Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursäkta min okunnighet, men jag hade aldrig hört talas om FM konstglas förrän idag. Kom in på den här tråden helt av en slump. Men jag hittade så många vackra foton och kunde inte sluta titta. Vilka vackra saker!

Några av fåglarna påminde om två fåglar som jag har stående. Det finns vare sig etikett eller signatur på mina fåglar. Jag kan dock inte hitta något foto på den här tråden som föreställer någon fågel som är exakt som mina. Så nu har jag fotograferat mina fåglar och undrar vad ni säger om dem. Är det FM konstglas eller bara någon som försökt efterapa stilen? Om det är FM, när kan de vara gjorda?
    Click image for larger version

Name:	IMG_0966.jpg
Views:	1
Size:	46,8 KB
ID:	545809Click image for larger version

Name:	IMG_0967.jpg
Views:	1
Size:	31,8 KB
ID:	545810

Comment

• Ursprungligen postat av hugo2 Visa inlägg
      Så nu har jag fotograferat mina fåglar och undrar vad ni säger om dem. Är det FM konstglas eller bara någon som försökt efterapa stilen? Om det är FM, när kan de vara gjorda?
      Hej Hugo,

Fågel nr 2, här tror jag på Reijmyre. Länkar till Tradera:

Flera glasbruk, både svenska och utländska, tillverkade/tillverkar fåglar i olika modeller/teknik/färgsättningar.
      Den blå fågeln kan vara FM. För att försöka identifiera mer bestämt så får man titta på detaljer såsom avslut på t.ex. vingar, ögon, näbb, bottenslipning, och rent allmänt så är bilder av föremålets bottenslipning ALLTID av intresse. Bottenslipningen kan variera, den kan vara kulslipad, planslipad, blank, matt, kanten på botten kan vara lätt fasad eller skarp. Även måttangivelser är av intresse. Alla detaljer ger ledtrådar, men det är inte alltid man kan fastställa glasbruk/designer, och då får man lämna det öppet, och hoppas att någon i framtiden kan ge besked.

Det vore jättebra om du har möjlighet att ta några fler bilder på den blå fågeln!

Comment

• Ursprungligen postat av Rosino Visa inlägg
        Har ingen aning om vad det är, men lösningen kommer väl så småningom
        Hej Rosino,

Jag vet inte om jag tänkte något speciellt när jag la in bilden, det var nog bara ett litet bidrag för att hålla liv i FM-tråden. Men du har rätt i att det var länge sedan vi hade en gissning i tråden. Då brukade bl.a. Hirvi vara på hugget, gissningsmästaren som knäckt en hel del gissningar. Och Hirvi får gärna knäcka gissningar, bara han inte knäcker glaset!

Bilden jag la in föreställer en Marcolin fisk, M-220-14, och här kommer fisken i sin helhet.
        Bifogade filer

Comment

• Såg denna pippi idag på loppis...............FM-etikett på andra sidan.
          PS Stjärten är oskadad, fotografen däremot lite skelögd.
          Bifogade filer

Comment

• Hej Pryslsnubben,

Det var en fin fågel, tack för bilden. Denna fågel bör vara neodymium, dvs. att den skiftar färg beroende på belysning, om det är dagsljus eller lysrör. Oerhört fint med neodymium även om jag själv inte har så mycket i min samling, är nog bara två föremål nu, då några har vandrat i väg till förhoppningsvis nya bra FM-hem.
            Jag är själv extremt sällan ute på loppisar, men tycker mig oftast ha minnesbilder av djurfigurer i blått glas. Vad som finns på loppisar ger en bild av vad som såldes på hemmaplan. Intressant att veta i sammanhanget, det är att stora delar av FMs produktion gick på export, t.ex 1970 gick 60% på export, 1989 gick så mycket som 92% på export! Sedan är det nog även en fråga om vad som kommer ut på loppisar? En djurfigur kanske vandrar vidare, en vas som är mer användbar kan behållas, och kanske sedan går i arv inom familjen. Spännande i all fall att få göra nedslag i loppisarnas värld, och se vad som är i omlopp(is).
            Last edited by alegni; 2013-03-07, 22:20.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Såg denna pippi idag på loppis

Prylsnubben, vad var det för belysning i lokalen? Lysrör? Om det var lysrör, och fågeln är neodymium, så borde den skiftat i blått, och det gör den inte. Då kanske det inte är neodymium som jag först trodde. Nåja, det är en fin fågel i alla fall, och neodymium är läckert även om denna fågel nu inte skulle vara det!

Comment

• Lysrör måste det nog vara, men det är högt i tak så det kanske inte påverkar så mycket då ?
                F.ö skulle dom ha 50kr för pippin, känns det som ett adekvat pris tycker Du Alegni?
                Den var helt oskadad och fin, dessutom med etiketten kvar.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Lysrör måste det nog vara, men det är högt i tak så det kanske inte påverkar så mycket då ?
                  F.ö skulle dom ha 50kr för pippin, känns det som ett adekvat pris tycker Du Alegni?
                  Den var helt oskadad och fin, dessutom med etiketten kvar.
                  Hej Prylsnubben!

50 kr. Helt adekvat pris? Ja du, den eviga prisfrågan! Det är svårt att sätta ett adekvat pris på föremål. Det är tillgång och efterfrågan som styr, men för många är även investeringspotentialen mycket viktig, och hantverket verkar komma i andra hand.
                  Att skapa djurfigurer på fri hand är underskattat, och en del djurfigurer säljs därför oförskämt billigt. Det är en fråga om man ser till hantverket eller investeringspotentialen. Ett enkelt (att tillverka) föremål från en känd formgivare säljer ofta till ett högre pris, än ett föremål som kräver stor skicklighet att tillverka, vilket säljer till ett lägre pris för att namnet på formgivaren är "fel"! Det finns ingen investeringspotential i vissa namn. Sedan finns det dom som ser ner på själva motivet. Ett abstrakt föremål är konst, är innovativt, spännande .... medan en djurfigur är en djurfigur. Men hantverk är hantverk, och alla kan inte skapa på fri hand, alla kan inte skapa djurfigurer, något som dom blev varse på Reijmyre när italienarna lämnade för att starta egna hyttor. Här är en bra sida om Reijmyres glasbrukshistoria, scrolla ner till rubrik Bättre tider

"Vid 50-talets mitt anställdes tre italienare*, vilka var synnerligen skickliga i att på fri hand tillverka allehanda slags figurer av glas, främst djur. Efter 5 år slutade dessa för att starta egna hyttor.
                  Den yrkesskicklighet som krävdes för att tillverka figurer på fri hand fanns inte bland den kvarvarande personalen. Problemet löstes genom att man stöpte glas i formar och på så sätt fick fram en grundform som efter uppvärmning kunde bearbetas vidare till det slutliga utseendet. Upphovsmannen till denna teknik var Tyko Axelsson som anställts 1957 och under 25 år själv framställde ett stort antal formar för figurtillverkning. Produktionen av figurer pågick under mer än 30 år och slutade vid 1980-talets andra hälft. Tyko Axelsson var produktiv och formgav en mängd andra produkter bl.a. i värmefast glas."

* här kan jag tillägga att de tre italienarna var Josef Marcolin, Benito Marcolin samt Germano Padoan.

Comment

• En fin höna tillverkad av bröderna Marcolin vill önska er alla Glad Påsk!

Ett vackert exemplar (det är en höna, det är inte en tupp) i klar-guld visade Rainbow upp här, inlägg 1261.

Min höna har ingen etikett, men är signerad FM Ronneby Sweden.

Jag är extremt sällan ute på loppisar, men tittar ibland in hos Myrorna och Erikshjälpen. Där dyker få FM upp, men häromdagen såg jag en trevlig liten FM-fågel hos Myrorna, för 45 kr, men då den hade skadat näbb kan jag inte se något värde i den i något avseende. Men personalen kanske ställde upp en oskadad fågel, som sedan fått sig några smällar på hyllan av ovarsamma kunder.

Ni, FM-intresserade, som är runt på loppisar/mässor osv., kan ni påminna er om ni har sett några FM-tuppar/hönor på era rundor?

Det fiffiga är ju att man behöver inte vara intresserad av ett specifikt glasbruk för att köpa en sån här höna, den pryder sin plats oavsett vilket glasbruk som ligger bakom. Och min fina höna får stå framme på hyllan året om, så hon pryder sin plats alla årstider!

GLAD PÅSK!
                    Bifogade filer

Comment

• 4.000!

Kanske inte rätt fotoljus idag men det gäller att passa på när två storkar landar på min balkong!
                      Bifogade filer

Comment

• Hallon Alegni.
                        Gratulerar till tillblivelsen. Menar du att storkarna kostade 4.000:- så kan man hoppas på tvillingar. Fina storkar, tycker jag
                        ...so long....

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hallon Alegni.
                          Gratulerar till tillblivelsen.
                          Menar du att storkarna kostade 4.000:- så kan man hoppas på tvillingar. Fina storkar, tycker jag
                          ...so long....
                          Oj, det var en tolkning jag inte tänkte på! Nej, jag har inte betalat 4.000:- för storkarna. Vad dom är värda vet jag inte. Jag har inte sett några till salu på väldigt länge så jag har dessvärre inget att jämföra med i dagsläget.

Fråga till alla FM-intresserade: har ni sett några FM-storkar på loppisar eller mässor? Har det funnits några på eBay och/eller Tradera som jag missat? Vad säger ni? Vore kul att veta hur det ser ut på storkfronten i vårt avlånga land? Och nu talar jag om storkar i glas!

Annars så är årets äggläggning igång (2013-04-12):
                          "Runt om i Skåne ligger nu många par storkar på ägg. Trots den extremt sena våren har de kommit igång vid samma tidpunkt som i fjol. I Storkprojektets största hägn i Fulltofta har 25 par byggt bo och 50 ägg har lagts. Den senare siffran kommer fördubblas inom någon vecka."
                          Storkprojektets mål är att Skåne ska få tillbaka en vild storkstam. Storkprojektet startade 1989. Förutom att föda upp och släppa ut storkar, arbetar Storkprojektet med att sätta upp boplattformar och uppmuntra nätbolag att synliggöra luftledningar. Storkprojektet drivs av Naturskyddsföreningen i Skåne tillsammans med Skånes ornitologiska förening, med ekonomiskt stöd av fonder, stiftelser, kommuner och Faddrar.

Jag tar med ytterligare en bild på mina storkar, så ni ser dom i helfigur.
                          Bifogade filer

Comment

• dialog?
                            svar: 6000 nej
                            dokumentation?
                            svar: 6000 nej
                            vad göra?
                            jag satsar istället på effekter!
                            här kommer en rad härliga närbilder!
                            FM såklart!
                            Bifogade filer

Comment

• inte 4G men snart 4k

Stort, imponerande, häftigt, smaskigt! Ja, den här föll jag för, och införlivade i min samling!

höjd 22 cm
                              omkrets 41 cm
                              vikt nästan 2,8 kg

Faktiskt den första i sitt slag som jag skådat, så den verkar inte dyka upp ofta, eller vad säger ni, alla FM-lovers runtom i vårt avlånga land! Har ni sett denna skapelse på någon av era loppisrundor, på mässor eller var ni nu brukar hålla till?

Jag passar på att önska mina FM-vänner en trevlig midsommar!
                              Bifogade filer

Comment

• Härligt päron! Särskilt storleken. Jag har aldrig sett ett så stort, endast de mindre, som du visar bredvid det stora. Har haft ett par guldpäron, något i klarglas samt några äpplen.
                                Det är mycket länge sedan jag skrev inlägg i tråden, mest beroende på att jag har kastat alla glassaker jag hade från FM (och det var många). Så här flera år efter "den stora utrensningen" av prydnadssaker ångrar jag mig ibland, även om jag i sig inte saknar prylarna. Jo, kanske en; en stor guldtupp. Min lilla Snobben, som var anledningen till mitt första inlägg här, har jag dock kvar. Och han får bo hos mig så länge jag lever.

Jag har dock följt tråden med intresse och beundrat alla de vackra alster som presenteras.
                                Grattis, alegni, till nyförvärvet. Bara "att smaska i sig".

Comment

Working...
                                X