Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej!

Ja Jag tror det är en Marcolin B673....Men 100 % kan jag inte vara 95 % är jag säker

Mvh Pjotr

Comment

• Hej Pjotr!

Du missade väl inte min fråga om din fina fisk!

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Häftig firre! Stort grattis!
      Såvitt jag kan se är det en "Triggerfish", M-233. Kan du kolla på signeringen?
      M-232 är en "Humu Humu" fisk.
      Jag gillar din fisk. Allra helst skulle jag vilja ha en M-231 i min samling, gillar dess former!
      Tycker dessutom att dom har fått till ögonen väldigt bra, både på din M-233 och på M-231.

Comment

• Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
        Förlåt för att jag lortar ner er toppenfina tråd med denna fråga, men är detta en FM Ronneby:
        http://www.tradera.com/Konstglas-Fan...0705_117017445
        MvH
        Emil

Hej Emil!

Kolla på inlägg nr 1390

http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=1390

Comment

• Hej Emil!

Bara kul att ha dig på tråden! Visst är det en B-673. Du kan se min på Pes, länken har du i Alegni's inlägg här ovan. Tilläggas ska, att det är en mycket snygg och häftig modell, svårt att ta bilder som gör den rättvisa.

Mvh. Birger!

Comment

• Tack för detta! Jag hade ju hoppats att den var från nån gammal kommuniststat men tyvärr...

MvH
            Emil

Comment

• Hej FM-Vänner!

Idag har det varit "barnens dag" i Uddevalla. Det innebär att barnföräldrar går man ur huse och säljer av sina barns "urvuxna kläder, filmer, Pokemonkort mm". M.a.o. ett himmelrike för mina barn, att få förlusta sig ordentligt på ett riktigt "barnloppis" Vanessa har köpt inlines och dockor och filmer och Douglas har naturligtvis köpt Pokemonkort och lite filmer. Men Pappa då? Jo då han har också gjort lite fynd. Det första fyndet är egentligen inte från idag, har glömt att redovisa det bara!

Så dagens första lilla FM-fynd är tillägnat Simco och är en del av "Discofamiljen"
              en liten kaxig sak som benämndes pelikan vad köptillfället men jag tror nog att detta är en tucan. Disco är det oavsett.Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	41,2 KB
ID:	496651

Click image for larger version

Name:	004.jpg
Size:	42,3 KB
ID:	496652

Mvh. Birger!

Comment

• hej igen!

Den här lilla vackra saken är tillägnad Cina PB. Med risk för att bli kallad "härmapa" så kommer nu en liten men underbart vacker ametist skål i mörk, mörklila ametist. Den är inte helt svart, som mina helt svarta ametistfigurer men nästan. En lustig liten detalj med skålen är att den tenderar att släppa igenom mer ljus när man belyser den underifrån än från ovansidan. Nåväl, liten men naggande god, ingen etikett men jag tror nog att vi alla är överens om att det är en FM-skål.

Name:	012.jpg
Size:	131,0 KB
ID:	496654

Name:	011.jpg
Size:	70,3 KB
ID:	496655

Mvh. Birger!

Comment

• Lite till!

Var förbi pingstkyrkans Second hand och hittade en fantastisk duva, jag vill benämna den M-407, har ingen signering men en fin etikett. Är lite tagen av tidens tand, lite smårispor här och där men inget som tar skönheten ur den. Betalade kanske lite för mycket för den men pengarna går ju till goda ändamål.
                  Så håll till godo med en underbar duva i klarglas och ametist 1,4kg.

Name:	005.jpg
Size:	65,6 KB
ID:	496656

Name:	006.jpg
Size:	57,3 KB
ID:	496657

Name:	008.jpg
Size:	75,6 KB
ID:	496658
                  Mvh. Birger!

Comment

• Hej!

Nejdå...Jag missade inte din fråga alegni och det är mycket intressant...Har lite dåligt med tid så jag har inte hunnit svara.

Den är första fisken är signerad M233 28 och den andra fisken som jag sänder med denna gång har M232 31 och jag tycker att den här fisken ser ut som Humu Humu fisken i verkligheten....Så det blir lite omkastat med dessa nummer
                    Spännande. Jag gillar dessa fiskar för jag har snorklat i saltvatten och sett otroliga fiskar med fantastiska färger.

Godkväll Pjotr
                    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                      Var förbi pingstkyrkans Second hand och hittade en fantastisk duva, jag vill benämna den M-407, har ingen signering men en fin etikett.
                      Så håll till godo med en underbar duva i klarglas och ametist 1,4kg.
                      Grattis till dina inköp!

Håller med, duvan är jättefin!

Fin etikett säger du .... försöker läsa .... står det Handsculptured???
                      Vore jättebra om du skriver vilken etikett det är, t.e.x. Handiwork eller Handsculptured.
                      Last edited by alegni; 2010-08-28, 20:38.

Comment

• Hej Alegni!

Det står handsculptured på etiketten och visst är den fin!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                          Den är första fisken är signerad M233 28 och den andra fisken som jag sänder med denna gång har M232 31 och jag tycker att den här fisken ser ut som Humu Humu fisken i verkligheten....Så det blir lite omkastat med dessa nummer
                          Omkastade nummer

Jag kan inte se att något är omkastat? Hur menar du?? Kan du förklara!

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                            Omkastade nummer

Jag kan inte se att något är omkastat? Hur menar du?? Kan du förklara!
                            Ursäkta att jag rörde ihop siffrorna......Jag har snabbt skickat in bilder och döpt dessa fel och kastat om siffrorna till bilderna..... därför trodde jag att mina fiskar hade nummer tvärt emot listan.....så det blev inget intressant av det så går det när man jäktar fram något

Mvh Pjotr

Comment

• vit kanin - Marcolin Sweden C9

Här kommer min "mittemellan", dvs. detta något som jag inte hade i min FM samling!
                              Vitt glas från FM!
                              En fin liten kanin, som jag bara inte kunde motstå ..... kanske ingen större, märkvärdig pjäs, men för mig som FM-samlare är den värdefull!
                              Den är 9 cm hög, vikt: 386g, tillverkad ca 1985-1986, och är signerad: Marcolin Sweden C9

Äjth visade här upp ett FM ägg i vitt glas...

och efterfrågade samtidigt mer vitt glas från FM .... men det verkar inte vara alltför vanligt eftersom väldigt lite dyker upp.

Jag har en C-9 sedan tidigare, den presenterade jag här:

och en i svart ametist hittar ni här:

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                                Tack för ditt svar. Jag trodde att din mormor och mamma hade fått fåglarna vid olika tillfällen, men då är det alltså vid ett och samma tillfälle, "jubileum eller nåt liknande". Kul att dom då valde att ge personalen en blå fågel från FM Ronneby!
                                Ja det är jättekul och oväntat med tanke på att fabriken ligger i södra norrland, det är ju en bit emellan. Hur det än gick till så är jag glad att de delade ut fåglar från Ronneby annars hade jag kanske aldrig hört talas om FM konstglas.
                                Jag hittade ju en brun fågel med fönsterfabrikens klistermärke på så det var nog inte bara blå fåglar.

Jag såg en bowlingkägla på Tradera som säljaren sa var Ronneby. Den såg ut som om det kunde ha varit FM Ronneby men jag var osäker.
                                Eva B

Comment

Working...
                                X