Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grön Blå Eld

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det kan ju vara det enda föremålet. Som kanske sedan fått bilda upphov till "den gröna". Det finns ju bevisligen åtminstone ett grönt föremål...

Comment

Vidare korrespondens:

Jag:

Tack för infot!

Ni kan inte skicka en bild på föremålet? Det är alltså inte den grå
      varianten du tänker på utan en helt annan?

Svar:

Hej igen,

Nej det är inte grått utan grönt. Ska försöka ta ett foto men jag hinner
      inte nu för vi jobbar för högtryck med ombyggnation av hela museet och det
      är nyöppning om bara 1,5 veckor!!!

Jag hör av mig

Comment

Ska bli spännande att se hur den ser ut när svaret kommer! Glöm inte att påminna dem! Blå eld är en av mina favoritformgivningar, även om den är praktiskt taget oanvändbar så känslig som den är, och en grön vore intressant att se!

Comment

Följer denna tråd med intresse!

Comment

Hej! registrerade mig här när jag googlade och fick se den här tråden. Har i min ägo en uppsättning uppläggningsfat etc. i serien blå eld, gröna sådana. Undertill är de stämplade med "Rörstrand inc.". Enligt www.anna-antik.nu var dessa avsedda för usa-export, precis som de grå som nämnts tidigare i den här tråden. Är det verkligen ingen annan som sett sådana?

Comment

Ursprungligen postat av Hannan
              Hej! registrerade mig här när jag googlade och fick se den här tråden. Har i min ägo en uppsättning uppläggningsfat etc. i serien blå eld, gröna sådana. Undertill är de stämplade med "Rörstrand inc.". Enligt www.anna-antik.nu var dessa avsedda för usa-export, precis som de grå som nämnts tidigare i den här tråden. Är det verkligen ingen annan som sett sådana?
              Snälla! En bild!!!
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

Comment

Bilder på grön blå eld

Okej, här kommer ett par bilder. De är inte så bra eftersom jag bara har min telefon att fotografera med, men jag tycker nog att det framgår att de är gröna.
                Bifogade filer

Comment

Ja inte är det de grå i alla fall vad jag kan se, så om man använder uteslutningsmetoden...

Vad upplyst man äntligen känner sig. :]

Comment

Men nog är det konstigt... Efter att jag förstått att den gröna blå eld är ovanlig, att det till och med spekuleras om huruvida den finns (vilket den gör, jag har den ju!) har jag letat som en galning på nätet. Tänkte att den kanske gick att hitta på någon utländsk auktionssite eller så, eftersom den var tänkt för export, men jag hittar ingenting. Och det måste ju onekligen finnas fler exemplar än de jag har. Dessa är f. ö. numrerade med 542, vilket ju talar för att det bör finnas åtminstone 541 likadana serviser till...

Comment

Hm, ja det var ju märkligt, men det var himla kul att se servisen i alla fall, tack så hemskt mycket för bilderna! Kan det vara så att de finns i USA/något annat land hos folk som helt enkelt inte vill bli av med dem?

Comment

Har jag fel på min skärm eller...? tycker de ser grå ut, tittar ur olika vinklar, men...
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hannan, 542 betyder att de är gjorda år 1954- kvartal 2.

Comment

Jung_Kee: Ja, så kan det säkert vara.

Äjth: Nej, de är inte grå, de är mörkgröna. Håller med om att bilderna är lite otydliga, lyckades tyvärr inte ta några bättre, men jag kan försöka igen.
                            Har sett bilder på de grå, och de har en helt annan färg än dessa, som är odiskutabelt gröna.

Comment

Liljerik: Aha, där ser man! Då har det inget med antal ex att göra alltså... Men i vilket fall som helst bör det ju finnas fler...

Comment

Ursprungligen postat av Hannan
                                Liljerik: Aha, där ser man! Då har det inget med antal ex att göra alltså... Men i vilket fall som helst bör det ju finnas fler...
                                Borde ja, men det är inte helt säkert. Om de bara har ett föremål i samlingarna på Rörstrand så kan det ju tänkas att serien har varit ett beställningsuppdrag eller provserie, i en väldigt liten upplaga, som gått iväg och där man bara har sparat första provet. Det är det väl högst dock troligt att det finns fler serviser där ute, då ryktet (nu bekräftat) om dess extistens har cirkulerat ett bra tag.

Comment

Working...
                                X