Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Snäcka
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Du är en klippa, aldrig rädd att sticka ut hakan och våga en gissning. Men nej ack nej, du får försöka igen!

Mvh. Birger!

Comment

• Har inget att gå på! volcanic eruptions!
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Intressant svar, men fel! Det är ett djur. Du är duktig på detaljer så titta noga på bilderna så ser du att det finns en del klarglas även om de döljs i optiska villor, det finns också en rundning i en kant. Kika lite mer och gissa igen!
          Mvh. Birger!

Comment

• Något som vore fint vore att montera en led-lampa som lyser igenom glasfigurerna...

Comment

• Hej Slöjdarn!

Helt riktigt. Belysning eller bakgrund ger alltid uppseendeväckande olika resultat vad gäller den visuella uppfattningen av glasföremålen. På gott och ont!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Här kommer svaret på gissningen! Är skyldig Hirvi ett svar på den! Det är en fågel, närmare bestämt en anka. Signerad Marcolin Sweden M-501.15 samt med en fin etikett. Är väldigt förtjust i denna fjäderteknik. Håll till godo!
                Mvh. Birger!
                Click image for larger version

Name:	014.jpg
Views:	1
Size:	39,4 KB
ID:	509023

Name:	015.jpg
Size:	40,4 KB
ID:	509024

Name:	018.jpg
Size:	59,3 KB
ID:	509025

Comment

• Vacker anka, fick mig att tänka på Alfågel i profil.
                  Hirvi

Comment

• Hej Hirvi!

Tack! Jag förstod vad du menade om vulkan utbrott. Det blir ju nästan alltid ett sådant avslut med lite rosa och mycket små bubblor när de gjort färdigt den inre strukturen. Det här är ju ditt område men jag förmodar att det dras med lite när man lägger på klarglaset. Eller vad tror du?

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Tänkte ta upp en liten fråga här på tråden. Jag fick idag hem en helt underbar FM-Uggla. Signerad och med etikett. Ugglan har en skada på sin understa stjärtfjäder men är i övrigt i ett helt underbart skick. Inte en rispa och med en helt underbar fjädereffekt. Skadan har troligen skett efter den gjorts men är snyggt gjort och slipad och polerad. För mig är detta ett fantastiskt föremål, det stör mig inte speciellt mycket att en bit klarglas saknas, den är ändå ett helt underbart konstverk. Vad tycker ni? Skulle vara roligt att höra hur ni andra som brinner för FM-Ronneby, ställer er till en liten skada på föremålen? En annan liten lustighet med denna uggla är att den är signerad Marcolin Sweden B-33 med en etikett i silver Handsculptured. Det får jag inte riktigt ihop?
                      Mvh. Birger!

Name:	022.jpg
Size:	53,7 KB
ID:	509029

Name:	018.jpg
Size:	57,6 KB
ID:	509030

Name:	019.jpg
Size:	62,1 KB
ID:	509031

Name:	009.jpg
Size:	53,7 KB
ID:	509032

Name:	021.jpg
Size:	52,3 KB
ID:	509033

Comment

• Häftig uggla med sina dominanta ögon som ugglor har, där har du pålaggda ögon, är nog inte så ovanligt, riktigt hur färg och mönster beter sig är ju av varierande art efter varje anfång med klarglas,
                        att stjärten saknar en bit kanske bara har med värdet att göra om du skulle sälja, huvudsaken är ju att du inte störs av det, jag själv är mycket för att laga i alla lägen, slänger inget i första taget
                        Hirvi

Comment

• Hej Hirvi!

Tack! Skönheten sitter ju i betraktarens ögon och där är jag enig med dig! Jag tycker ugglan är fantastisk och att den är lite lagad gör ingenting i detta fallet. Kan ju inte tänka mig något annat än att det har betydelse för priset vid en försäljning, jag köpte den själv för en "spottstyver" i sammanhanget. Det känns dock inte riktigt ärligt, jag tycker själv att denna uggla borde betinga ett ganska högt pris på marknaden även om den är lite tilltuffsad. För mig är detta ett förstklassigt konstglasarbete oavsett att en liten bit av stjärten saknas och jag skäms lite grann för att jag fick den så billigt. Tycker inte alltid att det borde påverka priset så mycket att en liten detalj är skadad och att man lagat det skickligt!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Birger Grattis till din helt underbara uggla

Comment

• Hej Guygil!

Tack! Ja visst är den ståtlig även fast den har en liten skada. Du är ju uggleälskare, har jag förstått. Har du själv några FM-Ronneby ugglor i din ägo?

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                                Tänkte ta upp en liten fråga här på tråden. Jag fick idag hem en helt underbar FM-Uggla. Signerad och med etikett. Ugglan har en skada på sin understa stjärtfjäder men är i övrigt i ett helt underbart skick. Inte en rispa och med en helt underbar fjädereffekt. Skadan har troligen skett efter den gjorts men är snyggt gjort och slipad och polerad. För mig är detta ett fantastiskt föremål, det stör mig inte speciellt mycket att en bit klarglas saknas, den är ändå ett helt underbart konstverk. Vad tycker ni? Skulle vara roligt att höra hur ni andra som brinner för FM-Ronneby, ställer er till en liten skada på föremålen? En annan liten lustighet med denna uggla är att den är signerad Marcolin Sweden B-33 med en etikett i silver Handsculptured. Det får jag inte riktigt ihop?
                                Birger, när det gäller signering och etikett på din uggla så är jag lika förbryllad som du!

Apropå skadan: Som samlare strävar jag efter att hitta föremålen i så gott skick som möjligt. Att medvetet köpa skadade föremål är inte att rekommendera även om det blir billigt i inköp. Du nämner att du köpte din uggla för en “spottstyver”, vilket jag tolkar att ingen bjöd mot. Det visar hur andra FM-samlare ser på saken. Även om det är en extremt fin uggla så spelar denna skada en stor roll, och det är ingen liten skada. En rejäl bit saknas.
                                Detta påverkar självklart värdet. Skulle du i din tur sälja ugglan för en billig penning så är det inte ens säkert att du får den såld. Skadan spelar roll.

Ett föremål har en viss balans, en viss symmetri, en helhet som formgivaren har lagt ner möda på att få fram. Skadan på din uggla ger den en viss obalans, den ser rumphuggen ut.
                                Uggla B-33 dyker inte upp ofta så man kan ha ett skadat exemplar (för en billig penning) som referensmaterial, men om tillfälle ges så anser jag man ska byta upp sig till ett oskadat exemplar.

Avslutar med några bilder, en katalogbild samt bild på min uggla.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X