Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Har först nu läst alla sidor i denna tråd. Mycket och gedigen kunskap i ämnet. Hade ingen aning hur mycket och också vackra saker dom gjorde. Tackar för en intressant tråd som säkerligen kommer att leva ett bra tag till med det enda jag har av FM. En enkel liten ljusstake. Hoppas att den är från FM och att lappen inte är ditsatt av ondo.
    Bifogade filer

Comment

• Hej!

Har sett denna ljusstake ett flertal gånger..helt klart FM Konstglas

Pjotr

Comment

• Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
        En enkel liten ljusstake. Hoppas att den är från FM och att lappen inte är ditsatt av ondo.

Visst är det FM Konstglas. Här kommer bild ur en katalog från tidigt 1970-tal:
        .
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av mi.ke. Visa inlägg
          Vad jag vet så har iaf inte den närmaste släkten arbetat med glas tidigare.

Steget in i glasbranschen var att Josef Marcolin tog plats i sin gudfars glashytta i Murano där han fick lära sig glasblåsaryrket från grunden av glasmästaren Tagliapietra.

Comment

• Nja nu måste jag nog protestera lite.. menar du Lino Tagliapietra?

Comment

• Ursprungligen postat av mi.ke. Visa inlägg
              Nja nu måste jag nog protestera lite.. menar du Lino Tagliapietra?
              Hej mi.ke.

Uppgifterna är hämtade från två intervjuer med Josef Marcolin, där omnämns Tagliapietra men inte förnamnet

Med tanke på att Lino Tagliapietra är född 1934 så får man förmoda att det kan vara någon äldre släkting till Lino.

Ingela
              Last edited by alegni; 2007-09-16, 20:52.

Comment

• Hittade denna på en second hand butik idag. Vad är värdet??? 28cm lång, 12cm hög
                Bifogade filer

Comment

• Kan denna brevpress vara FM konstglas?

Den är i klarglas med bronsfärgade inlägg och små glas bubblor.
                  Bifogade filer
                  Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

• Bättre bild. Ingen som vet vad jag kan få för den??? tycker den är väldigt fin i alla fall
                    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                      Kul, Hirvi, med ännu en modell av den förtjusande lilla hunden!
                      Till Pjotr (och alla andra föstås) kan meddela, att jag inte har glömt att leta info om Marcolinernas Ronnebytid. Bad häromdagen min granne att leta bland tidningsarkiven. Han är nämligen fd chefredaktör för lokaltidning och han lovade, att han skall titta efter vad som finns. Så jag hoppas att snart kunna bidra med något lite.
                      Vad jag vet nu!
                      Den har kommit tillbaka till Sverige!
                      Från Minnesota USA!
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• [QUOTE=alegni;38792]Hej mi.ke.

Uppgifterna är hämtade från två intervjuer med Josef Marcolin, där omnämns Tagliapietra men inte förnamnet

Med tanke på att Lino Tagliapietra är född 1934 så får man förmoda att det kan vara någon äldre släkting till Lino.

Hej alegni!

Jo de va precis de jag tyckte. Jag har inte hört om någon annan Taglipietra.. Lino va ju tränad av Seguso vad jag visste.. men men.. Josef har alltid rätt

Fortsätter och följa det här ämnet.. kul och se allt vad ni har, ska bidra med ett par foton vid tillfälle!

Comment

• Eneryda - FM

Hej!

Skitkul med så många som gillar saker från FM.

Jag har inte så jättestor kunskap själv, men har lärt mig jättemycket genom att läsa inläggen i den här tråden. Tack!

Jag hittade en sådan här som länge förbryllat mig eftersom den var märkt både med FM konstglas, som jag trodde bara legat i Ronneby, samt Eneryda.

Efter att ha kollat här, vet jag nu att det måste vara en tidig FM från tiden innan Ronneby.

Är det någon som vet värde på en sådan här och om den är vanlig eller sällsynt?
                          Själv har jag inte sett den här etiketten i verkligheten förrän nu.
                          Bifogade filer

Comment

• Välkommen till Precis En Sån!

Jag undrar om den har någon signering och hur hög är den?

Pjotr

Comment

• Godkväll!

Här kommer ett av mina nyförvärv ....Så färsk att jag inte hunnit diskat ren den ännu och så ivrig att delge er samlarvänner

Den är stor och tung 18 cm hög 22 cm på längden i perfekt skick och svår att fotografera för att göra den rättvis

Jag har aldrig sett denna variant av elefant förut

En mycket nöjd

Pjotr
                              Bifogade filer

Comment

• Kul med alla inlägg och bilder som kommit in senaste tiden! Jag har inte
                                haft så mycket tid att skriva på forumet men tittar in en liten stund varje
                                dag och läser.
                                Här kommer några små kommentarer som inte blivit av tidigare! Hoppas jag
                                inte glömt bort någon!

Raoul Karlsson:
                                Tack för bilden på myskoxen! Tänk vad fint man kan hitta inne hos grannen!

Kurt-Sune:
                                Vas med ovanlig signatur! Mycket intressant!
                                Signerats på detta vis vid något speciellt tillfälle? Till någon utställning
                                kanske eller som gåva till någon från Inga Lill Marcolin? Ja, man kan bara
                                undra.......

Prunus75:
                                Snygg val. Har du tittat på den i olika belysning? Ser ut som neodymium! Se
                                tidigare inlägg nr 161.

Samlartrollet:
                                Din brevpress är inget som jag omedelbart känner igen. Hur är slipningen i
                                botten? Kan du sätta in en bild?

mi.ke.
                                Ser fram emot dina bilder när dom kommer! Snygg avatar förresten!

wysiwyg:
                                Intressant och ovanlig modell. Eneryda etiketterna brukar inte dyka upp så
                                ofta och denna fågel har jag inte sett tidigare. Jättekul att se!

pjotr:
                                Vilken festlig elefant! Grattis till inköpet!

Jag avslutar med en bild på en trevlig sak från min samling:

.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X