Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Söndagsfynd!

Hej FM-Vänner!

Åter en liten loppisrunda i det fagra Dalsland, idag har jag besökt platser långt ut i obygden, hittade nästan inte dit eller därifrån. Det visade sig helt klart vara värt den mödan. Dessutom har det skett en lycklig tilldragelse här hemma, mina kycklingar har helt utan min vetskap nedkommit med en "liten" Vems gener den ärvt är inte svårt att se men jag vet inte vem av dem som är mamma eller pappa. I viket fall, här kommer en bild på den lyckliga familjen.
    Click image for larger version

Name:	016.jpg
Views:	1
Size:	46,9 KB
ID:	496323

Mvh. Birger!

Comment

• Mer Söndagsfynd!

Fann också en helt bedårande blå B-916, ej signerad men med en fin etikett. En annan blå kompis fick också följa med hem. Vet ej modellnr. på den. Men fin är den.

Name:	006.jpg
Size:	55,0 KB
ID:	496324

Name:	007.jpg
Size:	51,6 KB
ID:	496325

Name:	008.jpg
Size:	53,0 KB
ID:	496326

Comment

• Ännu mer Söndagsfynd!

Sprang sedan på en mycket smidig och elegant "firre" som jag inte sett tidigare. Fint signerad, B852-200 och med en snygg etikett.

Name:	001.jpg
Size:	70,8 KB
ID:	496327

Name:	004.jpg
Size:	56,8 KB
ID:	496328

Mycket trevligt tyckte jag och trodde nog att jag fyndat färdigt för denna dag men där bedrog jag mig. Det bästa återstod nämligen. Utanför ett antikloppis, på ett bord stod nämligen en vacker och ståtlig fasan C-645 (tror jag) Ingen signering eller etikett, den hade blåst av för några dagar sedan trodde ägaren. Oavsett, den kunde jag inte motstå, påminner en hel del om den jag har sedan tidigare men foten,vingarna och stjärten är annorlunda och den här går mer i blått.
        Lägger in två bilder på den nya och en på den jag hade sedan tidigare.

Name:	013.jpg
Size:	93,3 KB
ID:	496329

Name:	011.jpg
Size:	71,2 KB
ID:	496330

Name:	014.jpg
Views:	2
Size:	63,1 KB
ID:	496331

Håll till godo!
        Mvh. Birger!

Comment

• Nä Birger nu får du väll ge dig,var springer du på alla fina saker
          Kycklingarna är bedårade,firren är tuff och så elegant fasantupp!
          Vad är det för storlek på den andra blåa fågeln?(inte duvan)
          Det skulle kunna vara M-501 Dopping finns i blått-23cm i katalogen 1970-71
          Din fågel ser inte så stor ut men kan ju ha tillverkats i andra storlekar än de jag har i min katalog!

Är firren i klarglas,eller är det ett grått stråk på överdelen?
          Last edited by Gaspadin; 2010-08-22, 21:46.
          Loppisadiktus

Comment

• Hej och tack för en otroligt givande tråd. Undrar om någon här vet om det här kan vara FM brevpressar? Dom är märkligt slipade upptill båda två, typ fasade - och jättestora.

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
              Nä Birger nu får du väll ge dig,var springer du på alla fina saker
              Kycklingarna är bedårade,firren är tuff och så elegant fasantupp!
              Vad är det för storlek på den andra blåa fågeln?(inte duvan)
              Det skulle kunna vara M-501 Dopping finns i blått-23cm i katalogen 1970-71
              Din fågel ser inte så stor ut men kan ju ha tillverkats i andra storlekar än de jag har i min katalog!

Är firren i klarglas,eller är det ett grått stråk på överdelen?
              Hej Gaspadin!

Orsaken till alla mina fynd är nog en kombination. Bra utbud av loppisar, ensam samlare av FM-föremål i området. En riktigt bra dammsugare, bra FM-näsa samt en jäkla massa tur.

Roligt att du nämner M-501, jag tittade själv på den som en möjlighet. Näbben ser annorlunda ut och storleken är ju inte rätt men det kan ju vara ett mycket tidigt exemplar av den modellen? Kanske Alegni vet.

"firren" är i klarglas, det gråa är bara något som tas upp av glaset, hade ju i och för sig varit ganska läckert om den haft en grå inläggning längs ryggen.
              Skulle vara roligt att veta vad den har för modellnamn. Svärdfisk? eller vad tror du?

Mvh. Birger!

Comment

• Novy: välkommen till Pes och Fm tråden!
                Dina brevpressar är helt klart intressanta.
                Hur stor är de?
                Definitivt Fm men jag har inte sett dem med slipad topp innan.
                Kan det vara 2:sortering som kanske slipats till och burits hem av någon som jobbat på glasbruket?
                Kanske Alegni eller Pjotr vet mer?

Birger:
                Ja en jäklar röta har du i alla fall som hittar så mycket guldkorn
                Din fina firre skulle jag nog kalla för Haj,den ser lite "vass" ut!
                Loppisadiktus

Comment

• Dom står upp och ner.
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Eller skall dom vara till att sättas ihop flera till en lampfot.
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej det låter spännande, dom väger drygt 2 kg styck, och visst är den ena bilden upp-och ned Hirvi, har plockat bilden från auktionskatalogen

Comment

• Jag funderade på samma sak - lampfot, ställde dom på varandra men jag vet inte, det såg lite knasigt ut...

Comment

• Ursprungligen postat av novy Visa inlägg
                          Hej det låter spännande, dom väger drygt 2 kg styck, och visst är den ena bilden upp-och ned Hirvi, har plockat bilden från auktionskatalogen
                          Var dom slipade i båda ändar kan det ju bli en lampfot,
                          störst under då, två eller tre i höjd,
                          jag tror att en sådan lampa varit med på PES en gång,
                          men hur hittar man den
                          Hirvi

Comment

• Det kan ju vara udda kulor som inte hör ihop.

Här går att leta en stund

Hirvi
                            Last edited by Hirvi; 2010-08-22, 23:09.

Comment

• Den lampan skulle jag gärna vilja se! Jag blir inte klok på dom, exakt samma slipning på botten och toppen, och nästan i exakt samma storlek, men men vad gör det när dom är så otroligt maffiga

Comment

• Ursprungligen postat av novy Visa inlägg
                                Den lampan skulle jag gärna vilja se! Jag blir inte klok på dom, exakt samma slipning på botten och toppen, och nästan i exakt samma storlek, men men vad gör det när dom är så otroligt maffiga
                                Lampan kanske kommer fram, dom blir vackra om dom står på en ljuskägla
                                Hirvi

Comment

Working...
                                X