Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
    Italien?
    Österrike?

Comment

• Zeruel och Cenedese, ni var så nära. Italien stämmer men sedan hittade ni inte riktigt fram till rätt svar.

Glasbruket är Colle Vilca (ligger i staden Colle di Val d'Elsa, i Toscana).

Colle Vilca har tillverkat Marcolins design i ca 10 år, och håller fortfarande på.
      Här är länk till deras hemsida där ni bl.a. kan se denna Gold Bag.
      We're a tuscan crystal factory and we work (by hand) with passion since 1960 in Colle di Val D'Elsa, the Italian capital of crystal.

Om ni scrollar ner lite bland föremålen i högerkanten så kommer ni till Sacco

Vi har pratat om Colle Vilca i FM-tråden men det var länge sedan, i slutet av 2007.
      Inlägg 301 och 303 http://precisensan.com/antikforum/sh...Ronneby/page31

Jag har en Gold Bag tillverkad i Ronneby
      inlägg 1911 http://precisensan.com/antikforum/sh...onneby/page192
      Titta även på inlägg 1912

Jag hade nästan en Gold Bag från Dartington
      inlägg 829 http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post88111
      Titta även på inlägg 827-828

Bilder på mitt senaste guldklipp kommer här! Gold Bag från Colle Vilca, tillverkad 2007.
      Bifogade filer
      Last edited by alegni; 2016-04-01, 16:51.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
        Glasbruket är Colle Vilca (ligger i staden Colle di Val d'Elsa, i Toscana).
        Det var en riktig luring (,nästan så att man kan tro att det är 1:a april idag)! Inget jag hade koll på.
        Härlig guldpåse! Hade jag haft en sådan så hade jag nog velat ha en silverpåse också.
        Guldföremål har vi sett rätt många här i tråden, men väldigt få silverföremål av någon anledning.

Här kommer på tal om något helt annat en liten svan, 13 cm hög.
        Click image for larger version

Name:	fm-20160401-1.jpg
Views:	1
Size:	108,3 KB
ID:	562261

Name:	fm-20160401-2.jpg
Size:	130,0 KB
ID:	562262

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
          Det var en riktig luring (,nästan så att man kan tro att det är 1:a april idag)! Inget jag hade koll på.
          Härlig guldpåse! Hade jag haft en sådan så hade jag nog velat ha en silverpåse också.
          Guldföremål har vi sett rätt många här i tråden, men väldigt få silverföremål av någon anledning.
          Här kommer på tal om något helt annat en liten svan, 13 cm hög.

Haha! Det är faktiskt 1 april idag! ... Men min Gold Bag från Colle Vilca är absolut inget skämt!

Jag skulle vilja ha en Gold Bag med ametist/guld. Silver kanske inte blir lika effektfullt, svårt att veta. Det vet man först den dagen man får se en i verkligheten. Jag har en fisk med guld och silver i men den kräver bra ljus för att silvret ska komma till sin rätt.

Fina färger i din svan. Jag har en senare modell med grått inlägg. Det är ju min favorit, det grå, men även många andra färgkombinationer finns på mina hyllor.

Comment

• Ja det är ju bra att vi har olika favoritfärger, så slipper vi bråka om föremålen ; )

På tal om guld och silver så kommer här ett par små kycklingar.

Name:	fm-20160402.jpg
Size:	144,6 KB
ID:	562266

Comment

• @Zeruel
              För ett och halvt år sedan tyckte jag att min Muranofågel såg lite ensam ut på fönsterbrädan, så jag bestämde mig för att köpa lite kompisar till honom. I början köpte jag det mesta som var billigt, men efter att tag märkte jag att det var skillnad på glasdjur och glasdjur. Det som var snyggast kom (nästan) alltid från Murano och Ronneby. Numer köper jag (nästan) bara FM och Murano.

Att jag hade en massa i olika färger är ett skäl till att jag inte samlar på specifika färgkombinationer. Jag tycker också att det är snyggt att ha flera olika färger av en modell bredvid varandra.

Jag kommer inte ihåg allt som har varit i tråden, men jag tror inte att den här fågeln har varit med tidigare. Inte signerad eller etikettmärkt, men formen skriker Marcolin. 38 cm hög, 15 cm bred, väger strax under 3 kilo.
              Bifogade filer

Comment

• @Drechbrel
                Maffig fågel! Känns mer Murano av något slag för det är väl knappast något låglöneland? Men det är svårt att hitta rätt med identifikation, speciellt när man inte har den framför sig på bordet och själv kan bilda sig en uppfattning.
                Jag tittar på dina bilder, form, färg och detaljer. Det kan vara Murano, det finns många hyttor där, stora som små. Det är inte lätt att säga något med säkerhet men för mig skriker den inte i första hand Marcolin.

Comment

• Kolla på Birgers delfin på sidan 290 i tråden, samma fot där, och etikett.

Comment

• Tänkte visa en liknande som kontrast. Den här har jag bland Muranofåglarna...
                    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
                      Kolla på Birgers delfin på sidan 290 i tråden, samma fot där, och etikett.
                      Samma typ av fot finns även i Murano. Så det är svårt att avgöra på enbart en detalj. Det finns flertalet detaljer att titta på som t.ex. botttenslipningen, om kanten är fasad eller skarp osv. Tycker kanten (på botten) på din fågel ser skarp ut, Marcolin brukar ha fasad kant.

Jag har en brevpress som mina vänner tycker skriker Murano. Typisk Murano uppfattar dom den som, men den har inget med Murano att göra. Den är tillverkad av Perthshire Scotland. Jag tar med en bild på min brevpress.
                      Bifogade filer

Comment

• Mina Muranobrevpressar har många fler färger i de indivduella stavarna, så ser jag skillnaden.

Och det är fasad kant på fågeln.

Men visst är det svårt att se skillnad, speciellt om man inte får se på nära håll, känna kvaliteten på glaset etc. Det är därför sådana här trådar blir intressanta, när man kan få olika åsikter.

Comment

• Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
                          Mina Muranobrevpressar har många fler färger i de indivduella stavarna, så ser jag skillnaden.

Perthshire har brevpressar i olika färgsättningar så min brevpress var enbart ett exempel ur deras digra produktion. Vad jag var ute efter det var att flertalet associerar murriner och latticino per automatik med Murano. Men för att underlätta brukar Perthshire stoppa in ett p i mönstret!
                          Detta p syns tydligt på bilderna här: http://precisensan.com/antikforum/sh...-ID-Perthshire

Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
                          Men visst är det svårt att se skillnad, speciellt om man inte får se på nära håll, känna kvaliteten på glaset etc. Det är därför sådana här trådar blir intressanta, när man kan få olika åsikter.
                          Instämmer! Precis så ska det vara!

Comment

• Här är en...

Name:	fm-20160408-1.jpg
Size:	144,1 KB
ID:	562316

...ekorre.

Name:	fm-20160408-2.jpg
Size:	142,2 KB
ID:	562317

Name:	fm-20160408-3.jpg
Size:	142,9 KB
ID:	562318

Och här är en till.

Name:	fm-20160408-4.jpg
Size:	143,8 KB
ID:	562319

Det ser nästan ut som att de tänker börja slåss?

Name:	fm-20160408-5.jpg
Size:	105,9 KB
ID:	562315

16 och 19 cm höga.
                            Den gröna är signerad "FM Ronneby Sweden M-508-160".

Comment

• Någon som är mer kunnig än mig? (Troligtvis)

Hej!

Jag har dessa figurer i min ägo. Är det någon som kan hjälpa mig att bekräfta varifrån den kommer?

Jag har ärft de av min farfar en gång i tiden. Tyvärr är tuppen lite skadad på näbben och elefanten kan ha en stukad svans. (Kan inte avgöra om den ska vara så kort eller inte)

Samt, vad kan värdet ligga på dessa?
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X