Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Cina PB!

Jag har tänkt och tänkt och klurat och lurat men jag vet banne mig inte vad det är för något. Färgerna gör att jag tänker på FM-ägg eller brevpressar men samtidigt påminner ju mönstret om fiskfjäll eller fjädrar. Blir inte riktigt klok på det där. Jag måste ju ändå slänga in en gissning och det får bli brevpress troligen ett ägg. Jag kontrar dock blixtsnabbt och lägger in en egen gissning. Lägger dock in den som tisdagsgissning så du får kolla där.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
      Jag är kvar, familjen mår efter omständigheterna väl och samlandet fortsätter, om än i sakta mak för tillfället. Bifogar en bild på bakgrundsbilden i min dator sedan en tid tillbaka. Lyckan över detta fynd var enorm! Gissning?
      Dessutom har jag tydligen blivit någon slags pingvinräddare. Paraden är ganska charmig, om jag får säga det själv.

Hej Cina,

Trevligt att se dig i tråden igen, och skönt att höra att det vänt åt rätt håll för din pappa.

Din gruppbild är jättefin, en förnäm skara ... med näsan i vädret! Du är en sann djurvän!

Din gissning är knepig men jag måste ju självklart komma med något!

Något med glaskross i. Jag tänkte på ett ägg, eller kanske en liten fågel .....
      men då det dyker upp föremål/modeller som vi inte träffat på tidigare så funderar jag nu på om det kan finnas en lampfot med glaskross i.

Min gissning får bli en lampfot.

Comment

• Min blå bakgrundsbild

Tyvärr, Birger och Alegni - ni är inne på rätt spår i gissningarna, men gissar sen på brevpress respektive lampfot. Det är dock inte rätt...

Nu kommer ni dock att tänka "jamen - åhhhh, så klart det var en sån!" ... Min vana trogen håller jag mig till de uppnosiga. En i lila och rosa är också väntad, bara jag kommer iväg till utlämningsstället.
        Bifogade filer
        Last edited by Cina PB; 2010-11-09, 19:25.

Comment

• Hej Cina PB!

Ja jäsiken! Den var knepig, du hade lyckats ta en extremt skarp närbild, grymt svårt att placera den. Fågeln var jag inne på men jag trodde det var krångligare än så. Kul gissning var det och grattis till en riktigt färggrann "pippi"

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
            Fågeln var jag inne på men jag trodde det var krångligare än så.
            Även jag var inne på denna fågel men utgick ifrån att det är nog inte det uppenbara utan lite lurigare ......

Grattis till en fin fågel!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Skulle vilja ha hjälp med en gammal goding jag frågat om tidigare. Denna stora fisk i klarglas är fortfarande lite av ett mysterium för mig. Nu har jag ju varit med ett tag och sett många FM-fiskar i alla möjliga modeller men fortfarande inte stött på någon som liknar den här. Vore jättetacksam för hjälp att identifiera modellnummer på denna "firre". Enligt etiketten bör den vara tillverkad 70-talets första hälft.
              Click image for larger version

Name:	pes 003.jpg
Views:	1
Size:	48,5 KB
ID:	503321

Mvh. Birger!

Comment

• Simco du skrev:
                Ankan bredvid neodymiumduvan är en katt bland hermelinerna. Det föll lite skugga på den så den upplevs grå på bilden. Den har AvEM etikett och finns i Muranodjurstråden.

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                “Katt bland hermelinerna” .... lurigt! Men vilken godbit ni har hittat! Jag letade upp den i Muranotråden, av någon anledning tycks jag ha missat denna, men den är mycket snygg!

Jag satt och tittade på min blå svan .... eller är det min grå svan ...... nej, den är blå men precis som din AvEM anka så skiftar det beroende på ljuset.

Den stora svanen (till höger) är tidig FM, och det är den som nu kommer på bild.

Är det fascinerande eller är det fascinerande?

.
                Bifogade filer

Comment

Skulle vilja ha hjälp med en gammal goding jag frågat om tidigare. Denna stora fisk i klarglas är fortfarande lite av ett mysterium för mig. Nu har jag ju varit med ett tag och sett många FM-fiskar i alla möjliga modeller men fortfarande inte stött på någon som liknar den här. Vore jättetacksam för hjälp att identifiera modellnummer på denna "firre". Enligt etiketten bör den vara tillverkad 70-talets första hälft.
                  Svårt att matcha ett artikelnummer med ett föremål. Det blir lite som att leta efter en nål i en höstack.
                  Jag har försökt att leta lite men jag har tyvärr inget svar att ge.....
                  Det står ett artikelnummer i en priskurant, det står att det är en fisk, eller en fågel, eller vad det nu kan vara.....men hur ser föremålet ut som avses?

Men en sak är viktig, och det är detaljer ... ja, vi återkommer alltid till detaljer!

I detta fall behöver du berätta vad som står på etiketten, samt storlek på fisken.
                  Nu kan vi urskilja färg på etiketten, att den är silverfärgad, men om det inte går att se, så behöver även denna uppgift vara med.

Detta är allmänna råd, och inte bara riktat till dig birger.

Vi har nu en "vaduvill"-tråd ..... dvs. vi gör vad vi vill ...

men vi har också uttrycket: som man ropar får man svar!

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                    Simco du skrev:
                    Ankan bredvid neodymiumduvan är en katt bland hermelinerna. Det föll lite skugga på den så den upplevs grå på bilden. Den har AvEM etikett och finns i Muranodjurstråden.

Jag satt och tittade på min blå svan .... eller är det min grå svan ...... nej, den är blå men precis som din AvEM anka så skiftar det beroende på ljuset.

Den stora svanen (till höger) är tidig FM, och det är den som nu kommer på bild.

Är det fascinerande eller är det fascinerande?

.
                    Läckert alegni!

Verkligen fascinerande! Att neodymium figurerna skiftar från blått-rosa-lila är läckert, men den här effekten är annorlunda, grått-djuplila-koboltblått. Precis som figurerna byter skepnader i olika vinklar så skiftar färgerna i olika ljus. Det kan man verkligen kalla mångsidighet. För att inte tala om alla detaljer i bubblor och mönstereffekter som framkommer vid närmare granskning.

Kul att du kunde fånga detta så fint på bilderna.

Comment

Hej igen!

Här kommer en fantastisk vacker svala signerad FM Ronneby Sweden M. 378 och med en fin etikett. Lägg märke till de fina bubblorna samt den härliga övergången från svart till rödlila i stjärtfjädrarna.
                      Mycket vacker, sommarens sista svala

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      .......

Jag har fotat min snigel tidigare men aldrig riktigt fått till det! Först några bilder som varit med tidigare, samt en nytagen närbild.

Här vill jag passa på att fråga: hur får man fram denna effekt???????
                      Vad säger ni ...... Hirvi, Mikkel, mi.ke.!
                      Snigeln är underbar precis som din fina parfymflaska i din gissningstråd.
                      Krackelerad olja, superläckert.

Tack till Hirvi som kan bringa klarhet i hur dessa fenomen kan åstakommas.
                      Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                      Hej, go' vänner av FM Ronneby!

Jag är kvar, familjen mår efter omständigheterna väl och samlandet fortsätter, om än i sakta mak för tillfället. Bifogar en bild på bakgrundsbilden i min dator sedan en tid tillbaka. Lyckan över detta fynd var enorm! Gissning?

Dessutom har jag tydligen blivit någon slags pingvinräddare. Paraden är ganska charmig, om jag får säga det själv.

Så fort jag orkar mer, ska jag försöka uppdatera lite mer ingående.

/Cina PB
                      Vilken härlig familj!
                      Nu skulle du ha ett stort slipat glasblock, som ett isberg, och ställa dina snygga pingviner på.

Skönt att din pappa mår bättre.

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                      Hej FM-Vänner!

[ATTACH]76041[/ATTACH]

Mvh. Birger!
                      Läcker!!!

Comment

• Hej Alegni!

Jag ber om ursäkt! Jag är en riktig slarver. Fisken har en silver och svart handiwork etikett. Fisken är ca. 180mm hög och 320mm lång.

Tack också för härliga fotoeffekter i dina svanar, det har jag inte sett förut. Riktigt häftigt.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Simco!

Tack! Ja visst är svalan läcker, den var mer massiv än jag själv trodde men har underbara färger och bubbeleffekter. Bubblorna är så små att de nästan ser ut som dammkorn. Mycket speciellt.

Mvh. Birger!

Comment

• Ibland när jag fotar så blir det inte bra, det blir reflexer, kameran hittar inte skärpan, jag har tummen mitt i handen, jag har tittat för djupt i glaset ... eller hur det nu var!

Men ibland kan det istället bli intressanta effekter och närbilder, utan att jag lyfter ett finger...... här kommer en bild från en förtrollad värld!
                            Fantasin får flöda, och man kan se det man vill, detaljer i all oändlighet ...... Kanske detta är inne i en grotta eller djupt nere i havets värld! Ja, bestäm själv!
                            Bifogade filer

Comment

• Fler gäckande föremål .... här kommer en vas som kräver rätt ljus för att komma till sin rätt.
                              Rätt ljus har jag inte hittat, kameran fångar inte det som ögat ser ... så jag tar de bilder jag har
                              .... någon gång kanske jag och kameran är överens, och då kommer det fler bilder!

Här ser ni hur effekten framträder i olika beslysning.
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                                Ibland när jag fotar så blir det inte bra, det blir reflexer, kameran hittar inte skärpan, jag har tummen mitt i handen, jag har tittat för djupt i glaset ... eller hur det nu var!

Men ibland kan det istället bli intressanta effekter och närbilder, utan att jag lyfter ett finger...... här kommer en bild från en förtrollad värld!
                                Fantasin får flöda, och man kan se det man vill, detaljer i all oändlighet ...... Kanske detta är inne i en grotta eller djupt nere i havets värld! Ja, bestäm själv!
                                En mussla som håller hårt om en stor odlad pärla.
                                Luftbubblorna sipprar ut så snart kanske den är på väg att öppnas?

Comment

Working...
                                X