Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej och välkommen! Det är alltid roligt med nya deltagare här!

Det är inte så lätt att hitta föremål som inte visats här tidigare, så det är/blir väldigt intressant att se vad du visar!

Ja en sådan uggla har vi inte sett tidigare, ögonen ser ut att vara ametistfärgade.

Jag tar mina bilder med en billig digitalkamera och redigerar dem inte (förutom att skära till dem och ändra storlek), men så länge de är någorlunda skarpa och man ser hela föremålet så är jag nöjd ; )

Comment

• Glad Påsk!

Idag blir det en blå-grön påskkanin.
      Click image for larger version

Name:	fm-20160325-1.jpg
Views:	1
Size:	144,1 KB
ID:	562204

Name:	fm-20160325-2.jpg
Size:	145,0 KB
ID:	562205

Name:	fm-20160325-3.jpg
Views:	2
Size:	132,4 KB
ID:	562206

18 och 20 cm höga. Signerade med FM Ronneby Sweden M-506 och M-505.

Comment

• Här kommer en fin Snäcka, signerad Marcolin Sweden M151 16
        Bifogade filer
        Last edited by Cenedese; 2016-03-27, 17:23.

Comment

• Kan inte motstå att ta med en variant till på dina kaniner. Storleken är samma som dina, men de är signerade M505 (raka öron) och M505B (böjt öra).

Dessutom kommer en kanin som är ny i tråden. Lite liknande naiva stil som min uggla, klarglas med ametistögon. 20 cm hög, lite drygt 400 gram tung. Inte signerad.

Name:	061.jpg
Size:	86,0 KB
ID:	562236Click image for larger version

Name:	062.jpg
Size:	73,6 KB
ID:	562237Click image for larger version

Name:	063.jpg
Size:	70,6 KB
ID:	562238Click image for larger version

Name:	064.jpg
Size:	66,3 KB
ID:	562239Click image for larger version

Name:	065.jpg
Size:	80,1 KB
ID:	562240Click image for larger version

Name:	066.jpg
Size:	66,2 KB
ID:	562241

Comment

• @Cenedese:
            Ännu en toppsnäcka : )

@Drechbrel:
            Det var ju en trevlig variant med ett böjt öra, det är inget jag sett innan.
            Kaninen i klarglas ser rätt rolig ut, särskilt från sidan : ) Både den och ugglan verkar vara relativt tidiga skapelser, från runt mitten av 60-talet.

Har du samlat på / köpt fm-glas länge? Jag började 2014, så jag är rätt så ny som samlare. Jag håller mig mest till vissa färgkombinationer, även om man förstås svävar ut lite ibland när man hittar något roligt i andra färger.

Comment

• Det är på topp i FM-tråden, massor med fina bilder!

Zeruel älgar på i tråden ... påskkaniner saknades inte heller. High 5 tillbaka! Eller är det kanske High FeMma tillbaka!

Cenedese visar upp en fin snäcka. Har vi sett just denna modell i tråden tidigare? Lite osäker men fin är den!

Drechbrel, välkommen i FM-tråden. Ju fler vi är i tråden desto bättre. Och spännande att du hittar föremål som vi inte haft i tråden tidigare. Klarglaskaninen var helt ny för mig! Vilken godbit! Man blir glad av att se den!

Vi samlar med olika inriktning och bygger tillsammans upp en produktkatalog med stor variation ur Marcolins produktion. Härligt!

Någon som känner för en gissning? Hur som helst, här kommer en! Vad gömmer sig här? Det är Marcolin men inte Ronneby.
              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                Cenedese visar upp en fin snäcka. Har vi sett just denna modell i tråden tidigare? Lite osäker men fin är den!
                Vi har haft ett antal snäckor här, men denna modellen har jag inte sett tidigare.

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                Någon som känner för en gissning? Hur som helst, här kommer en! Vad gömmer sig här? Det är Marcolin men inte Ronneby.
                Jag säger som förra gången att det här var svårt! : ) Är det något vi sett förut, så kanske en R-100?
                Last edited by Zeruel; 2016-03-30, 08:49.

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                  Jag säger som förra gången att det här var svårt! : ) Är det något vi sett förut, så kanske en R-100?
                  Svårt, men inte tillräckligt svårt för dig! Det är en R-100.
                  Marcolin men inte Ronneby. Vågar du dig på en gissning till? Var är den tillverkad?

Comment

Svårt, men inte tillräckligt svårt för dig! Det är en R-100.
                    Marcolin men inte Ronneby. Vågar du dig på en gissning till? Var är den tillverkad?
                    Då måste den väl vara gjord antingen i England eller Sardinien? Får jag gissa på båda?

Comment

Då måste den väl vara gjord antingen i England eller Sardinien? Får jag gissa på båda?
                      Självklart får du gissa på båda men båda är fel! Försök igen!

Comment

Självklart får du gissa på båda men båda är fel! Försök igen!
                        Då har jag ingen aning. Var någonstans mer än i Sverige, England och Italien har Marcolin-produkter tillverkats?

Comment

Då har jag ingen aning. Var någonstans mer än i Sverige, England och Italien har Marcolin-produkter tillverkats?
                          Vadstena?

Comment

• Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                            Vadstena?
                            Nej, inte Vadstena.

Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                            I det här fallet ska vi inte tänka Sverige eller England!

Comment

Nej, inte Vadstena.

I det här fallet ska vi inte tänka Sverige eller England!
                              Italien?

Comment

• Murano?

Comment

Working...
                                X