Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Emil!

Helt riktigt. Tack för att du lät mig få den! Kul med en glasintresserad frände i mitt område.

Mvh. Birger!
    Last edited by birger; 2010-07-31, 20:00.

Comment

• Svart glas har vi inte pratat om så mycket ......
      FM använder ametist, och vad jag vet så använde Åfors grönt, det går kanske även med blått ..... men finns egentligen svart glas???
      Eller är det hela tiden mörk, mörk ametist eller grönt eller blått?
      Vad säger ni, Hirvi och mi.ke.?

Som du säger så är det oftast en överdriven mängd av nån färg som skapar svart, ett av de enklare sätten är mycket kobolt (blått).

Comment

• Trevlig fisk!

Hej FM-vänner!

Var på Havets hus i Lysekil med ungarna idag, såg mängder med härliga fiskar och andra havsdjur. På hemvägen såg min son Douglas en butik som hette gammalt och nytt, vi stoppade till och där fanns till min stora glädje en vacker B-675 med en fin etikett dock ingen signering, 28cm. lång. Har faktiskt inte sett den förut förutom som tecknad bild i katalogen 1971-72, så jag blev mycket glad. Bilden förvränger färgerna lite grann. Den är clear, amber and blue. Precis som min B-673 jag hade med för ett tag sedan.thtp://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=87&page=137 inlägg 1390.

Mvh. Birger!
        Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	46,5 KB
ID:	495459

Name:	003.jpg
Size:	44,8 KB
ID:	495460
        Last edited by birger; 2010-08-01, 18:08.

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          Ja du alegni jag kollar lite i min pärm kompendiet glas, den är så omfattande
          att man inte sitter och lusläser den varje dag,
          glasets färger handlar tydligen mycket på hur ögat tar upp olika ljus kan jag läsa, men tillsatser för mörkheten i glasmassan är nog faktumet,
          bifogar en text.
          Ursprungligen postat av mi.ke. Visa inlägg
          Som du säger så är det oftast en överdriven mängd av nån färg som skapar svart, ett av de enklare sätten är mycket kobolt (blått).
          Tack för era svar. Det är spännande med svart glas. Jag har inte tänk så mycket på
          att svart glas är annat än svart glas, men när jag fotar mina föremål så blir
          det att jag sitter och "fördjupar" mig i glaset! Och då öppnar en värld upp sig, en
          värld av ametist, grönt och blått osv.
          Ser färg och form som man kanske inte tänker på först! Men det som ögat ser vill
          kameran inte alltid fånga! Och att fånga den lyster som finns i glaset lyckas inte alltid.
          Att fota glas är svårt!
          Har försökt få bra bilder av min Holmegaardkaraff, men ännu inte lyckats fånga det
          som jag vill ha. Har inget fototält eller tillräckligt starka lampor, väntar på bra dagsljus,
          men någon dag ska jag väl få till det! Det är framför allt optiken i karaffen som jag vill fånga!

Läser en intervju med Josef Marcolin, om viskositeten i glas, om blyglaset. Han berättar
          när han kom till Sverige .....

" Att stå inför en helt ny materia, detta kristallglas vars viskositet är annorlunda och som
          smälter vid en temperatur som är mycket högre än den han hittills arbetat med ..... "

Det är nog en del att anpassa sig till, att lära om, inte bara att hoppa in på stört,
          och tillverka glasföremål.

Roade mig med lite fotografering, ljuset var inte rätt men skam den som ger sig! Det ser
          ljust och fint ut, men så fort jag plockar fram kameran så kommer molnen farande!!!
          Nåja, några bilder blev det i alla fall.....
          Sitter och lyssnar på Pjotr Iljitj Tjajkovskij, Svansjön, så dom fyra första bilderna kan vi
          väl låtsas att dom är hämtade ur Svansjön. Sedan kommer lite klarglas.
          Jag blev bl.a. lite inspirerad av Rainbow och de hästhuvuden som han nyligen visade upp!
          På sista bilden ser det faktiskt ut som ett hästhuvud som står framför en spegel men, nej, dom är faktiskt två.
          Om ni tvivlar så kan ni titta på etiketterna!

Tillägg:
          bild nr 1 och 2: den mindre svanen (till vänster) - Reijmyre
          bild nr 7: det mindre hästhuvudet (grått inlägg), till vänster: V. Nason, Murano
          Bifogade filer
          Last edited by alegni; 2010-08-04, 14:44.

Comment

• Hej Alegni!

Härliga bilder, som vanligt! Riktigt kul att se så fina och välbevarade äldre etiketter från FM-tidens barndom. Snygga hästhuvuden och en vacker M-160.

Mvh. Birger!

Comment

• Snäcka "Nautilus"

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
              Snygga hästhuvuden och en vacker M-160
              Mitt exemplar är signerad: Marcolin Sweden M-160

När det gäller handgjorda föremål brukar vi säga att den ena är inte den andra lik .... och här har vi ett lysande exempel på just detta!
              Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Helt riktigt! Varje föremål är unikt i sig även om de har samma modellnummer. Det är väl en av anledningarna till att jag själv blivit så förälskad i dessa föremål. Varje figur har en egen väldigt klart definierad personlighet. En kaxig pingvin, trött pingvin, mallig pelikan, stolt älg, hungrig fisk mm. Även om vi presenterar bilder på samma modell så ser de ju inte lika ut och det gör det hela väldigt speciellt.

Lägger in en stor och härlig M-470 and i klar-ambra-blå 24 cm, som kom insimmande idag, flyga kunde den ej, från tradera.

Mvh. Birger!

Name:	006.jpg
Size:	90,2 KB
ID:	495553

Comment

• Birger, jag sitter och tittar lite på de bilder som du la in på din hare, (inlägg 1704), och funderar över bottenslipningen,
                  eller snarare kantslipningen (den lilla fasade kanten runt). Är kanten matt, eller ser det bara ut så på bild?

-----

Efter mina senaste inköp så har jag flyttat runt i mina Billy bokhyllor, för att få plats, och få någon ordning på föremålen.
                  Om det blev bra? ..... Det får duga, det blev omflyttat!

Har satt in en extra hyllinsats, det blev rätt så ok, inte perfekt men hyfsat!
                  IKEA hyllinsats http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20166725

Alla föremål kom på plats utom mina två fåglar, som ni får se bild på i detta inlägg.

-----

Fotade lite idag, vet inte varför eftersom regnet öste ner så det var inget väder att ta bilder i ....

Två nyinflyttade fåglar hos mig.
                  Den lilla (i klarglas, bör vara M-370) ser ut som en liten hungrig fågelunge, som viftar med vingarna och pockar på mat! Den har etikett så ingen utmaning där.....

Men nästa fågel, V-019, i grönt och blått! Vad säger ni om den?
                  Vad säger ni om årtal, vilken etikett/etiketter tror ni sitter på denna fågel, och vad kan det stå i botten???

urval etiketter har ni på sidan 10, inlägg 96-99.
                  Bifogade filer
                  Last edited by alegni; 2010-08-07, 21:13.

Comment

• Hej Alegni!

Otrolig färgsättning på denna pippi. Aldrig sett dessa färgkombinationer. Svårt att gissa etikett och signering men jag skulle ändå tro att det är en fågel märkt marcolin både på etikett och under.

Ang. haren så är inte kanten mattslipad utan den är helt klar.
                    Mvh. Birger!
                    Last edited by birger; 2010-08-08, 20:34.

Comment

• Argt lejon

Hej FM-vänner!

Återigen haft tur och fyndat ordentligt. Var på 50-årskalas igår och på hemvägen idag såg ett antikloppis jag aldrig varit på tidigare. Fullträff visade det sig. Hittade ett stort argt lejon signerad och med etikett, en sköldpadda med fin signering. En katt, en lirafågel och en svan med en lite ovanlig färgsättning, har själv ingen sådan tidigare. Ingen etikett men jag är ändå nästan 100% på att det är en D-40. Håll till godo.

Mvh. Birger!

Name:	003.jpg
Size:	56,1 KB
ID:	495757

Name:	006.jpg
Size:	37,8 KB
ID:	495758

Name:	004.jpg
Size:	64,6 KB
ID:	495759

Name:	005.jpg
Size:	44,8 KB
ID:	495760

Comment

• Lite till!

Name:	009.jpg
Size:	39,8 KB
ID:	495761

Name:	010.jpg
Size:	46,5 KB
ID:	495762

Name:	012.jpg
Size:	46,9 KB
ID:	495763

Mvh. Birger!

Comment

• alegni

Men nästa fågel, V-019, i grönt och blått! Vad säger ni om den?
                          Vad säger ni om årtal, vilken etikett/etiketter tror ni sitter på denna fågel, och vad kan det stå i botten???

HeJ!

Jag gissar att det är en fågel som kommer ifrån Sardinia produktionen och att det sitter den etiketten som har en häst och ett stort M och tillverkningsår mitten 1990talet Signerad Sardinia italy

MKvh Pjotr

Comment

• Hej Glasvänner!

Segeltävling Marcolin Ocean Race i härligt sommarväder

Mvh Pjotr
                            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                              Lägger in en stor och härlig M-470 and i klar-ambra-blå 24 cm, som kom insimmande idag, flyga kunde den ej, från tradera.
                              Kul att se! Den är mörkare i färgen än mitt exemplar, och lite olika näbb!

Åter igen ett exempel på att det är handgjorda föremål!

Ang. haren så är inte kanten mattslipad utan den är helt klar.
                              Tack för det, den lilla fasade kanten runtom såg matt ut på min skärm!

Hittade ett stort argt lejon signerad och med etikett, en sköldpadda med fin signering.
                              Grått! Oj, vad ska jag säga ... härligt! underbart! .......... Grattis!

En katt, en lirafågel och en svan med en lite ovanlig färgsättning, har själv ingen sådan tidigare. Ingen etikett men jag är ändå nästan 100% på att det är en D-40.
                              Lite till!
                              Jag sätter ett litet frågetecken här, D-40 kom i produktion 1976, ditt exemplar känns tidigare.
                              Men det finns ju andra FM svanar, i tidig produktion .....

Lirafågel? Kolla istället på R-3. Den stämmer bättre överens formmässigt.
                              Är det förresten vitt fram på bröstet på fågeln? Det ser så ut, för det är väl inget vitt som reflekteras i fågeln??

---

Och min V-019, fågel i grönt och blått? Ja, hur är det med den ........ Nämen, oj, vad sent det är! Jag tror jag får ta det imorgon!!!!!
                              Jag kan i alla fall bekräfta att det är en fågel märkt Marcolin både på etikett och under ..... natti, natti!

.

Comment

• Hej Alegni!

Stort tack! Ja, jag är så glad för mina gråa nyförvärv. Alla andra med för den delen.

Självklart har du rätt, som vanligt. Det är ingen Lirafågel utan en R-3 dock är det vita du ser en reflex, troligen av min bil, den har alltså inget vitt på bröstet.

Svanen är inte en D-40 som du så riktigt påpekar, stjärten ser annorlunda ut, är ju slät, inte klippt som stjärtfjädrar som på D-40 men själva kroppsformen är väldigt lik den modellen. Är också lite fascinerad över färgsättningen, jag har ingen figur med en sådan färg, skulle vara intressant att få veta vilken tid den var vanlig.

Tack för hjälpen! Du är som alltid, en aldrig sinande brunn av kunskap att ösa ur, rörande våra kära små FM-alster.

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X