Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Har du ovan nämnda etiketter med Handsculptured? Spännande! Dom har inte jag i min samling.
    Vänligen lägg in bilder så vi får etiketterna dokumenterade i FM-tråden, tack!

Det är en god fråga. Det verkar vara det största måttet som avses, vilket innebär att ibland är det längden, ibland är det höjden.

Storleken kan variera. Som Marcolin säger själv:
    "Våra alster är handskulpterade varför storlekarna endast är ungefärliga."

Här kommer en bild på M-14, en bild som Söffe tidigare lagt in i FM-tråden (inlägg 1034).
    HEJ ALEGNI
    blev lite otydligt skrivande från min sida, har ettiketer med svart bottenplata och guldtext men då endast hadiwork och sen de andra är med svart text och silver platta men då med både handiwork och handsculpterade, ber om ursäkt för min dåliga förklaring

och det med signeringen var som jag befarade, men jag tackar så mycket för infon,,

men kan man sätta någon ca datum för de olika ettiketerna?
    ha det bra

Comment

• Ursprungligen postat av ICEMAN30 Visa inlägg
      blev lite otydligt skrivande från min sida, har ettiketer med 1: svart bottenplata och guldtext men då endast hadiwork
      och sen de andra är med svart text och silver platta men då med både 2: handiwork och 3: handsculpterade, ber om ursäkt för min dåliga förklaring

men kan man sätta någon ca datum för de olika ettiketerna?
      här kommer ungefärlig datering:

1) andra halvan 1960-tal
      2) första halvan/mitten 1970-tal
      3) andra halvan 1970-tal

Ursprungligen postat av ICEMAN30 Visa inlägg
      och det med signeringen var som jag befarade, men jag tackar så mycket för infon,,
      Att konsekvent välja det största måttet tycker jag är logiskt.

Om vi tar fisk B-15 som exempel så kan vi ha en signering som lyder B-15-200.
      Mitt exemplar, se bild, är 20,5 cm lång och 6,5 cm hög. Här är det längden som avses, och inte höjden, för annars skulle det varit en attans stor fisk!
      Bifogade filer
      Last edited by alegni; 2011-07-26, 16:01.

Comment

• Hej Alegni!

Tack! Ja, jag strävar på med mina kycklingar. Har nu 13 olika kulörer. Kul! Kycklingen är mycket mer orange än vad som framgår på bilden. Skickar en ny tagen i dagsljus, där syns skillnaden lite bättre!
        Mvh. Birger!
        Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	50,8 KB
ID:	517993

Comment

• Hej Iceman!

Lite snårigt med etiketter och dateringar av dessa, även signeringarna ställer ibland till med lite huvudbry. Håller med Alegni vad gäller storleken och signeringar och det kan skilja mycket pga de är handgjorda. Det jag tycker mig se vad gäller mina signerade föremål, är att fiskar har längdmått som signering och fåglar har höjdmått som signering, jag vet inte om detta stämmer i alla fall men jag tror att det för det mesta är så. Jag visade för inte så länge sedan en Solfisk, B-850.260, den är nästan 30cm lång. Så kan det bli ibland. Vi lär oss alla mer allt eftersom och tråden är en fantastisk källa att ösa ur. Sedan finns hjälpsamma och kunniga FM-vetare med Alegni i spetsen, som kan räta ut (nästan) alla frågetecken!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Fick ju hem en fin Delfin med Handsculptured etikett för en ganska kort tid sedan. Vet fortfarande inte vilken modell detta är. Har inte sett den tidigare i tråden heller så den är väl inte helt vanlig. Det lustiga är att jag sprang på en likadan på en loppisrunda i lördags. Ibland kommer de i stim. Ha,ha! Här kan du också se Iceman att de inte är riktigt identiska, det skiljer ca. 1cm mellan de båda i höjd.

Håller på att sälja ut mina blå saker just nu, behåller dock några stycken. Hittade på min runda också en blå B-870. Den kommer jag att behålla för den är faktiskt signerad, det ser vi inte så ofta! Håll till godo!
            Mvh. Birger!

Name:	006.jpg
Size:	64,3 KB
ID:	517994Click image for larger version

Name:	017.jpg
Size:	63,6 KB
ID:	517995Click image for larger version

Name:	021.jpg
Size:	40,5 KB
ID:	517996

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
              Det jag tycker mig se vad gäller mina signerade föremål, är att fiskar har längdmått som signering och fåglar har höjdmått som signering, jag vet inte om detta stämmer i alla fall men jag tror att det för det mesta är så.
              det stämmer ofta men inte i alla fall, det finns en del fiskar på höjden och fåglar på (ving)bredden.

här kommer några exempel.
              Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Härliga bilder! Jag delar din uppfattning om att det största måttet troligen är det som avgör vad som anges i storlek vid signeringen. Rent anatomiskt blir det ju oftast så att fiskar ges längdmått och fåglar höjd eller breddmått. Var kanske lite oklar med vad jag menade?

Mvh. Birger!

Comment

Rent anatomiskt blir det ju oftast så att fiskar ges längdmått och fåglar höjd eller breddmått.
                  Aha anatomiskt, men vi befinner oss i konstglasets underbara värld, och där kan t.ex. en delfin eller en haj avbildas både på höjden och längden.

Här kommer en fisk som är på längden.

B-17
                  ingen signering, ingen etikett
                  längd: 19 cm
                  höjd: 13,5 cm

En vacker effekt, gyllene regnbåge, men ack så svår att fånga på bild, så denna gång har både jag och brorsan provat att ta bilder. Här kommer en mix av våra gemensamma ansträngningar!
                  Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Härlig liten fisk! Det kan ju ibland vara oerhört svårt att fånga färgerna som ögat ser på en bild. Hur man än försöker så träffar man inte riktigt rätt. Kan vara ganska frustrerande!
                    Jag tycker nog att ni fick till bra bilder ändå men att den säkert är mycket vackrare i verkligheten!

Mvh. Birger!

Comment

Härlig liten fisk! Det kan ju ibland vara oerhört svårt att fånga färgerna som ögat ser på en bild. Hur man än försöker så träffar man inte riktigt rätt. Kan vara ganska frustrerande!
                      Jag tycker nog att ni fick till bra bilder ändå men att den säkert är mycket vackrare i verkligheten!
                      Tack!

Vackrare i verkligheten? Svar: ja och nej. Precis som med en riktig regnbåge så hänger det på ljuset. Vid rätt ljus (solsken eller starkt lampljus) blir effekten otroligt vacker, något som kameran inte riktigt kan fånga på bild.
                      När fisken står på hyllan, och det är vanligt dagsljus, så ser den väldigt mörk ut. Man kan nästan undra (när man ser den på lite håll) om det är svart ametist+klarglas! Den vackra effekten är som borta! Allt hänger på ljuset!

Comment

• En grå, trist, regnig dag. Inget läge att fota precis. Det är ju svårt som det är att fånga glasets skönhet, nyanser och färger utan att grått väder ska lägga sig i. Och olika förutsättningar för att fota kan ge oanade effekter/färgsättningar.

Birger, dina fina delfiner i inlägg 2975 satte först lite myror i huvudet på mig. Jag funderade över färgsättningen. Det är ju samma som i Marcolins pingviner, och det har jag inte sett tidigare. Vid en första anblick såg det ut som klarglas, svart ametist+vitt på magen. Men sedan såg jag att delfinerna plockade upp färg/effekter/nyanser från omgivningen. Det var lurigt! Jag letade upp dina tidigare bilder, inlägg 2894, och nu har jag inga myror i huvudet längre!!

-----------------

Marcolins vaser ser vi inte så ofta i tråden.

Vasen till höger har jag visat upp tidigare, inlägg 1157 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post121187

Den har nu fått en kompis, vasen till vänster. Båda dessa vaser har mycket tidiga etiketter.
                        Bifogade filer

Comment

Och olika förutsättningar för att fota kan ge oanade effekter/färgsättningar.
                          Svart borde vara svart i alla lägen men nej, inte i alla lägen! Här ser ni vasen mot ett svart lakan. Min fisk står faktiskt på samma svarta lakan, men nu är det inte så svart!!!

Name:	x 1.JPG
Size:	36,1 KB
ID:	518683

Name:	x 2.JPG
Size:	39,5 KB
ID:	518684

Knepigt med färger
                          Jag glömmer aldrig säljaren som lyckades få en bäver grön, som inte alls var grön, eller en rosa vas att se orange ut på bild! Hur gör dom?
                          Vad är vitsen med att visa upp ett föremål, till försäljning, som inte visar hur föremålet ser ut i verkligheten!
                          Jag förstår inte vitsen, gör ni?

Comment

• Hej Alegni!

Härliga bilder på dina vaser! Grattis till att du fann ännu en. Är säkerligen inte så vanliga! Tycker nog mittenvasen ändå tar priset. Den är så härligt "skrikig" men ändå väldigt elegant.

Mvh. Birger!

Comment

Svart borde vara svart i alla lägen men nej, inte i alla lägen! Här ser ni vasen mot ett svart lakan. Min fisk står faktiskt på samma svarta lakan, men nu är det inte så svart!!!
                              [ATTACH]97933[/ATTACH]
                              [ATTACH]97934[/ATTACH]

Knepigt med färger
                              Jag glömmer aldrig säljaren som lyckades få en bäver grön, som inte alls var grön, eller en rosa vas att se orange ut på bild! Hur gör dom?
                              Vad är vitsen med att visa upp ett föremål, till försäljning, som inte visar hur föremålet ser ut i verkligheten!
                              Jag förstår inte vitsen, gör ni?
                              Hej Alegni!

Håller helt med dig! Just nu finns det ett antal "illgröna" föremål på E-bay till försäljning. Så ser de inte ut i verkligheten. Jag har också svårt att förstå hur dessa bilder på föremålen ska locka några köpare. Jag är lika förvånad som du!

Mvh. Birger!

Comment

Här kommer bilder på min drake.
                                32 cm lång
                                22 cm hög
                                vikt 3818 g
                                Missat denna.
                                Den där var ju riktigt läcker. Stort grattis och väldigt vackra bilder också.
                                Pes är mitt google.

Comment

Working...
                                X