Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av RONNEBYY GLAS FM Visa inlägg
    Tack hjärtligt!
    Tack för bilden på din svärdsfisk,riktigt tråkigt att den inte överlevde resan!

Intressant att se din blåa bubbliga fisk med fot,är nog inte så vanlig,grattis till den!

Ingen aning om vad gåtan kan vara,riktigt klurig för svår för mig
    Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Hej Gaspadin!

Sitter och tittar igenom tråden och ser att jag inte har tackat för bilderna för din snäckvas. Så då gör jag det nu! Tack för bilderna på din fina snäckvas.

Här har du sannerligen hittat en godbit! Grattis!
      Den är omärkt men formspråket talar för Marcolin, så för mig känns det utan tvekan som Marcolin.

Om man t.ex. tittar på följande två bilder och sedan tittar på din fina snäckvas, så tycker jag absolut att det ser ut som en skapelse från Marcolin! Stort grattis!

Stort tack själv Alegni för den häjlp jag fått och de fina bilderna på Snäckvaser du visar.
      Jag kan helt klart se släktskapet med min vas!
      Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
        Tack för bilden på din svärdsfisk,riktigt tråkigt att den inte överlevde resan!

Intressant att se din blåa bubbliga fisk med fot,är nog inte så vanlig,grattis till den!

Ingen aning om vad gåtan kan vara,riktigt klurig för svår för mig
        Hej Gaspadin!

Tack! Jag är mycket nöjd med bubbelfisken. Du brukar ju ha NÄSA för sånt här och med de tidigare ledtrådarna borde du nog ändå våga chansa. Kan som sagt var inte devalvera hans valuta och det är ju värdefullt i dessa tider!
        Mvh. Birger!

Comment

• Fredagsgissning?

Hej!

Hade ju hoppats att någon skulle känna sig taggad och göra ett försök! Jag brukar vara mest eftertraktad på hösten men kan bli ganska tjurig av den uppmärksamheten!
          Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Banden Visa inlägg
            Den her lå ute til salgs i Norge idag, M-386, fant ikke modellnummeret når jeg søkte gjennom PES, så jeg antar den ikke er omtalt tidligere?
            Banden
            Hej Banden!

Tack för bilden på M-386.

Det går uppenbarligen inte att söka på modellnummer på PES. Jag provade att söka på M-386 men får inte upp något! Jag sökte även på b-772 som nämns i inlägg 3223, men får inte upp något där heller.
            Sökordet/nyckelordet är inte för kort för det fungerar att söka på Gate, så jag antar att det har att göra med att det är en sifferkombination.

M-386, samt även M-385, har varit med tidigare.
            inlägg 2589 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post176807

Men M-386 har inte varit med tidigare (i FM-tråden) med guldinlägg så det var trevligt att se.

Jag uppskattar att du visar bilder på FM/Marcolin Ronneby som du hittar i Norge. Det ger oss en inblick i vad som såldes i Norge.

Mange takk!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
              Hej!

Hade ju hoppats att någon skulle känna sig taggad och göra ett försök! Jag brukar vara mest eftertraktad på hösten men kan bli ganska tjurig av den uppmärksamheten!
              Mvh. Birger!
              Nu ramlade enkronan ner, det är en ÄLG!
              Last edited by Gaspadin; 2012-02-06, 15:43.
              Loppisadiktus

Comment

Hej Birger,

Du utmanar oss med en gissning! Trevligt! Sitter och begrundar din gissning, brorsan släntrar förbi, tittar på bilden och säger det måste vara en ...

Va?!? Jag hann inte med! Men jag går på brorsans linje här.

Brorsan hälsar att en bild säger mer än tusen ord, en spegling i en bild säger ännu mer!

Jag skickar ett mejl med vårt svar!
                Hej Alegni!
                Grattis! Tack för ditt mejl! Visst är det en älg. I detta fall kanske brodern ska ha mest beröm. Han såg reflexer av taggarna på bilden och vips, så hade han löst gåtan. Det var strongt gjort!
                Mvh. Birger!
                Last edited by birger; 2012-02-06, 12:42.

Comment

Nu ramlade enkronan ner,det det är en ÄLG!
                  Hej Gaspadin!

Grattis! Ha, ha! Det tog sin tid. Trodde att ledtrådarna var så uppenbara men den var tydligen svårare än jag trodde! Visst är det en älg. Modell B-152. 220mm. Ej signerad. Silveretikett Handiwork. Har bara gjorts i klarglas och Grön-blå-klarglas med eller utan sockel, vad jag vet. Möjligen att den gjorts i annan färg också. Tyckte ledtrådarna var lite kul, att man inte kan devalvera kronan och så är han ju rojalist också, skogens konung.
                  Mvh. Birger!
                  Last edited by birger; 2012-02-06, 12:41.

Comment

• Hej FM-Vänner!

Här kommer bilder på älgen!
                    Mvh. Birger!
                    Click image for larger version

Name:	005.jpg
Views:	1
Size:	48,7 KB
ID:	530019Click image for larger version

Name:	008.jpg
Size:	72,0 KB
ID:	530020Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	47,7 KB
ID:	530021Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	41,5 KB
ID:	530022

Comment

Hej FM-Vänner!

Här kommer bilder på älgen!
                      Mvh. Birger!
                      [ATTACH]111107[/ATTACH][ATTACH]111108[/ATTACH][ATTACH]111109[/ATTACH][ATTACH]111110[/ATTACH]

Verkligen pampig 10-taggare,inte så konstigt han kallas för skogens konung!
                      Loppisadiktus

Comment

Verkligen pampig 10-taggare,inte så konstigt han kallas för skogens konung!
                        Hej Gaspadin!

Tack! Ja, det är något visst med älgar. Jag har ju älgen på sockel i färgkod 47 så jag tyckte det skulle vara kul att ha båda. Tycker om klarglaset också, ger en speciell lyster och tar även upp annat som ger det liv. Det är tyvärr en nackdel när man ska fota det, svårt att undvika reflexer och speglingar från andra föremål.

Mvh. Birger!

Comment

Tack för ditt mejl! Visst är det en älg. I detta fall kanske brodern ska ha mest beröm. Han såg reflexer av taggarna på bilden och vips, så hade han löst gåtan. Det var strongt gjort!
                          I detta fall tycker jag brodern ska ha allt beröm för det var han som tog gissningen!

Grattis till en fin älg, och tack för bilderna!

Comment

• Ursprungligen postat av ICEMAN30 Visa inlägg
                            pingvinparet
                            signeringen lyder : fm ronneby b-772 och är 200mm hög,
                            etiketten lyder: handiwork och inte handsculptured

som jag har tagit reda på så är alla i färkod 47 etikettmärkta med just silveretikett handiwork.

tror även att just färkod 47 gjordes under en begränsad tid 74-77.
                            någon som kanske kan hjälpa mig med exakt tidsperiod?

Jag insåg att det borde stå B-772 men jag kunde inte få det till B-772. Så blir det när det är slarvigt skrivet! Tack för hjälpen!

1974 kan nog stämma. Min uppfattning är att färgkod 47 användes mellan 1974-1981. Men jag kan inte svara på om färgkombination blå-grön-klar har återkommit senare, eller använts tidigare.

Comment

I detta fall tycker jag brodern ska ha allt beröm för det var han som tog gissningen!

Grattis till en fin älg, och tack för bilderna!
                              Hej Alegni!

Tack! Ok, all heder åt din bror för ett riktigt svar på en, inte alltför lätt, gissning!
                              Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Sprang på en helt underbar lirafågel C-635 Blå-Ametist. Ska ju vara 190mm men den här är nästan 230mm. Lite sliten etikett och ingen signering. Vet inte om vi har haft med just den här. Den är lite häftig, man kan nästan inte se att den är omsluten av klarglas. Andra figurer ser man det mycket tydligare. Tyckte det var lite ovanligt. Värd att tittas på är den i vilket fall! Håll till godo!
                                Mvh. Birger!
                                Click image for larger version

Name:	006.jpg
Size:	67,7 KB
ID:	530124Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	67,6 KB
ID:	530123Click image for larger version

Name:	005.jpg