Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
    Det är mycket länge sedan jag skrev inlägg i tråden, mest beroende på att jag har kastat alla glassaker jag hade från FM (och det var många). Så här flera år efter "den stora utrensningen" av prydnadssaker ångrar jag mig ibland, även om jag i sig inte saknar prylarna. Jo, kanske en; en stor guldtupp. Min lilla Snobben, som var anledningen till mitt första inlägg här, har jag dock kvar. Och han får bo hos mig så länge jag lever.
    Oj, det kommer jag ihåg! En rysare att höra! Men det som varit har varit. Man kan inte backa och göra annorlunda, så nu gläds vi åt att din Snobben pryder sin plats hemma hos dig. Jag har en liggande och en sittande Snobben, och visst är dom fina.

Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
    Härligt päron! Särskilt storleken. Jag har aldrig sett ett så stort, endast de mindre, som du visar bredvid det stora. Har haft ett par guldpäron, något i klarglas samt några äpplen.
    Grattis, alegni, till nyförvärvet. Bara "att smaska i sig".
    Tack, Tina! Visst är det ett smaskigt päron! Jag är mycket nöjd med mitt köp, och så är det ju dessutom nyttigt med frukt!
    Detta är som sagt det första stora FM-päron som jag träffat på. Stora FM-äpplen ser jag inte heller ofta. Jag har endast sett två stora FM-äpplen under mina FM-år.

Hur många stora FM-päron/äpplen kan ha tillverkats? Vilka upplagor talar vi om? Ja, det har jag ingen aning om, men då så få dyker upp, så var det troligtvis inte några stora upplagor.

Det uppgifter som jag har om FM:s stora päron/äpplen står i bifogad Faktaruta.
    Bifogade filer

Comment

• Hej igen!

Hej Alegni!

Fantastiskt vackert päron! Frukt,ansvärt maffigt!

Haft ett längre uppehåll från FM-tråden men det känns lite sorgligt att se Alegni ensam kämpa för att hålla tråden igång så jag gör åter ett inhopp för att berika tråden med lite nya vackra alster från bröderna Marcolin's underbara produktion.
      Hade turen att komma över en hel del ovanliga och vackra saker på en auktion i våras. Här kommer ett fiskrev. Tyvärr inte signerat men i ett fantastiskt skick. Lite drygt 5kg tungt. Höjd 33cm Bredd 33cm. Bör vara modell M-288. Håll till godo!Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	123,9 KB
ID:	550125Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	126,0 KB
ID:	550126Click image for larger version

Name:	006.jpg
Size:	106,8 KB
ID:	550127Click image for larger version

Name:	008.jpg
Size:	81,9 KB
ID:	550128

Comment

• Skickar en bild till då det tydligen inte är samma storlek på bilderna som senast jag var inne. Här kommer en bild som inte är kapad. Fiskarna är i 24k guld. Håll till godo!
        Click image for larger version

Name:	009.jpg
Size:	102,6 KB
ID:	550129

Comment

• Tack för fina bilder. Maffigt fiskrev! Grattis!

Allt som kommer in i FM-tråden för vår kunskap framåt, och detta fiskrev är inget undantag. Det som kommer in i tråden (stort som smått - inget är för stort, inget är för litet) stimulerar till funderingar och insikter. Att se hur produktionen förändras under åren. Att se teknik vid olika tidpunkter, fundera över hur något är tillverkat (t.ex. hur fiskarna här har fästs mot revet), ja, allt detta ger ett tänk som stimulerar till att foga samman kunskap till en ännu större kunskapsbank.

Våra kunskaper har utökats genom ditt bidrag – tack, Birger!
          Last edited by alegni; 2013-08-08, 20:17.

Comment

• Fiskrev!

Hej Alegni!

Tack men framför allt stort tack själv för att du idogt bidrar till både teoretisk såväl som bildlig kunskap. Icke att förglömma även också många fröjder för ögat.

När jag började samla på FM-föremål så var denna "tråd" helt ovärderlig för mig. Här fick jag lära mig vad jag skulle titta efter, bottenslipning, färger, modeller mm. Allt som en nybörjare behöver för att bli mer kunnig och insatt i just bröderna Marcolins alster. Fm-Ronneby tråden betydde väldigt mycket för mig. Jag har inte deltagit på en längre tid men känner ändå att jag har ett visst ansvar att fortsätta leverera mer material till "tråden" och kommer därför att så göra. Om det leder till mer diskussioner och utbyte av kunskap i detta forum så är ju det oerhört glädjande men framför allt så är det ju till glädje för alla ni som tittar på tråden regelbundet. Mer kött på benet helt enkelt.

Fiskrevet som jag visade tidigare, glädjer jag mig oerhört åt och precis som Alegni skrev i sitt svar så är ju allt både stort och smått välkommet. Tror också att det är första gången vi har med ett fiskrev på "tråden". Fiskrevet får ju gå under stort men det nästa föremålet jag ska visa upp är faktiskt ändå större. Det är jag säker på att det inte visats här tidigare.

Här kommer en flygande gås. Vikt ca. 6,2kg. 41cm mellan vingspetsarna, Höjd 33cm. Bredd 32cm. Silveretikett Handsculptured + transparent etikett Full Lead Crystal. Ej signerat. Håll till godo!
            Click image for larger version

Name:	020.jpg
Size:	63,5 KB
ID:	550182Click image for larger version

Size:	46,9 KB
ID:	550184Click image for larger version

Name:	006.jpg
Size:	80,9 KB
ID:	550185Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	86,2 KB
ID:	550183
            Last edited by birger; 2013-08-09, 21:24.

Comment

• Vi kastar oss mellan tidsepokerna!

Först visar Birger ett maffigt fiskrev från andra hälften 1980-tal, sedan en härlig flygande gås från andra hälften 1970-tal.

Och här kommer en underbar vas från tidigt 1960-tal.

Höjd ca 23 cm
              Bifogade filer

Comment

• Click image for larger version

Name:	GRATTIS.jpg
Size:	66,3 KB
ID:	550235

Idag – 14 augusti - fyller FM-tråden 8 år!

Vi har under dessa år fått en härlig inblick i Marcolins underbara värld!
                Tillsammans har vi byggt upp ett bildgalleri/en kunskapsbank.

Jag sitter här och reflekterar lite över det som varit.....

Antal inlägg i FM-tråden 2005-2013
                Jag har tittat på 1-årsperioder (så nära jag kan komma 14 aug varje år):
                - första året mjukstartade med totalt 23 inlägg, sedan började det ta fart
                - antal inlägg under nästkommande år:
                127 st år 2
                489 st år 3
                447 st år 4
                660 st år 5
                - toppnotering för 6:e året, sammanlagt 1242 inlägg under detta år
                - sedan gick det ner till 275 inlägg under år 7
                - och nu år 8 är vi nere i 44 inlägg

Antal visningar av FM-tråden
                - totalt antal visningar av FM-tråden under 8 år: 465 894 (idag kl 16.00)
                Det är inte lika lätt att följa antal visningar under åren men några siffror har jag även här.
                Jag har några siffror vi kan titta på sedan i maj förra året.
                - 41 143 visningar mellan 13 maj 2012 - 15 nov 2012
                - 52 300 visningar mellan 15 nov 2012 – 27 maj 2013
                - 13 238 visningar mellan 27 maj 2013 – 14 aug 2013

Hur ser framtiden ut för FM-tråden?
                Kan vi någonsin matcha toppåret, med 1242 inlägg under ett och samma FM-år?
                Antalet visningar av FM-tråden bekräftar att potentialen finns.

Fråga: För antal visningar kunskapen framåt? Svar: nej
                Hur skulle PES se ut om alla medlemmar enbart läste inlägg?
                Om alla läser, men ingen skriver? Då skulle vi inte ens ha ett forum!

FM-tråden behöver många deltagare, då får vi alla stimulans och inspiration, samt ny kunskap.
                Välkommen att bidra med det ni kan, inget är för litet, inget är för stort!

Det finns många medlemmar som bidragit i FM-tråden, genom bilder eller information.

Jag avslutar med ett exempel från februari 2007:

Ursprungligen postat av Halvan Visa inlägg
                Glasbruket grundades 1962 av Josef och Benito Marcolin. Josefs dåvarande fru hette Färe i efternamn innan giftemålet, Därav företagsnamnet Färe-Marcolin.

Båda är från Murano (Venedig) och har fått sina kunskaper därifrån. Hos dem arbetade även de övriga bröderna, Luigi (han som gör smycken idag) samt Giovanni som ansvarade för sliperiet. Även andra släktingar har varit verksamma på glasbruket inom olika funktioner. Under 60 och 70 talet var dessutom en hel del andra "venezianare" på mer eller mindre långa arbetsbesök. Därav den starka venezianska prägeln på stilen. Till att börja med låg koncenrationen på figurer i färggrant "Sodaglas", men med åren lyftes den svenska "Helkristallen" fram mer och mer och färgsättningen bestod en hel del i ametistglas som "röktes" eller med bladguld och olika färgpulver. Man var också bland de första att testa olika typer av kemiska sätt att "röka" glaset för att tex få fram flammiga effekter.

Som konstaterats här gick det mesta på export, framför allt till USA och Asien. Det gick enligt vad jag förstått mycket bra men återväxten bland utbildad personal gick inte tillräckligt bra. Därför lade man faktiskt av av bla åldersskäl. Trist! Tilläggas kan att Josef och Benito försökte sig på en vända på Sardinien för att bla. få nytt blod i verksamheten men det spåret är nedlagt och det enda jag vet om dagsläget är att Josef bor i Salzburg och "konsultar" därifrån medan Benito, som jag anser var en otroligt skicklig mästare, dragit sig tillbaka efter att ha varit verksam som mästare på "Vas Vitreum" glashytta i Vadstena. Han gjorde en del fantastiskt fina saker där.
                Last edited by alegni; 2013-08-14, 16:26.

Comment

• Hej Alegni!

Stort tack för de fina bilderna på vasen. En härligt udda och tidig sak från FM-Ronneby! Ypperliga bilder som vanligt!

Tack också för svaret rörande min flygande gås. Den är verkligen gigantisk. Du tog upp det här med olika tidsepoker och just perioden med silveretikett handsculptured är mycket intressant. Just under den perioden sent 70 tidigt 80-tal ser vi mycket märkliga och fantasirika föremål, både vad gäller form och färg, som annars inte förekommer i FM-produktionen. Kanske hade bröderna då ett större samarbete och utbyte med andra glaskonstnärer i Murano?

FM-Ronneby tråden 8 år! Fantastiskt väl värt att fira. Instämmer helt och fullt! Tack Alegni för att du uppmärksammade det! Med ett riktigt vackert föremål dessutom som väl representerar FM-Ronneby/Marcolin.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                    Du tog upp det här med olika tidsepoker och just perioden med silveretikett handsculptured är mycket intressant. Just under den perioden sent 70 tidigt 80-tal ser vi mycket märkliga och fantasirika föremål, både vad gäller form och färg, som annars inte förekommer i FM-produktionen.

Jag skulle inte använda ordet märklig, men visst finns det brytpunkter i produktionen. Ett företag kan ju inte tillverka samma år ut och år in, utan det krävs förnyelse/nytt formspråk för att överleva. Och nya influenser får man till vardags, genom att betrakta sin omgivning. Att t.ex. resa till Honolulu, och där snorkla och uppleva exotiska fiskar gav inspiration till att skapa fiskrev med vackra Angelfish.

För egen del så kom jag in på Marcolin sent 1970-tal. Mitt första möte med deras produktion var den grå effekten, en fascinerande effekt, gudomligt vacker, en effekt som jag då inte ens kunde spekulera i hur man fick fram. Den grå effekten blev det karaktäristiska för mig, dvs. det var vad jag förväntade mig i föremål från FM/Marcolin.
                    Åren gick, annat kom emellan, och jag började köpa Marcolinföremål igen för ca 10 år sedan. Nu hittade jag en svan, med vit effekt. Hmm, intressant, Marcolin är inte enbart den grå effekten, en ny upptäckt samt framför allt ny kunskap för mig. Sedan blev min upptäckt det enfärgade sodaglaset, något som vid första anblicken kändes okaraktäristiskt, för min referensram var ju den grå effekten. Men ju mer jag lär mig om Marcolins produktion, ju mer bekant blir deras föremål, min tidsresa genom Marcolins produktion ger mig en bild av deras resa genom form och färg.

Om jag ser på det hela rent företagsmässigt, inte Marcolin i synnerhet, utan rent företagsmässigt i allmänhet, så måste ett företag ha fingertoppskänsla för vad som är gångbart, känna av förändringar/trender, tycke och smak, samt vara öppen för utveckling och förnyelse. Vad efterfrågas? Färg och form, vilka kundgrupper/marknader vill man nå?

Som svar på Rosinos fråga “Undrar hur man kommit på tanken att göra en Buddha?”, svarade jag så här:

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                    Man kan se på detta rent allmänt. Ett företag riktar in sig på olika marknader. Vi har den inhemska marknaden, men många företag vill självklart expandera, exportera.

Om man t.ex. riktar in sig på USA så kan det vara lämplig med föremål/modeller som tilltalar den marknad man vill komma in på.
                    Marcolin hade i sin produktion t.ex. Bältdjur, Cowboystövel, Cowboyhatt “Dallas”, Buffel “långhorn”. (exempel kan ni se i inlägg 1931, bälta)

Marcolin hade även Kamel, Oljedroppe, Oljefat, Arabiskt Svärd, Moské och Minaret i sin produktion. (exempel kan ni se i inlägg 1288 + 1292, oljedroppe/priskurant)
                    Marcolin hade djur ur den kinesiska zodiaken. (exempel kan ni se i inlägg 2950, drake)

Man kan vid olika tidpunkter se olika teman i produktionen. Så min uppfattning är att företag “skräddarsyr” sin produktion för att passa den marknad dom vill komma in på, och detta tror jag nog stämmer in på alla företag.

En ny produktlinje kan vara en kort period, eller bli en långkörare. Att se på 30 års produktion (som vi nu gör) i ett svep, eller att leva och verka under en 30-årsperiod, ger skilda intryck och upplevelser.
                    När bröderna Marcolin exempelvis skapade 1963-års produktion kunde dom inte förutsäga hur produktion skulle se ut 25 år senare. Förändringen i produktionen från 1963 till 1988 skedde gradvis. Men för oss känns det ibland som kullerbyttor, tvära kast.
                    Vi kan ena dagen betrakta ett FM-föremål från 1963, nästa dag kan vi jämföra med ett FM-föremål från 1988, och tänker ..... ja, vad tänker vi? Kanske att ett av föremålen inte ser ut som något typiskt från bröderna Marcolin! Men vad som är typiskt beror på ens egen uppfattning men framför allt på den kunskap vi själva besitter.

Om jag säger Lamborghini....hur många säger traktor och bil?
                    Om jag säger SAAB.....hur många säger flygplan och bil?

Om jag säger FM/Marcolin.....vad säger ni då?
                    Vissa säger det enfärgade sodaglaset, vissa säger den grå effekten, vissa säger Angelfish.
                    De flesta tänker nog djurfigurer, och känner inte till att både vaser, skålar, brevpressar och abstrakta föremål finns i Marcolins produktion.

Allt är välkommet i FM-tråden.
                    För att visa att inte enbart stora pjäser uppskattas så vill jag avsluta med en fin liten fågel. Det är mitt minsta FM-föremål men den tillför min samling stor kunskap.
                    Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Tack för ditt svar! Givetvis styr marknaden och efterfrågan ett företags produktion och ett företag måste ju också vara lyhörd för förändringar. Där är jag helt enig med dig. Det tycker jag också är tydligt i brödernas produktion genom åren. Tycker ändå att perioden slutet av 70 början av 80-talet står ut lite grann. Jag kan mycket väl tänka mig att det förekom andra influenser under den perioden än bara marknadsmässiga hänsynstagande.

Vacker liten kolibri! Kul också att den har en ovanlig FM-Etikett. Guld med svart kant. Ser man inte ofta!

Vill passa på att visa en figur som varit med på tråden tidigare. Dock inte riktigt visad på detta sättet. Jag har länge sökt efter just Nyckelpigan och fick äntligen tag i den i sommar. Den är väldigt mycket mer intressant än jag först trodde. Jag trodde det var rött glas med svarta prickar i glaset men denna skapelse är verkligen annorlunda. Tekniken man använder skapar verkligen en optisk villa. Intressant också hur man fått till de svarta prickarna. Verkar nästan som om de har droppat ner dom i klarglasmassan. Det röda ligger sedan som ett tunt löv ganska lång ner i glasmassan. Delningen av både kropp och huvud gör sedan att man får olika effekter av rött beroende på hur ljuset faller in. Väldigt annorlunda och väldigt fiffigt tycker jag!

Har försökt att fånga det på bild men det kanske kan förklaras av någon som kan det här med glasarbete? Kanske Hirvi vet hur man gjort?

Håll till godo!
                      Mvh. Birger!Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	147,0 KB
ID:	550362Click image for larger version

Name:	005.jpg
Size:	66,6 KB
ID:	550363Click image for larger version

Size:	74,9 KB
ID:	550364Click image for larger version

Size:	62,6 KB
ID:	550365

Comment

• Tack för fina bilder!
                        Vad roligt att du har hittat en FM-nyckelpiga. Din är mer röd i tonen, min är mer orange.
                        Jag har visat mitt exemplar här:
                        inlägg 1108 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post118040
                        och precis som du undrade jag över det svarta, så jag ställde en fråga här:

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          Tack för fina bilder!
                          Vad roligt att du har hittat en FM-nyckelpiga. Din är mer röd i tonen, min är mer orange.
                          Jag har visat mitt exemplar här:
                          inlägg 1108 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post118040
                          och precis som du undrade jag över det svarta, så jag ställde en fråga här:
                          http://precisensan.com/antikforum/sh...d-använder-man
                          Hej Alegni!

Tack för svaret. Lite lustigt att du ställt samma fråga tidigare! Tydligen inte helt enkelt att få ett glasklart svar men det kanske ändå lutar år glaspulver som lagts på och sedan hettats upp och på så sätt bildas den lite buckliga och ojämna svarta ytan.

Helt klart är din nyckelpiga mer orange än min och jag tycker även att mönstret på min färgade yta är tätare än din. Oavsett färg så är de fantastiskt fiffigt gjorda och en fröjd för ögat.

Mvh. Birger!

Comment

• Ibland när man ser föremål på bild, som med nyckelpigan, så ser man inte alltid alla detaljer. Jag vet att det har varit så för mig vid några tillfällen. Först när jag har föremålet i min hand så lägger jag märke till något nytt, detaljer som inte var helt uppenbara för mig på bild.
                            Eller att något på bild i FM-tråden ser trevligt ut (som med FM:s igelkott), men när jag såg mitt exemplar på hyllan hos Erikshjälpen så var den, i mitt tycke, otroligt fin. Att se den på bild gav inte direkt köplust, men när jag såg den i verkligheten så fick jag ett habegär! Som vi brukar säga: vill ha!!!!! Att den var i klarglas tror jag avgjorde för min del, den är mycket fin i glaset, en alldeles underbar lyster. Jag har visat upp den i inlägg nr 3262.

Nya färgkombinationer, nya effekter. Ja, jag kan fortfarande hitta nytt, och nu senast en fisk, en stor pjäs, 43 cm hög. Spännande! Jag lägger bilder på den i mitt Marcolinalbum.

Comment

• Hej FM-vänner!

Tänkte idag visa vilken stor skillnad det ibland kan vara i storlek, på föremål av samma modell, där det inte borde vara så stora differenser. Alla föremål är ju handgjorda och därför är de ju på sitt sätt unika och det finns alltid en viss skillnad i storlek, färg och även utseende inom samma modell.

Köpte en larv C-826 i grå effekt från USA på Ebay. Blev väldigt förvånad när det visade sig att den var nästan dubbelt som tung som den i klarglas, jag hade sedan tidigare. Denna modell har inga andra storlekar utan den är angiven i katalogerna som C-826 22cm. De är signerade Marcolin Sweden C-826 båda två men det är verkligen skillnad i storlek. Alltid kul att jämföra saker så håll till godo här kommer två larver som fått olika mycket att äta!

Mvh. Birger
                              [ATTACH]136604[/]Click image for larger version

Name:	007.jpg
Size:	62,6 KB
ID:	550481Click image for larger version

Size:	53,1 KB
ID:	550482
                              Bifogade filer
                              Last edited by birger; 2013-09-12, 09:25.

Comment

• larv C-826

Tack för bilderna. Vilken bamse!!!!! Och skillnaden blir extra märkbar när man har något att jämföra med! Verkligen intressant att se, och vilken otroligt fin grå effekt.

Det exemplar som jag har (färgkod 24) är 25,5 cm lång, 14,5 cm hög och väger 1077 g.

Comment

Working...
                                X