Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av SirAaes Visa inlägg
    Hej!

Jag har dessa figurer i min ägo. Är det någon som kan hjälpa mig att bekräfta varifrån den kommer?

Jag har ärft de av min farfar en gång i tiden. Tyvärr är tuppen lite skadad på näbben och elefanten kan ha en stukad svans. (Kan inte avgöra om den ska vara så kort eller inte)

Samt, vad kan värdet ligga på dessa?
    Hej!

Alla dina figurer är säkerligen från FM Ronneby.
    De små frukterna har vi sett förut i tråden, här: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post253988
    Och fågeln i mitten har vi här: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post141351

Värdet beror ju förstås på hur mycket någon är beredd att betala för dem.
    De trasiga föremålen är det tveksamt om någon är intresserad av. Lägger du ut hela gruppen på tradera så får du gissningsvis ett relativ lågt tresiffrigt belopp för den. Men det är bara en gissning, man vet ju aldrig vad som saknas i folks samlingar.

Lägg ut en närbild på elefantens svans om du vill ha en "medicinsk" bedömning av den. Annars kan du känna på den lite försiktigt, är något vasst (eller om det ser slipat ut i efterhand) så är den av, annars är den nog hel.

mvh Zeruel

Comment

• Ursprungligen postat av SirAaes Visa inlägg
      Hej!

Jag har dessa figurer i min ägo. Är det någon som kan hjälpa mig att bekräfta varifrån den kommer?
      Samt, vad kan värdet ligga på dessa?

Hej!

Jag får lite Mantorpvibbar på elefant och tupp.

Värde? Det varierar men ett bra tips är att kolla runt på Tradera och se vad olika djurfigurer sålts för där.

Tillägg:
      Jag har googlat runt och det kan nog vara så att elefanten är FM, jag hittar liknande modeller.
      Jag känner mig fortfarande osäker på tuppen. Där får jag för stunden inte FM-vibbar.

När man ska försöka identifiera: Närbilder är bra, samt ett föremål per bild så att man lättare kan se detaljer. Och det är alltid bra att få se bild på botten så man ser bottenslipningen.
      Last edited by alegni; 2016-04-15, 04:39.

Comment

• Idag blir det ett...

Click image for larger version

Name:	fm-20160415-0.jpg
Views:	1
Size:	144,5 KB
ID:	562384

Name:	fm-20160415-1.jpg
Size:	144,0 KB
ID:	562385

...hästhuvud. 25 cm högt med sockeln.

Name:	fm-20160415-2.jpg
Size:	142,4 KB
ID:	562386

Name:	fm-20160415-3.jpg
Size:	142,1 KB
ID:	562387

Name:	fm-20160415-4.jpg
Size:	109,6 KB
ID:	562388

Name:	fm-20160415-5.jpg
Size:	111,6 KB
ID:	562383

Comment

• Vilken fin häst. Kom bilderna för att du skulle byta avatar?

Eftersom jag refererade till en delfin (som har varit med i tråden två gånger) för lite sen, så dök den naturligtvis upp på Tradera utan etikett. Jag köpte den och kompisen, som jag inte har sett förut. Har ni synpunkter på om det är Marcolin?
          Petar med en vanlig FM-delfin så att ni ser skillnaderna i storlek och form.
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
            Idag blir det ett...
            ...hästhuvud. 25 cm högt med sockeln.
            Trevligt, mycket trevligt! Och fint när den står på sockel!

Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
            Eftersom jag refererade till en delfin (som har varit med i tråden två gånger) för lite sen, så dök den naturligtvis upp på Tradera utan etikett. Jag köpte den och kompisen, som jag inte har sett förut. Har ni synpunkter på om det är Marcolin?

Här var det också trevligt, mycket trevligt! Du undrar över delfinen? Jag tror du ska tänka Murano.
            Titta gärna runt på den här sidan: https://sites.google.com/site/muranozoo/mammals-10

Comment

• Jo, den var redan placerad i ett av Muranoskåpen. Färgen är inte samma som Marcolins, och bottenytorna är inte samma som något jag har sett från Ronneby.

Comment

• Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
                Vilken fin häst. Kom bilderna för att du skulle byta avatar?

Det stämmer. Jag tycker det är trevligt att ha något som avatar ett tag, som jag sedan visar i full storlek innan det är dags för en ny avatar.

Din "vanliga" FM-delfin är ovanlig för mig. Jag har aldrig sett en sådan delfin utan sidfenor, och med så stor ryggfena, som även verkar placerad lite längre fram än vanligt. Här är exempel på modellen jag jämför med: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post257492

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                  Din "vanliga" FM-delfin är ovanlig för mig. Jag har aldrig sett en sådan delfin utan sidfenor, och med så stor ryggfena, som även verkar placerad lite längre fram än vanligt. Här är exempel på modellen jag jämför med: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post257492
                  Vilken tur att du var vaken! Jag var så inne på den andra mindre delfinen att jag missade detta. Stor ryggfena, ja, men att sidfenorna saknades det gick mig spårlöst förbi! Jag antog nog att dom satt där dom skulle!
                  Last edited by alegni; 2016-04-21, 20:51.

Comment

• Ja jag är vaken, inga planer på att gå i ide här inte ; )

Här är en liten björn, 15 cm hög.

Name:	fm-20160422-1.jpg
Size:	145,2 KB
ID:	562438

Och här är en stor björn, 21 cm hög.

Name:	fm-20160422-2.jpg
Size:	131,6 KB
ID:	562439

Både är signerade med FM Ronneby Sweden. Den stora har även artikelnummer och storlek: M-432-210.

Name:	fm-20160422-3.jpg
Size:	107,4 KB
ID:	562440

Name:	fm-20160422-4.jpg
Size:	126,8 KB
ID:	562441

Comment

• Här kommer lite fler bilder på en ovanlig FM-delfin. Som jag hoppas framgår av sista bilden är ytorna där fenorna finns på andra delfiner slipade.

Dessutom kommer ett par bilder på en helt vanlig fågel, som jag visar bara för att kunna berätta om hur jag köpte den.
                      Det är en engångs-loppmarknad, någon hyr en stor lokal och hyr ut bord till privata säljare. Jag går runt, och får syn på fågeln på ett bord framför en lite äldre dam. På fågeln sitter en postitlapp påtejpad, där det står "Åfors". Jag noterar att det står samma sak på en massa andra av damens glasgrejer.
                      - Jag tar den här, säger jag. Damen nappar kvickt åt sig fågeln, och håller hårt i den.
                      - Det är Åfors, säger hon. Jag nickar lite försynt. Med fågeln i ett hårt grepp frågar hon:
                      - Vet du vad det är? Jag nickar igen. Hon tittar på mig uppfordrande.
                      Jag redogör för glasriket, svart glas, Bertil Vallien och Ernest Gordon. Med Ernest verkar hon nöjd, och säger:
                      - Ok.
                      Jag får köpa den. När jag har betalat funderar jag på att säga att fågeln är från Ronneby, men vist nog är jag tyst.

Name:	001.jpg
Size:	74,5 KB
ID:	562452Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	74,2 KB
ID:	562453Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	77,3 KB
ID:	562454Click image for larger version

Name:	004.jpg
Size:	72,8 KB
ID:	562455Click image for larger version

Name:	005.jpg
Size:	76,4 KB
ID:	562456Click image for larger version

Name:	006.jpg
Size:	84,4 KB
ID:	562457

Comment

• Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
                        Här kommer lite fler bilder på en ovanlig FM-delfin. Som jag hoppas framgår av sista bilden är ytorna där fenorna finns på andra delfiner slipade.
                        Aha, ok. Då har den stackars delfinen varit med om en sidfensrelaterad olycka, och så har någon slipat ner båda fenorna helt. En del antikhandlare gör så för att ändå försöka få ut ett par kronor från ett trasigt föremål. Själv hade jag gett den en värdig "begravning", men det kanske bara är jag som är lite allergisk mot efterslipade glasföremål? ; )

Comment

• Jag tror inte att den är hemmaslipad, av två skäl.
                          För det första ser det riktigt proffsigt ut, ingen hemmafixning.
                          För det andra är den inköpt tillsammans med bland annat ugglan och kaninen i klarglas, som jag berättade om tidigare. Säljaren var definitivt inte en som skulle slipa till en glaspjäs för att få några tior för den. Hon hade i sin tur köpt dem för en billig peng av en gammal tant som hade haft dem länge, berättade hon när jag framgångsrikt prutade ner dem.
                          Troligare vore att något gick fel på glasbruket, och att de slipade till den där, tycker jag.

Comment

• Hej,
                            Synd på en annars så fin firre.
                            En liten parantes.
                            Om den hade varit fabriksslipad så hade den hamnat som andrasortering och troligtvis då utan etikett.
                            Ha den i trädgården, sätt den på planket eller en sten.

Visar en säl, vet inte om denna färgen varit med innan.
                            Bifogade filer

Comment

• Min kraschade firre hamnade på planket....
                              Bifogade filer

Comment

• @Drechbrel: Jag har en lokal antikhandlare som använder sig av slipningstekniken. Antikhandlaren slipar dem inte själv, utan skickar sakerna till ett proffs som fixar detta.
                                Om det gäller för din delfin, eller om den slipats på fabriken vet jag inte, men det spelar ju egentligen ingen roll.

@Cenedese: Fin säl! Vill du se fler så kolla in inlägg nr 569, 635, 761 och 1035 ; )

Comment

Working...
                                X