Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Novy!

Välkommen till FM-tråden. Riktigt häftiga saker du presenterar, så här långt onekligen en riktig gåta. Hoppas att du får ett svar!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
      Vad är det för storlek på den andra blåa fågeln?(inte duvan)
      Det skulle kunna vara M-501 Dopping finns i blått-23cm i katalogen 1970-71
      Din fågel ser inte så stor ut men kan ju ha tillverkats i andra storlekar än de jag har i min katalog!
      betr M-501: du har även 10,5 cm resp. 15,5 cm i din katalog

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      Roligt att du nämner M-501, jag tittade själv på den som en möjlighet. Näbben ser annorlunda ut och storleken är ju inte rätt men det kan ju vara ett mycket tidigt exemplar av den modellen? Kanske Alegni vet.
      vet ej artikelnummer på denna fågel ..... men min uppfattning är att det inte är M-501.
      Birger, du har väl en M-501 i inlägg 1501, sid 151. Fågeln med glaskross i.

..... storleken är ju inte rätt .....
      svårt att uttala mig om storleken, men det sägs att den spelar roll!

kan inte se att du har nämnt storleken på fågeln!

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
        Appropå spännande! VAD HAR DU KÖPT, VAD HAR DU KÖPT!!!
        Ja, vad har jag köpt?

Det är inte en fågel, det är inte en fisk utan en mittemellan.
        Den befinner sig just nu utomlands, men ska snart påbörja sin resa hem till Sverige!

Så snart den har landat, packat upp, och gjort sig hemmastadd, så kommer en liten presentation här i FM tråden!

Comment

• Hej Alegni!

Höjden på fågeln är 85mm och längden 95mm. Är avsevärt mycket mindre än min M-501 som du nämnde men det finns ändå vissa likheter. Är nog ändå böjd att hålla med dig. Men vad är det då?

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            vet ej artikelnummer på denna fågel ..... men min uppfattning är att det inte är M-501.
            Birger, du har väl en M-501 i inlägg 1501, sid 151. Fågeln med glaskross i.
            http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=1501
            Höjden på fågeln är 85mm och längden 95mm. Är avsevärt mycket mindre än min M-501 som du nämnde men det finns ändå vissa likheter. Är nog ändå böjd att hålla med dig. Men vad är det då?
            Jag får nog ändra mig ......

Tittade i silverkatalogen och hittade en M-501 där, insåg att jag har en M-501 stående på min egen hylla ..... tittar lite mer ingående på dessa olika fåglar, skillnader, kanske ålderskillnader, tidig kontra senare produktion.

Jag vet inte ... jag lämnar därför artikelnummer öppet på dina två fåglar, både den blå och den med glaskross i.

Det enda jag vet säkert är att min fågel är signerad i botten med: FM Ronneby Sweden M-501-105
            Håll tillgodo med dom bilder jag hittade, massor med blänk men det är dom enda bilderna jag hittar för stunden ....

.
            Bifogade filer
            Last edited by alegni; 2010-08-23, 00:44.

Comment

• Ursprungligen postat av novy Visa inlägg
              Hej och tack för en otroligt givande tråd. Undrar om någon här vet om det här kan vara FM brevpressar? Dom är märkligt slipade upptill båda två, typ fasade - och jättestora.
              Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
              Hur stor är de?
              Definitivt Fm men jag har inte sett dem med slipad topp innan.
              Kan det vara 2:sortering som kanske slipats till och burits hem av någon som jobbat på glasbruket?
              Hej och välkommen till PES och FM-tråden!

Ja du, vad är detta? Jag är inne på Gaspadins linje, att det är något som burits hem av någon på bruket.

Något som inte blev som det var tänkt eller skadades på något sätt, slipades om, och fick nytt liv som "brevpressar",
              hemma hos någon på bruket.
              Blomkulorna är ju tunga så det förslår, så dom blir ju utmärkta som brevpressar.

Jag kan inte tänka mig att detta är något ur FM Ronnebys ordinarie produktion.

Comment

ewab:Roligt att du hittat hit har vi en blivande Fm samlare till kanske?
                Hej eawb!

Välkommen till tråden. Grattis till dina vackra små pippifåglar, nu har du ju en bra start till en samling!

Mvh. Birger!
                Tack. Ja nu efter att ha gått igenom den här tråden så känns det nästan som jag kan känna igen FM saker utan att de har nån märkning. Det är jättekul att få se så mycket fler saker än mina fåglar och att få veta historien bakom glasbruket. Så kanske jag blir samlare av FM glas jag med.
                Fast så mycket fint som du har hittat Birger, det tror jag inte det finns härikring.

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                eawb: Kul att höra hur du ramlade in på FM .......

"... fick eller köpte på jobbet ...... "
                Vet du hur det kom sig att mormor/mamma fick eller kunde köpa en blå fågel på jobbet. Hade denna fönsterfabrik något samröre med FM Konstglas Ronneby???

Kul att se om ditt intresse nu tar fart, vi kanske kan inspirera dig i ditt samlande! Du kanske har lokala loppisar i närheten, som du kan besöka och hitta lite olika godbitar!
                Jag pratade med mamma idag hon sa att fåglarna var en gåva till arbetarna. Mamma slutade jobba på fabriken 1974 så hon kommer inte riktigt ihåg varför men det kan ha varit ett jubileum eller nåt liknande. Jag tror inte att fabriken hade nåt samarbete med Ronneby. De köpte nog bara fåglarna från dem.

Jag kommer inte ut till loppisar och liknande så ofta men nästa gång ska jag titta efter FM saker. Kanske finns det nåt spännande.
                Eva B

Comment

• Hej Alegni!

Tack för hjälpen men när inte ens du vet då är det illa! Snygg dopping och grattis till din fantastiska glittrande silverkyckling, glömde bort att tacka för den bilden, den är faktiskt riktigt bling-bling!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej eawb!

Det är det som är charmen med att få ett nytt intresse, du kommer att upptäcka massor av fina FM-figurer på dina loppisturer, nu vet du ju vad du ska titta efter. Det är ju också en kittlande känsla att ge sig ut på en "runda" och aldrig veta riktigt vad man ska finna. Jag kommer också hem tomhänt ibland så jag har inte lika stor tur jämt. Lycka nu till och jag lovar att du snart hittar din nästa FM-figur. Jag ser redan fram emot att få se den på bild.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Idag fick jag hem mitt första hästhuvud, köpt på Ebay. Hemtaget från USA.
                      Signerat Marcolin Ronneby Sweden B150 eller 160-110. Är inte det en liten ovanlig signering? Brukar väl mest stå Marcolin Sweden? Alegni, vad tror du? Oavsett, litet är det men har fantastiskt mycket klass.
                      Håll till godo!
                      Click image for larger version

Name:	018.jpg
Views:	1
Size:	61,1 KB
ID:	496373

Name:	019.jpg
Size:	62,2 KB
ID:	496374

Name:	016.jpg
Size:	33,9 KB
ID:	496375

Mvh. Birger!

Comment

Nu har jag tagit lite nya bilder på fågeln päronet och äpplet.
                        Men det är tusan vad det ska vara svårt att få bra bilder på glas,jag tycker det blev för dåligt ljus med fototältet så bilderna blev lite gryniga.
                        Tack för bilderna. Bara en grön nyans i fågeln .... då skulle det vara trevligt med några fler bilder, för något FM med bara en grön nyans har vi väl inte haft tidigare i FM-tråden?

När jag först började fota tänkte jag att kameran fixar allt med automatik , men ack, vad jag bedrog mig! Jag insåg t.ex. att jag ibland måste ställa om vitbalansen.....

Tack för hjälpen men när inte ens du vet då är det illa!
                        Ja du, det är inte lätt! Det är ju några modeller/fåglar att hålla reda på!

Idag fick jag hem mitt första hästhuvud, köpt på Ebay. Hemtaget från USA.
                        Signerat Marcolin Ronneby Sweden B150 eller 160-110. Är inte det en liten ovanlig signering? Brukar väl mest stå Marcolin Sweden? Alegni, vad tror du?
                        Oavsett, litet är det men har fantastiskt mycket klass.
                        Litet men naggande ..... nu ska vi inte hänga upp oss på storleken!

Det bör vara slarvigt skrivet B-150. Det går inte att se vad det står (på din bild), om du använder kamerans macroläge så får du bättre, tydligare närbilder.

Det förekommer olika signeringar men hur vanlig/ovanlig den ena eller den andra är, det är svårt att säga. Det kan väl bli ett projekt i sig .... att se etiketter och signeringar, i vilka kombinationer dom uppträder osv, och se vilka ev. slutsatser man kan dra.

Ursprungligen postat av eawb Visa inlägg
                        Jag pratade med mamma idag hon sa att fåglarna var en gåva till arbetarna. Mamma slutade jobba på fabriken 1974 så hon kommer inte riktigt ihåg varför men det kan ha varit ett jubileum eller nåt liknande. Jag tror inte att fabriken hade nåt samarbete med Ronneby. De köpte nog bara fåglarna från dem.
                        Tack för ditt svar. Jag trodde att din mormor och mamma hade fått fåglarna vid olika tillfällen, men då är det alltså vid ett och samma tillfälle, "jubileum eller nåt liknande". Kul att dom då valde att ge personalen en blå fågel från FM Ronneby!

Comment

wasistdas: Vad är det som syns på undersidan, dvs. på bottenytan av föremålet?
                          Är det i glaset eller har den suttit limmad på något, är det limrester som kan tas bort?

Gaspadin: Har du kollat på FM, artikelnummer M-554 Lovebird
                          Helt missat att du svarat alegni, ursäkta. Vet faktiskt inte riktigt vad det kan vara. Det känns som att det kanske skulle kunna vara lim, men ändå inte. För det sitter så hårt att det inte ens går att skrapa bort utan att förstöra glaset.
                          Bifogar lite bättre bilder på det.
                          Bifogade filer
                          Pes är mitt google.

Comment

Tack för bilderna. Bara en grön nyans i fågeln .... då skulle det vara trevligt med några fler bilder, för något FM med bara en grön nyans har vi väl inte haft tidigare i FM-tråden?

När jag först började fota tänkte jag att kameran fixar allt med automatik , men ack, vad jag bedrog mig! Jag insåg t.ex. att jag ibland måste ställa om vitbalansen.....
                            Jag har provat ta lite nya bilder,blev lite bättre men jag får nog prova mig fram mer med inställningen på kameran om det ska bli riktigt bra.
                            Dessutom så kraschade min Paintshop innan jag hann redigera färdigt så det blev två halvbra bilden men jag tror att det ska synas att det bara är en nyans grön i Pippin.

wasisdas:Ursäkta att jag vilseledde dig om ursprunget på dina fåglar,som tur väl så visste alegni bättre
                            Bifogade filer
                            Loppisadiktus

Comment

• Oj, här händer det saker, minsann!

Här vänder jag ryggen åt några dagar och inläggen bara drösar in.

Birger, du har då tur som en tokig!! Jag funderar allvarligt på att flytta!! Din blåa kyckling gör sig fint ihop med de gula! Kul hur det knyter ihop sig; jag hittade en gul - strax därefter gjorde du detsamma. Jag hittar en ovanlig lila - då hittar du en förmodligen minst lika ovanlig i blått!

Och sen vill jag sent men inte desto mindre välment, hälsa våra nya samlare välkomna till tråden! Alltid intressant med personer som har kontakter med dem som jobbat på bruket, och dem som sitter på märkliga fynd. De märkliga "brevpressarna" fascinerar mig verkligen - min underbara lampa i samma stil står här och jag ska bara försöka finna en skärm till den.

Här är det stiltje ett tag - men ändå inte... Har tillfälligt hamnat på ett litet sidospår. Men det får vi ta någon annan gång, hoppas jag.

/Cina PB

Comment

• Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                                Helt missat att du svarat alegni, ursäkta. Vet faktiskt inte riktigt vad det kan vara. Det känns som att det kanske skulle kunna vara lim, men ändå inte. För det sitter så hårt att det inte ens går att skrapa bort utan att förstöra glaset.
                                Bifogar lite bättre bilder på det.
                                Jag har två syrade FM föremål, och undersidan är lika jämn/slät som resten av föremålet. Jag har fotat undersidan på mitt pingvinpar.

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                                Har fått lite hjälp och hintar om att detta kunde komma från FM. Någon som känner igen stilen?
                                Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                                Inget som jag omedelbart känner igen som FM.
                                Är den ihålig eller solid?
                                Såg du förresten min fråga här? Är den ihålig eller solid?

.
                                Bifogade filer
                                Last edited by alegni; 2010-08-25, 17:23.

Comment

Working...
                                X