Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Your wish is my command...

Här kommer helbilder på kattungen jag fick hem, både framifrån och i profil - men sidospåren får ni tyvärr vänta lite med. Postgången tar tydligen en herrans tid! *muttrar* Men jag lär trumpeta då det är dags...

/Cina PB
    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
      Själv är jag ute på djupt vatten och en fisk till har fastnat på kroken
      Signerad Marcolin Sweden M335 17
      Stort Grattis! ... Jätteläcker "Lauwi" fisk! ... Det är härliga färger i dessa fiskar!

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      Har plockat hem en fin fågel ifrån England. Det är den första etiketten av det slag som jag har fått, det värmer en samlares hjärta.
      Fin linje på denna fågel, elegant!

Visst är det givande när det dyker upp något man inte stött på tidigare! Det kan vara en etikett, ett färginlägg eller något annat som "värmer en samlares hjärta"! Jag kan bara instämma i det du säger.....

Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
      Här kommer helbilder på kattungen jag fick hem, både framifrån och i profil - men sidospåren får ni tyvärr vänta lite med. Men jag lär trumpeta då det är dags...
      Tack för bilderna!
      "sidospår" ..... snacka om att hålla oss på halster!!!

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Här kommer mitt älskade grå inlägg .....
      Elefant? Hästhuvud? ..... fel, fel, fel! Här kommer min fågel, som intressant nog har två etiketter! Den är inte signerad.
      Ålder? Med dessa två etiketter så uppskattar jag den till början av 1983 (kan vara tillverkad i slutet av 1982).
      .
      Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Den var verkligen annorlunda. Stort grattis!!! Otroligt häftigt mönster! Den har jag absolut inte sett tidigare. Får också gå under epitetet "fulsnygg" men jag hade absolut inte tackat nej till den.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Cina PB!

tack för de jättefina bilderna på din katt. Den är verkligen ursnygg!!!

Mvh. Birger!

Comment

• Tack, tack, Birger - den är en skönhet, verkligen...

Comment

• Alegni, din fågel är verkligen fascinerande... Ovanlig, fullständigt underbart mönster. Vet du vad den kallas?

Och vad gäller sidospåret; jo, det är ju det där med postgången... Säljaren hade ingen brådska att vare sig skicka vinnarmail eller svara på mail. Vad säger att det ska gå snabbare att skicka iväg min ... Oj, nu höll jag på att avslöja mig!

Mvh

Cina PB

Comment

• Sidospår #1...

Då så, hade tänkt vänta, men nu har digitalkameran pajat, så jag får nog nöja mig med bild på det ena sidospåret så länge... Behöver dels få hem sidospår #2, och dels ordna med en ny kamera innan jag kan fördjupa mig mer.

Så låt höra - vad tror ni om sidospåret? Några gissningar?

/Cina PB
                Bifogade filer

Comment

• Hej Cina PB!

Sidospår? Eftersom det du visar tydligen inte är FM-Ronneby, tycker ju själv att den är helt lik min svan märkt med den gamla etiketten, så får jag väl helt enkelt gissa lite! Reijmyre eller Eneryda om vi håller oss i Sverige annars får det väl bli Murano. I vilket fall, snygg är den!

Mvh. Birger!

Comment

• Lördagsloppis!

Hej FM-Vänner!

Kan inte låta bli att redovisa lite fynd och jag kan ju inte låta bli att mysa lite x-tra över dessa. Det första är helt enkelt en "discoval" närmare bestämt en B-878, signerad och fin i all sin Travoltastil. Kanske inte lika glad som Simco's men den håller klart måttet.
                    Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	63,3 KB
ID:	498845

Name:	003.jpg
Size:	102,5 KB
ID:	498846

Name:	002.jpg
Size:	58,8 KB
ID:	498847

Name:	004.jpg
Size:	69,3 KB
ID:	498848

Name:	006.jpg
Size:	67,9 KB
ID:	498849

Comment

• Lite mer!

Som slutkläm på en mycket snabb lördagsrunda, kommer här en underbar B-638 i ametist. Här har jag dock en fråga, den står nämligen på en sockel. Jag prutade kraftigt på båten p.g.a den stod på en sockel. Hemmabygge sa jag men nu börjar jag tvivla. Sockeln är mycket välgjord och även om själva limningen ser lite hemmagjord ut så kanske, kanske den ändå är limmad på sockeln som orginal? Jag har dock aldrig förut sett båten på sockel förut så nu behöver jag lite hjälp. Den har dessutom lite märkliga mått. Den bör ju vara 22cm eller 30 cm. (utan sockeln) min är 24,5cm. Den är oavsett mycket snygg och jag tycker i detta fall att sockeln inte förfular den alls så den får nog stå kvar som den är. ett fynd var det i vilket fall!

Name:	010.jpg
Size:	96,5 KB
ID:	498850

Name:	007.jpg
Size:	80,6 KB
ID:	498851

Name:	008.jpg
Size:	54,0 KB
ID:	498852

Name:	011.jpg
Size:	79,7 KB
ID:	498853

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                        Hej Cina PB!

Sidospår? Eftersom det du visar tydligen inte är FM-Ronneby, tycker ju själv att den är helt lik min svan märkt med den gamla etiketten, så får jag väl helt enkelt gissa lite! Reijmyre eller Eneryda om vi håller oss i Sverige annars får det väl bli Murano. I vilket fall, snygg är den!

Mvh. Birger!
                        Haha, rackarns... Jomen visst har du rätt, Birger! Fast Alegni ville dra ut på det hela och spänningen här ett tag och låta er gissa lite, så hon mailade mig.

En Reijmyre-svan är det, med rektangulära etiketten, som jag inser inte är sprillans ny. Frågan är därför när den är ifrån? (Alegni??) Det är ju fascinerande hur pass lik den är FM-svanarna, bortsett från att den vita glasmassan inte är rent vit, utan mer svartprickig. Nu har jag ännu ingen FM-svan i samma stil att jämföra med på riktigt, men tja, det är väl bara en tidsfråga.

/Cina PB
                        Bifogade filer

Comment

• Fågel, fiskar och mittemellan...

Tur i oturen var att jag hann ta foton på dagens hämtning hos Schenker-utlämningsstället innan batterierna tog slut och batteriluckan sprack för sista gången så kameran nu är bortom all räddning.

Men, men: Fågel, fiskar och mittemellan blev det, helt enligt Alegnis devis.

Vi börjar med fiskarna; en etikettmärkt B-15 i klarglas och ambra, och en B-673 i ambra och grönt, helt utan märkning.

Name:	DSCN5398 - Kopia [1600x1200].JPG
Size:	80,2 KB
ID:	498864 Click image for larger version

Name:	DSCN5378 - Kopia [1600x1200].JPG
Size:	42,0 KB
ID:	498865

Därefter en söt liten misse F-198 i neodymium, utan id-märkning.

Name:	DSCN5391 - Kopia [1600x1200].JPG
Size:	55,3 KB
ID:	498866

Avslutningsvis en tjusig anka modell _äldre_ med ovala etiketten, läsbar i viss vinkel som jag lyckades fånga trots allt...

Name:	DSCN5423 - Kopia [1600x1200].JPG
Size:	39,7 KB
ID:	498867Click image for larger version

Name:	DSCN5437 - Kopia [1600x1200].JPG
Size:	41,3 KB
ID:	498868

Inga segelbåtar här inte (grattis Birger!), men nu börjar det bli väldans trångt i hyllorna även hos mig...

/Cina PB

Comment

• Hej Cina PB!

Stort grattis! Jäsiken vilka fina figurer du fått men ärligt talat! Sidospår? Du är ju för jäsiken "spot on" Stort grattis till härliga FM-Figurer! Orsaken till att jag blev en aning misstänksam var faktiskt de "svarta prickarna" Jag tror nog ändå att bröderna Marcolin är pappa till din svan.

Mvh. Birger!
                            Last edited by birger; 2010-09-04, 23:28.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

Elefant? Hästhuvud? ..... fel, fel, fel! Här kommer min fågel, som intressant nog har två etiketter! Den är inte signerad.
                              Ålder? Med dessa två etiketter så uppskattar jag den till början av 1983 (kan vara tillverkad i slutet av 1982).
                              .
                              Underbara bubblor och vackra bilder som vanligt!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                                Hej FM-Vänner!

Kan inte låta bli att redovisa lite fynd och jag kan ju inte låta bli att mysa lite x-tra över dessa. Det första är helt enkelt en "discoval" närmare bestämt en B-878, signerad och fin i all sin Travoltastil. Kanske inte lika glad som Simco's men den håller klart måttet.
                                Underbart!!! En till Discoval!!!
                                Kul med samma snygga färgställning och signerad dessutom!
                                Grattis, dom är riktigt maffiga.

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                                Som slutkläm på en mycket snabb lördagsrunda, kommer här en underbar B-638 i ametist. [ATTACH]70308[/ATTACH]
                                Mvh. Birger!
                                Ett stort segel också rackarns vilka tungviktare du hittar!

Comment

Working...
                                X