Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Alegni!

Ja den var kaxig den! Härligt med lite "attityd" eller hur. Hans kamrater ligger inte långt efter heller. Är detta lilla "gäng" FM's svar på Bandidos eller?
    Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
      Hej Simco!
      Hästhuvudet är Fm Ronneby.
      Den är alldeles underbar.
      Höjden är 16 cm.
      Signeringen är Fm Ronneby Sweden.
      Ja, det må jag säga vilken otroligt vacker pjäs!!!

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Massor av härliga föremål och bilder i tråden!

Hästhuvudet faller mig i smaken ... med det grå inlägget! Mina två FM hästhuvuden är i klarglas, men dom är också fina!

Att ta bra bilder av glas är en utmaning, reflektioner från olika håll, t.ex. från fönster, färger plockas upp från föremål runtomkring, ibland ser man fotografen avspeglad i föremålet....
      Fördelen med digitalkameror är skärmen bak, man ser bilden, man ser direkt om den är oskarp osv., man kan då ta bort bilden, och prova att ta en ny bild. Och så kan man hålla på ... tills man blir nöjd eller ger upp!!

Mina bilder, med några få undantag, är tagna med en kamera från 2003. Olympus C-750UZ, 4 megapixel. Jag har inget fototält eller stativ. Ett fåtal bilder är tagna med min mobilkamera, 5 megapixel.

------

Här kommer en FM med attityd! Kaxig som bara den!!!
      ca 16 cm hög
      på sista bilden står han på hyllan, med sina kompisar
      Va!? Kamera från 2003, Olympus C-750UZ, 4 megapixel, inget fototält eller stativ och mobilkamera!!!
      Jag trodde att du hade tillgång till fotostudio, minst.
      Detta bevisar ju i högsta grad att fotografen bakom kameran är den som gör bilden

Precis som birger skriver FM;s svar på bandidos
      Den fina, uppnosiga pingvinen, förlorade jag nyss på Tradera till en annan värdig vinnare.
      Hoppas att den dyker upp igen!

Men här hemma väntar vi också tillökning, så vi väntar med spänning!
      Bilder på nytillskottet kommer när den anlänt

Comment

• :-) Hittade denna sida när jag sökte efter Marcolin Art-Crystal, blev glad och förvånad över detta intresse.
        Min pappa var mästare där, Josef & Benito mina morbröder. Så - glasbruket var mitt andra hem kan man väl säga :-)

Comment

• Signering

Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
          Här kommer Signering

Pjotr
          Alla signerade figurer ( även artikelnummer ) är första sortering. De utan är 2a.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Hej Mario!

Tusen tack för informationen! Mycket intressant! En pusselbit till faller på
            plats!

Jag har artikelnummer som börjar med B, C, D, G och M. Undrar om Luigi och
            Giovanni också designade? Det står tidigare i detta inlägg (från Halvan) att
            Giovanni ansvarade för sliperiet men han kanske också designade en del
            föremål. Artikelnummer som börjar med L resp. G finns i katalogen.
            Det var fyra bröder Marcolin men även deras syster Annamaria kom till
            Sverige, tillsammans med sin man Aure Toso. Designade dom några föremål?

Frågorna är många! Med tiden kanske fler namn dyker upp som kan identifiera
            fler artikelnummer.

Vad avgjorde hur föremålen skulle märkas/signeras? Liten eller stor upplaga,
            prisklass?
            Såldes förresten 2:a sortering? Märktes dessa på något speciellt sätt?

Jag har i min samling föremål
            *** med etikett
            *** med signering i botten
            *** med etikett och signering i botten

T.ex. äpple, klar-guld.
            Jag har ett äpple med etikett, ingen signering i botten. På Tradera finns
            just nu ett exemplar till salu "Etikettmärkt samt graverat undertill". Då
            har vi alltså en utan signering och en med signering!
            Man kan undra hur detta kommer sig?

Det är många frågor, förhoppningsvis kanske du eller någon annan kan svara på dessa frågor!

hälsningar,

Ingela
            Nej, varken mamma eller pappa designade figurer. De kom till Sverige från Murano för att hjälpa bröderna ( de skulle egentligen bara stanna ett år )
            Mamma var med & startade upp lagret och affären och pappa var mästare.
            Signeringsfrågan svarade jag på tidigare.. :-)

Comment

• Varmt Välkommen Tina T!

Vilken tillgång till FM-tråden!!!
              Har du någon samling själv eller bilder från produktionen? Skulle vara jättekul att se.
              Hoppas att du stannar här, du har mycket att bidra med och kan säkert reda ut många frågor som vi FM-samlare har.

Vänliga hälsningar Simco

Comment

• Hej Tina T!
                Jag får också önska dig varmt välkommen till FM-tråden. Hoppas att du har massor av "godsaker" som du kan visa upp för oss men även bistå med information om både FM Ronneby och dess olika aktörer.
                Mvh. Birger!

Comment

• tack tack...
                  Ojdå - om jag har foton att visa upp ? Har en hel del grejer hemma ( of course, glasdotter som man är ) får försöka fota & lägga upp :-)
                  En hel del av sakerna är kvar i föräldrahemmet i Ronneby, skulle jag ha allt uppe skulle mitt hem se ut som ett glasmuseum & det är ju inte meningen.
                  Men jag ska se vad jag kan ordna...
                  Last edited by TinaT; 2010-05-28, 15:10.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    Den fina, uppnosiga pingvinen, förlorade jag nyss på Tradera till en annan värdig vinnare.
                    Hoppas att den dyker upp igen!
                    Hehe, tack för god match, Simco! Väntar hem den till veckan, liksom lite annat smått och gott. Fast nu får jag ge mig för ett tag -semesterkassan är snart hotad om jag fortsätter i det här tempot...

/Cina

Comment

• Ursprungligen postat av TinaT Visa inlägg
                      :-) Hittade denna sida när jag sökte efter Marcolin Art-Crystal, blev glad och förvånad över detta intresse.
                      Min pappa var mästare där, Josef & Benito mina morbröder. Så - glasbruket var mitt andra hem kan man väl säga :-)
                      Välkommen hit, TinaT!! Oj, så nyfikna vi är nu! *sprickfärdig* Vi ser fram emot dina bidrag till tråden, såväl i bilder som skrift! Härligt!

/Cina

Comment

• The eagle has landed...

Nej, det var visst en neodymiumsvala... Det gick lite fort så jag hann inte få fram kameran för att fota annat än bakänden.

Skämt åsido, i mitt album finns ett par bilder till på den. Och mer kommer. Jisses, semesterkassan var det ja...
                        Bifogade filer

Comment

• Hej Cina PB!

Grattis till en riktigt snygg svala Kul bild också, man får verkligen känsla av en riktig flygmaskin!
                          Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                            Nej, det var visst en neodymiumsvala... Det gick lite fort så jag hann inte få fram kameran för att fota annat än bakänden.
                            Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                            Grattis till en riktigt snygg svala Kul bild också, man får verkligen känsla av en riktig flygmaskin!
                            Tjusig svala och en imponerande dihedral!

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                              Va!? Kamera från 2003, Olympus C-750UZ, 4 megapixel, inget fototält eller stativ och mobilkamera!!!
                              Det finns heller ingen "antiskak", skärmen bak är liten 1,5", nuförtiden brukar det vara 2,5"-3", lyxigt värre! Minneskortet i kameran är 16mb! Fanns att köpa till 512mb, svindyrt, tror det vid den tidpunkten kostade runt kr 2.000
                              Många bilder tar jag bort direkt, har väl blivit så när jag måste hushålla med antalet bilder. Jag har varit tvungen att rensa bort dåliga bilder.....och jag tar mina bilder i stort format (2288x1712), och i hög kvalitet.
                              Så länge det funkar att få bra bilder med denna kamera så köper jag nog ingen ny, bara för köpandets skull! Men ett ljustält och ett stativ skulle nog inte vara så dumt, får väl komma mig för att köpa, men det är ingen brådska!

Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                              Nej, det var visst en neodymiumsvala... Det gick lite fort så jag hann inte få fram kameran för att fota annat än bakänden

Snygg svala, snygg färg! ..... Och ja, det ser faktiskt ut som ett flygplan!

.
                              Last edited by alegni; 2010-05-31, 07:01.

Comment

• Ursprungligen postat av TinaT Visa inlägg
                                :-) Hittade denna sida när jag sökte efter Marcolin Art-Crystal, blev glad och förvånad över detta intresse.
                                hej TinaT!

Kul att du har hittat in på PES, och FM tråden, välkommen! Här finns det ett stort intresse för FM Ronneby/Marcolin, och vi försöker lära oss mer om glasbruket och dess föremål.

Det har blivit en härlig blandning av föremål i tråden, och det är det som är charmen med detta glasbruk. Det finns något för alla!

Här är en liten skapelse som folk brukar tro är Toso/Murano!
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X