Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FM Konstglas Ronneby / Marcolin
Collapse
X
-
Hej Hirvi!
Helt rätt! Grattis!
Det hade gått lika bra med pappa! Tänkte att jag får hålla en lite snällare linje med gissningarna. Det är ju kul ändå. Den här fick jag hem i går och jag tänkte, vilket monster! Det är en B-715 33cm. men här har bröderna Marcolin varit frikostiga med glasmassan. Den är drygt 35cm. hög. 18cm. mellan vingarna samt väger 3,2kg. Jag tycker den är helt sanslös! Håll till godo!
Mvh. Birger!
Comment
-
Hej Hirvi!
Tack!
Jag vill verkligen inte att du tappar gnistan!
Tycker du tar upp en intressant frågeställning där. Jag har tänkt en del på just framställningskostnaden kontra den konstnärliga arbetskostnaden. Vad tror du själv att en så här pjäs skulle kosta att tillverka idag?
Skulle också vara roligt om du skulle våga dig på ett ev. utpris på samma pjäs idag.
Mvh. Birger!
Comment
-
Hänger med dåligt i utvecklingen av priser, men det kostar en bra slant att driva och få det att gå runt i dag, även om man gör 10 sådana pingviner på en dag så gäller det ju att sälja av oxå,
ugnen står där i alla lägen och bara äter pengar, sedan så skall ny glasmassa smältas under natten, då höjer man tempen och den kosta ännu mera att driva, + att man har några ugnar till igång på dagen.
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Hej Hirvi!
Jag tänkte i första hand på kostnaden i glasmassa+kringkostnader, dvs. energiförbrukning mm. Bara just den biten. Om vi går tillbaka till tiden för när den här tillverkades någon gång på mitten av 80-talet. Om vi säger att utpriset på denna pingvin då kanske låg någonstans mellan 400-600kr. Vad tror du att den skulle kosta idag?
Mvh. Birger!
Comment
-
Är det FM, det kan dölja sig mycket bakom glaskulan kulan kan vara ett bröst på en fågel
Pingvinen skulle nog mi.ke.glasblåsare kunna tala om vad dagspriset var.
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Ursprungligen postat av alegni Visa inläggAngelfish, 2870 g, ca 30 cm. signering i botten: Marcolin Sweden M-614-30
Till min glädje är den även signerad av Josef Marcolin själv, samt numrerad 18/250.Jag har bara denna med en sådan signering. Det är inget man snubblar över varje dag, så det är nog inte så vanligt.Ursprungligen postat av Hirvi Visa inläggRiktigt stor maffig pjäs alegni, har du flera med sådan signering, eller är det riktigt ovanligt?
Comment
-
Tack!Ursprungligen postat av birger Visa inläggWoW!!!Det var nog den hitintills snyggaste Marcolin fisk eller figurin, alla kategorier, som jag sett. Ett helt underbart hantverk. Riktigt roligt också att Josef signerat den och att den är gjord i en begränsad upplaga. Stort stort GRATTIS!!!!
Magnifik! Grattis!Ursprungligen postat av birger Visa inläggDen här fick jag hem i går och jag tänkte, vilket monster! Det är en B-715 33cm. men här har bröderna Marcolin varit frikostiga med glasmassan. Den är drygt 35cm. hög. 18cm. mellan vingarna samt väger 3,2kg. Jag tycker den är helt sanslös!
Har din stora, härliga, maffiga pingvin någon signering eller etikett?Ursprungligen postat av birger Visa inläggOm vi går tillbaka till tiden för när den här tillverkades någon gång på mitten av 80-talet.
Comment
-
Kanske han gett bort den som en peronlig gåvaUrsprungligen postat av alegni Visa inläggJag har bara denna med en sådan signering. Det är inget man snubblar över varje dag, så det är nog inte så vanligt.

och senare har den kommit ut på marknaden.
Comment
Försök igen!
Comment