Det kan ju vara det enda föremålet. Som kanske sedan fått bilda upphov till "den gröna". Det finns ju bevisligen åtminstone ett grönt föremål...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Grön Blå Eld
Collapse
X
-
Vidare korrespondens:
Jag:
Tack för infot!
Ni kan inte skicka en bild på föremålet? Det är alltså inte den grå
varianten du tänker på utan en helt annan?
Svar:
Hej igen,
Nej det är inte grått utan grönt. Ska försöka ta ett foto men jag hinner
inte nu för vi jobbar för högtryck med ombyggnation av hela museet och det
är nyöppning om bara 1,5 veckor!!!
Jag hör av mig
Comment
-
Hej! registrerade mig här när jag googlade och fick se den här tråden. Har i min ägo en uppsättning uppläggningsfat etc. i serien blå eld, gröna sådana. Undertill är de stämplade med "Rörstrand inc.". Enligt www.anna-antik.nu var dessa avsedda för usa-export, precis som de grå som nämnts tidigare i den här tråden. Är det verkligen ingen annan som sett sådana?
Comment
-
Snälla! En bild!!!Ursprungligen postat av HannanHej! registrerade mig här när jag googlade och fick se den här tråden. Har i min ägo en uppsättning uppläggningsfat etc. i serien blå eld, gröna sådana. Undertill är de stämplade med "Rörstrand inc.". Enligt www.anna-antik.nu var dessa avsedda för usa-export, precis som de grå som nämnts tidigare i den här tråden. Är det verkligen ingen annan som sett sådana?"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Comment
-
Men nog är det konstigt... Efter att jag förstått att den gröna blå eld är ovanlig, att det till och med spekuleras om huruvida den finns (vilket den gör, jag har den ju!) har jag letat som en galning på nätet. Tänkte att den kanske gick att hitta på någon utländsk auktionssite eller så, eftersom den var tänkt för export, men jag hittar ingenting. Och det måste ju onekligen finnas fler exemplar än de jag har. Dessa är f. ö. numrerade med 542, vilket ju talar för att det bör finnas åtminstone 541 likadana serviser till...
Comment
-
Jung_Kee: Ja, så kan det säkert vara.
Äjth: Nej, de är inte grå, de är mörkgröna. Håller med om att bilderna är lite otydliga, lyckades tyvärr inte ta några bättre, men jag kan försöka igen.
Har sett bilder på de grå, och de har en helt annan färg än dessa, som är odiskutabelt gröna.
Comment
-
Borde ja, men det är inte helt säkert. Om de bara har ett föremål i samlingarna på Rörstrand så kan det ju tänkas att serien har varit ett beställningsuppdrag eller provserie, i en väldigt liten upplaga, som gått iväg och där man bara har sparat första provet. Det är det väl högst dock troligt att det finns fler serviser där ute, då ryktet (nu bekräftat) om dess extistens har cirkulerat ett bra tag.Ursprungligen postat av HannanLiljerik: Aha, där ser man! Då har det inget med antal ex att göra alltså... Men i vilket fall som helst bör det ju finnas fler...
Comment
Comment