Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej FM-Vänner!

Vill passa på att starta det nya året i en sund och sann FM-anda! Här kommer en Enhörning B-151-13 i klarglas. Signerad Marcolin Sweden B-151-13. Med en fin etikett. Den här ser vi inte så ofta, så det kan ju vara roligt att starta upp år 2012 med denna fantasifulla och mytomspunne krabat. Håll till godo!
    Mvh. Birger!
    Click image for larger version

Name:	007.jpg
Views:	1
Size:	107,0 KB
ID:	527113Click image for larger version

Name:	009.jpg
Size:	98,1 KB
ID:	527110Click image for larger version

Name:	010.jpg
Size:	104,0 KB
ID:	527111Click image for larger version

Name:	014.jpg
Size:	51,0 KB
ID:	527112Click image for larger version

Name:	008.jpg
Size:	92,8 KB
ID:	527114

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      Vad gäller min Snobben så är den köpt i Sverige men den kan ju också varit i något annat land och sedan återbördats till sitt hemland igen.
      Köpt här hemma, det var intressant att veta. Jag var av någon anledning helt övertygad om att även denna var köpt utomlands, kanske USA.

Det finns fler Snobben i FM-tråden, hittade en till här, inlägg 2463:

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      Vill passa på att starta det nya året i en sund och sann FM-anda! Här kommer en Enhörning B-151-13 i klarglas. Signerad Marcolin Sweden B-151-13.
      En vacker enhörning! Grattis! Tack för fina bilder!

Enhörning B-151 har tillverkats i olika storlekar under åren: 13, 18, 23 resp. 30 cm.

En underbar start på FM-året 2012!

Comment

• [QUOTE=alegni;202916]Köpt här hemma, det var intressant att veta. Jag var av någon anledning helt övertygad om att även denna var köpt utomlands, kanske USA.

Hej Alegni!

Tack! Tycker mycket om enhörningen! Är ju den minsta storleken men den är väldigt dekorativ och detaljerad!

Precis som du blev jag lite förvånad över den signeringen här på hemmaplan. Jag hade också förväntat mig den från främst USA. Kul att du hittade Sladdens också, jag visste att jag sett en snobben med den signeringen på Tråden men jag kunde inte hitta den just då.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Nyfyr!

Jag blev så inspirerad av din Falk att jag inte kan låta bli att lägga in min B-1. Har också en ganska ovanlig signering. Signerad Marcolin Ronneby Sweden B.1 Troligen för att markera övergången från FM-Ronneby till Marcolin. Denna är 27cm hög den finns också i 32cm. Detta är också en helt underbar skapelse, som till skillnad från din, lite mer spanande Falk, så är min under inflygning mot sitt byte. Här är det helt klart jakt som står i centrum! Håll till godo!
          Mvh. Birger!

Name:	002.jpg
Size:	67,6 KB
ID:	527121 Click image for larger version

Name:	010.jpg
Size:	75,6 KB
ID:	527122Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	60,7 KB
ID:	527123Click image for larger version

Name:	015.jpg
Size:	41,6 KB
ID:	527120
          Bifogade filer

Comment

• Hej Birger,

En mycket fin jaktfalk du visar upp, återigen ett toppnummer från bröderna Marcolin.

Snobben finns med i priskuranten 1970, där den finns både som sittande (B-746) samt liggande (B-747), båda i klar-syrad och opalin. Gaspadin har visat upp en Snobben i opalin, se inlägg 1540. 1971 finns endast B-746 med, i klarglas. När det gäller inskriptionen med ©1972 så har det sin förklaring i att just år 1972 inregistrerades i Sverige varumärket Snoopy hos PRV. Varumärket Snobben inregistrerades år 1976. Det betyder att alla Snoopy/Snobbenprodukter måste vara märkta med inskription eller etikett, som visar år och varumärkesinnehavare, samt vara licensierade. Avslutningsvis en bild ur en katalog, från andra hälften av 1980-talet.
            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av nyfyr Visa inlägg
              Snobben finns med i priskuranten 1970, där den finns både som sittande (B-746) samt liggande (B-747), båda i klar-syrad och opalin. Gaspadin har visat upp en Snobben i opalin, se inlägg 1540. 1971 finns endast B-746 med, i klarglas. När det gäller inskriptionen med ©1972 så har det sin förklaring i att just år 1972 inregistrerades i Sverige varumärket Snoopy hos PRV. Varumärket Snobben inregistrerades år 1976. Det betyder att alla Snoopy/Snobbenprodukter måste vara märkta med inskription eller etikett, som visar år och varumärkesinnehavare, samt vara licensierade. Avslutningsvis en bild ur en katalog, från andra hälften av 1980-talet.
              Nyfyr, intressant info om Snobben, att varumärket Snoopy inregistrerades 1972 i Sverige hos PRV. Då utgår jag ifrån att Snobben, med inskription ©1972......, har sålts i Sverige. Hur mycket som sålts här hemma resp. exporterats är en annan fråga?

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
              B-1. Har också en ganska ovanlig signering. Signerad Marcolin Ronneby Sweden B.1 Troligen för att markera övergången från FM-Ronneby till Marcolin.
              Birger, attans vilken pampig falk! Grattis! Inskriptionen Marcolin Ronneby Sweden ser vi inte så ofta, och markerar sannolikt övergången mellan från FM Ronneby till Marcolin.

Övergång kan också markeras genom två etiketter, och följande brevpress har just två etiketter. FM Konstglas på den ena, FM Art Crystal på den andra. Brevpressen är 10 cm hög, väger 1483 g samt signerad FM Ronneby Sweden M-54.

Name:	1.jpg
Views:	2
Size:	64,6 KB
ID:	527155

Name:	2.jpg
Size:	45,2 KB
ID:	527156

Name:	3.jpg
Size:	55,1 KB
ID:	527153

Name:	4.jpg
Size:	138,5 KB
ID:	527157

Name:	5.jpg
Size:	119,0 KB
ID:	527154

Name:	6.jpg
Size:	41,0 KB
ID:	527152
              Last edited by alegni; 2012-01-03, 17:19.

Comment

• Två etiketter

Här har vi övergång från FM Art Crystal till Marcolin Art Crystal FM.
                inlägg 1877 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post152739
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av nyfyr Visa inlägg
                  Hej Birger,

En mycket fin jaktfalk du visar upp, återigen ett toppnummer från bröderna Marcolin.

Hej Nyfyr!

Tack! Ja här har bröderna verkligen fångat den i flykten! Tusen tack för infon kring de olika signeringarna. Nu klarnade det en hel del!

Mvh. Birger!

Comment

• [QUOTE=alegni;203106]Nyfyr, intressant info om Snobben, att varumärket Snoopy inregistrerades 1972 i Sverige hos PRV. Då utgår jag ifrån att Snobben, med inskription ©1972......, har sålts i Sverige. Hur mycket som sålts här hemma resp. exporterats är en annan fråga?

Birger, attans vilken pampig falk! Grattis! Inskriptionen Marcolin Ronneby Sweden ser vi inte så ofta, och markerar sannolikt övergången mellan från FM Ronneby till Marcolin.

Övergång kan också markeras genom två etiketter, och följande brevpress har just två etiketter. FM Konstglas på den ena, FM Art Crystal på den andra. Brevpressen är 10 cm hög, väger 1483 g samt signerad FM Ronneby Sweden M-54.

Hej Alegni!

Tack! Ja, den är helt klart en riktig praktpjäs! Stort tack för de underbara bilderna på din brevpress. Helt magnifik! Tack också för mer info kring de överkorsande signeringarna och etiketter!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

God fortsättning på er! Här kommer en riktigt härlig säl eller sjölejon? Vet inte riktigt vad det är. Signerad FM-Ronneby Sweden B-168. 380. Med silveretikett Handiwork. Detta är en riktig bamsing. 39cm lång och väger 1,6kg. lägger med en liten fink som storleksreferens. Den här har jag inte sett förut och jag tror inte vi haft med den förut heller, inte i den största storleken i alla fall.
                      Håll till godo!
                      Mvh. Birger!

Name:	001.jpg
Size:	43,6 KB
ID:	527357Click image for larger version

Name:	004.jpg
Size:	45,9 KB
ID:	527358 Click image for larger version

Size:	41,5 KB
ID:	527354Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	42,8 KB
ID:	527355Click image for larger version

Name:	007.jpg
Size:	52,1 KB
ID:	527356

Comment

• Det var en vacker ståtlig pjäs, att den var så stor kunde man inte tro,
                        den ser ut som det vore en säl, tycker dom brukar ligga så.
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Tack! En riktig bamsing är det! Jag tror också att det är en säl, så jag håller med dig där. Blev lite förvånad när jag såg den här för hade det inte varit för färgen så hade jag nog inte trott det var FM-Ronneby. Där har ju helt klart öga för FM-Ronneby föremålen betydelse. Grön-blå-klarglas måste ju helt enkelt vara FM-Ronneby även om jag inte känner igen det på direkten. När man sedan får vrida och vända på föremålet så kommer det ju fram en etikett och ännu bättre, en signering. Då faller ju alla bitar på plats! Är riktigt glad för den här. Gjorde helt klart min lördag.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                            Här kommer en riktigt härlig säl eller sjölejon? Vet inte riktigt vad det är. Signerad FM-Ronneby Sweden B-168. 380. Med silveretikett Handiwork. Detta är en riktig bamsing. 39cm lång och väger 1,6kg. lägger med en liten fink som storleksreferens. Den här har jag inte sett förut och jag tror inte vi haft med den förut heller, inte i den största storleken i alla fall.

Grattis till din säl! Vad jag kan se så fanns B-168 i produktion under 1974-1975, i två storlekar 25 resp. 38 cm, samt i färgkod 1 klar, 47 blå-grön-klar.
                            B-168 har vi inte haft med tidigare i tråden, i någon storlek, inte vad jag kan påminna mig i alla fall.

Bra att kunna koppla ihop ett artikelnummer med hur en modell ser ut. Denna dokumentation är guld värd, och stort TACK till dig Birger för att du håller ångan uppe och ger oss FM-fantaster fler pusselbitar. Det uppskattas!

Jag har inte sett B-168 tidigare, dock har jag sett den vanligt förekommande säl M-333 i en större storlek, den var 26 eller 30 cm lång, och den tyckte jag var en bamsing till säl!!!

Comment

• Hej Alegni!

Tack! Ja den här sälen är verkligen en riktig bamse. Tack så mycket för infon om sälen. Gjordes bara under 2 år tydligen, vilket nog förklarar varför vi inte sett den tidigare. Kan ju inte vara speciellt vanligt förekommande.

Roligt att få uppskattning för mina små insatser på Fm-tråden. Det gladde mig! Tack!

Jag hoppas som vanligt att fler också sänder in sina vackra FM-föremål, alla bidrag är välkomna och vi vet ju alla som tittar regelbundet på tråden att det finns många med vackra saker hemma i sina hyllor. Snälla rara, skicka in bilder på era små raringar! Tackar på förhand!
                              Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Tänker inte ge upp ännu! Jag tror fortfarande, att det finns mycket nytt och gammalt på era hyllor därhemma, att visa upp från bröderna Marcolins underbara produktion. Jag har i alla fall inte givit upp "hoppet" om det! Här kommer därför en groda. 12cm hög, transparent studio line etikett samt signerad FM Ronneby Sweden M-565. Håll till godo!
                                Mvh. Birger!

Name:	001.jpg
Size:	93,0 KB
ID:	527543Click image for larger version

Size:	95,8 KB
ID:	527544Click image for larger version

Name:	005.jpg