samlar på just FM-Glas, men oj vad glad jag blev när jag hittade den för en billig slant på loppis idag. Det är svårt att motstå en vacker brevpress.

Den är signerad FM Ronneby Sweden M-385

Click image for larger version

Name:	fm1.jpg
Views:	1
Size:	86,1 KB
ID:	569214

Name:	fm3.jpg
Size:	57,9 KB
ID:	569215

Name:	fm2.jpg
Size:	55,8 KB
ID:	569216

Comment

• Ursprungligen postat av Glasmasken Visa inlägg
                          Den här kanske inte är så märkvärdig för er som samlar på just FM-Glas, men oj vad glad jag blev när jag hittade den för en billig slant på loppis idag. Det är svårt att motstå en vacker brevpress.

[ATTACH]172246[/ATTACH]
                          [ATTACH]172247[/ATTACH]
                          [ATTACH]172248[/ATTACH]
                          Mycket fin spiral i guld, grattis!
                          Har själv en i silver (M 386) som väntar ivrigt på en M 385

Avslutar men en närbild på en av mina nykomlingar.
                          Välkomna att gissa!

Mvh
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Glasmasken Visa inlägg
                            Den här kanske inte är så märkvärdig för er som samlar på just FM-Glas, men oj vad glad jag blev när jag hittade den för en billig slant på loppis idag. Det är svårt att motstå en vacker brevpress.

Visst är det en härlig känsla när man hittar något vackert! Grattis! Fint tillskott till din samling!

Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                            Välkomna att gissa!
                            Mvh

Aha, en gissning, klurigt! Men jag vågar mig på en gissning. Det skulle kunna vara en B-30.
                            Last edited by alegni; 2018-08-23, 17:58.

Comment

Aha, en gissning, klurigt! Men jag vågar mig på en gissning. Det skulle kunna vara en B-30.
                              Ja du är omöjlig att överlista, trodde den var lite svår och jag hade förberett ledtrådar.. Grattis Alegni!
                              En snigel kommen hela vägen från USA, signerad "Marcolin Sweden B 30" och i mkt gott skick.
                              Väger nästan 800 gram och är ca 17 cm lång, samt 7 cm hög.

Den får posera med en annan mkt omtyckt nykomling, i form av en fantastisk M 51! Den börjar ju ur samma grå och vandrar upp i en makalös ametist.. Jag älskar den verkligen!
                              Samt även ett avslutande gruppfoto med en björn i samma grå.

Mvh Skogens!
                              Bifogade filer

Comment

Mycket fin spiral i guld, grattis!
                                Har själv en i silver (M 386) som väntar ivrigt på en M 385

Välkomna att gissa!

Oj, du var rätt så snabb att avslöja gissningen, att det var en snigel.
                                Jag var medvetet lite kryptisk, och gav artikelnummer så att så få som möjligt skulle veta vad jag talade om, ifall någon annan ville gissa. Jag tror inte så många vet vad B-30 är.

Vid gissningar kan vi tala artikelnummer med varandra men för övrigt så ska vi nog vara artiga och säga artikelnummer, samt vad vi avser.
                                I vanliga fall skulle jag skriva B-30 snigel så alla hänger med.
                                Alla kanske inte hängde med på din ref till M-386 ovan, att det är en högre modell och inte en exakt likadan som Glasmasken visar upp.

Name:	4485 (1).jpg
Size:	59,8 KB
ID:	569237

Gissning

Jodå, jag har gått bet tidigare så det går att "överlista" mig men inte just denna gång.
                                Har precis plockat runt i hyllorna (igen!) och min älskade snigel flyttade till en annan hylla. En favorit som jag tittat på många gånger så det bara sa klick, eller snarare det sa snigel när jag såg din bild!
                                Funderade även lite på M-36 brevpress men vet inte om den finns med grå effekt så jag bestämde mig för att gissa på snigel.
                                Mycket snygg gissningsbild, och vad trevligt att din snigel är slät grå med bubblor på toppen. Grattis!

Och vasen M-51 är jätteläcker. Såg den och tänkte … ska jag bjuda? … men jag har redan flera vaser så kanske bäst att ge någon annan glädjen, och den hamnade hos dig. Grattis!

Min snigel är ca 15 cm lång, samma höjd som din, och vikt 750 g.

Här är min snigel B-30 och även brevpress M-36.

Name:	4485 (2).jpg
Size:	60,0 KB
ID:	569238

Name:	4485 (3).jpg
Size:	59,3 KB
ID:	569239
                                Last edited by alegni; 2018-08-25, 01:45.

Comment

Working...
                                X